Fietsaccu laden met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door JV »

Ik weet heel goed waar je over praat, Hoofdnoorman, en ik heb het stuk over de stepup zeker gelezen en ook de reacfties enz. En ik heb ook geen enkel psychisch probleem ( wie is er hier nu gek ) als ik het opladen van mijn fietsaccu met zonnepaneelstroom via de omvormer van de camper normaal vind.
Natuurlijk gaat het met een voldoende sterke stroom via een stepup converter ook wel. Als ik niet een tweede originele oplader voor de fietsen bij me zou hebben, dan zou ik wellicht ook zo,n lader in elkaar knutselen. Is in ieder geval een stuk goedkoper .
Experimenteren met dat soort zaken is precies wat ik graag doe. Repareer maar eens een micro usb stekkertje bijvoorbeeld. Kost meer aan inspanning dan wat het werkelijk kost, of een voeding van een satreiceiver enz. Waarschijnlijk ben ik de enige hier, die het gesmolten plastic handvat van de frietpot heeft vervangen voor een houten exemplaar gemaakt uit een stuk steel van een spade. Ooit vond ik de tomtom houder voor op de fiets en die werd gekopieerd door een belg, dus dat is niks geworden maar ik heb er wel een paar moeten maken voor lezers van dit forum.
Je hoeft je dus niet af te vragen wie hier nu gek is. Sommige mensen zijn anders, dat wel.

JV.
Burstner t605.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

JV schreef:Laden van de fietsaccu op de 12/230 omvormer werkt goed. Ook als we stilstaan en alleen gebruik maken van de zonnepanelen
(120. Watt piek ). Laden met een los zonnepaneel zou ook wel lukken denk ik, maar dan moet er wel voor gezorgd woden dat de laadspanning van het paneel meer is dan 24 volt. Blijft evenwel een zwakke schakel dat er niet altijd vol vermogen is doordat de zon af en toe niet vol op de panelen schijnt. Ze moeten ook wel in de goede hoek staan , maar dat is vanzelfsprekend.

Jv
:-B Alleen dit was het enige waar ik op reageerde. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:Ik ben een beetje klaar met het project "Fietsaccu laden met 12 volt". http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 4#p1144594

Ik zit nu te denken aan een Fietsaccu opladen met een zonnepaneel.
Hierbij zit ik dus te denken aan een vierkant zonnepaneel. Op de vlakte komt dat het bekende bord met de rode diagonale strepen. Deze zit gescharnierd en kan dienst doen door hem 270 graden open te klappen als steunbeen. In de holle ruimte van het frame komt een regelaar. Natuurlijk waterdicht. Deze regelaar kan afgesteld worden op verschillende accu's en is dus universeel. Vanaf de regelaar komt er dan een kabel waaraan je de accu kunt hangen.

Het voordeel is dat je dus geen ruimte hoeft te maken voor het zonnepaneel, maar dat deze gewoon achterop de drager kan. Nadeel is de wat kleinere opbrengst, hoewel je hem wel steeds in de volle zon kan zetten en goed gekoeld wordt aan de achterzijde.

Ik weet niet precies wat zo'n bord kost, het paneel schat ik op € 60,- zodat, mijns inziens, de gehele lader kan worden gemaakt voor minder dan € 100,-. (zal nu wel niet meer zo lang duren voor iemand anders het op de markt brengt)

Wat vinden jullie van dit idee?
Wie stelt zich op als slachtoffer?
Afbeelding

Ik had, geloof ik al ergens een melding gemaakt maar weet het niet meer.

In ieder geval afgelopen zondag mijn fietsacculader(StepUp) rechtstreeks aan het zonnepaneel gekoppeld. Het zonnepaneel gaf meer dan 21,5 volt (onbelast) en 4,9 amp af. (100Wp)
Hieraan dus de StepUp en vandaar naar de lege accu. Na 5,5 uur was de accu weer volledig opgeladen. In die tijd heb ik het paneel 5 keer bijgedraaid voor de zon.

Nu is dit paneel twee keer zo groot als waar ik van uit ben gegaan. Met een 50 Wp kan het dus ook maar zal het wel langer gaan duren.
Snelle berekening.

Paneel 50 Wp ong 70 euro. StepUp 15 euro, draad met stekker alsmede een uitzetpoot 5 euro, dus samen 90 euro aan kosten.
Dit is zonder het bord en eventuele scharnieren, maar dan hoeft de uitzetsteun weer niet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door henk en lila »

Tsja, prachtig bedacht weer en dit is echt geen sarcasme.
Maar techneuten moeten ook een beetje praktisch denken en mijn vrouw wil altijd meteen wegfietsen zo gauw als het na een dag regenen weer droog (en zonnig) is. Daarom zou ik het houden bij "laden via de huishoudaccu" . Die energie buffer geeft meer flexibiliteit in het gebruik van de fiets.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door PaulBng »

Noorderkempen schreef:Maar soms fiets je richting zuiden en dan is achterop al snel schaduw, soms fiets je dan weer pal naar het noorden en dan is achterop weer wel goed.
Kortom steeds wisselende omstandigheden zorgen voor zon opvangproblemen.
Ga je er nu vanuit dat Rudy dat paneel op de bagagedrager van zijn fiets wil zetten? Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

henk en lila schreef:Tsja, prachtig bedacht weer en dit is echt geen sarcasme.
Maar techneuten moeten ook een beetje praktisch denken en mijn vrouw wil altijd meteen wegfietsen zo gauw als het na een dag regenen weer droog (en zonnig) is. Daarom zou ik het houden bij "laden via de huishoudaccu" . Die energie buffer geeft meer flexibiliteit in het gebruik van de fiets.
Tsja, over praktisch denken gesproken.
Dacht je nou echt Henk dat ik dit soort zaken niet voorzie? Ik heb altijd mijn gewone 12 > 42 volt fietsacculader in mijn camper. Ik heb dan ook 520 Wp aan panelen op mijn dak liggen.

Maar wat anders dan nu.
Jij komt laat in de middag, samen met je vrouw, van een leuk fietstochtje terug. Prachtig weer geweest. Helaas geen stroom op de CP. 100 Wp, ach laten we wat extra doen, 200 Wp op dak. Accus aan de lader. Natuurlijk heb jij geen StepUp zoals ik dus ben je ongeveer 30% extra kwijt. Een gemiddelde fietsaccu neemt ongeveer 400 Watt op als hij leeg is. Jij moet er daarvoor 670 watt voor uit jouw HH accu halen. Dit maal twee, want jouw vrouw gaat vast niet alleen. Dat zijn bijna 1400 watjes. Hiervoor heb jij dan al een 230 Amp HH accu nodig en dan mag je 's avonds geen lampje aan doen of de TV.
Nou, accu's zijn vol. De volgende dag regent het. Donker en mistroostig weer. Niet fietsen dus. Lekker in de camper blijven, zonder tv, licht en geluid, want de HH accu is leeg, de EBL wil niet inschakelen en de panelen komen net niet op spanning wegens het slechte weer.

Het is een doemscenario, dat weet ik, en ook niet sarcastisch bedoeld.

Het paneel is dan ook bedoeld voor mensen die geen andere mogelijkheden hebben, een klein zonnepaneel of dito HH accu. Vanzelfsprekend neem je altijd je gewone 220 Volt lader mee. Tegenwoordig kun je ze al netjes opladen aan de paal.
Waar ik nu ben, in Bebra (D), staat bij de CP op het marktplein een fietsaccu oplaadpunt. Het is ongeveer een kolom met 6 of 8 kastjes die afgesloten kunnen worden en waar een lader en accu in past. Tevens kan de lader er in en een snoer naar buiten. Ik heb niet verder gekeken, maar het zou mij niet verwonderen dat er ook nog een staalkabel in het kastje zit waar je je fiets mee vast kunt leggen. Ook heb ik niet gezien wat de kosten zijn.

Veel restaurants hebben ook al een plekje hiervoor. Ga je bij het ophalen een kopje koffie nuttigen, dan krijg je de volgeladen accu's zelfs gratis mee terug.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door henk en lila »

Rudy: We zijn het uiteraard eens over het belang van een plan B en evt plan C (maar dat wordt dan wel koffie met een uitsmijter want in een halfuur bij dat restaurant doet die 220V lader niet zo heeeel veel).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Vertrokken3 »

Dat is inderdaad vaak een probleem....

In principe zit je met een type batterij dat zeer grote stromen kan opnemen, dus zeer snel zou kunnen geladen worden.
Maar de fabrikant ziet het anders en rekent op de avond/nacht om te laden en denkt "tijd genoeg" en levert er een lader bij met beperkte laadcapaciteit.... (kost natuurlijk minder :mrgreen: )
Gevolg al snel zes uren en meer laden en een tussenstop met enkel koffie is enkel de batterij wat "opfrissen".
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Ares »

Hoofdnoorman schreef: Ik heb gezien dat het bord 50x50 is. Het paneel wat daar bij kan is 54x53 en levert 50 Wp. De opgegeven kortsluitstroom is 2,24 Amp. Dit alles natuurlijk onder gunstige omstandigheden. Ik veronderstel dat een paneel, mits regelmatig in de zon gehouden wel 40 Watt levert. De converter heeft een rendement van 95% en nog wat andere verliezen in ogenschouw genomen zal het paneel netto ongeveer 30 Watt per uur laden in volle zon. Inderdaad, in een gemiddelde accu zit ongeveer 300 tot 500 Watt aan energie. Dus het duurt wel een flink aantal uren voordat een accu vol is. De totale installatie weegt minder dan 4 KG.
Je hebt van die panelen die je kunt dubbelvouwen als een soort koffertje; misschien is dat iets? In potentie zou je daarmee je oppervlakte kunnen verdubbelen. Deze hebben ook vaak de regelaar ed verwerkt aan de binnenzijde zoals jij van plan bent.

Afbeelding
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

@ henk en lila.
Veel restaurants hebben ook al een plekje hiervoor. Ga je bij het ophalen een kopje koffie nuttigen, dan krijg je de volgeladen accu's zelfs gratis mee terug.
Je zult hem een dagje ervoor dus wel even moeten brengen.

@ Ares.
In ieder geval afgelopen zondag mijn fietsacculader(StepUp) rechtstreeks aan het zonnepaneel gekoppeld. Het zonnepaneel gaf meer dan 21,5 volt (onbelast) en 4,9 amp af. (100Wp)
Hieraan dus de StepUp en vandaar naar de lege accu. Na 5,5 uur was de accu weer volledig opgeladen. In die tijd heb ik het paneel 5 keer bijgedraaid voor de zon.
Ik heb er inderdaad niet bij gezegd dat het een los en opklapbaar paneel was want ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn, i.v.m. het 5 keer bijgedraaid hebben.
Ik heb dus ongeveer zo'n zelfde portable paneel. Hier doe ik in de zomer dus niets mee, behalve gebruiken voor experimenten.

Morgen maak ik wel even een fotootje.
Zoals je kan lezen levert dit paneel dus 106 Wp. Dat was zondag 22 mei in Bebra rond 13.00 uur. Licht bewolkt, maar het paneel gaf de volle mep. Om half zeven was de accu vol. Ik weet niet of hij al eerder vol was, want ik had hem vergeten. Desalniettemin zou dus een half paneel van 50 Wp er 10 uur over doen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Frank »

Ik snap niet goed waarom je dit wil uitvoeren...
Wij fietsen ook met accu, actieradius is 80 km bij maximale ondersteuning (> 200 op eco stand)
Wij fietsen max 40 km op een dag en savonds laad ik ze weer op uit de accu die gevoed wordt door zonnepaneel.


Groeten frank
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Jij hebt dan misschien nog niet met een lege HH accu gezeten 's avonds Frank. Ik trouwens ook niet, want voor mijzelf laadt ik ze ook gewoon op met de StepUp via mijn HH accu.
Maar er zijn best een aantal mensen, die een 100 Wp op dak van een busje hebben en waar gewoon niet meer op past. Ook zijn er mensen met tenten en een gewone auto.
Afgelopen winter heb ik in Spanje voor een aantal mensen de fietsaccu op moeten laden.
Voor die doelgroep is het mijn insteek.

Totaal niet aan gedacht om een foto te maken vandaag. Ik was al laat bezig met mijn KOBO reader om te bouwen en heb mij vanochtend verslapen. De hond ook :P
Sorry dus, morgen een nieuwe kans.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo, hier de foto's.

Ik heb eventjes de lader iets opgedraaid en aangesloten op de accu. Je ziet dat de accu, welke nu vol is, niet meer opneemt, terwijl er 42,3 Volt aangeboden wordt.
De lader QSKJ zit rechtstreek op de paneeluitgang. Hij krijgt dus ongeveer 21,6 volt binnen. Hierdoor is de fietsaccu via het zonnepaneel dus sneller vol dan met mijn lader binnen in de camper. Dat komt omdat hier slechts de spanning 2 keer zo groot moet worden en via mijn HH accu (12,8 Volt) meer dan 3 keer. (bij 42 Volt laden)

Afbeelding


Voor de mensen die afvragen waar die extra stang voor is in het midden. Dit is om hem in Spanje in de winter meer rechtop te kunnen zetten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

De QSKJ kan nooit de HH accu helemaal leegtrekken tijdens het laden.
Als er minder spanning is dan 11 Volt (+/- 0,5) dan schakelt hij uit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie