Fietsaccu laden met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
JBoom
Berichten: 489
Lid geworden op: vr 26 dec 2014, 14:08
Locatie: Linne, Limburg

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door JBoom »

Een defecte controller heb ik waarschijnlijk nog wel liggen. Je hebt de versie met de 3 ronde zwarte stekkers?

De accus welke ik reviseer hebben voor revisie wel nog hun Voltage maar (nagenoeg) geen Ah meer.
Ik weet dus niet of je daar wat aan hebt.
Ik vervang complete packs, dus geen losse cellen.
Eventueel kun je eens contact opnemen met Battery Point in Eindhoven.

http://www.batterypoint.nl/
Grtz,
Jos

Carpe Diem
stevy
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 18:44

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door stevy »

Hé Hoofdnoorman, ik ben nieuw op Camperforum. Wij hebben nl pas een campertje (enkele maanden in Covid-time/weinig km) en nog geen ervaring.
Een technische knobbel evenmin. Wat ik wel heb is een vader,87 jaar, die wil gaan trekken met z'n E-fiets. Hij is op zoek naar een werkschema om z'n batterijen, hij heeft een reserve mee, op te laden met zonne-energie. Ik lees dat jij daar ervaring mee hebt. Hij is doe-het-zelver en zou graag "iets" bouwen op z'n klein fiets aanhangertje. Heb jij info voor 'm?
Alvast dankje.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Atoz »

Hoofdnoorman schreef:
do 19 feb 2015, 0:15
....beschreef een leuke oplossing....
stevy schreef:
ma 15 feb 2021, 21:37
Hé Hoofdnoorman, ik ben nieuw op Camperforum. Wij hebben nl pas een campertje (enkele maanden in Covid-time/weinig km) en nog geen ervaring.
Een technische knobbel evenmin. Wat ik wel heb is een vader,87 jaar, die wil gaan trekken met z'n E-fiets. Hij is op zoek naar een werkschema om z'n batterijen, hij heeft een reserve mee, op te laden met zonne-energie. Ik lees dat jij daar ervaring mee hebt. Hij is doe-het-zelver en zou graag "iets" bouwen op z'n klein fiets aanhangertje. Heb jij info voor 'm?
Alvast dankje.

Zou Rudy, Hoofdnoorman, mits een handvol kunstgrepen, een linkje krijgen naar deze vraag?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Camper-T »

Ook ik kwam op deze vraag uit: hoe laad je de e-bikes op als je off-grid staat en puur op de HH accu draait?

Al zoekende op het internet blijken er internationaal meer zielsverwanten te zijn, compleet met techneuten die hele uitvouwbare zonnecelinstallatie met step-up converter hebben gemaakt. Leuk voor midden in de zomer, of in een land met veel zon maar hier in west Europa geen garantie tot succes.
Laat staan het idee om al rijdende met een mobiel zonnepaneel de accu bij te laden, dan zou je een aanhanger vol panelen mee moeten trekken. En gek genoeg heb ik hier al foto's van voorbij zien komen op het internet. Tja, waarom niet, het kan en als je dit in zonnige orden doet zal het werken.
Het gros van de frequente- of grote afstandrijders kiest toch eerder voor een tweede accu, al dan niet vast gemonteerd voor een grote acciradius.

Terug naar het idee om met een 12 volt installatie off-grid in de camper te laden is de grootste hobbel eigenlijk de energie die nodig is om een accu compleet vol te laden. Wij hebben Bosch gebaseerde e-bikes met 230V/1,5A/345W laders die er 4 tot 5 uur over doen om een bijna lege accu te laden.
Bosch heeft een grotere e-bike acculader die met 6A kan laden en laadt de accu's daardoor sneller op maar het kost uiteindelijk net zo veel energie.
En dat maal twee voor twee fietsen wordt voor een standaard HH accu i.c.m. een omvormer waarschijnlijk iets te veel, zeker als je meerdere dagen off-grid wilt kunnen staan en ook nog andere apparatuur op 12 volt wilt houden.

Dan is er een Power Butler uit Duitsland, een dure universele step-up lader die via de 12 volt stekker uit het dashboard van de auto/camper werkt. Lekker makkelijk, met weinig kennis toch off-grid je ebike accu's opladen. Helaas maar met 1.5A dus tegen de tijd dat je hiermee 2 e-bike accu's vol hebt ben je ook 2 dagen verder. En niet minder belangrijk: het kost uiteindelijk net zo veel energie wat je eigenlijk niet kwijt wilt uit je HH accu, laat staan uit je startaccu.
En met alle respect voor de zelfbouw step-up laders, die werkt waarschijlijk prima voor veel minder geld maar trekt uiteindelijk net zo veel energie uit de accu's.

Off-grid heb je dan niet veel meer keuze dan of een grotere c.q. dubbele HH accu configuratie, of een dure LifePo4 variant, zodat er voldoende capaciteit is voor het eenmalig opladen van twee e-bike accu's, of zonnepanelen die het verbruik weer aan kunnen vullen. Waarbij de keuze ligt om de zonnepanelen of vast op het camperdak te monteren, of om een los mobiel zonnepaneel te nemen en deze middels eigen laadregelaar direct op de HH accu te zetten. Er zijn tegenwoordig koffermodel zonnepanelen van 200W/10A die een gemiddelde HH accu bij goed weer redelijk bij kunnen laden.

Wat je tegenwoordig ook steeds meer ziet en waar binnen dit forum ook een topic over loopt, zijn zgn. Solar Generators. Simpel gezegd een zelfbouw kist met hierin losse LifePo4 accu's van flink formaat, een MPPT om via zonnepanelen op te laden, een omvormer van gewenst vermogen om 230VAC uit de accu's te halen en eventueel nog een flinke AC/DC LifePo4 lader om in kortere tijd de accu's via het net op te kunnen laden.
Deze Solar Generator kun je net zo groot maken als je zelf wilt, naar wat je aan vermogen denkt nodig te hebben voor bijvoorbeeld het 1 of 2 keer opladen van de e-bike accu's. Simpel de originele e-bike oplader in de 230V uitgang van de omvormer steken, of desnoods ook nog een step-up lader in de Solar Generator toevoegen om met meer rendement de e-bike accu's op te kunnen opladen.
Op deze manier heb je altijd een soort van 12 volt DC en 230 volt AC noodstroom unit bij je en door het lage gewicht van de LifePo4 accu's hoeft dit niet direct een gewichtsprobleem voor een max. 3500Kg camper te zijn. Het aanbod van kant en klare Solar Generators neemt ook toe op de markt, wat lijkt te impliceren dat hier weldegelijk serieus interesse voor is. Immers is niet iedereen zo technisch dat hij een Solar Generator kan bouwen.

Resumerend: e-bike accu's bijladen terwijl je rijdt wordt erg lastig, off-grid op de CP laden wordt steeds beter mogelijk met nieuwe technieken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door PaulBng »

"terwijl je rijdt", dan bedoel je, neem ik aan, je op de fiets rijdt?


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

ik kon op mijn burstner a 570 uit 1990 zonder problemen 3x 275Wp(a 87,00 eur pst) aan panelen plaatsen, en dat is toch een vrij kleine camper [max langte 5,70 mtr], gaf op zomerse dag met zon toch zo,n 2,4 Kwh per dag, en nu nog, heb ze na verkoop van de camper in de tuin gezet. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door jaap van duijn »

@Camper-T,

Wij hebben die Butler in gebruik.
Gezegd dat we de accu's nooit echt leeg reden - bij 1 streepje stopt de voeding gewoon en zit "er nog in".
Gaan we dan laden via de accu dan is een fiets accu met 4 ampere geladen meestal na 4 uur. En dan doen we de 2e.
Of als we "haast hebben" dan laden we beide fiets accu's gelijk dacht met 2,8 ampere.
We hebben 1x 350wp zonnepaneel en volgens ons werkt het perfect.
Staan we aan de paal gebruiken we 230Volt lader naar 36Volt van de fiets accu's.
Kosten waren 195.- Euro of zoiets.
We zijn er echt blij mee en kregen goede back-up van Frank van Butler.

grtn Jaap
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door hathi »

Jaap ,hier evenzo,......zeker omdat ik al zeker 20 jaar geen betaalde stroom meer heb gebruikt onderweg......wie praat er dan nog over een dure lader, .. en het gemak dat het ook nog met zich meebrengt ( nooit a/d stroom ) dus kan het ook nooit te duur zijn?
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

@ Camper-T

Vanzelfsprekend zal je moeten zorgen dat het benodigde "sap" voor jouw fietsaccu wel in de HH accu's aanwezig is.
Als ik jouw verhaal even goed begrijp wil je dus een complete nood/hulp voorziening meenemen. Dat is wel een beetje teveel van het goede. Afgezien van het gewicht, het wegsmijten van energie en de extra handelingen, lijkt het mij helemaal niet zo interessant.

Daarentegen werkt de PowerButler prima. Ook de zelfbouw StepUps doen het goed. Het grote voordeel is dat er twee omvormercycli worden vermeden en daarmee ook de extra verliezen. Weliswaar heeft ook de PowerButler en soortgenoten nog wat verlies. Logisch, want die dingen worden warm. Veel is dit echter niet.
De mensen met campers en E-bikes, zullen veelal de accu's er uit halen. Je kunt ze bijladen als het je uit komt. Zo nodig elke avond of na een ritje. Problemen komen pas als je tegelijkertijd twee accu's geheel leeg rijdt en dan beslist dat je de volgende dag weer een grote afstand gaat fietsen.
Eerlijk gezegd heb ik geen grote ervaring met twee accu's volledig leeg weer te laden. Wel heb ik zelf een 36V 15Ah accu. Die trek ik leeg in ongeveer 20 à 25 km. Komt door mijn gewicht en de kar met de hond er in. Al met al moet het motortje zo'n 220 kg in beweging houden. Ennuh, ik heb niet voor niets zo'n E-bike, dus meetrappen doe ik niet aan, tenzij echt eventjes nodig. Na een ritje, gaat mijn accu gewoon aan de lading en mag daar eventueel 's nachts gewoon aan blijven staan. Ik doe dit al bijna acht jaar op deze manier. De eerste lader bouwde ik in maart 2013. Lege fietsaccu's of HH- accu's heb ik niet gehad.

@stevi

Jouw vader kan een goed solarpaneel nemen welke op zijn kar past. Hieraan kan dan de StepUp of misschien wel een StepDown aan gehangen worden. Deze werken pas goed als er een accu aan zit. Moet de laadspanning hoger zijn dan de paneelspanning, is het een StepUp. De lader gaat zich gedragen als een solarlader en kan rechtstreeks aan de fietsaccu verbonden worden. Het enige wat belangrijk is dat er een StepUp wordt gebruikt waarvan de stroom constant/begrensd gehouden kan worden en het voltage dan ook. Dus een CC-CV type. Ook moet de ingangsspanning van deze lader in hetzelfde bereik zitten van het solarpaneel. In dit geval is de capaciteit van het solarpaneel dat bepaald hoe snel een accu geladen kan worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Camper-T »

@Hoofdnoorman

Het is zeker niet zo dat ik een Solar Generator overweeg om puur en alleen e-bikes op te laden. Voor de prijs van een flink model Solar Generator kun je dan beter 4 extra e-bike accu's kopen en deze wanneer mogelijk via 230V laden, dan heb je ook meer speling.
Het was mij meer te doen om het idee hoe je zo lang mogelijk off-grid kunt blijven staan en ook nog je e-bikes 1 tot 2 keer volledig op kunt laden. Dan kan een Solar Generator een uitkomst zijn als losse energiebron voor 12V en 230V. Zeker als je hier ook nog een redelijk goed zonnepaneel op aansluit.

Wij hebben beiden een Bosch gebaseerde e-bike met 500W accu en als wij tijdens de camperreis flink gaan fietsen in heuvel- en bergachtig gebied dan zijn de accu's na een dag vaak voor 3/4 of meer leeg. Daarna wil je de accu's gelijk weer opladen voor de volgende keer maar moet je tegelijk rekening houden met de HH accu als je langer op 1 plek off-grid wilt staan.
Wij huren tot op heden altijd nieuwe campers dus ik heb niet de mogelijkheid tot een tweede accu, of zonnepanelen, etc. dus daar zit ook de kneep...

Toen ik over de Power Butler las had dit zeker mijn aandacht, echter las ik ook dat de relatief lage laadstroom van 2A wel de nodige tijd vraagt eer een bijna lege 500W accu weer vol is. Volgens de specificaties trekt de Power Butler Dual maximaal 10A bij het opladen van twee accu's, met een opgegeven laadstroom van 2A per accu zou dit inhouden dat de Power Butler misschien wel een dag bezig is om 2 accu's vol te krijgen. En dan is je start- of HH accu nageloeg leeg.
In de recent geplaatste reacties over de Power Butler lees ik toch iets positievere berichten over de laadtijd en laadstroom en dat is op zich interessant. En ook de zelfbouw Step-Up converters is een leuke uitdaging, om het zelf te maken tegen een fractie van de prijs. Evengoed blijft dit energie uit de HH accu kosten, de energie die wij juist zo lang mogelijk bruikbaar willen houden voor de campertechniek.

Misschien is een Power Butler toch het overwegen waard, gecombineerd met een koffermodel zonnepaneel van 200W/10A inclusief goede Victron MPPT en deze direct op de HH accu plaatsen. Dit is een compleet mobiele en tijdelijke oplossing wat prima toepasbaar is voor een huurcamper, waardoor je de extra verbruikte energie enigsins kunt compenseren en de off-grid periode weinig tot niet verkort wordt. Immers zou de theoretische PV laadstroom van 10A impliceren dat je bij een zonnige dag een 180Ah HH accu redelijk goed bij moet kunnen laden. Zeker als je ook een dag geen e-bike accu's oplaadt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Toon »

wat moeilijk allemaal
voor de gemiddelde camperraar gewoon niet te volgen
een simpelere veilige oplossing is een extra paneel of dat nu een koffer paneel of een paneel zoals op het dak ligt maakt niet uit
aan de zonnepaneel regelaar die je nu al erin hebt zitten een extra plus en min kabel knopen van pak hem beet 1 meter lang
met aan het uiteinde een nelson stekker
nu het paneel
daar haal je de bestaande kabels af of je verlengt de bestaande kabels met ongeveer 7 a 8 meter naar gelang de lengte van je camper
dit om het extra paneel altijd in de zon kunt zetten voor of achter de camper
aan die uiteinde ook weer een nelson stekker
op het moment dat je fiets accu's leeg zijn of in ieder geval bij wilt laden zet je het extra paneel buiten mooi gericht op de zon
dan wacht je tot je HH accu's goed vol zijn
dan sluit je de fietsaccu's aan via de omvormer die al in je camper zit
deze moet wel zwaar genoeg zijn en geschikt zijn voor elektrische apparaten op te laden dus minimaal een goede sinus
en dan gewoon wachten tot de fiets accu vol is en daarna de tweede
of anders de volgende dag de tweede
ja natuurlijk ga je van 12 volt naar 230 volt en weer terug naar 36 volt bijvoorbeeld
en dat zal best wel wat verlies geven
maar het is wel veilig en te begrijpen voor bijna iedereen
op deze manier al regelmatig andere geholpen om hun accu op te laden
voordeel van deze opstelling is ook nog dat je bij minder weer ook het paneel kunt gebruiken om je HH accu's op te laten
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door pwhooftman »

@Toon, naast dat jouw opsomming ook nog best uitgebreid is: dat losse paneel laadt overdag (als de zon schijnt) het best, en dan wil je juist fietsen.... Dus je zult toch een goede buffer moeten hebben (in de vorm van voldoende hh-accu capaciteit) zodat je overdag je buffer in de camper vol laadt, en deze 's avonds als je terug bent van het fietsen weer leeg trekt maar ook nog wat overhoudt voor wat je verder in de camper nodig hebt. Om die hh-accu's vol te krijgen zul je dus voldoende zonnepaneel capaciteit moeten hebben, of dat nu los of vast op het dak is.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door pwhooftman »

stevy schreef:
ma 15 feb 2021, 21:37
Hé Hoofdnoorman, ik ben nieuw op Camperforum. Wij hebben nl pas een campertje (enkele maanden in Covid-time/weinig km) en nog geen ervaring.
Een technische knobbel evenmin. Wat ik wel heb is een vader,87 jaar, die wil gaan trekken met z'n E-fiets. Hij is op zoek naar een werkschema om z'n batterijen, hij heeft een reserve mee, op te laden met zonne-energie. Ik lees dat jij daar ervaring mee hebt. Hij is doe-het-zelver en zou graag "iets" bouwen op z'n klein fiets aanhangertje. Heb jij info voor 'm?
Alvast dankje.
De belangrijkste vraag is m.i.: hoe groot is zijn fietskar? Een zonnepaneel bovenop de klep zal niet zo groot kunnen zijn, ik betwijfel of hij voldoende stroom kan opwekken om de fietsaccu vol te krijgen.
Stel dat hij een 50 watt paneel kwijt kan, dan gaat het theoretisch minimaal 10 uur duren om een volledig lege fietsaccu vol te krijgen (gemiddelde fietsaccucapaciteit 500Wh). In de praktijk dus minstens 20 uur, en zo lang schijnt de zon niet per dag. Of niet zover fietsen....
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Toon »

pwhooftman schreef:
do 18 feb 2021, 11:32
@Toon, naast dat jouw opsomming ook nog best uitgebreid is: dat losse paneel laadt overdag (als de zon schijnt) het best, en dan wil je juist fietsen.... Dus je zult toch een goede buffer moeten hebben (in de vorm van voldoende hh-accu capaciteit) zodat je overdag je buffer in de camper vol laadt, en deze 's avonds als je terug bent van het fietsen weer leeg trekt maar ook nog wat overhoudt voor wat je verder in de camper nodig hebt. Om die hh-accu's vol te krijgen zul je dus voldoende zonnepaneel capaciteit moeten hebben, of dat nu los of vast op het dak is.
het paneel staat gewoon langs de camper en staat er ook s'morgens al
ook al zijn we weg
de buffer is 2 x 100 AGM vlies die zijn met de 280 w op het dak vrij snel vol
mijn ervaring is bij het mede camperaars observeren dat de meeste een uurtje of 4 hooguit weg zijn en de volgende dag niet weg zijn of hooguit om wat boodschappen te doen
maar wat ook zeer belangrijk is bij het laden van de fiets accu's
dat is voorruit zien
als je weet dat je morgen een fietstocht wilt maken is het vandaag al controleren of de accu's vol zijn
er zijn er voldoende die er s'morgens pas achter komen dat ze een fietstocht gaan maken en dan pas kijken hoe het met de accu's is
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie