Telesat S85 monteren op het dak

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door gsm »

In de handleiding van de S85 staan wat onduidelijkheden zoals de voedingskabel, zo staat er : "De minimum kabeldoorsnede is 5 mm2. Voor kabels met een lengte van 6 meter en langer, is de minimum doorsnede 4 mm2."
Ik ga ervan uit dat die 5mm2 een typefout is en dat het 2,5 mm2 moet zijn.
Nu vraag ik me af wat er op het dak gemonteerd moet worden.
Volgens de handleiding en de eerste foto zit er een bevestigingsplaat bij voor op het dak maar deze plaat kom ik verder in de handleiding niet meer tegen

Afbeelding

Op foto 2 staat dat de onderplaat gelijmd moet worden dus moet die blijkbaar op het dak gelijmd worden, deze onderplaat is geen één hele plaat maar bestaat uit 2 platen en die zie je op foto 1 onder de motorunit zitten.

Afbeelding

En op foto 3 zie je de bevestigingsplaat ook niet meer want de 2 onderplaten moeten afgekit worden met siliconenkit.

Afbeelding

Misschien dat iemand dit type al eens heeft geplaatst en mij duidelijk kan maken of de bevestigingsplaat nodig is of dat de 2 onderplaten direct op het dak gelijmd moeten worden.
Als dat zo is komen de platen goed op de ribbels van het dak ? Bij mij komt dat niet goed uit tenzij ik hem iets uit het midden van het dak plaatst.
Ik wil hem namelijk lijmen en met RVS schroeven vast schroeven en de 4 schroefgaten in de onderplaat komen, als ik hem in het midden van het dak plaatst, in een verdiepte ribbel uit
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door Rob66 »

Bij de Telesat worden alleen de twee smalle platen geleverd. De grote vierkante plaat alleen bij de Easy en Flatsat etc.
Wat betreft de kabel dat is inderdaad een drukfout dat moet 2,5 mm2 zijn. Bij 6 meter en meer, 4mm2 gebruiken.
Plakken met een polymeer lijm hoeft echt niet perse Sikaflex te zijn, mag ook een ander merk. Maar absoluut geen siliconen want dan wordt het een vliegende schotel.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door gsm »

Bedankt Rob, ik ga de 2 smalle stroken dan op het dak lijmen en ik heb al Sikaflex 552 in huis dus dat komt goed.
Ja ook die foto kan verwarring geven, schrijven dat het lijm moet zijn en op de foto staat een tube siliconen :bang:
Nu nog kijken op welke plek want zoals ik al schreef als ik hem in het midden plaatst wat ik eigenlijk wil dan komen de stroken 3 cm naast de verhoogde ribbels uit op het dak en dus minder lijm bevestiging met het dak en ik kan hem niet met RVS schroeven vast maken tenzij ik aan beiden zijden van de ribbel dus daar waar de platen oversteken een strook pertinax of dik aluminium plakt ter dikte van de diepte van de ribbel.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door gsm »

Hoe kan ik dit het beste oplossen want de platen komen niet overeen met de ribbels
Op de 1e foto zit de linker plaat volledig op de ribbel maar de rechter zit er bijna helemaal naast
Op de 2e foto zitten de platen niet volledig op de ribbels dus kan ik die niet volledig lijmen.
Ik kan eerst een plaat op het dak lijmen die op 3 ribbels vast gelijmd wordt en daarop de 2 platen lijmen of in de ribbel van foto 1 eerst een opvulstuk lijmen en dan de platen direct op het dak lijmen.
Graag jullie mening !

Afbeelding

Afbeelding

Dan de vraag kom ik niet in de knoei met het dakluik ?
De afstand vanaf de achterkant naar het dakluik is 116 cm en als ik de schotel gelijk hou met de achterkant hou ik 22 cm over tussen het dakraam en de motor van de schotel

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door Appiecamp »

Heb je nummer 12 ook op bovenstaande tekening?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door gsm »

Nee die heb ik niet.
En dat klopt wat Rob66 als schreef want het zelfde hoorde ik op de beurs in Houten, die hort niet bij de S85
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door Appiecamp »

Was wel een mooie bass geweest om vast te zetten.
Kan je zelf niet iets maken wat als grondplaat kan voldoen?
Zodat je meer oppervlakte krijgt? :-?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door gsm »

Dat schreef ik al als suggestie, een aluminium plaat van voldoende grote en de zelfde dikte als de 2 platen ? Die zijn 9 mm dik ?
Maar ik kan ook en strook in de ribbel plakken t.p.v. de rechter plaat op foto 1
Ik weet niet wat sterker of beter is :eh:
Normaal zou ik hem ook vast geschroefd hebben maar daar ben ik, op advies van hier en de beurs, vanaf gestapt en ik ga hem nu alleen plakken met 552. Vandaar dat ik het zeker wil weten wat de beste methode is om geen vliegende schotel onderweg te zien :lol3:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door Bakkertjes »

je zou ook nog de twee strippen iets meer naar elkaar toe kunnen monteren ?
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door gsm »

Nee dat gaat niet want er zitten boutjes in de strippen waar de schotel op vast gezet wordt.
Dan zou ik 2 nieuwe bredere strippen moeten maken met boutjes er in en dat is dan oplossing 3 :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door Peter LMC »

4 nieuwe gaten boren in de plaat van de schotel.
Dan komen de strips dichter bij elkaar.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door gsm »

Dat gaat ook niet want aan de voorkant kan ik maar 1,5 cm naar binnen toe en dan hoop ik dat de motorunit bij het draaien de moeren niet raakt maar ook die 1,5 cm is te weinig want ik moet ruim 6 cm naar elkaar toe en dat is aan beiden zijden ±3cm
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door Appiecamp »

Zijn de strippen ook wat naar binnen te plaatsen en nieuwe gaten boren door het metaal?
Dan plaats je de strippen zo dat ze precies op de ribbel vallen van het dak..
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Telesat S85 monteren op het dak



Bericht door Kroppie »

en die strippen 90graden draaien (want waarom niet dwars ipv in de lengterichting)of gaat dat ook niet, ik ken niets van het schotel gebeuren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie