Accu loopt leeg

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
FredWM
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 13:30

Accu loopt leeg



Bericht door FredWM »

Een vraagje.
Mijn huishoud accu loopt steeds leeg in mijn Hymer 544 1999. Accu laten testen, is goed.Als ik het 12 volt circuit uitschakel, laad dan het zonnepaneel de HH accu bij? Bedankt voor het meedenken . Vrgr. FredWM.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu loopt leeg



Bericht door Kroppie »

als de accu steeds leeg loopt , is of de accu slecht of er is een gebruiker die stroom vraagd.

de accu is getest en goed, dus zal er een verbruiker wezen die ongemerkt nog aan staat,

haal bij volle accu eens voor je de camper stilzet eens de minpool/klem van de accu los en kijk eens of de accu dan nog leegloopt.

een goede accu die een paar keer helemaal leeg geweest is en in lege toestand een tijdje gestaan heeft , kan best wel eens stuk zijn, maar eerst kijken of er geen stiekeme verbruiker aan blijft staan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Accu loopt leeg



Bericht door JTG »

Of je HH accu nog opgeladen kan worden (door wat dan ook) als je het 12V circuit 'uit' zet is afhankelijk van hoe dat 12V circuit is aangesloten.
Als het paneel een eigen aansluiting heeft naar de HH accu, al dan niet met een eigen schakelaar, (zo zou ik het doen, hoeft niet 'de norm' te zijn) dan waarschijnlijk ja.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Accu loopt leeg



Bericht door gsm »

Ik had een grote HHaccu die ook leeg liep, laten testen en was goed.
Helemaal opgeladen en zelf getest en toen bleek toch dat die zijn vermogen niet vast kon kunnen houden dus naar de recycling gebracht.
Zie mijn topic waarin Myway dit advies gaf en Jos het verklaarde viewtopic.php?f=10&t=8466255
Ik zou hem dus even goed opladen, dan even laten rusten en dan met een 100W lamp op een omvormer testen hoelang die blijft branden
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Accu loopt leeg



Bericht door Zonneke »

FredWM schreef:
za 13 jul 2019, 10:25
Als ik het 12 volt circuit uitschakel, laad dan het zonnepaneel de HH accu bij?

Hier ligt ook , fabrieks-af , een zonnepaneel en deze is niet rechtstreeks op de accu aangesloten .
Controlepaneel uit zou dan betekenen niet laden .
Ben zelf nog zoekende welke twee kabels er nu van het zonnepaneel naar de 12 V zekeringdoos loopt . :-B
FredWM
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 13:30

Re: Accu loopt leeg



Bericht door FredWM »

Bedankt allemaal voor de antwoorden en tips. Ik ga de mogelijkheden uitproberen.
Vrgr FredWM.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Accu loopt leeg



Bericht door c.dekker »

Fred , accu loopt steeds leeg , maar je verteld niet hoe snel / de tijd . ik weet niet beter als je binnen in de camper je elektra uit zet , en je heb zonnepanelen zit de regelaar nog steeds rechtstreeks / of via ? aangesloten aan de accu en als hij dan binnen staat wordt er niet geladen en de regelaar neemt wat uit de accu ( mili amper ) dus loopt de accu gewoon langzaam leeg

Het gaat hier om de tijd .

Als je panelen hebt koppel ze even los van de regelaar en daarna de regelaar van de accu alleen de min kabels is voldoende , zet alle verbruiker uit , neem evt een meter zet deze op ampère stand maak de min kabel los , zet de min kabel van de meter op de accupool en de plus kabel op de accuklem nu kan je aflezen of / hoeveel er ontladen wordt . heb je geen meter kan het ook met een analoge spanningzoeker ( met lampje ) , als hij brand loopt er een stroom ( ontlading ) is hij uit en ook niet ligt gloeit dan loopt er eigenlijk geen stroom . Maar een meter is zuiverder .
FredWM
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 13:30

Re: Accu loopt leeg



Bericht door FredWM »

Bedankt voor het meedenken. Het bleek de volt regelaar te zijn die te weinig volt doorliet naar de accu(is direct aangesloten op de accu) nl 4.5 volt Nieuwe regelaar bij Bol gekocht. Geeft nu met zonnig weer prima 14.5 volt door.
Vrgr Fred.
Plaats reactie