Fietsaccu's onderweg opladen
Re: Accu's onderweg opladen
Misschien nog wel even het vermelden waard en ik weet niet waarom .Als ik mijn 2 laders er in de avond aanhang trek ik de accu soms leeg als ik ze een voor een doe niet .
Re: Accu's onderweg opladen
Omdat er vaak al een 12-230 omvormer aanwezig is. Een ander ding is dat met het gekochte spul zowel thuis als in de camper gebruikt kan maken. Lees, 230V is een algemeen gebruikte spanning. Je moet dan wel steeds met de opladers leuren.Hoofdnoorman schreef:Nog steeds snap ik het niet helemaal.
Waarom vindt iedereen het doodnormaal om met een omvormer van 12 Volt 220 te gaan maken en dan weer terug te gaan naar 42 Volt?
Ik ga me je mee dat als je geen omvormer hebt, dit de oplossing is voor dit specifieke geval. Dit vergt wel enige kennis van zaken.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Accu's onderweg opladen
Ik deed maar een gooi. Een lege accu helemaal vullen kan je wel rekenen op zulke laadtijden. En die 5 uur die jij aanhaalt, zie ik mijzelf ook niet achtereen sturen. Wat de laadtijd ook is, ze zijn langer dan de berijder achtereen rijdt. Hetgeen inhoud dat de accu niet vol raakt.Kroppie schreef: waar haal jij 14 uur laadtijd vandaan ,het opladen van de fietsaccu,s zal met een omvormer in de auto net zolang duren als thuis op 230 .ik schat bij een geheel lege accu max +_5 uur.(accu 11Ah en laden met 4A)
maar dat zal T.S. zelf wel precies weten
jos
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Accu's onderweg opladen
het gaat om de fiets accu,s niet om de hh accu.en die fietsaccu,s doen er thuis ook geen 14 uur over ,volgens T.S. 3,5 uur dat rij je toch gauw op een dag ,en waarschijnlijk is die accu ook niet helemaal leeg als ie aan de lader gaat,dus nog korter dan .
niet meer lukraak gooien .
jos
niet meer lukraak gooien .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu's onderweg opladen
Ik denk dat dat door het zogenoemde peukert-effect komt. Als je een grotere stroom (in Ampere) trekt dan gaat de accu relatief sneller leeg. 2 x zo veel stroom trekken zorgt er voor dat de accu in minder dan de helft van de tijd leeg is. Hoe lang? Dat hangt af van je accu.de toren schreef:Misschien nog wel even het vermelden waard en ik weet niet waarom .Als ik mijn 2 laders er in de avond aanhang trek ik de accu soms leeg als ik ze een voor een doe niet .
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
FAIL: First Attempt In Learning.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Fietsaccu's onderweg opladen
Vanzelfsprekend vergt iets kennis van zaken.
Maar om nu te zeggen dat het maar gemakkelijker is om er steeds maar weer vanuit te gaan dat 220 Volt de algemene spanning is, is gewoon prietpraat.
Het gaat er nu dus ook om dat iemand een omvormer koopt speciaal voor de fietsaccu's.
Ik wil echt niet gaan beweren dat het gebruik van de originele lader onzin is. Hij is meestal afgeregeld voor de desbetreffende accu. Er worden nu laders verkocht die allemaal hetzelfde zijn qua inhoud en opbouw. Alleen is de afregeling aangepast en de eventuele stekkerverbinding.
Het praatje over de dure accu gaat hier ook helemaal mank. Er worden legio autolaptopladers (TRUST) verkocht. Die maakt van 12 V verschillende spanningen voor je laptop. Ook daar moet je natuurlijk wel de juiste spanning instellen!!!! Ditzelfde geldt daarom ook voor de universele StepUp. Eenmaal gebouwd en goed afgeregeld kan deze zelfs beter zijn als een massa geproduceerd en afgeregeld exemplaar wat men bij een accu levert en lader noemt.
Natuurlijk heeft iedereen gelijk als je zegt, ik heb al een omvormer dus ik neem mijn gewone lader mee. Daar is niets tegen in te brengen.
Ik heb er nu acht gebouwd. Twee daarvan zijn mislukt. Een door een slechte stekker en een die de beloofde stepup niet kon waarmaken. Deze winter ga ik er niet mee verder, maar ik zou o zo graag het complete en ultieme betrouwbare lader willen maken. Helaas is mijn elektronica kennis beperkt en moet ik dus genoegen nemen met de prints die op de markt verkrijgbaar zijn. Maar ik garandeer dat de laders binnen een paar jaar op de markt komen. Er zou er dus al eentje zijn maar die kan ik niet terug vinden.
In 1993 kocht ik een hut in Noorwegen. Ik wilde vanuit Nederland de elektrische kachels kunnen aanschakelen. Dat zou kunnen met een bouwpakket van Vogels/Velleman. Dat was een soort relais die aan de telefoonleiding gekoppeld kon worden. Je stelde dus wat in. Twee keer overgaan en twee minuten wachten en dan weer twee keer over laten gaan. Daarna ging het relais om.
In mijn hut was geen directe lijn. Maar een GSM (Motorola GH198) kostte destijds daar 25 cent. Daar ging een kaart in en een lader voor de batterijen. De print van Velleman werd voorzien van een microfoontje en op de GSM geplakt. Ziedaar, een werkende regeling. Wel amateuristisch! Ik had met deze combinatie erg veel bekijks en er werd heel veel over gepraat en zelfs een stuk over geschreven in het blad van de Hytteforregningen. (Kijk bij "Ring Hytta varm")
Die jaar later!!!!! kwam het bedrijf Sikom op de markt met een compacte schakelaar welke werkte op de wijze van de piepers/semafoon. Nog 3 jaar later kwam daar de eerste GSM schakeling en datzelfde jaar ook zoiets als bouwpakket bij Conrad in een GSM alarminstallatie.
Heden ten dage is het heel normaal om een desbetreffende schakelaar in Noorwegen te gebruiken. Via China heb je zo'n schakelaar al voor 15 euro.
Die is ook makkelijk als jouw camper ergens in de stalling staat en je wilt er een acculader aan koppelen.
Met dit alles wil ik maar zeggen, wat onbekend is, maakt onbemind.
Maar om nu te zeggen dat het maar gemakkelijker is om er steeds maar weer vanuit te gaan dat 220 Volt de algemene spanning is, is gewoon prietpraat.
Het gaat er nu dus ook om dat iemand een omvormer koopt speciaal voor de fietsaccu's.
Ik wil echt niet gaan beweren dat het gebruik van de originele lader onzin is. Hij is meestal afgeregeld voor de desbetreffende accu. Er worden nu laders verkocht die allemaal hetzelfde zijn qua inhoud en opbouw. Alleen is de afregeling aangepast en de eventuele stekkerverbinding.
Het praatje over de dure accu gaat hier ook helemaal mank. Er worden legio autolaptopladers (TRUST) verkocht. Die maakt van 12 V verschillende spanningen voor je laptop. Ook daar moet je natuurlijk wel de juiste spanning instellen!!!! Ditzelfde geldt daarom ook voor de universele StepUp. Eenmaal gebouwd en goed afgeregeld kan deze zelfs beter zijn als een massa geproduceerd en afgeregeld exemplaar wat men bij een accu levert en lader noemt.
Natuurlijk heeft iedereen gelijk als je zegt, ik heb al een omvormer dus ik neem mijn gewone lader mee. Daar is niets tegen in te brengen.
Ik heb er nu acht gebouwd. Twee daarvan zijn mislukt. Een door een slechte stekker en een die de beloofde stepup niet kon waarmaken. Deze winter ga ik er niet mee verder, maar ik zou o zo graag het complete en ultieme betrouwbare lader willen maken. Helaas is mijn elektronica kennis beperkt en moet ik dus genoegen nemen met de prints die op de markt verkrijgbaar zijn. Maar ik garandeer dat de laders binnen een paar jaar op de markt komen. Er zou er dus al eentje zijn maar die kan ik niet terug vinden.
In 1993 kocht ik een hut in Noorwegen. Ik wilde vanuit Nederland de elektrische kachels kunnen aanschakelen. Dat zou kunnen met een bouwpakket van Vogels/Velleman. Dat was een soort relais die aan de telefoonleiding gekoppeld kon worden. Je stelde dus wat in. Twee keer overgaan en twee minuten wachten en dan weer twee keer over laten gaan. Daarna ging het relais om.
In mijn hut was geen directe lijn. Maar een GSM (Motorola GH198) kostte destijds daar 25 cent. Daar ging een kaart in en een lader voor de batterijen. De print van Velleman werd voorzien van een microfoontje en op de GSM geplakt. Ziedaar, een werkende regeling. Wel amateuristisch! Ik had met deze combinatie erg veel bekijks en er werd heel veel over gepraat en zelfs een stuk over geschreven in het blad van de Hytteforregningen. (Kijk bij "Ring Hytta varm")
Die jaar later!!!!! kwam het bedrijf Sikom op de markt met een compacte schakelaar welke werkte op de wijze van de piepers/semafoon. Nog 3 jaar later kwam daar de eerste GSM schakeling en datzelfde jaar ook zoiets als bouwpakket bij Conrad in een GSM alarminstallatie.
Heden ten dage is het heel normaal om een desbetreffende schakelaar in Noorwegen te gebruiken. Via China heb je zo'n schakelaar al voor 15 euro.
Die is ook makkelijk als jouw camper ergens in de stalling staat en je wilt er een acculader aan koppelen.
Met dit alles wil ik maar zeggen, wat onbekend is, maakt onbemind.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Fietsaccu's onderweg opladen
Hier de laatste StepUp die ik besteld heb. Nog niet binnen.
Deze is bedoeld voor mijn 36 Volt Lifepo4 accu.
http://www.prodctodc.com/dc-10835v-to-3 ... b1e_f3vrZ4
Deze is bedoeld voor mijn 36 Volt Lifepo4 accu.
http://www.prodctodc.com/dc-10835v-to-3 ... b1e_f3vrZ4
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Fietsaccu's onderweg opladen
Wanneer de lithium batterijen méér in campers gebruikt gaan worden , dan zal ook de oplader ervan niet alléén de huishoud battery gaan laden, maar de fietsbatterijen ook .
Re: Fietsaccu's onderweg opladen
3 van 12 volt opladen en dan die 3 in serie op de fiets ,kan allemaal maar of het handig is .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu's onderweg opladen
Nee, meneer!Kroppie schreef: niet meer lukraak gooien .
jos
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Fietsaccu's onderweg opladen
Bosch heeft inmiddels voor de 36V accu's voor de middenmotor Active en Performance een autolader op de markt: in het sigarettenaansteker stopcontact en klaar!!
Voor deze en andere merken is er ook de Powerbutler (powerbutler.de) met stekkeradapters voor verschillende merken. Beide kosten tussen de 125 en 175 euro.
Geen risico's, wel efficient laden van de fietsaccu's.
Omdat ik niet weet (misschien Hoofdnoorman wel??) of ik de Bosch accu's met twee draadjes kan laden durf ik de step-up oplossing nog niet aan.
Er zit een drie-poot stekker op de Bosch-lader: + , - en 5volt, als ik het goed heb.
Wij laden de twee accu's nu nog via de omvormer 12-230V, maar het is wel een aanslag op de boordaccu als je alle twee op een dag moet laden. Het onbeperkt vrijstaan is dan snel voorbij... (200Ah) (zonnepanelen 180 Wp)
Voor deze en andere merken is er ook de Powerbutler (powerbutler.de) met stekkeradapters voor verschillende merken. Beide kosten tussen de 125 en 175 euro.
Geen risico's, wel efficient laden van de fietsaccu's.
Omdat ik niet weet (misschien Hoofdnoorman wel??) of ik de Bosch accu's met twee draadjes kan laden durf ik de step-up oplossing nog niet aan.
Er zit een drie-poot stekker op de Bosch-lader: + , - en 5volt, als ik het goed heb.
Wij laden de twee accu's nu nog via de omvormer 12-230V, maar het is wel een aanslag op de boordaccu als je alle twee op een dag moet laden. Het onbeperkt vrijstaan is dan snel voorbij... (200Ah) (zonnepanelen 180 Wp)
DUCATO 2.3 L2H2 2008
Re: Fietsaccu's onderweg opladen
Ik zie het probleem niet, ik heb net vier weken vrij gestaan met een 140 Wp zonnepaneel op dak en om de dag de e-bike opgeladen maar nooit iets gemerkt van stroom tekort.
Ook stond bijna de hele de satelliet ontvanger aan voor de radio en ook het koffiezetten ging middels een koffieapparaat op de omvormer.
Dus twee van die fiets accu's moet toch ook lukken.
Ook stond bijna de hele de satelliet ontvanger aan voor de radio en ook het koffiezetten ging middels een koffieapparaat op de omvormer.
Dus twee van die fiets accu's moet toch ook lukken.
Re: Fietsaccu's onderweg opladen
Om de dag één accu (11A, 36V) laden is inderdaad geen probleem: twee stuks op een dag wel (met compressorkoelkast die ook fris wil blijven).
Toevallig fietsen mijn vrouw en ik vaak op dezelfde dag. En dat willen we graag zo houden
Toevallig fietsen mijn vrouw en ik vaak op dezelfde dag. En dat willen we graag zo houden
DUCATO 2.3 L2H2 2008