Dometic omvormer zonder handleiding

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Dometic omvormer



Bericht door Toon »

Waarschijnlijk past de 230 stekker die nu in de EBL zit ook in de omvormer (anders een verloop kabeltje maken)
De koelkast werkt dan volgens mij ook gewoon
In de vorige camper had ik ook de stekker uit de EBL gehaald en in een extra oplader gedaan die de accu’s tot 14,8 kon laden
Mocht de koelkast nu dan niet zo werken is dat nog geen probleem
Dan blijft die gewoon op gas staan
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dometic omvormer



Bericht door myway »

Peter LMC schreef:Nee en de stroom voor de EBL ook niet als de stroom voor de omvormer uit de accu komt.
De stroom voor de EBL moet voor de omvormer rechtstreeks vanuit de paal aansluiting.
Of zie ik het verkeert :?:
De ebl is het verdeelpunt.
Je wil dat alles werkt op 230 als er geen walstroom is op enige uitzonderingen na.
De acculader in de ebl wil je niet op de omvormer aansluiten, dan gaat de lader de accu laden met.................... stroom uit die zelfde accu.
Een eas koelkast geeft voorrang aan 230 indien aanwezig, komt dat uit de omvormer, is dat een groot verbruik uit de accu.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dometic omvormer



Bericht door jan- »

Bedoel hiermee je dat Peter LMC gelijk had? (ik denk ook dat Peter LMC gelijk heeft)
myway schreef:
di 17 nov 2020, 20:35
Waarom moet dat een stekker zijn?
Het kan natuurlijk ook met een lasdoos en drie wagoklemmen.
De ebl moet van stroom worden voorzien niet alleen de stopcontacten.
Misschien moet er nog wel een stopcontact bij, de 230 voor een aes koelkast moet natuurlijk ook niet van de omvormer komen.
Een stekker leek mij handig omdat de omvormer van Toon (en de meeste omvormers) een contrastekker hebben. Of je kan het snoer direct op de omvormer aansluiten als deze geen contrastekker heeft. Hoe het precies met die EBL zit weet ik niet, maar je zou dat als o.a. een lader kunnen zien denk, dus op het stopcontact aansluiten die we voor de lader hadden gereserveerd. En dan zal het met die koelkast ook wel goed gaan als dat nu ook al werkt.

Maar volgens mij werkt de installatie van Toon gewoon. Alleen zou hij de andere stopcontacten ook op de uitgang van zijn omvormer willen hebben. Daarvoor moeten 1 of meerdere draden worden verlegd, net zoals hij dat ook al bij de keuken heeft gedaan.

Het nadeel is dan wel dat als de camping maar max. 4 of 6 ampere kan leveren, je geen stopcontact meer hebt die 8A uit je omvormer kan halen, of je moet het snoer van de camping er eerst uit trekken.
Laatst gewijzigd door jan- op wo 18 nov 2020, 1:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dometic omvormer



Bericht door jan- »

Toon schreef:
ma 16 nov 2020, 22:28
Als alle stopcontacten op de stekkerdoos aangesloten moeten worden hoeft er voor mijn mening geen dure omschakeling in te zitten
Want op die manier werkt een goedkope simpele omvormer ook
In mijn ogen is de omvormer opzich verkeerd aangesloten en daar krijg ik de vinger niet op hoe dit type aangesloten moet zitten
Het voordeel van deze omschakeling is dat als je de stroom van de camping gebruikt, je de omvormer uit kan zetten (minder herrie?) en dan de stroom van de camping op je stopcontacten hebt (die op de uitgang van de omvormer zijn aangesloten). Bij een goedkope omvormer moet je dan de verdeeldoos uit de omvormer halen en op een ander stopcontact aansluiten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dometic omvormer



Bericht door jan- »

jan- schreef:
ma 16 nov 2020, 23:35
Ik snap die manual van Dometic niet goed. Default wordt de omvormer afgeleverd dat de fase en de nul van de uitgang van de omvormer zweeft t.o.v. de veiligheids aarde. Dus dan gaat het alleen fout als je b.v. met je ene hand de fase vast houd en met de ander hand de nul. Maar dan helpt een aardlekschakelaar ook niet meer.

Ik begrijp van Dometic dat als je meerdere stopcontacten wilt aansluiten, je een aardlekschakelaar op de uitgang van de omvormer moet toevoegen en een dipswitch op de omvormer om moet zetten, zodat de nul met de veiligheidsaarde word verbonden. Waarom zou dat dan nodig zijn?
Toch ineens rustig geworden hier in dit draadje. Ik heb ondertussen wel een antwoord op mijn eigen vraag gevonden en misschien hebben anderen hier ook wat aan.

Als je meerdere stopcontacten op je omvormer aansluit, zou je om de volgende reden een aardlekschakelaar moeten toevoegen (zie https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8447328 ):
De 1e voorwaarde is dat je een apparaat aansluit waarbij de fase per ongeluk contact maakt met de behuizing. Er is dan nog niets aan de hand, omdat de fase en de nul van de omvormer zwevend zijn.
De 2e voorwaarde is dat je tegelijk ook een apparaat aansluit waarbij de nul per ongeluk contact maakt met de behuizing.
Als je pech hebt, kan je dan onder stroom komen te staan. Een aardlekschakelaar kan deze gevaarlijke situatie voorkomen. Als je dan in de omvormer ook nog de nul met de aarde verbind (dus alvast een 1e fout maakt) kom je er sneller achter wanneer er een fout in 1 van je apparaten zit.

Ik heb besloten geen aardlekschakelaar aan mijn omvormer toe te voegen om de volgende redenen:
1e Ik gebruik de omvormer bijna nooit
2e Als ik hem al gebruik, meestal maar met 1 apparaat.
3e Bijna al mijn apparaten hebben geen randaarde stekker
4e Bij de meeste apparaten zit geen fout.
En als je zoveel pech hebt, zul je net zien dat je aardlekschakelaar niet goed werkt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
BenBorg
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 10:34

Re: Dometic omvormer DSP1812



Bericht door BenBorg »

ik heb een nieuwe Carthago gekocht 2020 maar heb al van begin probleem met de Dometic DSP1812 omvormer. Als ik de palste aansluit gat in meeste geval de omvormer aan. Het maakt niet uit of je eerst de accu hoofdschakelaar uit hebt voor het aansluiten of bij aankomst direct de stekker in de wagen prikt.(Carthago schrijft hoofdschakelaar.uit dan aansluiten en hoofdschakelaar weer in) Als ik de omvormer in stand-by zet
gaat de spanning van de stopcontakten uit en heb geen 230V. Zet ik nu de omvormer uit met afstand bediening dan is ook geen 230V op de stopcontacten. Door nu de stekker van de wagen ca 10 sec los te nemen en weer aansluiten heb ik weer. paalstroom op mijn stopcontakten.
De omvormer werk goed onder belasting en staat op ll afstandsbediening. en brand blauw en geen storing meldingen.
Dit lijk op fout in prioriteit schakeling. Hierbij moet als net aangeboden wordt deze voorrang krijgen. Maar dan moeten de 2 uitgang relais in de
omvormer wel eerst inkomen..
vraag is of bij anderen dit probleem ook als voortgekomen is ?
appievdmey
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 sep 2023, 21:10

Re: Dometic omvormer



Bericht door appievdmey »

Ik heb, zo te lezen, hetzelfde probleem.

In onze camper hebben wij een Dometic DSP2312T omvormer met ingebouwde netvoorrangsschakeling.

Het valt ons op dat bij een aantal camper-plaatsen deze schakelaar niet lijkt te functionerenen de omvormer alles uit de accu haalt, dit in tegenstelling tot bijv. onze 230 aansluiting thuis of een andere camperplaats, waar hij wel volledig overschakelde naar netspanning.

Op het Dometic display wordt ook netjes aangegeven in deze gevallen dat hij het stroom van de accu of van de netspanning haalt d.m.v. het accu of netspanning symbool.

Op de moment dat de omvormer z’n stroom niet van de netspanning haalt, is er wel netspanning aanwezig omdat bijv de koelkast wel functioneert.
Als ik vervolgens op de omvormer de fysieke schakelaar op 0 zet, wordt op de display ook aangegeven dat, op dat moment, het stroom van het net afkomt.

In de handleiding kunnen wij hier niets over lezen.

Ik heb Dometic gemaild en zij kwamen met de volgende reactie:
Blijkbaar vindt de omvormer in sommige gevallen dat de ingangsspanning 230VAC te laag is. Aangezien u aangeeft dat thuis en ook op andere plaatsen de voorrangsschakeling wel goed werkt, lijkt dat op andere plaatsen de netspanning te laag is. Helaas wordt in de handleiding niet aangegeven met welke minimale waarde de omvormer niet meer naar net wenst te schakelen.
Voor de koelkast gelden andere waarden, daar wordt alleen een weerstandselement van 230VAC voorzin, die neemt het niet zo nauw met de spanning. Dometic koelkasten met elektronische bediening geven een waarschuwing wanneer de spanning beneden de 195VAC komt. De omvormer zal met deze waarden altijd voor accubedrijf kiezen om de 230VAC/50Hz zuiver te houden.
Er is niets aan te doen en het ziet er naar uit dat de omvormer geen probleem heeft omdat bijv. thuis alles wel goed werkt.

Ik vindt het een beetje raar antwoord en heb dan ook om deze waardes gevraagd. Persoonlijk heb ik het gevoel dat het iets anders is, of op te lossen is met een setting of dipswitch, maar welke weet ik niet.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dometic omvormer



Bericht door myway »

Het lijkt mij wel een mogelijke verklaring.
Gemeten hoeveel volt er binnen kwam indien het niet werkt?
Plaats reactie