Welke laadregelaar ben ik nodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Autonoom »

Hoi mensen, vandaag heb ik twee panelen van 275wp in serie aangesloten op een 30 ampere laadregelaar. Echter toen ik het zonnetje opzocht, begon deze te roken.. Ik heb vergeten te kijken naar de maximale input voltage, in serie is dit voltage 70v.

Nu weet ik dat wanneer ik deze parallel aansluit dat dit de voltage halveert, maar ook dit kan de regelaar niet aan. En daar alle kabels al zijn gelegd, zoek ik nu naar een regelaar die 70v aankan...

Wie kan mij helpen bij het vinden van de juiste regelaar? Ik durf niet weer te gokken. De panelen zijn dus in serie geschakeld.

Peak Power Watts-PMAX 275wp
Power Output Tolerance-PMAX 0/+5
Maximum Power Voltage-VMPP 31.1
Maximum Power Current-IMPP 8.84
Open Circuit Voltage-VOC (V) 38.5
Short Circuit Current-ISC (A) 9.25
Module Efficiency ηm (%) 16.5
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Arie55 »

Dat zijn flinke panelen zeg! Mijn keuze merk zou (weer) Victron zijn van het MPPT type. Als je geen last wil hebben van schaduwwerking van 1 paneel bijvoorbeeld, zou je elk paneel zijn eigen MPPT kunnen meegeven.
Wil je 1 regelaar toepassen, dan heeft dit merk regelaars die verscheidene spanningen en stromen toelaten. Dit merk mag wat duurder zijn dan andere merken, maar tot dusver is het aansluiten en dat was het dan wel.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Autonoom »

Arie55 schreef:
za 25 mei 2019, 22:14
Dat zijn flinke panelen zeg!
Ja het zijn flinke panelen, ook heel wat moeite moeten doen om ruimte vrij te maken op het dak! :D
Arie55 schreef:
za 25 mei 2019, 22:14
Mijn keuze merk zou (weer) Victron zijn van het MPPT type. Als je geen last wil hebben van schaduwwerking van 1 paneel bijvoorbeeld, zou je elk paneel zijn eigen MPPT kunnen meegeven.
Wil je 1 regelaar toepassen, dan heeft dit merk regelaars die verscheidene spanningen en stromen toelaten. Dit merk mag wat duurder zijn dan andere merken, maar tot dusver is het aansluiten en dat was het dan wel.

Arie
Ik ga liever voor 1 regelaar, maar dan begrijp ik nog niet welke ik dan wel moet hebben of hoe ik daar achter kom....

De laadregelaar die ik had was 30 ampere, maar ik begrijp dat deze rond de 60 ampere had moeten zijn?
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Willem 310 »

Bekijk het zo, het paneel geeft 8.84A bij 31V is 275 W, maar de spanning wordt in de regelaar teruggebracht tot ongeveer 14 V, dan is het dus 275 : 14 = 19.65 A ( I=P:U) x 2 '= ongeveer 40 A onder ideale omstandigheden.
Victron heeft hier wel iets voor: MPPT 100/50 deze kan 700 watt aan panelen aan en is 100 V in bij 50 A.
let wel op de max, laadstroom van de accu.

Willem
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door kampo »

2 panelen in serie
Je zoekt dus een regelaar voor 550Wp
Voc is 77 Volt
max stroom omgerekend naar ong 14V is 275W/14V= 19,6A x2 = 38,8A

Dus je hebt een MPPT regelaar nodig die 80V en 40A aankan.
Normaal neem je dan de eerste maat groter en dat is een MPPT 100V/50A
Als je iets goedkoper wilt dan gaat dit ook lukken met een 100V/30A
Je verliest bijna geen rendement want boven de 30A kom je niet zo vaak, maar je hebt dan wel geen reserve en hij zal warmer worden.

Bedenk dat je, vooral in een 12V opstelling, dikkere bekabeling nodig hebt als de anderen hier met een veel kleiner systeem.

PS: Het valt me op dat je panelen slechts 16,5 % efficiency hebben. Dat is weinig want vandaag zijn er veel die boven de 18% gaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Kroppie »

die paar % meer zullen dan een pittig prijsverschil (aanname!)hebben t.o.v. die paar % minder.

2% meer opbrengst van 275 Wp is 5,5 watt, daar zullen de accu,s wel een stuk eerder vol van raken, ik raak niet onder de indruk, van die 0,39 ampere meer in het gunstigste geval, en de accu,s zullen dat ook niet doen .

en let op bij in serie is het maximum voltage niet 2x Vmpp (31,1) maar 2x Voc (38,5) en die is bij temperaturen onder de 25graden zelfs nog hoger (alle waardes op een sticker achterop een zonnepaneel zijn gemeten bij 25 graden!)

neem een regelaar als b.v. de victron mppt smart solar 100/50, of nog beter 2 van 100/20 op elk paneel 1, dan heb je ook minder last van veel minder opbrengst in geval van schaduw.

ik heb 3 panelen van 275Wp op dak van de camper en elk paneel op een 100/20 regelaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Arie55 »

@Autonoom
weet je nu wat je doen moet, na de uitleg van onze mede camperaars? Zo ja, dan willen wij foto's zien. Zijn we verzot op! :-B :thumbup:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door timmermc »

Kroppie schreef:
zo 26 mei 2019, 9:07
Ik heb 3 panelen van 275Wp op dak van de camper en elk paneel op een 100/20 regelaar.
Ideal natuurlijk en vooral als je de mogelijkheid hebt om 6x6mm naar beneden door te voeren, maar waarschijnlijk gaat dit de ts zijn budget overstijgen. En dit bij de meesten...
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door 309T16 »

Een investering van zo'n 1000 euro aan materiaal. Het dan zelf monteren. Dit geeft voor de komende 10+ jaren wel erg veel aan vrijheid en besparing van elektra kosten voor een relatief lage prijs.

Tuurlijk, iedereen heeft zijn eigen budget en elke vorm van "camperen" is aanwezig op dit forum.
Maar vergeleken met de jaarlijkse kosten van het hebben en gebruiken van een camper, denk ik toch niet onoverkomelijk voor het merendeel.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door vmax »

zou dan toch de 100/50 voor nog geen €300 nemen , ts heeft alles al in serie liggen
https://www.acculadercenter.nl/victron- ... ppt-100-50

en de smart
https://www.ikwilzonneenergie.nl/epages ... cale=nl_NL

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk



Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Kroppie »

timmermc schreef:
zo 26 mei 2019, 13:46
Kroppie schreef:
zo 26 mei 2019, 9:07
Ik heb 3 panelen van 275Wp op dak van de camper en elk paneel op een 100/20 regelaar.
Ideal natuurlijk en vooral als je de mogelijkheid hebt om 6x6mm naar beneden door te voeren, maar waarschijnlijk gaat dit de ts zijn budget overstijgen. En dit bij de meesten...
alle materiaal bij elkaar, (panelen, regelaars, kabel, rails, kit, e.d.) net geen 1000 euro, en 6 x 6mm2 doorvoer, gewoon onder een paneel een stukje pvc pijp 32mm in het dak gelijmd met een bocht erop gelijmd en daarop een schroefdeksel met 6 gaatjes, afkitten klaar, zit onder een paneel dus komt geen water bij en niemand ziet het, en al zou men het wel zien :-B

dus voor iets meer dan een euro per Wp!!, kom daar eens om bij een "professional"

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door 309T16 »

:-B Aardig ingeschat die 1000 euro.

Wat was de reden om niet 1 solarregelaar te nemen Jos? Blijft een parallelle situatie op deze manier.

Afgezien van kostprijs (3x20A goedkoper dan 100A?), heb je natuurlijk nog steeds 2 panelen functionerend als 1 regelaar het begeeft.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door Kroppie »

kon op ebay goedkoop 3 regelaars scoren(310 euro), en wilde per paneel wel eens weten wat het doet, heb het geheel op een paneel met 3 volt en 3 ampere meters aangesloten, en met een schakelaar is alles te schakelen naar camper of netinvoeding via een netgekoppelde omvormer (defecte ook via ebay, [15 euro] nieuwe condensatoren en weer werkend)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Welke laadregelaar ben ik nodig?



Bericht door timmermc »

Kroppie schreef:
zo 26 mei 2019, 15:53

alle materiaal bij elkaar, (panelen, regelaars, kabel, rails, kit, e.d.) net geen 1000 euro, en 6 x 6mm2 doorvoer, gewoon onder een paneel een stukje pvc pijp 32mm in het dak gelijmd met een bocht erop gelijmd en daarop een schroefdeksel met 6 gaatjes, afkitten klaar, zit onder een paneel dus komt geen water bij en niemand ziet het, en al zou men het wel zien :-B

dus voor iets meer dan een euro per Wp!!, kom daar eens om bij een "professional"

jos
Super gevonden met die bocht :thumbup:
Plaats reactie