Fietsaccu laden met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Camper-T »

@Toon je hebt een punt: houd het simpel. Maar soms moet je net iets verder denken, of oplossingen zoeken die in jouw situatie toch beter passen.
Hieruit kunnen goede ideeen komen, of tips, of juist jouw nuchtere opmerking om het allemaal niet te moeilijk te doen. Allen prima aanvullingen.

In mijn geval lijkt een 200W zonnepaneel wat 10A levert ook de beste oplossing i.c.m. plannen wanneer te fietsen en wanneer op te laden.
Het zonnepaneel altijd zo goed mogelijk richting de zon en aan de HH accu dat is de basis waaruit een off-grid setup in deze moet bestaan.
Dag 1 fietsen en teruggekomen eventueel gelijk de accu's aan de lader, al dan niet via een Power Butler, of via een omvormer, nog steeds i.c.m. met de zonnepanelen welke hierin ook een stukje compenseren.
Dag 2 niet fietsen maar dan wel de e-bike accu's aan de lader en ook weer i.c.m. de zonnepanelen, dan trek je 10A of meer weg naar de e-bike laders en stop je 10A terug via de zonnepanelen, mits volle zon en goed gericht.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door henk en lila »

Als je elke dag wilt fietsen, is het misschien simpeler om voor 2 accu's per fiets te zorgen. Ja, ik weet het, veel euro's.
Maar een hele dag fietsen en hopen dat het kofferpaneel 's avonds nog naast de camper staat? Of een dikke Lifpo4 accu maar dat is ook duur en geen optie voor een huurcamper.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Toon »

een echt koffer paneel is inderdaad aantrekkelijk voor het dieven gilde
een normaal paneel al minder
maar er kan ook een ketting aan door het sleepoog of door een opening in de velg
we hebben al veel vrij gestaan met het paneel buiten op het moment dat we weg waren
maar nog nooit problemen er mee gehad
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Camper-T »

henk en lila schreef:
do 18 feb 2021, 17:21
Als je elke dag wilt fietsen, is het misschien simpeler om voor 2 accu's per fiets te zorgen. Ja, ik weet het, veel euro's.
Maar een hele dag fietsen en hopen dat het kofferpaneel 's avonds nog naast de camper staat? Of een dikke Lifpo4 accu maar dat is ook duur en geen optie voor een huurcamper.
Dat is inderdaad een overweging: of een tweede dure accu, of een Solar Generator bouwen die tegelijk meer functies kan hebben, zeker off-grid.
Wanneer je zo veel mogelijk off-grid wilt staan en je hebt niet alle middelen dan kan af en toe een plek met 230V kiezen ook een optie zijn.

Toon schreef:
do 18 feb 2021, 17:27
een echt koffer paneel is inderdaad aantrekkelijk voor het dieven gilde
een normaal paneel al minder
maar er kan ook een ketting aan door het sleepoog of door een opening in de velg
we hebben al veel vrij gestaan met het paneel buiten op het moment dat we weg waren
maar nog nooit problemen er mee gehad

Ik denk inderdaad dat weinig mensen zo'n kofferpaneel van ca. €300,00 los naast hun camper laten staan en zorgeloos gaan wandelen.
Los van de locaties waar weinig mensen komen en de camperaars onder elkaar nog van het keurige soort zijn die regels respecteren.
Een sleepoog in de rand boren, of het handvat en hierdoor een ketting, aan bijvoorbeeld een laptop kabelslot, voor je eigen zekerheid.
Laatst gewijzigd door Camper-T op vr 19 feb 2021, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Toon »

Camper-T schreef:
vr 19 feb 2021, 16:03
Toon schreef:
do 18 feb 2021, 17:27
een echt koffer paneel is inderdaad aantrekkelijk voor het dieven gilde
een normaal paneel al minder
maar er kan ook een ketting aan door het sleepoog of door een opening in de velg
we hebben al veel vrij gestaan met het paneel buiten op het moment dat we weg waren
maar nog nooit problemen er mee gehad
Een sleepoog in de rand boren, of het handvat en hierdoor een ketting, of bijvoorbeeld een laptop kabelslot, voor je eigen zekerheid.
hoezoo een sleepoog in de rand boren of het handvat ???
in de rand van een normaal paneel ???
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Camper-T »

Zo zo, drie stuks vraagteken nog wel...

Nee, geen normaal paneel, een kofferpaneel als je goed terugleest.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 20 feb 2021, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
stevy
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 18:44

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door stevy »

pwhooftman,
Dank voor de info. Z'n karretje is maar 50 bij 70. Hij kan aan de slag en wil dit voorjaar 3000km langs de Franse kust. Daar zijn ook laadpunten en campings maar hij wil ook wel wat autonomie. Zo nu en dan met z'n tentje op z'n ene. Een dagje of twee rust om op te laden kan ook.
Ik vond de puberteit destijds wel leuk, maar een puber van 87 ...
stevy
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 18:44

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door stevy »

Vandaag kwam Post.NL langs in Belgenland met twee QSKJ converters. Dus weer een stapje dichterbij naar enkele dagen autonomie op de fietsvakantie.
Wij zijn nu op zoek naar detailplannetjes/schema om te knutselen. In een verleden, 2010, is er een foto van een set-up voorbij gekomen die helaas niet meer te vinden is. Heeft iemand die nog en zou ik die kunnen bekomen? Alvast dank.
Al is het best fijn eigen land rond te trekken hopen we toch op een beetje internationalere tripjes richting Veluwe/Twente en de wijdheid van Zeeland.
Stevy
alstro
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 16 jul 2008, 16:21
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door alstro »

stevy schreef:
vr 26 feb 2021, 18:04
pwhooftman,
Dank voor de info. Z'n karretje is maar 50 bij 70. Hij kan aan de slag en wil dit voorjaar 3000km langs de Franse kust. Daar zijn ook laadpunten en campings maar hij wil ook wel wat autonomie. Zo nu en dan met z'n tentje op z'n ene. Een dagje of twee rust om op te laden kan ook.
Ik vond de puberteit destijds wel leuk, maar een puber van 87 ...
Buiten het extra gewicht wat je moet zeulen met die kar ga je dat echt niet redden. Op wereldfietserforum zijn daar ook hele berekeningen over geweest. Gewoon lekker op camping gaan staan. Of onderweg lekker lang lunchen en de lader aanzetten tijdens pauzes.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door hathi »

Nee is niet nodig,..... mijn ervaring,de praktijk, ( Butler)....Het is een zeldzaamheid dat de accu,s geheel leeg gereden word(en),ver fietsen,doe ik enkel /meestal als de zon schijnt, dus kan er ook geladen worden,.....het laadproces,v 1,5A wat hier genoemd word,geld voor 2 accu,s gelijktijdig ...1accu =2,5 A,ik kan makkelijk 2 / 3 dagen a 25/30 km ,vooreer de accu’s leeg geraken,maar zover laat ik het niet komen,ik laad na iedere tocht,dus al bij al,is het in de praktijk een mooie vinding,...en ik ben echt wel zo slim,als de stroom paal toch voor m,n neus staat,om die ook te gebruiken (anders niet,dan rijd ik liever 1 uur) -B ,ik ben er in ieder geval blij mee,wel zit bij mij nog steeds tussen de oren,dat een accu niet onder de 50% mag,maar dat is niet zo bij een LFP ,(ook de snelle laadtijd verbaasd,nog steeds.) maar toch,dat zit er nog steeds,en komt voort,uit de oude accu tijd, onvergelijkbaar!
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Atoz »

hathi schreef:
zo 07 mar 2021, 11:42
...en komt voort,uit de oude accu tijd.....
Deze campers zijn te herkennen aan de het stro....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

stevy schreef:
za 06 mar 2021, 21:53
Vandaag kwam Post.NL langs in Belgenland met twee QSKJ converters. Dus weer een stapje dichterbij naar enkele dagen autonomie op de fietsvakantie.
Wij zijn nu op zoek naar detailplannetjes/schema om te knutselen. In een verleden, 2010, is er een foto van een set-up voorbij gekomen die helaas niet meer te vinden is. Heeft iemand die nog en zou ik die kunnen bekomen? Alvast dank.
Al is het best fijn eigen land rond te trekken hopen we toch op een beetje internationalere tripjes richting Veluwe/Twente en de wijdheid van Zeeland.
Stevy
Het verbaasd mij te horen dat je QSKJ StepUps hebt kunnen vinden. Voor de 36 volt fietsaccu heb je de QS-1248-CCBA nodig.
Ik hoop echter niet dat je die bij "pro***odc" gekocht hebt, want dan zijn ze geen lang leven beschoren. Deze zijn een kloon van de QSKJ's die ik vroeger gebruikte en ze zijn allemaal kapot gegaan. Ik heb hiervan een melding gemaakt in mijn bijdragen. Maar, als je mogelijk even wat voorbereiding doet, kan het misschien langere tijd goed gaan. Als eerste moet de 4 dradige connector geheel verwijderd (los gesoldeerd) worden en de bedrading degelijk aan de print gesoldeerd worden.
Daarna is het een zaak om even de uitgangsspanning af te regelen op 42 Volt laadspanning. Als dit klaar is, dan onder belasting (lege accu) de stroom afregelen op ongeveer 2 Amp. Hij is daarna klaar en kan rechtstreeks achter het zonnepaneel. Als je nu een 100 Wp Zonnepaneel hebt en hij staat perfect in de zon, kan je ongeveer 2 Amp laden.

Verder lijkt mij de foto van een set-up in 2010 niet helemaal juist. Ik heb vanaf maart 2013 de eerste foto's geplaatst en de 12 volt fietsacculader geïntroduceerd. Van voor die tijd is mij niets bekend, want ik heb destijds uren en dagen internet afgezocht of er reeds een bestaande oplossing was.
Maar, ik wel een voorraad foto's, tekeningen op mijn computer en op mijn backup HDD. Als je even verteld welke je bedoeld, kan ik ze plaatsen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Overigens, wanneer je een geheel lege fietsaccu hebt, zal het laden wel een tijdje duren.
De kleinste en lichtste paneel wat ik nu heb gevonden is van EcoWorthy. Ik heb zelf nu 22 panelen van hun afgenomen. Het is tevens een paneel met een hoge opbrengst en heeft reeds 5 busbars standaard.

https://www.eco-worthy.com/collections/ ... osted=true

Voordelig, licht van gewicht en de 100Wp heeft afmetingen van 51x101 dus past als deksel op de kar.

Desalniettemin zal het laden nu wel een aantal uren vergen. Het kan wel, Ik heb het reeds gedaan en de resultaten staan in dit topic.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door hathi »

Atoz schreef:
zo 07 mar 2021, 11:52
hathi schreef:
zo 07 mar 2021, 11:42
...en komt voort,uit de oude accu tijd.....
Deze campers zijn te herkennen aan de het stro....
Atoz,ik begrijp de grap,maar ook jij zal begrijpen dat een zuuraccu,langzaam aan het verdwijnen is,maar een stro dak kon wel eens toekomst worden,wie weet het kan snel gaan ,herinner je de discussie nog ,over elektrische voertuigen ,toen werd het nog ver weg gegooid,nu is het algemene werkelijk heid ,in 1 1/2 jaar tijd :hug:
Hans
Plaats reactie