Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door veetee »

@Aloys, Je schakelt dus via het breekcontact? (Ledje aan, relais aktief, verbreekcontact open). Waarom niet met het maakcontact van het relais (en dan eventueel een groen ledje, voor 'aan' :wink: ) - dan heft het paneel in ieder geval het sluipverbruik van het aangetrokken relais op (150 mA + ledstroom 25 mA, is toch zo'n 4.2 Ah per 24 uur).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Ik begrijp nog steeds niet waarom je een schakelaar zou willen.
De enige reden die ik kan verzinnen om iets van de regelaar af te koppelen is gedurende onderhoud. Hoe vaak komt dat voor?
Dan haal ik gewoon een van de twee aders los uit de regelaar...


Paul
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Peter12 »

Voor mij om het wat netter af te werken. Dan zie je de draden niet zo los hangen. Verder ben ik het met je eens dat het draadje los halen net zo makkelijk gaat. En inderdaad zo vaak hoeft ie niet los. Misschien 2x per jaar op zijn hoogst.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door marchugo »

Mickel Moen schreef:
ma 24 jun 2019, 23:12

Kortom ik schakel de panelen af bij geen gebruik met een enkelpolige schakelaar.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
@Mickel:
Zoiets zoek ik, om de moeilijk bereikbare B2B booster Votronic (onder de bijrijdersstoel), snel te kunnen ontkoppelen van de generator-Plus op het scheidingsrelais van onze Cali.
Waar heb je deze gevonden, en zit er ook een kapje bij om de polen veilig af te dekken?

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

zoiets ?, is geheel geisoleerd

https://nl.aliexpress.com/item/10050017 ... hweb201603_

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Aloys »

veetee schreef:
zo 20 dec 2020, 17:08
@Aloys, Je schakelt dus via het breekcontact? (Ledje aan, relais aktief, verbreekcontact open). Waarom niet met het maakcontact van het relais (en dan eventueel een groen ledje, voor 'aan' :wink: ) - dan heft het paneel in ieder geval het sluipverbruik van het aangetrokken relais op (150 mA + ledstroom 25 mA, is toch zo'n 4.2 Ah per 24 uur).
Ik schakel 'm zelden af, of soms voor een meting. Dat is altijd kortdurend. Andersom, met dat groene ledje, is het een permanente sluipverbruiker...

En ik had nog heel veel relais over, wel een schoenendoos vol. Een bakje vol met schakelaars, honderden ledjes. En teveel schakelaars voorgemonteerd op het paneel. Ik heb er nog steeds eentje over, op het paneel.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door kampo »

Peter12 schreef:
za 19 dec 2020, 13:07
Ik heb geen schakelaars tussen het zonnepaneel, de regelaar en de accu's, maar ik moet wel wat laswerkzaamheden gaan verrichten van t voorjaar, waarbij alle min polen van de drie accu's los moeten. Tevens ga ik een shunt plaatsen om het verbruik af te kunnen lezen. Wat is dan wijsheid? Ook de min eerst van het zonnepaneel losschroeven of moet daar dan de plus los? En als ik er dan een schakelaar tussen zet (tenslotte moet de draad toch los), is er dan ook iets mooiers op de markt dan van die lompe schakelaars? De regelaar zit namelijk vol in het zicht. Ik baal al van de slechte afwerking zoals de vorige eigenaar het erin heeft laten sleutelen:
Het is niet evident om iets mooi te doen als het ook nog met weinig ervaring uitgevoerd werd en bovendien snel en goedkoop moest zijn.
Je kan er best zelf een studie van maken, die solar regelaar verplaatsen en het netjes laten uitvoeren.
De bedoeling is inderdaad dat je camper over de jaren heen mooi blijft, in goede staat en regelmatig een upgrade krijgt. Tja niet iedereen ziet dat zo...
Let er op dat de schakelaars die je gebruikt voldoende stroom aankunnen en voorzie wat reserve.
kampo schreef:
di 25 jun 2019, 9:50
...De meeste regelaars gaan stuk door het prielen met een schroevendraaier op die stekkertjes van de bekabeling.
Dan ook nog zonder kabeleind hulsjes gemonteerd. Snel een kortsluiting.
...In de praktijk gebruik ik op mijn camper de schakelaar op de zon regelmatig.
De schakelaar op de accu's veel minder...
Voor lassen aan een voertuig lees je best vooraf de instructies van de fabrikant.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

en als je een schakelaar zoekt , en je hebt wat meer zon vermogen dan pakweg 200Wp, let er dan ook op bij het zoeken naar een schakelaar dat deze dan geschikt is voor DC, oftewel gelijkstroom, dat schakeld om het zo maar eens uit te drukken heel anders dan AC wisselstroom, bij het onderbreken van gelijkstroom is er meer kans op vonkvorming en een z.g. vlamboog welke bij wisselstroom niet ontstaat.
dus nog een punt van opletten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door marchugo »

@ Jos: Dank voor de info. Ja, die komt in de buurt, is alleen 7 cm groot. Ik vond diezelfde in maat 3,5 cm, maar dan moet je er minimaal tien kopen op Ali. Ik ben nog verder aan het zoeken.

@ Albert: de maat is goed, maar er zit geen kapje op. Hij moet aan de bijrijdersstoel, dus heb ik liever geen open polen.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door albertrietjens »

Ik weet niet waar bij de bijrijderstoel maar het dashboard lijkt dan een logische plaats en gemonteerd van achter zijn de contacten dan niet bereikbaar:

Bijvoorbeeld op deze wijze (maar dan in het dashboard):

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door marchugo »

Overzicht_passagiersstoel_resize.jpg
Bij een Californiabus is de passagiersstoel aan diverse kanten open, en er zit nogal wat kabelsalade in, waar je soms met de hand bij moet komen. Daar zie ik liever geen blote plus- en minpolen.

Ik kan natuurlijk zelf een dekseltje frotten, maar heb liever kant-en-klaar.

Marc.
Bijlagen
Overzicht_passagiersstoel_resize.jpg
Overzicht_passagiersstoel_resize.jpg (61.93 KiB) 279 keer bekeken
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Kabelsalade?

Dit is netter dan 90% van de andere campers.

Ik neem aan dat we van achter naar voor kijken..
In de voorkant een multiplex plaatje ofzo, waar je de schakelaar in zet?


Paul
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door marchugo »

marchugo schreef:
zo 20 dec 2020, 18:44
Mickel Moen schreef:
ma 24 jun 2019, 23:12

Kortom ik schakel de panelen af bij geen gebruik met een enkelpolige schakelaar.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
@Mickel:
Zoiets zoek ik, om de moeilijk bereikbare B2B booster Votronic (onder de bijrijdersstoel), snel te kunnen ontkoppelen van de generator-Plus op het scheidingsrelais van onze Cali.
Waar heb je deze gevonden, en zit er ook een kapje bij om de polen veilig af te dekken?

Marc.

Allen dank voor het meedenken.

De oplossing bleek eenvoudiger dan zo'n dikke Nato-knop.

Mijn beoogde Votronic B2B lader (1212-30) die de Lifepo4 accu moet vullen, kan worden bestuurd via de D+ leiding, die vanaf de dynamo komt in mijn California-busje.

Dus dacht ik: dan kan ik de Votronic lader ook tijdelijk uitschakelen door de D+ draad te onderbreken.

Navraag gedaan bij Votronic in Duitsland. Anrwoord luidde: Ja das geht, seht geehrter Herr.

De D+-draad in onze Cali-camper is door VW af fabriek afgezekerd met een zekering van 3 A.

Aangezien er dus slechts een laag aantal amperes door de D+-draad komen, was men het met mij eens dat een eenvoudige kleine schakelaar (bij wijze van spreken een aan/uit-schakelaar voor een schermerlamp) voldoende is.
Ik zal voor de zekerheid natuurlijk een iets steviger schakelaar nemen, maar zo'n dikke vette rode knop kan ik nu vermijden.

Nogmaals ieder dank voor het meedenken.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Plaats reactie