Fietsaccu's onderweg opladen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jaapt
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 18 nov 2007, 16:51
Locatie: Maarssen

Fietsaccu's onderweg opladen



Bericht door Jaapt »

Ik heb al een paar draadjes over het onderwerp 'accu's onderweg opladen' gelezen maar kom er in mijn specifieke situatie nog niet helemaal uit. Vandaar de volgende situatieschets en vragen, waarvan ik hoop dat iemand die kan beantwoorden.

Situatieschets
Met camper en twee e-bike's onderweg, elk uitgerust met een 400Wh lion-accu (11A bij 36V). De bijbehorende 230V oplader levert een stroom van 4A bij een spanning van 36V/42V.

Vragen
1) Is het mogelijk om met een geschikte 12V>230V omvormer beide accu's in een redelijke tijd al rijdende met de camper opgeladen te krijgen, rekening houdend met het feit dat onderweg ook de koelkast op 12V staat en eventueel verlichting, ruitenwissers e.d. aan staan? Zo ja, welke capaciteit moet de 12V>230V omvormer in deze situatie minimaal hebben?
2) Moet ik de omvormer op de accu van het voertuig aansluiten of op de huishoudaccu? Waarom?
3) De capaciteit van de dynamo van het voertuig is volgens mij een mogelijk knelpunt. Levert de standaard dynamo van mijn Fiat Ducato Multijet 2.3 (130 pk) bouwjaar 2006 voldoende stroom om onderweg het opgenomen verbruik van koelkast, omvormer met accu-oplader(s) en dergelijke te leveren zonder dat de accu wordt leeg getrokken?
Laatst gewijzigd door Jaapt op ma 03 aug 2015, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs Globebus T2 2007 - Fiat Ducato 2.3JTD 130
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door 't Busje »

Wat je noemt is precies onze situatie.

Ik heb deze zuivere sinus omvormer. Daar kun je twee fietsaccu's (Bosch 400 Wh denk ik zo) tijdens het rijden prima mee opladen. Ook de start- en huishoudaccu worden geladen en de koelkast loopt. Ik weet niet zeker of alles ook nog opgeladen wordt als je volle verlichting en ruitenwissers aan hebt, maar in een camper heb je bijvoorbeeld geen stroomvretende achterruitverwarming. Wij hebben ook een 130 pk MultiJet, maar van 2014. Ik weet niet of het 2006 model dezelfde dynamo heeft als het 2014 model.

Onze fietsaccu's zijn altijd in een paar uur opgeladen en zodoende heb je de rest van een dag rijden zeker voldoende over voor de andere stroomverbruikers.

Ik heb de omvormer buiten alles om rechtstreeks op de huishoudaccu aangesloten met een 50 A zekering in de + kabel.
Omvormer, aansluitkabels, zekeringhouder en zekering heb ik gekocht bij Baco Army Goods in IJmuiden, waar ze ook wat goede tips voor de inbouw, kabeldikte en -lengte gaven. Mijn omvormer staat niet op hun website, maar meestal hebben ze hem op voorraad.
Als je de omvormer op de startaccu aansluit, loop je het risico dat je de startaccu per ongeluk leegtrekt. Bij stilstand zijn de start- en huishoudaccu normaliter gescheiden en als de omvormer op de huishoudaccu aangesloten is, kun je startaccu in ieder geval niet leegtrekken.
Bij ons was het bovendien tamelijk eenvoudig om de omvormer op de huishoudaccu aan te sluiten. Die zit namelijk bij ons onder rechtervoorstoel en is goed bereikbaar. De startaccu zit onder de vloer tussen de pedalen en bestuurdersstoel en is veel lastiger bereikbaar. De omvormer zit tegen een schot direct achter de rechtervoorstoel, zodat ik met korte aansluitkabels kon volstaan.

Tenslotte: als de omvormer met de eigen schakelaar uitgeschakeld is, gebruikt die geen stroom. Dat heb ik met een multimeter nagemeten. Onbelast ingeschakeld gebruikt bij wel stroom, enkele Watts.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Jaapt
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 18 nov 2007, 16:51
Locatie: Maarssen

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Jaapt »

Hartelijk dank voor de zeer bruikbare informatie, ondanks dat niet al mijn vragen zijn beantwoord.
Bij de officiële dealer heb ik navraag gedaan naar de capaciteit van de dynamo van mijn voertuig. Die is voor de gemonteerde standaard dynamo 140A en zou volgens de chef werkplaats voldoende stroom moeten leveren om twee opladers, het elektroblok, de koelkast, verlichting en ruitenwissers enzovoort te bedienen.
Ook heb ik advies bij een leverancier van omvormers ingewonnen over soort en gewenste capaciteit. Belangrijk is om een omvormer met een zuivere sinusgolf te kiezen. Om beide opladers tegelijk te kunnen gebruiken wordt aangeraden om te opteren voor een type dat 1.000W continu levert. Een capaciteit van bijvoorbeeld 600W is volgens zeggen te krap. Onze Bosch opladers vragen namelijk ieder om een input van 1,5A bij 230V ofwel 345W en dat maal 2 is 690W. Wijken jouw opladers van de mijne af dat het met 600W wel lukt?
Dethleffs Globebus T2 2007 - Fiat Ducato 2.3JTD 130
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Kroppie »

dan hebben die laders wel een heel slecht rendement als er 345 watt ingaat en er maar 42volt maal 4 ampere =168watt uitkomt.
kijk eens op de lader naar de ingangsspanning ,daar zal ongetwijfeld staan max 1,5 ampere bij een variabele ingangsspanning van geschat 100-240 volt .
die 1,5 ampere is dan bij die 100 volt,en word dan lager bij hogere ingangsspanning
die moderne laders zijn een geschakelde voeding en hebben meestal een hoog rendement (+_90%).

dus 2x 168watt +10% maakt 370 watt voor 2 accu,s.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jaapt
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 18 nov 2007, 16:51
Locatie: Maarssen

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Jaapt »

Dat werpt voor mij een ander licht op de zaak.

Ik heb even een foto van het typeplaatje van de lader gemaakt maar vind niets van maximaal 1,5A bij een lagere spanning dan 230V.

Hoe kom ik er achter wat het werkelijke ingaande vermogen van de lader is?

Groet, Jaap

Afbeelding
Dethleffs Globebus T2 2007 - Fiat Ducato 2.3JTD 130
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Kroppie »

ik vind het ingangsvermogen niet zo interessant neem het uitgangsvermogen (42volt x 4 ampere )doe daar 10% bij en je zit goed.
het uitgangsvermogen is wat de accu gebruikt ,en die moderne laders hebben een heel hoog rendement
ook het antwoord van Busje wijst in die richting ,die heeft een zekering van 50 ampere (omvormer van dus 12xmax50 ampere =600watt) omvormers hebben een lager rendement <85% dus het afgegeven vermogen aan de laders zal max 400-450 watt bedragen voor de zekering eruit gaat.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jaapt
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 18 nov 2007, 16:51
Locatie: Maarssen

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Jaapt »

Jos, met een zuivere sinus omvormer van 600W heb ik dus een ruim voldoende marge om twee accu's tegelijkertijd op te laden?
Dethleffs Globebus T2 2007 - Fiat Ducato 2.3JTD 130
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Kroppie »

zeker weten .
maar denk ook aan de toekomst ,misschien wil je wel meer dingen , die een zwaardere omvormer nodig hebben ,maar voor je 2 fietsaccu,s is 600 watt zuivere sinus meer dan genoeg .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Arie55 »

antwoord 1: nee, tenzij je 14 uur achter elkaar door rijdt. Het is niet de vraag van vermogen, maar van tijd.
antwoord 2: op de huishoud accu met zo kort mogelijke dikke draden aansluiten. Waarom? Omdat (als het goed is ook bij jouw) de huishoud accu ook wordt opgeladen als je rijdt.
antwoord 3: de capaciteit van de dynamo is niet het knelpunt. Die leverd meer dan genoeg vermogen. Waarbij de pakweg 42 x 4A =168Watt ongeveer 12A laadstroom opleverd. Je dynamo kan pakweg een factor 7 meer leveren.

Het knelpunt is de tijdsduur van laden. En dit weer afhankelijk van de lege status van de accu's (start en huishoud)

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Hoofdnoorman »

Nog steeds snap ik het niet helemaal.

Waarom vindt iedereen het doodnormaal om met een omvormer van 12 Volt 220 te gaan maken en dan weer terug te gaan naar 42 Volt?
Ten tweede werkt de fietsacculader prima met een gemodificeerde sinus op de koop toe. Ook dan is de uitgaande laadspanning ( gelijkstroom ) keurig vlak.

Een goede StepUp maakt van de laadspanning auto een keurige 42 Volt met instelbare amperage. En ja, ze zijn al ondertussen op de markt, want iemand had al een fotootje op dit forum geplaatst. Ik kan het niet terug vinden. Hij zou geleverd worden om op de trekhaakdoos aan te sluiten en vandaar naar de fietsaccu op de drager. (Conrad) Wel was de prijs ongeveer 230,-. Een zelfbouw kost een tiende ervan.

De meeste Lithium Ion accu's hebben een ingebouwde BMS. Deze zorgt ervoor dat iedere cel perfect geladen wordt. Het enige wat eigenlijk een beetje te prevaleren is, is dat de stroom gelijkmatig aangeboden wordt. CV/CC StepUp dus.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Vertrokken2 »

Rudy,

Naar mijn gevoel heb je helemaal gelijk en ben je met een step up efficienter met je spaarzame stroom bezig dan met een omvormer naar 230 volt en dan weer terug naar 42 volt.
Ik vraag me evenwel af of dit al eens deuglijk onderzocht is.

@Noorderkempen kan hier toch wel een betoog over schrijven?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Kroppie »

gezien de vraagstelling van de T.S.vraag ik mij af of deze wel wat heeft aan een cv/cc stepup/downconvertor voor zelfbouw.

natuurlijk is dat efficienter maar dat moet dan wel voor een normale prijs plug and play klaar in de winkel liggen en niet nog het nodige knutsel werk behoeven ,en vergis je niet in de risico,s met lithium accu,s als je een foutje maakt met het instellen van het voltage/amperage ,die bms in de accu heeft ook zo zijn beperkingen ,en niet alle lithium accu,s zijn het zelfde ,zitten ook soorten in ,met verschillende laadspanningen
weet waar je aan begint, voor de meeste mensen is het gewoon verstandiger om de bijgeleverde lader te gebruiken

@Arie
waar haal jij 14 uur laadtijd vandaan ,het opladen van de fietsaccu,s zal met een omvormer in de auto net zolang duren als thuis op 230 .ik schat bij een geheel lege accu max +_5 uur.(accu 11Ah en laden met 4A)
maar dat zal T.S. zelf wel precies weten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door marcel-m »

Denk dat het voor de meeste mensen de veiligste optie is om hun accu's op te laden met de originele opladen.
Bedenk dat dergelijke accu's zo maar ff 700 euro per stuk kosten daar wil je als leek op elektronica gebied toch geen risico's mee lopen.
Dat het goedkoper kan met een step up is wel duidelijk maar naar mijn mening alleen als je precies weet waar je mee bezig bent.
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Jaapt
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 18 nov 2007, 16:51
Locatie: Maarssen

Re: Accu's onderweg opladen



Bericht door Jaapt »

Dank allemaal voor de welgemeende adviezen.

Ik ben er nu wel uit en volg de lijn van 'Busje' en 'Kroppie'. Op het gebied van electronica ben ik een tamelijke leek en ga daarom geen risico's nemen met knutselwerk. Ik kies dus voor een 600W zuivere sinus omvormer en sluit die rechtstreeks op de huishoudaccu aan.

De maximale oplaadtijd van mijn 400Wh accu bedraagt volgens opgave van fabrikant Bosch 3,5 uur. Ik ga ervan uit dat opladen in de camper ongeveer even lang zal duren.

Wat mij betreft hoeft er verder niet meer gereageerd te worden en kan dit draadje op slot.

Nogmaals dank voor alle bijdragen.

Groet, Jaap
Dethleffs Globebus T2 2007 - Fiat Ducato 2.3JTD 130
Plaats reactie