Accuprobleem
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
- Locatie: Roswinkel
Accuprobleem
Hallo,
Ik heb een stroomprobleem , Ik heb de omvormer aan maar wil ik b.v de koffiezetapparaat
inschakelen staat op de display ""Low battery"".
De accu laad volgens mij niet op, maar de op de druppellader is het lampje groen (De accu is vol ,bezig met druppelladen).
voor de 12 volt verlichting en dergelijke heb ik geen problemen.
Met vriendelijke groet : Gerrit Hilgen
Ik heb een stroomprobleem , Ik heb de omvormer aan maar wil ik b.v de koffiezetapparaat
inschakelen staat op de display ""Low battery"".
De accu laad volgens mij niet op, maar de op de druppellader is het lampje groen (De accu is vol ,bezig met druppelladen).
voor de 12 volt verlichting en dergelijke heb ik geen problemen.
Met vriendelijke groet : Gerrit Hilgen
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19164
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Accuprobleem
En dat gaf voorheen geen problemen?
Het kan duiden op een slecht contact aan de 12V-kant van de omvormer.
Je kunt ook eens meten wat de spanning is op de accu. En als die spanning te laag is, dan zou
dat erop kunnen duiden dat de accu is overleden. Maar dat is een soort laatste optie.
Het kan duiden op een slecht contact aan de 12V-kant van de omvormer.
Je kunt ook eens meten wat de spanning is op de accu. En als die spanning te laag is, dan zou
dat erop kunnen duiden dat de accu is overleden. Maar dat is een soort laatste optie.
Re: Accuprobleem
of een slecht/geoxideerd contact tussen kabel en accuklem, idem tussen accuklem en accupool, kijk ook de massa aansluiting goed na.
lampje vd lader vraagt heel weinig stroom dus is er bij een overgangsweerstand weinig spanningsverlies, omvormer vraagt heeel veel stroom, dus bij een overgangsweerstand veel spanningsverlies,
jos
lampje vd lader vraagt heel weinig stroom dus is er bij een overgangsweerstand weinig spanningsverlies, omvormer vraagt heeel veel stroom, dus bij een overgangsweerstand veel spanningsverlies,
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accuprobleem
Of een gewone natte semitractie accu met niet te veel capaciteit, die stort in als er een zware omvormer aan gaat.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
- Locatie: Roswinkel
Re: Accuprobleem
Aloys schreef:En dat gaf voorheen geen problemen?
Het kan duiden op een slecht contact aan de 12V-kant van de omvormer.
Je kunt ook eens meten wat de spanning is op de accu. En als die spanning te laag is, dan zou
dat erop kunnen duiden dat de accu is overleden. Maar dat is een soort laatste optie.
Wat is de normale spanning voor een accu ongeveer?
Re: Accuprobleem
ongeveer 12 volt, om preciezer te zijn een volle accu meet +12,6 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste lading.
een lege meet - 11,5 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste ontlading.
half leeg meet +_12,2volt na minstens 2 uur niet geladen of ontladen.
e.e.a. beetje afhankelijk van type en leeftijd van de accu
jos
een lege meet - 11,5 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste ontlading.
half leeg meet +_12,2volt na minstens 2 uur niet geladen of ontladen.
e.e.a. beetje afhankelijk van type en leeftijd van de accu
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 10 aug 2017, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accuprobleem
Dat is afhankelijk van de lading en het soort accu, maar dit geeft een beeld:
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
- Locatie: Roswinkel
Re: Accuprobleem
De display in de camper geeft aan 13,8 en 1,5 A.Kroppie schreef:ongeveer 12 volt, om preciezer te zijn een volle accu meet +12,6 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste lading.
een lege meet - 11,5 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste ontlading.
half leeg meet +_12,2volt na minstens 2 uur niet geladen of ontladen.
e.e.a. beetje afhankelijk van type en leeftijd van de accu
jos
Re: Accuprobleem
Dan wordt de accu bijgeladen. De display meet de spanning van de lader en niet van de losse accu. Draait de motor of is de camper aangesloten op 230 volt?
Laatst gewijzigd door 't Busje op do 10 aug 2017, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
- Locatie: Roswinkel
Re: Accuprobleem
Hij is aangesloten op 230 volt't Busje schreef:Dan wordt de accu bijgeladen. Draait de motor of is de camper aangesloten op 230 volt?
Re: Accuprobleem
de door mij en door Busje genoemde voltages zijn gemeten met de accu IN RUST, dus GEEN laden en ontladen gedurende een paar uur.
die waardes op het display zeggen niets over je accu in dit geval want de laadstroom bedraagd 1,5 ampere en de laadspanning is 13,8 volt een onderhouds(druppellading dus)
accu 1 pool loskoppelen en dan na minstens 2 uur eens meten.
jos
die waardes op het display zeggen niets over je accu in dit geval want de laadstroom bedraagd 1,5 ampere en de laadspanning is 13,8 volt een onderhouds(druppellading dus)
accu 1 pool loskoppelen en dan na minstens 2 uur eens meten.
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 10 aug 2017, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accuprobleem
Maar als je camper is aangesloten op 230 volt, waarom wil je dan je koffiezetapparaat aansluiten op de omvormer? Dat betekent dat de stroom van het stopcontact buiten via de acculader en de omvormer naar je koffiezetapparaat loopt. De acculader vindt dat in ieder geval niet prettig, want die kan dat vermogen nooit leveren. Sluit je koffiezetapparaat rechtstreeks op de walstroom aan.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
- Locatie: Roswinkel
Re: Accuprobleem
Nee a ik ontkoppel het dan van 230 volt ,en sluit dan aan op de omvormer ,ik sta geregeld op plaatsen waar geen stroom is ,vandaar ik dan de omvormer aan moet zetten .'t Busje schreef:Maar als je camper is aangesloten op 230 volt, waarom wil je dan je koffiezetapparaat aansluiten op de omvormer? Dat betekent dat de stroom van het stopcontact buiten via de acculader en de omvormer naar je koffiezetapparaat loopt. De acculader vindt dat in ieder geval niet prettig, want die kan dat vermogen nooit leveren. Sluit je koffiezetapparaat rechtstreeks op de walstroom aan.
Dit lukte niet in de vakantie zodat ik nu thuis het aan het testen ben .
Re: Accuprobleem
Deed je dat in die vakantie voor het eerst en wilde het toen niet of heeft het eerder wel gewerkt?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)