Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Of schakelen op D+?
//Kees.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
ook geen Z+?,
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
D+ simuleren? Laad ledje brandt dus D+ is ergens te maken?veetee schreef:Kan ook, maar het zonnepaneel geeft geen D+
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Kan allemaal, maar het leek me veel eenvoudiger die ontlaadbeveiligingsmodule er tussen te zetten. Dan hoef ik niks met een D+ of Z+ te verzinnen, en als ik hem kritisch instel kan de fietsaccu ook geladen worden als er genoeg sap in de HH accu zit zonder dat de motor draait of de zon schijnt (maar bij voorkeur natuurlijk tijdens).
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Vraagje: wordt die originele lader ook zo heet tijdens het laden?
Zo niet, dan denk ik dat de originele lader plus omvormer misschien wel minder stroom gebruikt dan deze laadconstructie...
Zo niet, dan denk ik dat de originele lader plus omvormer misschien wel minder stroom gebruikt dan deze laadconstructie...
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Ik heb de spullen van de chinees nog niet binnen, dus ik heb geen idee hoe heet die StepUp wordt... Als de boel gearriveerd is en ik e.e.a. afgeregeld heb, ga ik wel meten welke stromen er lopen, zowel aan de in- als uitgang: zo kan ik het reële verlies bepalen.
Ik heb geen omvormer, dus heb ook geen idee hoe de combinatie omvormer/originele lader zou werken. Ik zie getallen van 15% verlies voor omvormers hier voorbij komen. Mijn originele 230 fietsacculader wordt wel een beetje warm, maar niet abnormaal.
Voorlopig ga ik het eerst proberen met mijn "bouwpakketje" van twee tientjes - mocht dat tegenvallen, dan kan ik alsnog nadenken of het een Powerbutler of omvormer wordt. Een beetje hobbyen is toch ook leuk?
Ik heb geen omvormer, dus heb ook geen idee hoe de combinatie omvormer/originele lader zou werken. Ik zie getallen van 15% verlies voor omvormers hier voorbij komen. Mijn originele 230 fietsacculader wordt wel een beetje warm, maar niet abnormaal.
Voorlopig ga ik het eerst proberen met mijn "bouwpakketje" van twee tientjes - mocht dat tegenvallen, dan kan ik alsnog nadenken of het een Powerbutler of omvormer wordt. Een beetje hobbyen is toch ook leuk?
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
er word zoveel geroepen over verliezen met laden via de omvormer, maar hoeveel is dat verlies nu wel.
stel fietsaccu 36 volt 13Ah is 468 Wh, stel geheel leeg, en weer opladen kost 20% meer vanwege laadverlies, maakt 560 Wh wat er weer in de accu moet moet, de omvormer geeft een verlies van 15% zijnde 85Wh, dat is bij 12 volt 7Ah wat uit de accu extra gaat als verlies, vind ik nog wel mee vallen.
jos
stel fietsaccu 36 volt 13Ah is 468 Wh, stel geheel leeg, en weer opladen kost 20% meer vanwege laadverlies, maakt 560 Wh wat er weer in de accu moet moet, de omvormer geeft een verlies van 15% zijnde 85Wh, dat is bij 12 volt 7Ah wat uit de accu extra gaat als verlies, vind ik nog wel mee vallen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Ja, daar gaat het mij ook niet om, die 15% vind ik ook wel mee vallen. Maar, zoals gezegd, ik héb geen omvormer, die zou ik dus extra moeten aanschaffen. En als die er eenmaal is, ga je natuurlijk meer 230 spul meenemen. Ik vind het een leuk hobby projectje en vind het ook een beetje sport om alles gewoon via het 12V boordnet te kunnen doen. Dus zonder ‘echte’ noodzaak voorlopig nog geen omvormer
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
, succes
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Onze originele Bosch laders voor 230 volt worden flink warm, maar de laadstroom aan de 36 volt kant is 4 A.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
en elke warmte die een lader afgeeft is verlies.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything