4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door DigiBoy »

Ik ben in het bezit van een 4G LTE router Teltonika RUT950.
Nu vroeg ik me af of het wel nuttig is om een externe buitenantenne aan te kopen, zodat het zwakke 4G signaal dat op sommige plaatsen aanwezig is dmv een externe antenne toch nog te kunnen ontvangen?

Iemand die hier ervaring mee heeft en me kan zeggen welk type hiervoor het best geschikt is?

Optisch vind ik deze Puck-antenne wel het mooist en zou ik ook eenvoudig op het dak kunnen monteren.
Alleen hoor ik dat deze het minste winst oplevert?
https://teltonika.lt/product/combo-mimo ... a-antenna/
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door WiSpi »

Ik ben daar ook naar op zoek, maar dat is niet gemakkelijk. Die 2,5 dBi lijkt wat weinig (ik heb er weinig verstand van maar weet wel dat hoe hoger dat getal is, hoe meer hij versterkt, maar ook hoe hoger de prijs). Ik ken het merk niet.

Aan de andere kant.... ik heb een Netgear nighthawk mifi router met een daarbij behorende Netgear antenne. Deze is ook 2,5 dBi. Deze heb ik inmiddels een paar keer gebruikt en ik moet zeggen, dat ik er wel minimaal 1 streepje betere verbinding bij krijg. Dan hang ik hem voor een open raam van de camper. Nadeel van deze antenne is de korte kabel (1 meter).Verlengkabel is moeilijk vanwege de aansluitingen.

De komende vakantie ga ik hem uitgebreid gebruiken en ben benieuwd of het voldoende is. Ik merk wel -vergeleken met een paar jaar geleden - dat het 4G netwerk in DLD,NL en FR beter is geworden.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door Mickel Moen »

Ik vind dit lastig te beantwoorden. Een goede verbinding is van veel factoren afhankelijk.
Het is vooral een kwestie van experimenteren en weer doorverkopen wat niet bevalt, of als je inmiddels een beter alternatief hebt.

Ik heb een mifi dongle op de EZWi-fi. Deze zit laag in de bus gemonteerd. Standaard daarop een Panorama mimo-antenne. Standaard zit deze op de B stijl achter de gordel gemonteerd. Waarom? Dat bleek een goede plek met een goede ontvangst. Vraag me niet waarom. Proefondervindelijk vastgesteld. Onder het rijden vrijwel altijd prima verbinding.
Op de staplek hang ik die antenne nog wel eens in het hefdak. Zojuist nog gedaan. Scheelde 1 streepje en zit zo op de max.

Maar nogmaals wat een goede antenne is, of voor jou de beste combinatie? Geen idee.

Voor meer:
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... e-bus.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door DigiBoy »

Het probleem is dat de marketing over de dBi in de aangeprezen producten graag sterk adverteert en sommige winkels u maar al te graag hun duurste antenne verkoopt. Het is dan nog de vraag of je als klant voor een zelfde en veel goedkoper product met exact dezelfde specs niet goedkoper kon gesteld zijn.

Het is net in deze materie ik het bos door de bomen niet meer zie.
Wel weet ik intussen dat je om een beter ontvangst te hebben een MIMO-antenne nodig hebt voor op die plaatsen waar een zwakker signaal is dit te versterken.

De vraag hier is, welke antenne voor me het meest is geschikt?
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door blizard »

In een ander draadje is dit ook al ter sprake gekomen.
Je hebt dus net als ik een 4G router.
De meegeleverde staafjes doen weinig en ik heb een MiMo gekoppeld
https://data.kommago.nl/img/products/la ... mo7270.jpg
Deze werkt perfect, maar ik heb geen metingen gedaan

https://m.kommago.nl/cell-lmo7270-4g-om ... /pid=30884
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door DigiBoy »

@blizzard
Meten is weten hè.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door Peter A7 »

Ik heb recent een RUT-240 4G router in de camper ingebouwd en ben ook wat aan het experimenteren met verschillende (buiten) antennes.

Met deze zijn de resultaten tot nu toe meer dan bevredigend.
https://www.icmt-antennes.nl/producten/ ... -en-4g-lte

Dit model van antennes bestaat in meerdere uitvoeringen, met dunne kabel, dikkere low-loss kabel of gewoon met een connector recht aan de basis zodat je helemaal zelf je kabel op maat kan maken.
Beste groeten,

Peter :)
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door DigiBoy »

@Peter A7
Fijn dat je hier je ervaring even deelt.
Kan je a.u.b. de resultaten hier delen tussen buiten vs binnen- antenne?

Mijn Teltonika RUT950 is tegen het plafond bevestigd, dus net onder het dak.
Dit geeft als voordeel dat de kabellengte zeer kort kan gehouden wordt en de verliezen over de kabel klein blijven.
Zou je me kunnen zeggen welke uitvoering ik van jou model dien te nemen?
De aansluitingen van de kabels zijn van het type SMA.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door Janpinz »

Mickel Moen schreef:
zo 28 jul 2019, 20:30
Ik heb een mifi dongle op de EZWi-fi. Deze zit laag in de bus gemonteerd. Standaard daarop een Panorama mimo-antenne. Standaard zit deze op de B stijl achter de gordel gemonteerd. Waarom? Dat bleek een goede plek met een goede ontvangst. Vraag me niet waarom. Proefondervindelijk vastgesteld. Onder het rijden v
Welk type Panorama heb jij dan, er zijn er zóveel..?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door Mickel Moen »

Janpinz schreef:
wo 16 sep 2020, 18:24
Mickel Moen schreef:
zo 28 jul 2019, 20:30
Ik heb een mifi dongle op de EZWi-fi. Deze zit laag in de bus gemonteerd. Standaard daarop een Panorama mimo-antenne. Standaard zit deze op de B stijl achter de gordel gemonteerd. Waarom? Dat bleek een goede plek met een goede ontvangst. Vraag me niet waarom. Proefondervindelijk vastgesteld. Onder het rijden v
Welk type Panorama heb jij dan, er zijn er zóveel..?
Afbeelding

Panorama DMM-7-27

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... e-bus.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door Janpinz »

Dank 👍
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door Emile15 »

Ook ik heb recent een mimo antenne op onze camper geplaatst gekoppeld aan een RUT950 router. Gemeten heb ik niets maar zonder deze antenne heeft de RUT nauwelijks tot geen 4G ontvangst bij ons huis; met de antenne 2 streepjes die meer dan genoeg zijn om YouTube videootjes in hoge kwaliteit te bekijken. Wellicht helpt dit. Oh, de antenne is een Poynting omnidirectionele MIMO-3-V2-15 5-in-1 High Performance Antenne.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door PaulBng »

Mickel Moen schreef:
Janpinz schreef:
wo 16 sep 2020, 18:24
Mickel Moen schreef:
zo 28 jul 2019, 20:30
Ik heb een mifi dongle op de EZWi-fi. Deze zit laag in de bus gemonteerd. Standaard daarop een Panorama mimo-antenne. Standaard zit deze op de B stijl achter de gordel gemonteerd. Waarom? Dat bleek een goede plek met een goede ontvangst. Vraag me niet waarom. Proefondervindelijk vastgesteld. Onder het rijden v
Welk type Panorama heb jij dan, er zijn er zóveel..?
Afbeelding

Panorama DMM-7-27

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... e-bus.html
Ik heb ooit uitgebreid met deze antenne aan een mifi geëxperimenteerd.
Ik kon geen enkele verbetering ontdekken.
Hij ligt nu thuis in een krat....
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: 4G LTE antenne voor beter ontvangst nuttig?



Bericht door Mickel Moen »

Beste Paul,

Dat zegt helaas ook niets. Het is allemaal best lastig met antennes en wifiversterkers e.d.

De wijze van experimenteren. Het gebruikte materiaal. De vergelijking met..... De kwaliteit van het signaal van de hotspot. Enz enz.

Voorbeeld. Heb je op een apparaat al een goede ontvangst dan voegt een antenne of een versterker niets toe.
Evenzo, als het signaal van de hotspot slecht is, heb je dikke kans, dat een antenne of versterker dit niet kan verbeteren.

In al deze situaties bij een prima signaal of een te slecht signaal zal ieder experiment teleurstellend zijn.

Op mijn blog kun je een en ander lezen over mijn experimenten, waarin ik aantoon, dat een antenne of een WiFi versterker wel degelijk verschil kan maken.

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... e-bus.html

Nu naar mijn ervaringen met deze antenne.

Ik heb er voor gekozen, om de EZWiFi waarop de Sim-dongle is aangesloten, onder in de bus achter de voorstoel te plaatsen. Dat is een ongunstige plaats voor een goede ontvangst. De antenne hangt standaard op een plaats waar de ontvangst veel beter is. Na enig experimenteren bleek dit op de B-stijl. Vraag mij niet waarom. Is het te ontvangen signaal zwak (en bedenk, ook het signaal de andere kant op heeft het dan moeilijk) hang ik de antenne hoog in het hefdak. Dat geeft niet altijd een verbetering, maar soms wel.

Bedenk, dat de omstandigheden bij een mobiele situatie met een camper continu veranderen. Het is geen stacaravan.

Het is dus altijd experimenteren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie