Helaas heb ik de gegevens niet allemaal paraat hier, op locatie in Spanje.
Ik heb in augustus 2013 de verbruikstest gedaan met mijn 12>42 lader t.o.v. de 220>42 lader. De resultaten liggen ergens opgeschreven op een papiertje thuis in de kast en ik kan het dus nu niet nazien.
Het was een thuisopstelling. De accu dus geladen met stroom uit het lichtnet omdat ik dan het totale verbruik voor het opladen van die accu kon meten.
Ik heb een Varta SemiTractie accu van 180 Amp gebruikt, een HQ 1200 Watt gemodificeerde sinusomvormer en de originele lader. De reislader was het eerste exemplaar QSKJ welke ik in handen kreeg. De accu was een Phylion XH370-10. Deze is nog steeds in gebruik. De accuconditiemeter zit in de Sun motortester en was van Sun. Deze is aan het VMBO in Deventer geschonken. De W/h meter was zo'n stekkerapparaat van de Gamma. (Elro?)
De Phylion accu had ik beide keren ontladen tot de BMS afsloeg.
En nu, ik weet het niet helemaal zeker meer maar dacht het resultaat wel ergens hier op het forum vermeldt te hebben, meen ik dat er 160 Watt meer nodig was om de Varta weer op dezelfde eindspanning te brengen. Wel duurde het laden via de QSKJ dik 2 uur langer.
Omdat ik destijds nog een beginner was in dit soort gevogel met de laders, is er dus gemeten met de mogelijkheden die ik destijds had. Er zal vast ook mogelijk nog wat van dit verschil in de 12 Volt Telwin Sprint (acculader) hebben gezeten, maar dat weet ik niet.
Desalniettemin heeft de man achter "Powerbutler", Georg Tief, heel veel interesse getoond toe ik op de camperplaats in Bebra een lader in een camper aansloot bij een Duitse vriend. Een jaar later kwam hij met de Powerbutler op de markt.
Mijn conclusies zijn als volgt:
Als je bijna altijd walstroom hebt of voldoende panelen en een overschot aan energie in de zomer, heeft het inderdaad niet zo veel nut om zo'n reislader aan te schaffen.
Moet je echter die fietsaccu's laden en moet je speciaal daarvoor een extra omvormer kopen, is het erg aan te bevelen.
In de winterperiode waar men niet zoveel laad via de panelen en geen walstroom beschikbaar hebben, is ook de 12>42 lader aantrekkelijk. Op dit moment staan in Albir mijn laders in werking in drie campers (twee duo laders en ik zelf een solo). Het voordeligst zijn de mensen die naar de Wasserij "La Colina" rijden en de fietsaccu's daar aan het, aldaar aanwezige stopcontact, opladen.
En dan zijn er nog de mensen die dan het aggregaat opstarten en een 4 à 5 uur laten draaien totdat de fietsaccu's weer vol zijn.