Sab ontvanger

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Sab ontvanger



Bericht door Dorsthorst »

Hoi camperaars,

Ik heb voorjaar 2014 mijn satelliet systeem laten updaten, er werkte bijna niets meer.
Er zat sluiting in de kabels, zelfzoeken deed ie niet meer etc. Alles gereviseerd, werkt weer perfekt.

In dat verband heb ik ook een nieuwe HD ontvanger van Sab gekocht, ik was gecharmeerd van de omvang van het ding
en er zat een extern balletje bij (ik weet geen beter woord,ontvanger van de afstandbediening?) wat je buiten
de kast kon plaatsen zodat het kastje waar de ontvanger inzit gewoon dicht kan blijven en ik vanuit de alkoof de zenders
kon bedienen.

Maar deze sab bezorgt me hoofdbrekens, afgelopen week gaf ie het weer op, de vierde keer inmiddels.
Ik breng hem dan terug naar de winkel waar ik hem gekocht heb, daar komt dan een vertegenwoordiger van Sab langs en
wordt de software gewijzigd, of vernieuwd, ik weet het niet. De man in kwestie beweerd dat de camper een poosje onder dak staat
en dus niet op de sataliet gericht de nieuwste data niet krijgt.

Inmiddels ben ik het een beetje zat, iedere keer als ik ga probeer ik of ie het doet, na een paar dagen geeft ie dan de geest.

Heeft iemand zo'n zelfde ontvanger met dezelfde kuren?
Klopt dat verhaal van die man, of moet ik hem niet geloven.( of een pak ransel geven :D )



Gr.Louis

In de zomer kijk ik nooit tv, in de wintersportvakantie wel, en nou deed dat ding niet :bang:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Sab ontvanger



Bericht door Hoofdnoorman »

Je zult jezelf een pak rammel moeten geven want je hebt nu eenmaal gekozen om een ontvanger te kopen die niet CD goedgekeurd is.
Dit is niet voor niets.
Voor het decoderen van de CD kaart is een bepaalde software nodig. Deze software zit in de (goedgekeurde) ontvanger of in een goedgekeurde cam-unit ofwel een CI, lees Common Interface.

In de Sab is de software eigenlijk nagebootst. Men noemt dit emuleren. Hierdoor is het mogelijk om toch net te doen alsof het een goedgekeurde ontvanger is. In veel gevallen werkt dat ook prima. In sommige gevallen zal er af en toe wat mis gaan in soft of hardware. Hardwarematige fouten kunnen dus van alles zijn.

Waarom of de Sab precies uitvalt weet ik niet. Dat kan door een te hoge temperatuur komen. Dit heb ik 4 keer meegemaakt.
De kaart van CD moet eigenlijk iedere maand een update ontvangen. De Sab kan deze update's verwerken, echter: Om de kaart te kunnen updaten zal ook de "management -key" geldig moeten zijn.
Nu is/was het vervelende van de Sab het volgende: Als de management-key is verlopen kan zowel de decoderingssleutels als een verlenging van de management-key niet plaatsvinden.
Als de management-key geldig is, kan er wel weer een verlenging van de management-key plaats vinden en werkt meestal alles naar behoren.
Deze problemen kennen we van een aantal merken en type's ontvangers. ( Lees Linux boxen )
Maar er zijn er ook die kunnen updaten als de management key niet meer geldig is. Helaas, maar dat is zover ik er mee bekend ben, hoort de Sab en de Alien hier niet bij.
Vervalt het signaal, dan kan het heractiveren van de kaart in een goedgekeurde ontvanger de boel weer aan de gang krijgen. Als dan de kaart eenmaal werkt en altijd contact heeft met een satelliet, zal die niet uitvallen.

Ik heb tot slot te melden dat de meeste mensen die gebruik maken van de materie om dmv softcamemulatie toch de CD kaart te decoderen nooit een Linux box aan zullen schaffen van de merken hierboven vermeldt. Is dat wel het geval, betreft dat meestal de beginnende hobbyist en die knikkert die apparatuur binnen een jaar het raam uit.
Om even een voorbeeld te geven, de eerste betrouwbare boxen kosten toch echt al € 200,- en meer.

Er bestaat een blad wat nogal positief bericht met net de merken die problemen geven. Ik geloof zelfs dat ze het de beste koop noemen. Dat zal het inderdaad zijn als je het allerkleinste wil aanschaffen. De redactie van dat blad moeten ze, naar mijn mening, eenzame opsluiting geven.

EDIT:
Ik heb daarnet van Rob66 vernomen dat problemen met activatie niet meer voorkomen.
Blijft er wel over dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van emulatie, maar dat doen andere Linux boxen ook.
Ik moet dus even een opmerking maken dat mijn ervaringen mogelijk al niet meer actueel zijn. Deze ervaringen betroffen dan ook de allereerste exemplaren.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op wo 11 feb 2015, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Sab ontvanger



Bericht door Dorsthorst »

Pfff.. Hoofdnoorman,
Bedankt,
Wat een boel informatie, ik moest het wel 3x nalezen zodat ik er iets van snap.
Maar gezien de uitleg heb je er verstand van.

Ik weet echter niet wat te doen, in de winkel liggen 5 verschillende soorten/merken en je koopt waar je denkt goed aan te doen.
Dat blijkt echter achteraf dus niet zo slim.( je zou er verstand van moeten hebben)
Na 4 keer storing begin ik toch wel te twijfelen. En dan te bedenken dat Sab in Duitsland een van de meest verkochte is.
Ik ga het ding morgen naar de winkel brengen, als ze er daar meerdere van verkocht hebben en ik de enigste ben die het ding in de camper
heeft zitten en geen geregelde ontvangst en dus problemen, wellicht moet ik hem dan in huis gewoon doorlopend gebruiken voor goede werking
en als ik weg ga met de camper het ding meenemen.
Want hij past wel heel erg mooi in de camper, ik hoop dat ie kan blijven en goed werkend te krijgen is.

Gr.Louis
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Sab ontvanger



Bericht door Bob Diesel »

En dan te bedenken dat Sab in Duitsland een van de meest verkochte is.
De duitsers hebben dan ook geen last van CD
dat is de stoorzender met hun voortdurende uitzend aanpassingen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Sab ontvanger



Bericht door Hoofdnoorman »

Het probleem is dat je meestal pas achteraf door ervaring wijs wordt.

Ja je zou hem thuis kunnen gebruiken.
Wat je ook zou kunnen doen, als het inderdaad aan de management key update ligt, de kaart voor het vertrek in een CD goedgekeurde ontvanger stoppen en dan even heractiveren.

Als het toch een hardwareprobleem is, heb je gewoon een hoop pech.

En werk je niet met illegale ontvangstpraktijken, dan neem eens contact op met CD. Vraag of je misschien in aanmerking komt voor een HD ontvanger van hun voor een speciaal tarief.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Sab ontvanger



Bericht door Kubo »

Volgens mij heeft Hoofdnoorman aandelen bij CD :)
Werk al tijden met Sab en in camper de HD Titan micro.
Je mag van CD elke ontvanger gebruiken , maar kunnen geen garantie geven dat het probleemloos werkt.
Premium dealer van CD EVEMA levert heel veel Sab receivers aan Campers en Kampers.
Dus niks illegaals aan.

Groet, Lex
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Sab ontvanger



Bericht door Rob66 »

Dat jouw SAB niet goed werkt is waarschijnlijk toch een exemplarisch geval. Wij verkopen er vele en naar alle tevredenheid.
Het heeft in ieder geval niets te maken of het een wel of niet door CD gecertificeerd toestel is.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Sab ontvanger



Bericht door Hoofdnoorman »

Kubo schreef:Volgens mij heeft Hoofdnoorman aandelen bij CD :)
Werk al tijden met Sab en in camper de HD Titan micro.
Je mag van CD elke ontvanger gebruiken , maar kunnen geen garantie geven dat het probleemloos werkt.
Premium dealer van CD EVEMA levert heel veel Sab receivers aan Campers en Kampers.
Dus niks illegaals aan.

Groet, Lex
Dit is de grootste flauwekul die je nu uitkraamt Lex. Maar het zij je vergeven.
Ik heb duidelijk gemeld dat ik een aantal apparaten defect heb gehad. Twee zijn er in de brand gevlogen. En ja ik vind het ook een leuk klein handzaam ding.
En, zoals ik al vertelde zit er een emulatiesoftware in.
Ook heb ik de eer aan mijzelf gehouden door de woorden is/was te gebruiken omdat ik niet weet of de Sab nu verbeterd is of niet.
Tevens moet ik jou mededelen dat ik soms wekelijks decoders moet voorzien van andere software. En ik heb mensen die steeds aan de deur komen met de ontvanger in de hand omdat er iets weer niet werken zou. Dus, koffie schenken, kabels omsteken, opstarten. Werkt.
Verrek hoe kan dat nou?
Heb je even geprobeerd de softcam te herstarten?
Nee, hoe moet dat dan?

Hierom Lex vertel ik om een gewoon CD goedgekeurde ontvanger te nemen. Daar is de benodigde software vast in het systeem ingebakken.

Kijk, een Windows computer kun je een Macintosch na laten doen, Of een Atari of een MSX etc. Maar het blijft een ordinaire Dosmachine.


@Rob66.
Begrijp ik het nu goed dat de Sab micro heden ten dage wel een heractivatiesignaal dus incl. management key kan afhandelen? Ook als de managementdatum verlopen is?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Sab ontvanger



Bericht door Kubo »

Snap het Rudy, beetje impulsief op jouw bericht gereageerd.

Groet, Lex
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Sab ontvanger



Bericht door Rob66 »

Yep, wij gebruiken gewoon een Sab micro om kaartjes te activeren en ook onze eigen kaart blijft actief in de Sab.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Sab ontvanger



Bericht door Hoofdnoorman »

Dank je Rob. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Sab ontvanger



Bericht door Dorsthorst »

Heren,

Ik heb inmiddels een nieuwe sab micro gekregen, het nieuwste wat er momenteel is.
Ik had bij mijn leverancier/winkel de oude ingeleverd en me beklaagt over het niet goed functioneren.( 4e keer )
Ze waren mijn bezoeken inmiddels ook zat :-B en in goed overleg en een beetje
bijbetalen kreeg ik de nieuwste.
En ik heb hem nu doorlopend thuis aangesloten en hij doet het perfect, messcherp beeld.
Ik geloof zelfs beter dan de originele van Canal Digitaal. (die heb ik ook)
Dus ben ik blij, het kleine apparaat met de buitenvoeler, zodat de kast dicht kan.

gr louis
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Sab ontvanger



Bericht door MoParMart »

Het kan ook eigenlijk niet anders dat het een op zich staand iets is, wij gebruiken nu alleen nog maar deze micro's in de verhuur vloot, nog nooit klachten gehad, daarom zijn we nu helemaal overgegaan op die sab kastjes, en onze vloot staat winterdag voor de helft stil, maar zodra de kaartjes er weer ingaan werkt alles weer als vanouds..maandagochtend producten heb je overal
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
kwatz
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 8:40

Re: Sab ontvanger



Bericht door kwatz »

Niet dat je er wat aan hebt, maar ik heb er ook 1 die naar volle tevredenheid werkt.

Misschien was hij niet helemaal fris
Plaats reactie