achteruitkijkcamera permanent gebruiken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door eipmiw »

Omdat ik in mijn camper erg slecht zicht heb naar achteren, heb ik deze achteruitkijkcamera aangeschaft: https://www.youtube.com/watch?v=VcRNCTXfx7U
De monitor wordt over de binnenspiegel geplaatst. Er zit een dashcam voor opnames naar voren op de monitor. Tevens kan ik een minicamera op de achterbumper plaatsen waarmee ik (hoop ik) goed zicht naar achteren heb. Let wel, het is dus geen achteruitrijcamera maar een achteruitkijkcamera die ik permanent wil gebruiken.
Nou zit ik me af te vragen hoe ik in zo'n monitor het verkeer achter me zie. Met name wil ik weten of ik auto's, die mij inhalen, zie zoals ik ze in een gewone binnenspiegel zie, of juist niet. Heb het met een ipad en een speelgoedauto proberen na te bootsen maar ik kom er niet uit.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

Het ligt een beetje aan de kijkhoek van de camera.
Velen hebben een hoek van 120° of meer. Dit geeft een vertekend beeld.
Stel je zelf even in een gewone auto. Door de binnenspiegel zie je de gehele achteruit en alles daar buiten. Het is deze hoek (misschien ietsje meer) die het beste beeld geeft. Dus ongeveer 45° zou ideaal zijn. Maar vindt maar eens zo'n camera!
Ik heb er nu zo eentje. Nog erg goedkoop ook. Bij LIDL in Spanje een Surveillancecamera gekocht. Is officieel niet voor inbouw, maar ik heb met vijl en zaag het gat zodanig gemaakt dat de camera er in gelijmd is.
Eindelijk heb ik nu een perfect beeld.
Er is nog één probleem, maar die kom ik bij alle camera's tegen. Zwarte vlekken op het moment dat er licht in schijnt. Maar ja, bij een gewone binnenspiegel kan dat ook verblindend zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door hurktoilet »

Dat probleem van die kijkhoek herken ik. Denk ik op mijn camera te zien dat ik er niet langs kan, zie ik in mijn spiegel dat het vrolijk gaat. Nu ja, beter een keer te veel gewaarschuwd...
Overigens heb ik mijn camera vooral om te zien dat er niet plots een kind achter mijn wagen kruipt terwijl ik achteruit wil steken. Onderweg heb ik er niet zo veel behoefte aan. Af en toe zet ik m eens aan om te kijken of de fietsen niet los rammelen. En als ik 's nachts buiten gerommel hoor dat ik niet vertrouw kan ik 'm ook aanzetten. In dik vier jaar nog niet nodig geweest trouwens.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door eipmiw »

Het gaat me vooral om de inhalers.
Zie ik die rechts of links?
Een camera-opname is immers anders dan een spiegelbeeld.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door kampo »

Al jaren gebruik ik een Waeco RVS790
De kwaliteit is redelijk, de prijs niet.
Die modellen hebben een dubbele camera achteruit.
De ene is voor ver zicht de andere enkel om de achterbumper te kunnen zien en bij maneuvers.
Met slechts 1 camera krijg je nooit een volledig beeld of is het een beetje behelpen.
Je raakt het op den duur wel gewend.

De ver zicht camera zorgt voor een beeld als een achteruitkijkspiegel in de auto.
Die staat bij mij altijd aan. Ter aanvulling van de buitenspiegels.
De parkeercamera schakel ik zelf manueel in bij manoeuvers.

Rechts achter heb ik nog een dode hoek ondanks de vele spiegels. Daar zou ik ook nog een camera willen hebben.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door de Jonckheer »

Met de bouw in 2008 heb ik 2 camera's achterop geplaatst. De een naar achter en de andere naar beneden gericht. De monitor staat rijdend altijd aan en daarop kan ik schakelen tussen de camera's. Ik heb dus altijd zicht op wat er achter de bus gebeurt, behalve met een laagstaande zon achter, dan zijn camera's waardeloos. Dus ook als dode hoek spiegel maar beperkt bruikbaar en geen vervanging voor een spiegel.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Kroppie »

als je dat wilt kan het ook met 1 camera en een spiegel, kijk eens op google :kitmiroir de renvoi , kun je kopen, maar is ook simpel zelf te fabrieken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door ducati 900 »

eipmiw schreef: Nou zit ik me af te vragen hoe ik in zo'n monitor het verkeer achter me zie. Met name wil ik weten of ik auto's, die mij inhalen, zie zoals ik ze in een gewone binnenspiegel zie, of juist niet. Heb het met een ipad en een speelgoedauto proberen na te bootsen maar ik kom er niet uit.
Normaal gesproken zou je het spiegelbeeld moeten zien, dus inhalende auto's links.
Ik heb diverse van dit soort sets verkocht en die hadden dat in elk geval wel zo.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Audiofiel »

Op mijn vorige buscamper had ik een Luis dubbeloogcamera. Daarin zit een 60° en een 150° camera naast elkaar, los van elkaar te richten. Beide zijn instelbaar in spiegelen of niet. De 150° is voor achteruitrijden en de 60° is voor achteruitkijken. Met die laatste kun je ook goed de afstanden inschatten van auto's achter je. Iets wat met een groothoekcamera niet lukt.

Ik had heb aangesloten op een Pioneer Avic-F960 en die heeft 2 camera ingangen. Eén daarvan kan automatisch inschakelen bij het inschakelen van de achteruit en de ander kies je handmatig. Beide kunnen permanent zichtbaar zijn tijdens het rijden en verkeersinfo van de GPS krijg je dan alleen er overheen als je bij een afslag zit. Uiteraard kun je ook een losse monitor met 2 ingangen gebruiken.

Op de nieuwe camper wil ik het waarschijnlijk weer zo gaan doen.

Van Waeco/Dometic bestaat sinds kort ook een dubbeloog camera met 3e remlicht dat je dus in plaats van het originele remlicht kunt plaatsen (voor Ducato, Jumper, Boxer). Helaas wel heel erg duur.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door kampo »

Aansluiten op de achteruit zou ik nooit doen.
Je wilt de camera aan hebben tijdens het volledige gemanoeuvreer; ook als het even vooruit gaat.
En je wilt ook wel eens een bumper klever in beeld hebben tijdens het rijden.
Dus niet enkel tijdens het achteruit rijden.

Nadeel van de dubbel lens waeco is dat je de hoek tussen de lenzen niet kan wijzigen.
Dat is allemaal waterdicht verkleefd.
In mijn geval zou ik de camera's liever verder uit elkaar zetten zodat ik enerzijds de horizon kan zien en anderzijds de bumper.

Ook draait er niets mee met het sturen, zoals dat bij de modernste pkw's wel het geval is.
Er is dus nog veel verbeteringspotentieel. Verblinden en zon heb ik relatief weinig last van.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Arie55 »

In een eerder bericht van Rudy, ben ik eens gaan zoeken naar een camera die zo'n kleine hoek heeft. Heb tot dusver alleen 1 die een hoek heeft van 60° heeft: http://www.ebay.com/itm/Einbau-Ruckfahr ... 1175561878
De prijs ervan plus de verzendkosten vind ik een beetje te veel van het goede.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

Deze camera, waar ook nog een microfoon is ingebouwd, heeft een beeldhoek van 35° en is helemaal perfect voor het kijken naar achteren. Let wel: Jouw monitor moet hiervoor een spiegelfunctie hebben.
Je kunt hem nog steeds bestellen in de LIDL online shop voor € 29,95.
Afbeelding

https://www.lidl-shop.nl/Beveiligingscamera/p100202168

De camera die jij aangeeft heb ik nu als achteruitrijcamera ingezet. Aangezien mijn monitor nu als spiegelfunctie weergeeft, moet dus nu de "reverse" gekoppeld zijn. Let op! Denk niet, ik haal het brugje er af en dan gaat het beeld spiegelen. Neen, het beeld gaat pas spiegelen als de spanning totaal van de camera af is geweest. Ik heb hem trouwens rechtstreeks bij carlights besteld. http://www.carlights.de/rueckfahrkamera ... meras.html

Ik zal morgen even foto's maken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door swagmanneke »

Hallo

Hoe zit het in Nederland met de privacy? Een camara altijd aanstaan mag in Belgie enkel als het meld aan de privacy commisie idem dito voor een dashcam. dit is natuurlijk theorie, in de praktijk doet niemand dit . En wie gaat dit dan weer controleren?

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Audiofiel »

kampo schreef:Aansluiten op de achteruit zou ik nooit doen.
Je wilt de camera aan hebben tijdens het volledige gemanoeuvreer; ook als het even vooruit gaat.
En je wilt ook wel eens een bumper klever in beeld hebben tijdens het rijden.
Dus niet enkel tijdens het achteruit rijden.
Ik weet niet of dit slaat op mijn reactie, maar ik heb het niet over "aansluiten op de achteruit". Je camera wil je het liefst continu van stroom voorzien en het beeld wil je ten alle tijde kunnen oproepen.

In mijn voorbeeld gaat het over 'automatisch overschakelen naar camera' bij het inschakelen van de achteruitrij-versnelling. Dat is wel degelijk een nuttige functie, want zodra je achteruit gaat, verandert dus direct je beeld naar de camera in plaats van dat je dat handmatig moet doen.

Of die Waeco Twin verticaal verstelbare lenzen heeft of niet heb ik nergens terug kunnen vinden, er is sowieso erg weinig informatie over te vinden. Geen enkele shop schijnt ze in voorraad te hebben.

Zo'n Lidl camera is lekker goedkoop, maar dat ziet er echt niet uit. Hoe wil je dat netjes bevestigen? En ik denk niet dat die langdurig waterdicht blijft. De camera's van Carlights zijn prima betaalbare camera's met een redelijk beeld. Ik heb die in het verleden ook gehad.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Plaats reactie