Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Arie55
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Arie55 »

Begin eerst met het maken van een energie balans. Reken in watt-uren (Wh) en niet! in ampère uren (Ah). Dat laatste zegt n.l. niets. Uit een energie balans volgt de grootte van je accu pakket. Dan heb je de vraag "Hoe wil ik stroom opslaan" beantwoord. Ook heb je daarmee de vraag beantwoord welk gewicht en prijs dit grosso modo zal zijn.

Met dit antwoord ga je de vraag beantwoorden "Hoe wil ik stroom opwekken" van het verbruik aan te vullen. Dat zal een antwoord opleveren wat de fysieke grootte, gewicht en prijs van de (deel) installatie is. Ook rolt hieruit hoe groot en zwaar zo'n beetje het voertuig zou moeten zijn. Met een iteratief proces pas je de energie balans aan en de daaruit volgende stroomopwekking.

Hoe je dan apparatuur inzet/gebruikt/gebruikte spanning doet er energie technisch niet toe. Dat je een lage spanning omvormt naar een hogere, zal er wat energieverliezen optreden. Die vallen binnen bepaalde marges. Hier kan je nog wat iteratie berekeningen maken om dat op te nemen. De fysieke uitvoering zal wel van belang worden. Hier zal je keuzes moeten maken wat je het beste aanspreekt.

Weet nu al op voorhand, dat je de aanschaf prijs erg zal tegenvallen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door pwhooftman »

watt-uren of ampere-uren zijn natuurlijk beide bruikbaar. Accucapaciteit wordt nu eenmaal uitgedrukt in Ah, dus door rekenen met Ah is het handiger om vast te stellen hoeveel accucapaciteit je nodig hebt. Wil je er watt-uur van maken, vermenigvuldig je het met 12 :) Of als je graag in Watt-uur rekent om bijv. je verbruik en de grootte van zonnepanelen te bepalen, dan deel je het door 12 om naar Ah te gaan en na te gaan hoe lang het duurt voordat de accu's weer vol zijn.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 13 aug 2019, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Arie55
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Arie55 »

Nee, dat is niet zo. Watt uur is een eenheid voor energie en een ampère uur zegt niets over een hoeveelheid energie. En wat er op accu's staat is fundamenteel fout. Dat het zo jaren lang erin is gesleten, begrijp ik. Toch is het fout.
Jouw aanhalen van 12volt is een waarde die verandert gedurende de tijd dat de verbruiker aanstaat. Bij gebruik van watt uur maakt dat helemaal niets uit. Of het apparaat energie zuinig is of niet, een rendement van lik m'n vessie heeft, de energie leverancier levert of doet dat niet. Als het een 'dom' energie verbruiker is, zoals een lamp, zal gedurende het gebruik de spanning, stroomsterkte veranderen en de accu zelf verouderen. Nou dat maakt het berekenen van, wel erg lastig met zoveel veranderende parameters.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door pwhooftman »

Wat op accu's staat is niet fout.

Ampere-uur is een eenheid van capaciteit, de accu levert een x aantal ampère gedurende een y aantal uur.
Die capaciteit wil je aanwenden om verbruikers te gebruiken, en die worden over het algemeen uitgedrukt in energie (Watt).

Ik weet ook wel dat 12 volt niet altijd precies 12 volt is, maar feit blijft dat er niet altijd aan ontkomt om om te rekenen van de ene naar de andere eenheid om het toe te kunnen passen. En in een energiebalans is om de benodigde hoeveelheid accucapaciteit te bepalen nu eenmaal Ah gebruikelijk, zie https://www.nkc.nl/advies/techniek/stro ... ?fromsso=1
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

al sinds tientallen jaren geven alle accu fabrikanten over de hele wereld de capaciteit van een accu aan in Ah, en nu komt er een camperaar die zegt dat is fout, wie zou het nu bij het rechte end hebben denk je.

Arie, ik denk dat je je nog maar eens moet bedenken :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jan en Simonne
Berichten: 18579
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Jan en Simonne »

Ik wist, dat ik zonnepanelen op de zijkant eerder in werking had gezien:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... _59TTgIKvL
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

Jan en Simonne schreef:
di 13 aug 2019, 15:11
Ik wist, dat ik zonnepanelen op de zijkant eerder in werking had gezien:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... _59TTgIKvL
Dit stemt mij zeer hoopvol! Ook op een paar andere onderwerpen waar ik nog vragen over had (maar nog niet gesteld) heb ik nu al antwoord. Hier ben ik heel erg blij mee.
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

Aan alle anderen. ik lees de berichten mee maar ben nog niet in de gelegenheid iedereen van een fatsoenlijk antwoord te voorzien. Ik hoop daar morgen of anders overmorgen tijd voor te hebben.

Ik wil alvast wel iedereen bedanken voor het beantwoorden so far.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door B12M_Ferry »

Wonen in een camper.
Is niet alleen stroom, amperes...
maar ook gewicht.
Water. Schoon, grijs en zwart water, en de opslag ervan.
ergens iets van 20-50 liter per persoon per dag?
Je staat niet op een camping om gebruik te kunnen maken van externe douche + wc.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

eerder genoemd, gewicht is max 3100kg

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

voor het bepalen van het rendement van vertikale panelen,

https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/34058

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door B12M_Ferry »

Technisch zal er misschien met wat concessies wel het eea. mogelijk zijn.
Gewicht is wel de deal breaker. Die gooit een hoop roet in het eten.
Moeilijk.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

panelen vertikaal maar op het zuiden hebben nog een rendement van +-62 % van het oorspronkelijke, op het westen of oosten en vertikaal nog slechts 53 %

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door B12M_Ferry »

Flexibele panelen hebben toch een veel lagere opbrengst per m2 in vergelijking met standaard Monocrystal, of Polycrystal zonnenpanelen?
Tenminste dat lees je overal...
Volvo B12M bus in ombouw.
Plaats reactie