Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

een camper uit 1992, is het max gewicht 3500?, of zoals bij sommige van die bouwjaren max 3100kg, en niet alleen accu,s wegen, spullen ook.

en afpakken kunnen ze (bijna) alles van je(hou daar rekening mee,met op naam zetten.)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door 't Busje »

MTM 3.100 kg en leeg gewicht 2.480 kg volgens het kenteken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

dan ga je met enkel je leef en woonspullen (potten pannen, kleding, watervoorraad, voedsel, e.d), perslot heb je voor dagelijks wonen wat meer nodig dan op vakantie, al aardig naar het max gewicht, zit er nog geen accu en apparaat in.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: Electrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door StefM »

StefM schreef:
wo 07 aug 2019, 1:10
veetee schreef:
di 06 aug 2019, 22:42
Droom verder...
de enige manier op vooruit te komen is open te staan voor mogelijkheden die je eigen fantasie te boven gaan ...
... ik heb zojuist een warmtepomp aangeschaft die zelfs een SCOP van 590% haalt ....
Kun je mij daar wat meer over vertellen? Ik ben geinteresseerd.

Het klinkt gek, maar mijn nieuwe verwarmingsketel is een airco met een verwarmings efficiency van 590% (gemiddeld!) voor verwarmen en gemiddeld 950% voor koelen. En ja hij/zij is wat groot en zwaar voor een kleine camper (80 kg). Het is volgende apparaat:
https://koelklimaattechniek.nl/Daikin/F ... 202015.pdf

Hij is ook bijna 1.5 keer zo duur als een gemiddelde airco, maar hoe gek het ook klinkt, ik denk er mijn huis op de goedkoopste manier mee Nul-Op-de-Meter te krijgen !!

De meeste camper airco's, die ook kunnen verwrmen halen niet meerdan een effiency van 200 tot 300% (gegevens zijn heel erg moeilijkte verkrijgen).

Overigens als we toch mogen dromen, ik hoorde laatst van iemand een heel bijzonder verhaal over hoe hij Nul-Opde-Meter had gerealiseerd:
hij had in een betere sportzaak kleding gekocht met geintergreerde elektrische verwarming en hield zich daar prima mee warm. Op mijn vraag wat hij deed als hij bezoek kreeg, was het antwoord "oh die krijgen dan een elktrisch dekentje" :wtf:
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door B12M_Ferry »

Afbeelding
Dit is een grote 30kw diesel kachel. Misschien de circulatie pomp = elektrisch, maar het verwarmen gaat echt op diesel.
Volvo B12M bus in ombouw.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Electrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door veetee »

StefM schreef:
do 08 aug 2019, 21:38
Het klinkt gek, maar mijn nieuwe verwarmingsketel is een airco met een verwarmings efficiency van 590% (gemiddeld!) voor verwarmen en gemiddeld 950% voor koelen. En ja hij/zij is wat groot en zwaar voor een kleine camper (80 kg). Het is volgende apparaat:
https://koelklimaattechniek.nl/Daikin/F ... 202015.pdf
Uit die brochure: 2 kW per 10 uur. Dan heb je in 24 uur 400 Ah nodig... dat worden heel veel zonnepanelen - of alsnog een agregaat....
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Mickel Moen »

Kwam zojuist deze link tegen.

https://www.campervanheating.co.uk/

Mooi vervolg op mijn advies.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door veetee »

Dat advies had ik als eerste antwoord ook al gegeven... :wink:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Mickel Moen »

Klopt :thumbup:
Ik denk dat we het wat het advies betreft wel eens zijn.

Het aardige van dit apparaat is, dat je koken en verwarming op diesel in 1 apparaat hebt.
Ben je voor £1600 excl. verzending en montage wat koken en verwarmen betreft autonoom.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 08 aug 2019, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door veetee »

Precies, ik denk dat dat de meest simpele én economische oplossing is. Tenslotte: diesel heb je toch al aan boord. Verwarmen en koken op diesel, en koelen, licht etc. op zonnestroom.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Mickel Moen »

Helemaal mee eens. :cheers:
Dak vol met panelen, compressor koeler, desgewenst lithium accu en laden op dynamo mogelijk maken. Zit je al eens op de kritische ontlading. In de bulkfase laadt een accu op de dynamo zeer snel. Uurtje motor laten lopen en je hebt weer stroom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door seth_space »

Dat TS zich alleen op AGM accus wil richten beperkt zijn mogelijkheden verder.
Met Lifepo4 accus zit hij aan een fractie van het gewicht en 90% ontlading is mogelijk.
Op het totale kosten plaatje is dat natuurlijk ook een aspect, maar feitleijk ononkombaar bij dit soort verbruiken.
Losse zonnepanelen die rondom de camper geplaatst worden kunnen de zaak verder verbeteren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door kampo »

B12M_Ferry schreef:
do 08 aug 2019, 22:21
Dit is een grote 30kw diesel kachel. Misschien de circulatie pomp = elektrisch, maar het verwarmen gaat echt op diesel.
Nee ik vergis me niet, want ben redelijk bekend met dit soort systemen :-B
Misschien kan je je hier wat inlezen.
https://www.valeo-thermalbus.com/eu_en/ ... ermo-AC-DC
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

hebben wel 3 fasen ac 400volt en 30 ampere nodig, maar kniesoor die daar op let, oh ja 725 volt gelijkstroom bij 32 ampere gaat ook , gelukkig maar, moet er wel een paneeltje bij :-B :-B .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie