Extra zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
fvdb7126
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 7:15

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door fvdb7126 »

Dank je wel Jos,

Kan ik daar ongestraft een veel groter Zonnepaneel naast (parallel) zetten?

En de accu via één nieuwe laadstroomregelaar laden?

Groet Frank
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

als de werkspanning redelijk gelijk is, is parallel geen probleem (in serie wel), bestaat het te koppelen paneel uit een gelijk aantal cellen dan is de werkspanning vrijwel gelijk, want elke cel levert +- een 0,5 volt
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
fvdb7126
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 7:15

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door fvdb7126 »

Ik heb ruimte om een tweede zonnepaneel te plaatsen van ca. 54x130 cm.
(Dan is er nog genoeg ruimte voor de steunen).
Kan iemand mij advieseren welk paneel met maximaal vermogen het meest geschikt zou zijn?
Groet Frank
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

het beste advies wat ik kan geven in deze: zoek op internet zonnepanelen, bekijk de div aanbiedingen op maat, vermogen, en prijs en maak een keuze.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door hathi »

fvdb7126 schreef:
do 01 okt 2020, 10:46
Ik heb ruimte om een tweede zonnepaneel te plaatsen van ca. 54x130 cm.
(Dan is er nog genoeg ruimte voor de steunen).
Kan iemand mij advieseren welk paneel met maximaal vermogen het meest geschikt zou zijn?
Groet Frank
Ik denk dat je beter eerst naar zulk een zonnepaneel kan kijken,deze breedte ligt niet voor het oprapen,NDS heeft er een in het program,zover ik weet ,?
Hans
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door Arie55 »

fvdb7126 schreef:
do 01 okt 2020, 10:46
Ik heb ruimte om een tweede zonnepaneel te plaatsen van ca. 54x130 cm.
(Dan is er nog genoeg ruimte voor de steunen).
Kan iemand mij advieseren welk paneel met maximaal vermogen het meest geschikt zou zijn?
Groet Frank
een monokristalijnen paneel van 100Wp heeft de afmeting van 1190x540 mm. Maar ik denk dat er meer kan; maak een schets op een A4-tje van het dak. Neem bijv. een schaal van 1 op 15. Dan past het net op een A4-tje. Teken alle obstakels in op de juiste plek. Zet er wat maten bij. Zoek dan wat afmetingen van zonnepanelen op het net. Mijdt de PERC aangeduidde exemplaren. Huiswerk: zoek uit voor het waarom dat is.
Op een ander A4'tje teken je een aantal van de panelen op dezelfde schaal in en knip ze uit. Met schuiven en proberen kom je een heel eind. En! het is leuk om te doen.

Foto van mijn blokkendoos

Arie
Bijlagen
BlokkenDoos.jpg
BlokkenDoos.jpg (89 KiB) 364 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door Willem 310 »

Heb net 6 110w PERC panelen op de camper gemonteerd, heb ook de voordelen en nadelen tegen elkaar afgewogen en ook diverse tests doorgelezen, waarom dan toch PERC ? toch wel een beetje uit nieuwsgierigheid
de beste manier om dit te ervaren is om het zelf te proberen, vandaar.
In DLD kost een 110W MONO PERC paneel 119x51 cm € 59,95 en een 100W MONO gewoon paneel van 119x54 cm € 56,95 dus veel verschil in prijs tussen MONO PERC en MONO gewoon zit er niet in, voor mij het proberen waard dus.
Komen nog wel verzendkosten bij van € 11,90 per 30 kg
Laatst gewijzigd door Willem 310 op do 01 okt 2020, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door 309T16 »

Meningen zijn sterk verdeeld over Percium panelen. Ik heb ze ook. De grote jongens produceren ze niet zo maar.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door rzwiebel »

Voor wat de solarlaadregelaar betreft en de capaciteit van de panelen: een goede solarlaadregelaar heeft geen last van te zware panelen. De reden is heel simpel: als de solarlaadregelaar max 15A bij 17 V kan verwerken, dan is dat voor hem ook het maximum en neemt hij niet meer af om de accu op te laden. Omdat de solarlaadregelaar niet meer afneemt, wekken de panelen ook niet meer op! Als jouw accu helemaal vol is kunnen de panelen weliwaar vol in de zon liggen, maar wordt er niets opgewekt (nou ja, bijna niets, nl alleen genoeg voor de druppellading van 500 mA), simpelweg omdat er ook (bijna) niets wordt afgenomen.
En als je overcapaciteit hebt, dan is een PWM net zo goed als een MPPT.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
fvdb7126
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 7:15

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door fvdb7126 »

Beste mensen,
sorry voor mijn late reactie. We hebben sinds 2 weken een puppy in huis, wat me helemaal in beslag neemt.
Dank voor het meedenken. Onder tussen heb ik contact gehad met een stroomwinkel in Bodegraven.
Ik heb besloten om me door deze winkel te laten informeren over de materialen en de installatie.
Daar heb ik prettig en deskundig advies gekregen.
Groet Frank
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

prima :thumbup: , succes verder

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie