Fietsaccu laden met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ben een beetje klaar met het project "Fietsaccu laden met 12 volt". http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 4#p1144594

Ik zit nu te denken aan een Fietsaccu opladen met een zonnepaneel.
Hierbij zit ik dus te denken aan een vierkant zonnepaneel. Op de vlakte komt dat het bekende bord met de rode diagonale strepen. Deze zit gescharnierd en kan dienst doen door hem 270 graden open te klappen als steunbeen. In de holle ruimte van het frame komt een regelaar. Natuurlijk waterdicht. Deze regelaar kan afgesteld worden op verschillende accu's en is dus universeel. Vanaf de regelaar komt er dan een kabel waaraan je de accu kunt hangen.

Het voordeel is dat je dus geen ruimte hoeft te maken voor het zonnepaneel, maar dat deze gewoon achterop de drager kan. Nadeel is de wat kleinere opbrengst, hoewel je hem wel steeds in de volle zon kan zetten en goed gekoeld wordt aan de achterzijde.

Ik weet niet precies wat zo'n bord kost, het paneel schat ik op € 60,- zodat, mijns inziens, de gehele lader kan worden gemaakt voor minder dan € 100,-. (zal nu wel niet meer zo lang duren voor iemand anders het op de markt brengt)

Wat vinden jullie van dit idee?
Wie stelt zich op als slachtoffer?
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel.



Bericht door Vertrokken3 »

Op zich een leuk project :thumbup: Maar ik zie wel enkele problemen.

Vermoedelijk gaat de opbrengst te klein zijn om de actieradius noemenswaardig te verhogen.
Omdat je steeds van richting veranderd zou het paneel ook draaibaar moeten zijn en ook steeds verdraait moeten worden als je van richting veranderd.
Mij lijkt het beter om het paneel dan ook gewoon plat te leggen. Dat geeft dan ook minder afremming door de windvang.
Eventueel schuin zetten als je even een rustpauze maakt.

Je mag natuurlijk zelf ook niet voor schaduw op het paneel zorgen. Dus waar je het paneel plaatst is belangrijk.
Maar soms fiets je richting zuiden en dan is achterop al snel schaduw, soms fiets je dan weer pal naar het noorden en dan is achterop weer wel goed.
Kortom steeds wisselende omstandigheden zorgen voor zon opvangproblemen.

Je zal ook een paneel met een hoge spanning moeten gebruiken, van die afmetingen is dat niet zo evident.
Je kan natuurlijk wel de spanning van het paneel opkrikken met een stepup.

Kortom lijkt me het wel een leuk project om mee te experimenteren, maar ik vrees er een beetje voor. :oops:
Natuurlijk kan ik me vergissen :-B

Zelf heb ik al wel eens experimenteert, ten behoeve van mijn meerdaagse fietstrip naar Santiago.
Ik heb een vouwpaneeltje van 7Wp dat ik vooraan op de fiets kan monteren, ik rij natuurlijk voornamelijk richting zuiden :thumbup:
Dat paneeltje heeft een USB-uitgang en ik sluit dus gewoon een powerpack aan.
Het lukt vrij aardig maar de vermogens zijn natuurlijk bij mij beperkt.
Bij mij is het vooral om te doen om de GPS, tablet en smartphone te kunnen blijven gebruiken.
In eerste instantie zal ik dan ook proberen enkel te laden tijdens de rustpauzes, maar als blijkt dat dit niet voldoende is dan monteer ik het paneel ook op de fiets.

Bij een fietsbatterij zou de opbrengst veel groter moeten zijn.
Als je de 9Ah/36V omrekent is dat 320Wh, met in het achterhoofd de door u gemelde 50km actieradius is dat 6,5Wh per km dat je nodig hebt (heel grof gerekend want je ontlaad de batterij niet geheel)
Dus om 1 km extra te kunnen rijden moet je dus 6,5Wh laden. Of vergis ik me :bang:
(Dit is heel grof gerekend, in de praktijk zal het wel anders zijn wegens omzettingsrendement enz...)

Als je weet dat in onze streken je in de zomer ongeveer 4 à 5 Wh per geïnstalleerde Wp aan dagopbrengst hebt, moet je al een vrij groot paneel hebben om wat extra km's te kunnen afleggen.
Gebruikersavatar
PD0CDD
Berichten: 160
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 13:17
Locatie: Schagen

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel.



Bericht door PD0CDD »

hoofdman , aardig bedacht ,wat dacht je er van dat de meeste fietsaccu's
een veel hogere spanning hebben dan die 12 volt waar jij het over heb !!

zelf doe ik het met een omvormer van 12 DC naar 220 AC daar de adapter op en zo
naar de accu van de fiets en dan wordt het onder het rijden opgeladen.
kosten van de omvormer ,je kan het zo duur mogelijk maken.

Je zou het kunnen proberen met twee zonneanelen in serie dat je dan
24 Volt zou kunnen hebben ,alleen is dan ,hoelang duurt het dat de batterij
dan vol is. als de zon er is en wat laad hij dan .en als de zon er niet is hoe
krijg ik dan mijn accu vol ( aan de Paal )

grt Huub
Fiat Ducato 40 3.0 Multijet XLH2 Gran Volume X250 130Kw 2013 Automaat Diesel
- doe geen dingen die ik ook niet doe !
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel.



Bericht door Digiwalker »

Wat Noorderkempen ook al aanvoert zal je op wat practische bezwaren doen stuiten.

Voor zover ik weet zijn fietsaccu's er in 24 , 36 en zelfs 48 Volt te verkrijgen.
Dit houdt in dat je niet met één universeel ontwerp te voorschijn kan komen.
Voorts zijn toch de meeste campers voorzien van twee bejaarden met elektrische fietsen.
Het vermogen wat je dan moet realiseren ligt m.i. toch buiten het bereik van 1 zonnepaneeltje ter grote van een gestreept bord.
Afbeelding
Even een paar accu's op een rijtje:
Aldi 36V 10 Ah
Altra +Avancer+Cortina 25,2V 10 Ah
Grandeur+Altra+Avancer+Cortina 25,9V 10 Ah
Antec 36V 10 Ah
ANWB 36V 5,0 Ah
ANWB XT 10 24V 9,0 Ah NiMH
Azor E Bike 36V 16 Ah Li-Ion
Gazelle Innergy 36V 14 Ah Li-Ion
Halfords Cimberland 26,4V 10 Ah LiFePo4
Pelicaan 39,6V 7 Ah LiFePo4

Je ziet al direct de erg uiteen lopende laadspanningen en laadcurves. Wel valt op dat er niet meer dan ongeveer 10Ah op de fietsdrager meegenomen kan worden.
Aangezien de acculaders moeten kunnen laden met 2 tot 3 A levert dit een laadtijd van plus/minus 3 to 5 uur.
Eenvoudig terug gerekend zou dit resulteren in een zonnepaneel van ( 3x42V) 120W (grofweg hoor)
Dus met een installatie van 200Wp zou het net moeten kunnen. (want het rendement ligt dus duidelijk lager) en dan hou je nog een beetje over voor de HH accu.

Al met al zijn m.i. de mensen met 2 elektrische fietsen veroordeeld tot het gebruik van een 230V wandcontactdoos in zijn nabijheid. Of een aggregaatje van 500 Watt

Mocht ik dit niet goed ingeschat hebben horen we het graag.

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel.



Bericht door Grumble »

Met een boost regelaar op 24 volt is dit toch wel op te vangen?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Toon »

wat denk je van een dynamo die tijdens het fietsen ook weer direct bij laad
een zonnepaneel achter op je fiets lijkt mij nou niet echt handig
sta je op locatie is het water naar de zee dragen
dan sluit je hem gewoon op je HH accu aan via de omvormer
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het blijkt wel dat een paar reacties kant nog wal raken en, niet iedereen schijnt de moeite te hebben genomen om even naar het andere topic te kijken.

Er is niet gezegd dat bij iedere pauze het paneel te voorschijn moet komen om te laden. Deze blijft gewoon in de camper.
Er hoeven geen twee panelen in serie want d.m.v. een StepUp converter kan de paneelspanning omhoog gebracht worden naar de benodigde spanning. De converter is zo groot als een pakje sigaretten en daar is plaats voor in het paneel.
Ook is het niet de bedoeling deze als alternatief te gebruiken voor andere manieren van laden. Hoewel ik momenteel een snellere lader heb van 12 > 29,4 Volt dan een originele 2 Amp LiPo lader vanaf 220 Volt.

Ik heb gezien dat het bord 50x50 is. Het paneel wat daar bij kan is 54x53 en levert 50 Wp. De opgegeven kortsluitstroom is 2,24 Amp. Dit alles natuurlijk onder gunstige omstandigheden. Ik veronderstel dat een paneel, mits regelmatig in de zon gehouden wel 40 Watt levert. De converter heeft een rendement van 95% en nog wat andere verliezen in ogenschouw genomen zal het paneel netto ongeveer 30 Watt per uur laden in volle zon. Inderdaad, in een gemiddelde accu zit ongeveer 300 tot 500 Watt aan energie. Dus het duurt wel een flink aantal uren voordat een accu vol is. De totale installatie weegt minder dan 4 KG.

Maar ik had het idee dat het een aanvulling kon zijn. Ik zie/zag mensen met campers en een zonnepaneel op CP's iedere 10 minuten verzetten. Zij zien dat als tijdverdrijf denk ik maar als je niets te doen hebt is het een kleine moeite. Ik heb een paar maand geleden iemand gezien die er een campingtafeltje van had gemaakt. Als ze het tafeltje niet gebruikten, klapte hij één been in en richtte het op de zon om de accu's te laden.
Het is natuurlijk wel zo dat, in sommige gevallen, iedere ingenomen Watt welkom zou kunnen zijn.

Ach en inderdaad, kwam ik alweer achteraf achter dat een soortgelijk iets al reeds op de markt is. Er is, bij de betere fietsenzaak, een fietstas te koop met uitklapbare zonnepanelen om de accu bij te laden. Kosten € 485,-.

Ook mijn rechtstreeks vanuit 12 Volt de fietsaccu laden is reeds op de markt gekomen. Voor een tienvoudige prijs als het werkelijk kost.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Vertrokken3 »

Hoofdnoorman schreef:Het blijkt wel dat een paar reacties kant nog wal raken en, niet iedereen schijnt de moeite te hebben genomen om even naar het andere topic te kijken.

Er is niet gezegd dat bij iedere pauze het paneel te voorschijn moet komen om te laden. Deze blijft gewoon in de camper.
Met alle respect, maar je start hier wel een draadje met de vraag naar reacties, maar blijkbaar heb je wel degelijk alles voor u al op een rijtje en dus al meer weet dan wat je meegeeft.
Het feit dat je vermelde dat ie gewoon achterop de drager kan, zette me op het verkeerde been en dacht ik aan het bijladen tijdens het rijden.
Vandaar mij twijfels over de haalbaarheid.
Hoofdnoorman schreef:Ach en inderdaad, kwam ik alweer achteraf achter dat een soortgelijk iets al reeds op de markt is. Er is, bij de betere fietsenzaak, een fietstas te koop met uitklapbare zonnepanelen om de accu bij te laden. Kosten € 485,-.

Ook mijn rechtstreeks vanuit 12 Volt de fietsaccu laden is reeds op de markt gekomen. Voor een tienvoudige prijs als het werkelijk kost.
Dat is toch altijd zo.
Als je kijkt wat er "maar" in een Cyrix zit of in een zonnepaneel regelaar of in een batterijmonitor of in een .....
Altijd kom je aan slechts een kostprijs aan materiaal die maar aan fractie is van de aankoopprijs van het "echte" toestel.
Bv een Cyrix is toch niet meer dan een microprocessor wat weerstandjes, transistor.... ter gezamenlijke waarde van ruim geschat 5€, naar gelang hoe zwaar je hem wil hebben moet daar nog een relais bij.

Ik heb mij zelf ook zoiets in elkaar geknutseld (maar dan slechts in één richting werkend ter vervanging van een D+ relais) en heb er mijn voordeel mee gedaan en voor een bevriend iemand ook al eens, maar als ik het om "den brode" zou moeten doen dan moet de prijs ook de richting uit van een echte Cryrix.

Natuurlijk bij echt ingewikkelde of uitgebreide dingen of dingen die zo massaal op de markt zijn is het vaak anders, daar zie je zelfs vaak het omgekeerde ..... kost meer aan componenten dan dat het ding zelf kost.
(zeker indien je het uit China kunt laten overkomen)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het feit dat je vermelde dat ie gewoon achterop de drager kan, zette me op het verkeerde been en dacht ik aan het bijladen tijdens het rijden.
Vandaar mij twijfels over de haalbaarheid.
Ja sorry, nu zie ik het ook. Ik bedoelde de fietsdrager achter op de camper als je onderweg bent, dus niet de bagagedrager. Maar natuurlijk kan je ook een grotere nemen en deze bv op een bed leggen oid.

Ik heb inderdaad nu gedurende twee jaar testen gedaan met verschillende accu's en weet ongeveer wat er mogelijk is. Ik zocht dus gewoon iemand die als "slachtoffer" wilde fungeren om praktisch dit uit te proberen. Iemand die denkt; "Nou voor pakweg 100 euro wil ik wel eens voor trendsetter spelen".
Iemand die het aangegeven draadje heeft gelezen, hier verwijs ik toch immers even uitdrukkelijk naar, kan eigenlijk al wel beseffen dat ik weet waar ik mee bezig ben. Vandaar mijn reactie.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Digiwalker »

Helaas Rudy,
Ik heb een bloedhekel aan fietsen.
Daarom gebruik ik een scooter.
( op benzine )

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door JV »

Laden van de fietsaccu op de 12/230 omvormer werkt goed. Ook als we stilstaan en alleen gebruik maken van de zonnepanelen
(120. Watt piek ). Laden met een los zonnepaneel zou ook wel lukken denk ik, maar dan moet er wel voor gezorgd woden dat de laadspanning van het paneel meer is dan 24 volt. Blijft evenwel een zwakke schakel dat er niet altijd vol vermogen is doordat de zon af en toe niet vol op de panelen schijnt. Ze moeten ook wel in de goede hoek staan , maar dat is vanzelfsprekend.

Jv
Burstner t605.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dus ook jij, JV, hebt dus mijn topic over Fietsaccu's laden met 12 Volt niet gelezen of er geen snars van begrepen.

Er is op de markt een StepUp converter. Zeg maar een omgekeerde transformator. Deze kunnen zelfs van 12 volt naar 60 Volt ophogen.
Zelf heb ik een 12Volt lader voor een 36 Volts LiFePo accu in gebruik. De eindspanning van deze accu is 42 Volt. Hij doet er wel langer over om de accu vol te maken, maar gewoon iedere dag wel een volle accu.

Zoals ik al geschreven heb is het "aan de paal" opladen het snelst. Via een omvormer werkt ook. Maar dat opladen van een gemiddelde fietsaccu kost je wel twee uur TV kijken of een uurtje flink gebruik van een Laptop.

In 1992 liep ik in Nederland met een mobiele telefoon op straat. Je moest het kommentaar horen. Nooit van mijn leven, Yup, Patser, gaat het nooit maken, nou ik wil vrijheid houden, veel te duur.
Dezelfde reacties nadat ik een airco had geconstrueerd in mijn auto.
Mijn CPV in 1986 wekte ook opzien. Ook deze reacties.

Voor auto's werkt men nu zonnepanelen in motorkappen en kofferdeksels. De fietsaccu's hebben straks ook gewoon een behuizing van zonnecellen. Daarna gaat het rendement omhoog. Nu nog rond de 20% maar over 10 jaar gewoon minstens 50% naar verwachting.
Mijn horloge (Seiko) heeft een wijzerplaat van zonnecellen en draait daar op.

Helaas verspillen we nu nog onnodig energie om te laden via een extra omvormer.
Velen vinden het doodnormaal dat van 12 Volt 220 Volt gemaakt wordt om het daarna weer terug te brengen naar 24 of 36 volt, dan gewoon meteen van die 12 Volt de 36 Volt te maken. Wie is er hier nu gek?
Die StepUp is gewoon een omvormer naar een (EDIT) hogere eindspanning!!!
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op di 24 feb 2015, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Vertrokken3 »

Hoofdnoorman schreef:Helaas verspillen we nu nog onnodig energie om te laden via een extra omvormer.
Velen vinden het doodnormaal dat van 12 Volt 220 Volt gemaakt wordt om het daarna weer terug te brengen naar 24 of 36 volt, dan gewoon meteen van die 12 Volt de 36 Volt te maken. Wie is er hier nu gek?
Die StepUp is gewoon een omvormer naar een lagere eindspanning!!!
Je bedoelt natuurlijk hogere spanning. :-B

Zoals je wel weet heb ik dat hier ook al wel aangeklaagd...
Dergelijke step-up wordt bij mij ook gebruikt als laptopvoeding en een andere voor een 24V apparaat en...
Kortom elk toestel dat een andere gelijkspanning nodig heeft dan 12V wordt doormiddel van een step-up een 12V-toestel.

En voor de spullen die dan weer een lagere spanning dan 12V nodig hebben heb ik dan weer een step-down.
(jammer voor mijn 230V omvormer, die ligt er werkloos bij te liggen :mrgreen: )

Natuurlijk heeft dat een hoger rendement, het is al bijzonder moeilijk om van 12V, 230V wisselspanning te maken die er een beetje op trekt.
Daarna gaat men die 230V weer gelijkrichten, afvlakken, stabiliseren....
Allemaal elektronica die stuk voor stuk wat energie nodig hebben.

Maar handelaars verkopen nu eenmaal graag omvormers en speciale laptopladers.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad ik bedoel hogere. Is verbeterd. Dank je. :thumbup:

Tsja, veel mensen vinden die laptopopladers heel normaal. Maar als je er over gaat praten om een fietsaccu op te laden, is het opeens iets exotisch en liggen er overal plotseling beren op de weg.
Maar ik merk dat het veelal angst is. Veel onwetenden van de technologie maken de rest van de bevolking bang.
Komt er nog bij dat ongeveer in iedere gebruiksaanwijzing staat dat je alleen de originele lader mag gebruiken. Dat is ongeveer net zoiets als de affaire "printerinkt en vullen". Of destijds de Senseo fabrikant die vertelde dat de Senseo kapot gaat als je pads gebruikte die niet van DE afkomstig waren. Dat soort onzin dus.

Ik heb zelf de bedoeling om mijn omvormer straks alleen nog te gaan gebruiken voor mijn koffiezetter. Al het andere moet dan, met StepUp of StepDown aangesloten worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie