Radio antenne

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Radio antenne



Bericht door jepebe »

Ik heb een niet dab+radio in mijn camper, dus gewone ordinaire fm.

Ik had een oud antennetje binnen in de camper geplaatst, maar die is nu naar de eeuwige jachtvelden. Daarnaast was de ontvangst wel een beetje alsof de tocht naar die jachtvelden al was ingezet.

Ik wil dus iets anders.

Ik zie bij elekronica-shop.nl fm autoantennes met en zonder versterker. Passen die allebei? En is mijn ontvangst met versterker ook sterker?

Stel dat ooit fm naar de eeuwige jachtvelden gaat. Moet je dan voor dab+ een ander type antnne hebben, en is zoiets te combineren met een fatsoenlijke fm antenne?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
PDJ

Re: Radio antenne



Bericht door PDJ »

Ik begrijp dat je geen buiten antenne kunt of wilt plaatsen?

Er zijn antennes die je aan de binnenzijde van je raam kunt plakken, meestal zit daar wel een soort van versterker aan die op 12v werkt (extra aansluiting dus).
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Radio antenne



Bericht door jepebe »

Ik wil best wel een buitenantenne plaatsen hoor! Indertijd deze oplossing gekozen vanwege t snelle. Iets goeds voor buiten lijkt me prima
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Janoteppe
Berichten: 174
Lid geworden op: wo 04 okt 2017, 11:04
Locatie: Leeuwarden

Re: Radio antenne



Bericht door Janoteppe »

Dit zijn de beste DAB antennes:

https://www.calearo.com/en/products/antennas
Groetjes, Jan. Tot ziens onderweg in mijn Hobby.......

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Radio antenne



Bericht door Don Esteban »

Na aankoop van onze camper bleek de radio-ontvangst erbarmelijk. De ontvangst ging via raamantenne maar werkte zeer slecht. 3 a 4 zenders en dan hield het op. Een camper is geen personenauto. Je mist voldoende massa. Een losse antenne bracht verbetering maar alleen als ik hem uit het raam in de lucht stak. Wellicht dat het met een versterkertje ertussen nog beter zou zijn maar de antennekabel moet ergens door de wand geleid worden en ik houd niet van gaten. We hebben uiteindelijk het dashboard weten op te liften en een redelijk lange antenne (60 cm) onder het dashboard bij de voorruit gelegd. Ik ontvang nu 90% van alle zenders. Dit is voor ons meer dan genoeg.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Radio antenne



Bericht door blizard »

Deze is zowel voor FM als DAB, bevalt super
https://market.alibaba.com/snapshotDeta ... =tadBuyNow
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Radio antenne



Bericht door Toemke »

Ik heb hetzelfde ooit gedaan als Don Esteban maar bij mij vond ik het niet geslaagd, ook geëxperimenteerd met twee versterkte raamantennes, allemaal teleurstellend.
Nu heb ik een klassieke old school uitschuifbare inox raamstijlantenne en dat is het enige wat werkt. Ik vind het bovendien nog mooi passen op de camper. Er moet inderdaad een gaatje worden geboord maar als je het gat behandeld en de rubbers die erbij zitten deftig monteert, zie ik daar zo snel geen roest komen.
http://carsounds.nl/producten/fm-am-ant ... l-antenne/
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
PDJ

Re: Radio antenne



Bericht door PDJ »

De meest simpele, zoals Toemke aangeeft, zijn over het algemeen de beste (voor gewone, niet DAB+ ontvangst). Tenminste, dat is mijn ervaring.
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Re: Radio antenne



Bericht door wateren »

Hallo heb fiat Ducato uit 2004 met raamantenne die slecht ontvangst geeft .Wil ni buitenantenne plaatsen .Weet iemand hoe ik de kabel vanaf spatbord naar de radio krijg of zit er al vanaf fabriek een doorgang ergens.
Bedankt alvast .
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio antenne



Bericht door Aloys »

Dat is een geheel andere vraag voor een ander (nieuw) topic. Anders maak je je schuldig aan "topic kapen"! :wink:

Ik heb een DAB+ radio in de camper met een gewone antenne eraan. Voor analoge en digitale ontvangst heeft mijn radio
aparte antenne-ingangen op de achterkant. Daar heb ik een splitter voor gekocht: daar gaat de antennestekker van mijn
(oude) antenne in, en en komen 2 kabeltjes weer uit: eentje voor de gewone FM en eentje voor DAB+. De ontvangst is
uitstekend, ook DAB+.

Je zou dus een gewone antenne kunnen plaatsen en eventueel later een DAB+ mét een splitter...

https://www.bol.com/nl/p/autoradio-fm-d ... 052091101/
https://www.grandado.com/products/eight ... rsie-kabel

(Ik heb er eentje zonder voorversterker. Kostte iets van € 15, even zoeken dus!)

In China kosten ze minder dan € 5,00 incl. verzendkosten... https://www.ebay.com/itm/FM-AM-DAB-Ante ... 2951932550
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Radio antenne



Bericht door Toemke »

Ik heb een klassieke antenne laten bijplaatsen op de rechter raamstijl. De kabel is door dezelfde geboorde opening naar binnen dan door een bestaande opening in het brandschot en achter het dash board doorgetrokken naar de radio. Rechter raamstijl bekleding, koplamp en het koetswerk plaatje net boven de lamp moest eraf als ik mij goed herinner en dan wijst het zich zelf uit. (X250)
IMG_4290.JPG
IMG_4290.JPG (99.45 KiB) 2633 keer bekeken
Ik heb onlangs een DAB+ van Highway gemonteerd, werkt met een raamantenne die via een magneet aan de carrosserie wordt verbonden (onder de dakhemel) werkt zeer goed tot nu, de eerste raamantenne die het ook echt doet. Geen splitter nodig want hij kan ook draadloos verbonden worden met je radio op een FM frequentie die je dan opslaat als een van je voorkeurzenders.
Deze week vertrekken we naar Portugal, dan wordt pas echt getest 8-)
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Radio antenne



Bericht door pwhooftman »

Toemke schreef:
vr 04 jan 2019, 13:27
Ik heb hetzelfde ooit gedaan als Don Esteban maar bij mij vond ik het niet geslaagd, ook geëxperimenteerd met twee versterkte raamantennes, allemaal teleurstellend.
Nu heb ik een klassieke old school uitschuifbare inox raamstijlantenne en dat is het enige wat werkt. Ik vind het bovendien nog mooi passen op de camper. Er moet inderdaad een gaatje worden geboord maar als je het gat behandeld en de rubbers die erbij zitten deftig monteert, zie ik daar zo snel geen roest komen.
http://carsounds.nl/producten/fm-am-ant ... l-antenne/
Ik heb dezelfde ervaring, een 'ouderwetse' buitenantenne werkt nog het beste. Maar mijn ervaring is wel dat hij totaal niet werkt als hij maar half uitgeschoven is (en dus overal 1-2 cm afstand van de raamstijl heeft). Pas als ik hem helemaal uitschuif (dan komt hij ca. 60 cm boven de raamstijl uit) werkt het echt goed. Heb jij dat ook?
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Radio antenne



Bericht door Toemke »

Ik trek hem uit tot ie op 1cm van de opbouw komt want anders raakt het. Misschien werkt hij nog beter als hij volledig is uitgetrokken maar het verschil met de vorige is zo groot dat ik nog niet de moeite heb gedaan hem maximaal uit te trekken en te testen of er verschil is.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Radio antenne



Bericht door jansloos »

blizard schreef:
vr 04 jan 2019, 12:29
Deze is zowel voor FM als DAB, bevalt super
https://market.alibaba.com/snapshotDeta ... =tadBuyNow
Net besteld.
Was op zoek naar zoiets, en ben nu met deze ervaring netjes op weg geholpen.
Bestellen via de link, wilde niet werken. Kon geen bestelknop vinden. Dus maar zoeken via eigen Aliexpress.

We wachten af, hoe lang het duurt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie