Fietsaccu laden met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

ook in begin 1900 waren er al veel elektrische auto,s, werden veel gebruikt door vrouwen die wilden auto rijden maar een benzine auto niet konden of wilden aanslingeren, toen de elektrische startmotor ontwikkeld was , verdween de elektrische auto al snel weer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ach, ik zag een reclamefilmpje van Olga Laseur. De elektrische stoel is ook weer in opmars. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
stevy
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 18:44

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door stevy »

Dankjewel Hoofdnoorman. De converters komen van genoemde maar zijn wel QS-1248CCBA-100W. ik denk dat de foto van de mail uit 2017 was???
Ik vond op het net ook nog een schema van je dus kan ie aan de slag hoop ik
groeten
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik denk dat ik ongeveer 26 stuks met deze QSKJ gebouwd heb. Ik was ook dolenthousiast er over. Geen problemen.
Als je mijn postings leest, kom je ergens dat ik vertwijfelt was omdat ik ze niet meer bij mijn leverancier kon krijgen. En plotseling kwam ik ze weer tegen. Ik heb besteld en een aantal laders gebouwd. Ze zijn allemaal! overleden. En ze gaan pas kapot nadat natuurlijk de klant ze al een tijdje in gebruik heeft gehad. Daarom schrijf ik ook dat de connector weggehaald moet worden en de bedrading gelijk op de print moet worden gesoldeerd. Het wordt daar zo heet door slechte verbindingen dat zelfs de printbanen loskrullen. Deze kloon is bijna niet te onderscheiden van het origineel. De kleur van de behuizing is iets anders en voor de rest zal je hem moeten open schroeven.
Hierna heb ik rechtstreeks 20 (bijna) kantklare laders laten komen waar ik alleen nog de juiste kabel aan moest zetten. Deze zijn prima, maar laden niet meer dan 1,5 Amp bij 42 Volt. Toen ik, vorig jaar mei, een nieuwe bestelling wilde doen, moest ik er 200 afnemen. Ze zagen mijn eerste order als een proef. Twee weken geleden net aan een forumlid mijn laatste geleverd.

Op dit moment ben ik bezig met een, reeds lang bestaande, print van Mhinstek. Deze heeft een uitgang welke tot 120 Volt is op te voeren. Drie jaar geleden heb ik deze gebouwd als lader voor mijn Hybrideaccu voor mijn Honda Insight. Een "originele" lader daarvan had een prijs van $ 600,- en die van mij was ongeveer 60 euro. Hij is nu sinds september 2017 in gebruik. Vorig jaar mei is de accu getest omdat de garantietermijn van 8 jaar bijna afgelopen was. Maar de capaciteit was 97% van nieuwspecificatie, dus er viel niets te halen. Toch niet gek bij 8 jaar gebruik en 135 000 km. Ondanks de onenigheid onder diverse "specialisten" over het wel/niet aftoppen, doe ik dit dus steevast een 5 uur per maand. In de winter staat de auto in de garage terwijl ik in Spanje ben. Dan zet ik de lader aan met een SMS schakelaar.
Het grote voordeel van de Mhinstek is dat deze een ingangsstroom kan verwerken van 15 Amp. Bij 12,5 Volt ongeveer 185 W en dat zou dus meer dan 4 Amp bij 42 Volt zijn. Maar ook de fietsaccu's komen al in de 48 Volt series. Dan kan deze lader eenvoudig opgeschroefd worden en toch nog zo'n 3 Amp laden bij 54,6 Volt.
Nadeel? Ja, hij kan nog werken op een sigarettenplug, maar dan alleen als alles goed voor elkaar is. Beter om dan rechtstreeks op de HH accu te zetten en met een relais en schakelaar hem aan/uit te schakelen. In mijn geval gaat hij straks aan de uitgang (load) van mijn solarregelaar, dan schakelt hij op laden als de HH accu vol is, tenzij ik anders bepaal.
Tweede nadeel is de omvang van de print. Deze is 10 x 10 cm en 5 cm hoog. De case wordt dan wel iets groter. De juiste moet ik nog vinden.
Het testexemplaar zal eind deze maand klaar zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door stobbie »

Ik gebruik een BST900w om de fietsaccu's op te laden, werkt uitstekend! https://nl.aliexpress.com/item/1005001567699185.html
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fietsaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat klopt, die werkt prima.
Hij heeft helaas wel de nare eigenschap dat als de accu vol is, hij de HH-accuspanning rechtstreeks en ongevraagd door blijft geven in de automatische modus.
Ik gebruik deze voor het laden/balanceren/aftoppen van mijn Hybride accu voor de Honda Insight. Hij werkt daar op 120 Volt.

Van dezelfde fabrikant schijnt ook een 400 Watt uitvoering te zijn met grotere stabiliteit. Ik was er al mee bezig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie