Spanning afvlakken of niet?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Spanning afvlakken of niet?



Bericht door myway »

De koelkast verbruikt heeeeel veeeeeel dus dat is niet zo handig om die via de omvormer te laten lopen.
Geen paalstroom koelkast op gas.
Laatst gewijzigd door myway op di 20 nov 2018, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door seth_space »

myway schreef:
di 20 nov 2018, 19:28
De koelkast verbruikt heeeeel veeeeeel dus dat is niet zo handig om die via de omverwerpen te laten lopen.
Geen paalstroom koelkast op gas.
Kan dit in het Nederlands vertaald worden?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door myway »

Haha tekst aangepast.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Hallo Mensen,

ja Peter zoals jij het hebt is het wel heel erg mooi vooral met het color display, maar ook voor ons overkill.

Ik heb nu een nieuwe snoer gelegd vanaf de walstroom aansluiting naar de multiplus. Nu zit op de walstroom aansluiting enkel nog de multiplus, de koelkast 230V en de bestaande lader. Vanaf de multiplus gaat er dan weer snoer naar een verdeelpunt waar verder alle stopcontacten van de camper aan hangen.

De sluipstroom van de bestaande acculader heb ik nog niet gemeten, dat was een goede opmerking! Ik hoop maar dat het niet zoveel is daar deze nu enkel de 19V naar het paneel/display uitstuurt en deze alleen werkt als we aan de paal staan. Mocht dit toch tegenvallen laat ik hem wel vervallen. Ik wilt tzt ook een multicontrol erbij zetten en daar zie je ook op dat er walspanning aanwezig is.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door blizard »

Gobert schreef:
di 20 nov 2018, 18:35
Advies: wifi sensor op die BMV plaatsen, zie je nog veel meer.
Dat kan niet op een BMV, daar heb je ook een Color control of een Venus CX voor nodig.
Met Bluetooth krijg je ook alle info op je mobiel of tablet.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... art-NL.pdf
Wil je je dure accu's echt beschermen is een echte monitor onmisbaar, dus een waar je de exacte gegevens van je accu's in kunt zetten en je alarmen kan instellen bij te lage spanning. En een display met shunt van Ali is geen echte monitor, hij heeft alleen de huidige toestand weer.
En hij communiceert met de Multi

En de Nord zal niet goed in het systeem passen, ik zou em er uit halen
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Hallo Mensen,

Vandaag maar weer eens aan het testen gegaan want ik wil de bestaande nordelettronica lader toch eigenlijk ook wel uit het systeem hebben ondanks dat hij nu niet laad.

Daar ik nog geen reactie heb ontvangen op mijn mail naar nordelettronica maar eens de stoute schoenen aangetrokken en op het bewuste 19V signaal kabeltje 12V gezet. Wat blijkt, nu gaan de ledjes van " 230V aangesloten en accu laden " op het centraal display/paneel ook branden en dit maar met 12V.

Ik zou dus op die signaal kabel ook, het druppel laadkabeltje voor de startaccu, van de multiplus aan kunnen sluiten. Daar komt enkel spanning op als de multiplus aan de 230V walspanning hangt. En dan werkt het display compleet weer als voorheen.

Wel zal ik dan iets van een diode of relais moeten plaatsen omdat hij anders toch spanning krijgt van de startaccu waar de druppellaadkabel weer op is aangesloten. Hoe zat het ook alweer, is er altijd spanningsval over een diode want dan houd ik niets meer over om te laden? We stoeien verder.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Metor »

Je zou hiervoor ook een kleine 230V=>9V trafo kunnen gebruiken en de wisselspanning met een brug-gelijkrichter en kleine elco gelijkrichten. Bij de 9V wissel gelijkrichting zal je ongeveer 13 a 14V gelijkspanning krijgen, die je vervolgens naar je display stuurt die het symbool en de laad led laat oplichten. De benodigde stroom naar het display is naar verwachting zeer klein, in de orde van enkele mA's, dus je kan al met een zeer kleine 1W trafo toe.
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door PeterB »

Ik lees of las, in de M+ manual dat je een relais kan programeren in de M+, zou je daar iets kunnen mee doen, volgens de manual kan dit relais dienen om bv een motorstart aan te sturen( bv electrogroep). Dus mischien kan als de M+ 220v krijgt, dit relais worden geactiveerd en een 12v signaal uitsturen? En zo de leds laten branden....( ook eens testen binnenkort)

Met een dongle kan je de M+ zelf gaan programmeren, en of dingentjes zelf aanpassen.....via laptop en Victrons prgramma( gratis te downloaden)

( het is maar luid denken hoor, vergeef me mijn onkunde!)

PeterB
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door PeterB »

myway schreef:
di 20 nov 2018, 19:28
De koelkast verbruikt heeeeel veeeeeel dus dat is niet zo handig om die via de omvormer te laten lopen.
Geen paalstroom koelkast op gas.
Hoe bedoel je geen paalstroom koelkast op gas? Lees ik het goed zo......geen paalstroom...koelkast gaat op gas verbruik? ( indien ja, ik zet deze in de zomer, bijna altijd op gas....lpg tank ingebouwd)

Grtz

PeterB
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Hallo Mensen,

Metor, wat je zegt zal best werken, denk ik, maar dat gaat mij boven de pet maar bedankt.

peterb inderdaad wat je zegt in de multiplus zit ook nog een relais wat te programmeren is, helemaal niet meer aan gedacht. Echter krijg ik nergens gevonden in welke functies het verder te programmeren valt. Het staat standaard af fabriek op alarmmelding. Mocht je meer te weten komen hoor ik het graag.

Het wordt denk ik dus voorlopig maar een gewoon 230V huis tuin en keuken relais die een 12V doorschakelt zogauw de walstroom op de camper wordt aangesloten.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door PeterB »

Aan welke relais denk je dan Eric? Ergens een linkje.

Opd e site van victron kan je de Sw VE Config dowloaden en in demo modus er even mee spelen....ik zal ook eens kijken of je kant van het relais iets kan sturen en meten wat er van V uitkomt, eventueel de vraag stellen aan Victron op hun forum.

Grts

PeterB
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Hoi Peter,

Niets speciaals misschien dat er op de zaak nog iets ligt, in ieder geval 230V spoelspanning en minimaal 1 NO schakelcontact of dit nu 230V of 12V is, is niet van toepassing als hij maar gescheiden is van de spoelspanning. Anders zijn de volgende ook geschikt:

https://www.eibabo.nl/schalk/installati ... mcEALw_wcB

https://www.reichelt.nl/schakelrelais-1 ... w_wcB&&r=1

Op de spoel gewoon de fase en nul van de walspanning aansluiten en een 12V draad van de accu laten schakelen naar grijze draad( bij mij) die aangesloten moet worden aan de 12V kant van de bestaande acculader.

Als je de stekker van de walspanning dan in je contactdoos van de camper steekt schakelt het relais de 12V door naar het paneel en werken de ledjes.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Metor »

Waar zo moeilijk met een duur relais?
Als je zelf geen netvoeding kunt maken zoals beschreven,
kun je ook zo'n netadaptertje van 12V aanschaffen.
Steek je gewoon in een contactdoos waar spanning op staat indien aan de paal.
bv deze
https://www.beslist.nl/klussen/d0024026 ... &network=g
Is toch veel simpeler?
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Die zou natuurlijk ook kunnen werken,volgens mij heb ik die zelfs nog enkele liggen. Goeie TIP Metor!!!

Inderdaad een veel makkelijkere oplossing als een relais voor deze situatie. Soms denken we(ik) misschien te moeilijk.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Plaats reactie