Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Wéér wat geleerd: ik had nog nooit van autark gehoord....
Maar even op Google opgezocht ...
Maar even op Google opgezocht ...
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Niet altijd...
Er zijn elektrische stadsbussen waar een elektrische verwarming en een elektrische airco in staat.
De autonomie van 300km valt dan wel terug op 200km. Ongeveer toch.
Er zijn elektrische stadsbussen waar een elektrische verwarming en een elektrische airco in staat.
De autonomie van 300km valt dan wel terug op 200km. Ongeveer toch.
Groeten Kampo
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
@kampo
Ik heb wel nog nooit een stadsbus van De Lijn gezien met een gepersonaliseerde nummerplaat zoals op de foto.
Jouw camper misschien?
Ik heb wel nog nooit een stadsbus van De Lijn gezien met een gepersonaliseerde nummerplaat zoals op de foto.
Jouw camper misschien?
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Nee dat is een pachter van De Lijn uit Tienen.
De naam is Multiobus. Multiobus is de eerste pachter met 2 full-elektrische bussen.
Merk is Ebusco.
De naam is Multiobus. Multiobus is de eerste pachter met 2 full-elektrische bussen.
Merk is Ebusco.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04
Re: Electrisch autark maken van Fiat Ducato
Ik wil het toch proberen. Dat het nog niet direct kan (of tegen een hele hoge prijs) is niet erg. Het geeft mij inzicht dat het technisch mogelijk is en ook hoe dat zou moeten gebeuren. Als prijs een probleem is kun je altijd nog terugschroeven op de wensen of goedkopere versies van producten vinden (bijv. Alibaba)veetee schreef: ↑di 06 aug 2019, 20:36Een mooi streven, maar - je zal het wel niet willen horen - geheel electrisch vrijwel niet te doen.
Er zijn inderdaad een hoop forumleden hier die geheel vrijstaan en electrisch koelen (compressor koelkast). Gaat prima, met een speciale 12V compressor koelkast of een gewone huis-tuin-en-keuken-koelkast op een flinke omvormer, zonnepanelen (grote!) en een behoorlijke accucapaciteit (aantal accu's parallel). Af en toe de waterkoker voor een kopje thee, paar minuutjes een magnetron of een nespressomachientje kan ook nog wel als je de boel goed gedimensioneerd hebt. Maar inductiekoken, en verwarmen op electra (ook ‘s winters!), vergeet dat maar. Daarvoor heb je gewoon te weinig mogelijkheid om zonne-energie op te wekken. Ook een windmolentje zet voor die hoeveelheden stroom nodig om te verwarmen geen zoden aan de dijk.
Je kunt beter uitwijken naar diesel om te verwarmen (hetelucht standkachel) en te koken (kookplaat op diesel bestaat) indien je geen gas wil.
Begin eens met een lijstje te maken van energieverbruikers, met daarin hoeveel gebruikt het apparaat, hoe lang gebruik ik het per dag, en maak daarmee een energiebalans. Dan weet je ook hoeveel je nodig hebt, wat de grootste verbruikers zijn, waar je eventueel alternatieven voor kunt/moet vinden, etc. etc.
En gokken is leuk in het casino, maar daar kun je geen goede installatie mee ontwerpen...
Wel mooi plan, geheel autark, en is mogelijk, maar niet zonder flinke investeringen en goed installaties...
Succes!
Bovendien is mijn budget ook iets groter dan wat de gemiddelde camper klusser er aan zou willen spenderen omdat het voor mij niet alleen een vakantie voertuig is, ik ga er ook daadwerkelijk in wonen (Laten we even alles omtrent wonen in een camper en regelgeving daartoe buiten dit topic houden). Kortom ik wil het graag maken dat het niet alleen leefbaar is maar dat ik er ook met comfort en het gemak van een huis in kan vertoeven.
Is niet op mijn wensenlijst. Ik wil graag al mijn 'gas' dingen vervangen naar Electrisch zodat je maar één systeem overhoud.
De wensenlijst kan eventueel bijgeschaaft worden. Als een kachel niet wil, dan isoleer ik de boel wel beter en trek een trui aan, dan heb ik het ook niet koud haha. Dat de prijs op ongeveer 5000 euro aan materiaal komt, daar was ik mij al op voorbereid. Leuk vind ik het niet, en moet er ook gedeeltelijk voor sparen, maar met stapjes lukt dat wel.kampo schreef: ↑di 06 aug 2019, 23:11Het bestaat maar is duur. Je zal zo een autark elektrisch systeem bv tegenkomen op nieuwe voertuigen van +300.000 €
Waarbij de elektrische installatie dan >10% van dat bedrag uitmaakt.
Op een Ducato gaat zo iets niet. Te klein voertuig, ook gezien het gewicht.
Dus zal je je wensenlijst moeten bijschaven.
Bij veel elektrisch vermogen en autonomie kan je ook in een Ducato al snel in de buurt komen van 5000 € materiaal.
Niet iedereen met een doorsnee camper heeft dat ervoor over...
De denkfout kan ik zo voor je verbeteren:
- koken beter op gas
- verwarmen en warm water maken doe je met een dieselbrander
- Waterkoker, magnetron, koffiezetter (stroom voor die toestellen maken is heel duur) dus niet doen
Al de rest van je opgegeven stroomverbruikers zijn samen wel goed haalbaar met een AGM accu van 200 à 300Ah en solarpanelen van ongeveer 300- 400Wp.
Je kan daarbij ook gebruik maken van een 150 à 200Ah Lithium accu.
En de paar dagen zonder zon ga je aan de paal.
In de zomer heb je een eindeloze autonomie.
In de winter ben je beperkt tot 1 à 4 dagen afhankelijk van de afmetingen van je elektrisch systeem
Verwarmen en warm water komt al echt van de boiler. Die zit er al in dus die wil ik graag behouden. Hoe minder ik eruit hoef te slopen wat nog goed is of met een paar kleine aanpassingen werkbaar te maken is, des te liever ik het heb.
Ik wil per se voor AGM accu's gaan omdat ze onderhoudsvrij en lekvrij zijn. Ik hou van set it and forget it apparatuur haha.
Kun je mij daar wat meer over vertellen? Ik ben geinteresseerd.
Hmm, het moet idd wel in een camper passen. En ik ben geen klusser die complete campers kan verbouwen (heb er ook de apparatuur niet voor) dus het moet bij vrij eenvoudige één-mans werk installaties blijven als je het niet erg vindt haha.
Graag gedaan ! Het is een begrip in de camper-community maar voor weinigen nog weggelegd.
Het kan dus wel, maar kan het ook op kleinere schaal?
Verder zou ik iedereen willen vragen om nog inhoudelijk op mijn vragen te reageren. Dat is voor mij overzichtelijker want het gaat nu van hot naar her en raak het overzicht een beetje kwijt.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04
Re: Electrisch autark maken van Fiat Ducato
Dit zijn statistieken waar ik naar op zoek was, hartelijk dank daarvoor!pwhooftman schreef: ↑di 06 aug 2019, 22:06Een grove energiebalans:
- Een inbouw koelkast: 20Ah per dag
- Inductie 2 pits plaat waar ik 30 min p.d op kook: uitgaande van 3000 watt (250 ampere , iek ): 125 Ah per dag
- Verlichting spots (in de avond): verwaarloosbaar, zeg 5Ah per dag
- Electrische boiler (Douchen): uitgaande van 3000 watt, half uur verwarmen: 125 Ah per dag
- Waterkoker: uitgaande van 1000 watt, 10 minuten per dag: 15 Ah
- Kachel (Ik heb er één die 2400w is met 220v stekker, die wil ik i.p.v. de truma kachel gebruiken): uur verwarmen: 200 Ah
- Opladen chromebook of laptop en smartphone: verwaarloosbaar: 5 Ah
- Electrische fiets batterij opladen: idem: 5 Ah
- Scheerapparaat: 1 Ah
Totaal: 501 Ah. Accus moet je niet met meer dan 33% ontladen, dus nodig 1500 Ah aan accus. Dat zijn er ongeveer 5 van 230 Ah.
Dus 5 x 235 euro, en 5 x 59 kilo....., en een partij hééle dikke kabels. En dit alles nog zonder rekening te houden met energie verliezen.
Om het overdag op te laden: veel meer zonnepanelen dan ooit op je dak passen. Ongeveer 800 WP aan panelen, dat zijn er 5 van 1,6 bij 0,8 meter, en dat is alleen voldoende als de zon 8 uur per dag 100% schijnt. Verdubbel het voor als je niet midden in de sahara staat tot 10 panelen van 1,6 bij 0,8 meter.
Oftwel: onhaalbaar. Grootschalig elektrisch verwarmen van water of lucht is gewoonweg niet te doen op accu's.
Op zich zou de waterkoker en electrische boiler eraf kunnen. Dat is dan al 215 Ah minder per dag. Ik zou ook de inductie kookplaat kunnen verkleinen, van 2 pits naar 1 pits. Dat is wat minimaal maar voor mij persoonlijk geen probleem. Dan heb je het over 1500 Watt maximaal (en ik kook nooit maximaal) dus dat wordt dan +- 70 Ah per dag. Dan is nog maar 650 Ah aan accu's nodig en dat zijn er dus 3 (en dan heb ik nog best wel een beetje ruimte over)
Wat betreft de zonnepanelen. Ik wil graag voor folie (stickers) gaan. Die kan ik dus op de bovenkant van de camper plakken maar ook op de zijkanten. Dat er wat minder rendement is, daar ga ik al vanuit maar oppervlakte hoeft geen probleem te zijn. Het ziet er een beetje gek uit maar dit is mijn idee:
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Dat plaatje van die flexibele panelen op de zijkant van die camper klopt voor geen meter. Je kunt zonnepanelen niet op maat knippen rond de wielkasten en op de luiken, want de cellen zijn onderling verbonden en door het verknippen verbreek je de verbinding.
Verder heeft een zonnepaneel op de onderkant van de alkoof weinig zin. Ook kun je de luifel er beter afhalen, want als je die uitdraait krijg je schaduw op de panelen.
Verder heeft een zonnepaneel op de onderkant van de alkoof weinig zin. Ook kun je de luifel er beter afhalen, want als je die uitdraait krijg je schaduw op de panelen.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
En dan vermeld je niet eens hoe kwetsbaar deze panelen zijn op de zijkant van een wagen.
Vooral goed vastlijmen ook, kun je de wand mooi beschadigen bij vervangen van een flexibeltje.
Hoe gek gaan ze het nog bedenken
Edit: bovendien brengt een zonnepaneel geen barst op gemonteerd op de zijkant, beter goed berekenen wat er op het dak kan en daar een systeem op vjnden om de panelen te kantelen en zo het verloop van de zon te laten volgen. Dan krijg je pas een maximaal rendement.
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Op zich een interessante vraagstelling.
Alles op 1 energiebron willen houden snap ik. Ik vind dit met name een mooie uitdaging als de camper inderdaad geheel elektrisch is. Echter ik begrijp, dat het een normale diesel aangedreven camper is. Diesel heb je dus ook al. Dan lijkt het mij logischer om dat wat op diesel kan op diesel te doen. Verwarmen en koken kan op diesel. Dan kan de rest van de installatie op elektrisch en een stuk eenvoudiger en lichter.
Neem daarvoor als basis een dak vol panelen en lithium accu’s. Aangevuld met laden op de dynamo en op 230V.
Alles op 1 energiebron willen houden snap ik. Ik vind dit met name een mooie uitdaging als de camper inderdaad geheel elektrisch is. Echter ik begrijp, dat het een normale diesel aangedreven camper is. Diesel heb je dus ook al. Dan lijkt het mij logischer om dat wat op diesel kan op diesel te doen. Verwarmen en koken kan op diesel. Dan kan de rest van de installatie op elektrisch en een stuk eenvoudiger en lichter.
Neem daarvoor als basis een dak vol panelen en lithium accu’s. Aangevuld met laden op de dynamo en op 230V.
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Als je even naar het voorsteltopic van TS kijkt, zie je dat het om een camper van 1992 gaat. Je kunt je zelfs afvragen of het überhaupt de moeite waard is om daar voor veel geld nieuwe elektrische en/of diesel apparatuur in te (laten) zetten.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Ik ben mij er van bewust dat je niks kunt doorknippen maar allicht is zonnepaneel folie toch anders. Het idee zoals in dit plaatje spreekt mij wel aan. Hoewel het inderdaad geen ideale hoeken zijn, is het niet helemaal bar en boos. Opkomende en ondergaande zon staan onder goede hoeken voor de zijkanten van campers. Dat is in de zomer van 05:00 tot zeker 11:00 en van 18:00 tot 23:00.'t Busje schreef: ↑do 08 aug 2019, 10:28Dat plaatje van die flexibele panelen op de zijkant van die camper klopt voor geen meter. Je kunt zonnepanelen niet op maat knippen rond de wielkasten en op de luiken, want de cellen zijn onderling verbonden en door het verknippen verbreek je de verbinding.
Verder heeft een zonnepaneel op de onderkant van de alkoof weinig zin. Ook kun je de luifel er beter afhalen, want als je die uitdraait krijg je schaduw op de panelen.
timmermc schreef: ↑do 08 aug 2019, 10:44En dan vermeld je niet eens hoe kwetsbaar deze panelen zijn op de zijkant van een wagen.
Vooral goed vastlijmen ook, kun je de wand mooi beschadigen bij vervangen van een flexibeltje.
Hoe gek gaan ze het nog bedenken
Edit: bovendien brengt een zonnepaneel geen barst op gemonteerd op de zijkant, beter goed berekenen wat er op het dak kan en daar een systeem op vjnden om de panelen te kantelen en zo het verloop van de zon te laten volgen. Dan krijg je pas een maximaal rendement.
Ik ben het er mee eens dat het wat kwetsbaar is op de zijkant maar niet minder dan op het dak. Weersomstandigheden zijn alsnog de grootste gevaren bovenop of aan de zijkant van de camper. Het wordt inderdaad een kwestie van vastlijmen. Desondanks, zou ik het willen proberen.
Dankjewel. Ik wil inderdaad uiteindelijk alles electrisch krijgen. Een dag of 2 geleden las ik dit artikel en dat geeft mij goede hoop dat wat ik wil zou moeten kunnen https://www.ad.nl/auto/deze-man-maakt-e ... oogle.com/Mickel Moen schreef: ↑do 08 aug 2019, 11:10Op zich een interessante vraagstelling.
Alles op 1 energiebron willen houden snap ik. Ik vind dit met name een mooie uitdaging als de camper inderdaad geheel elektrisch is. Echter ik begrijp, dat het een normale diesel aangedreven camper is. Diesel heb je dus ook al. Dan lijkt het mij logischer om dat wat op diesel kan op diesel te doen. Verwarmen en koken kan op diesel. Dan kan de rest van de installatie op elektrisch en een stuk eenvoudiger en lichter.
Neem daarvoor als basis een dak vol panelen en lithium accu’s. Aangevuld met laden op de dynamo en op 230V.
Ik geef je geen ongelijk, dit is best wel een twijfel. Echter zoals ik ook in het voorstel topic aangaf is dit mijn 'huisje op wielen' en dat veranderd de zaak. Sinds ik een huisuitzetting mee heb gemaakt ben ik er 100% van overtuigd dat ik in een camper moet gaan wonen. Dat is tenminste iets dat ze je niet kunnen afpakken.'t Busje schreef: ↑do 08 aug 2019, 12:57Als je even naar het voorsteltopic van TS kijkt, zie je dat het om een camper van 1992 gaat. Je kunt je zelfs afvragen of het überhaupt de moeite waard is om daar voor veel geld nieuwe elektrische en/of diesel apparatuur in te (laten) zetten.
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Beste,
Als dat de omstandigheden zijn, blijf ik bij mijn eerder gegeven advies. Vergeet volledige elektrische autonomie in deze. Een elektrisch kacheltje en een inductieplaatje heb je voor een paar tientjes. Om dit aan de praat te houden in alle autonome omstandigheden is een utopie.
Dat van die bus van 1992 had ik niet gezien. Dan is het helemaal geen reeel verhaal. Dan wordt de investering vele malen hoger dan de dagwaarde van de bus.
Ik zou me dus eerst eens gaan bezinnen. Te beginnen met het kopen van een recentere bus. Als je toch wilt investeren doe dat dan daarin i.p.v een gigantische elektrische installatie. Ik schat dat je voor die investering ook een bijna nieuwe bus hebt. Tot 5 jaar is een mooie leeftijd. Bezin je verder op mijn eerste advies. Diesel heb je toch al bij je en geeft daarom de meeste garantie op autonomie, het tanken daargelaten.
Als dat de omstandigheden zijn, blijf ik bij mijn eerder gegeven advies. Vergeet volledige elektrische autonomie in deze. Een elektrisch kacheltje en een inductieplaatje heb je voor een paar tientjes. Om dit aan de praat te houden in alle autonome omstandigheden is een utopie.
Dat van die bus van 1992 had ik niet gezien. Dan is het helemaal geen reeel verhaal. Dan wordt de investering vele malen hoger dan de dagwaarde van de bus.
Ik zou me dus eerst eens gaan bezinnen. Te beginnen met het kopen van een recentere bus. Als je toch wilt investeren doe dat dan daarin i.p.v een gigantische elektrische installatie. Ik schat dat je voor die investering ook een bijna nieuwe bus hebt. Tot 5 jaar is een mooie leeftijd. Bezin je verder op mijn eerste advies. Diesel heb je toch al bij je en geeft daarom de meeste garantie op autonomie, het tanken daargelaten.
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
Op een auto of camper kan ook beslag gelegd worden, bijvoorbeeld bij schulden.Noodzakelijk Online schreef: ↑do 08 aug 2019, 13:16Sinds ik een huisuitzetting mee heb gemaakt ben ik er 100% van overtuigd dat ik in een camper moet gaan wonen. Dat is tenminste iets dat ze je niet kunnen afpakken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato
een camper uit 1992, is het max gewicht 3500?, of zoals bij sommige van die bouwjaren max 3100kg, en niet alleen accu,s wegen, spullen ook.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything