Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
king of the kaloot 2006
Berichten: 249
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
Locatie: Goes

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door king of the kaloot 2006 »

Met deze schakeling kun je de start accu leeg trekken!!
Dan kun je net zo goed de accu's parralel zetten.

Er worden doorgaans 2 systemen gehanteerd.

1 vanaf de dinamo krijg je 2 diodes 1 naar de start en 1 naar de huishoud accu. (dan kunnen ze elkaar nooit beinvloeden en worden ze beiden geladen)

2 de start en de huishoud accu worden parralel gegschakeld middels een relais dat in komt bij draaiende motor
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Arie55 »

Wat ik je aanraad is die diode als de drommel er tussen uit te halen! Wist je dat over een diode al een 0,6-0,7V spanningsval hebt. En als dat ding warm wordt, dat dit nog meer kan zijn? Dit is wel afhankelijk van het type diode. Straks loop je te miepen dat de spanning zo laag is en dat als je op de accu meet... kleur de plaatjes en maak het verhaaltje zelf af. :crazy:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Vertrokken3 »

Beste,
ik denk dat betrokken wel degelijk op de hoogte is van die drempelspanning over de diode en dat hij wel weet dat daardoor de batterij een lagere spanning krijgt.
Dat maak ik uit uit het bericht dat hij schreef na mijn reactie in die richting.

Voor een goed begrip, een diode heeft een negatieve temperatuurcoëfficiënt van ongeveer -2mV per graad kelvin.
Dus de drempelspanning wordt zoals u stelt niet groter maar juist kleiner wanneer hij warmer wordt.

Dus stel dat hij bij 20°C 0,7V heeft dan heeft hij bij 30° 20mV minder, dus 0,68V.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door herbybg »

De vraag waar de zekering, hangt af van wat je wil beveiligen....

Hou als principe, dat als je sluiting hebt er een zeer groot aantal ampères vloeit, en brand of ontploffing batterij erop volgt!!!
Ik plaats altijd de hoofdzekering in de +lijn, zo dicht mogelijk tegen de batterij, dan ga ik met een dikke kabel in een isoleer kous(via rubberen doorvoertules) naar een verdeeldoos die op een handige plaats staat, hier splits ik op per kring; en ook daar steek ik zekeringen, berekend naargelang het app dat in die kring werkt....

Er bestaat ook nog zoiets als een powermosfet(halfgeleiderschakelaar - solidstate relais) die als een electronisch relais werkt, en waarvoor 80 of 100A geen zeldzaamheid zijn, die kan je diodes vervangen!

Speel niet(nooit) met zekeringen.....
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door pethil72 »

Goedendag ik heb weer mee gelezen met de vraag van tonafoto en zie ook allemaal belangrijke informatie maar ook woorden waar ik de betekenis nog niet van weet zoa b.v alternator en een shunt (in een andere topic) ik ben van die amorfe paneel die ik moet gaan aansluiten maar ik weet nog niet hoe ik dat precies moet gaan doen ben wel een beetje onzeker vanwege die hoge spanning of ik dat wel allemaal zelf kan doen weet iemand misschien een adres waar ik eventueel naar toe kan rijden met mijn paneel op het dak en alle apparatuur bij me .misschien weet Ton een adres? ik woon in nieuwerkerk aan den ijssel 15 min van rotterdam ,graag wat tips alvast bedankt peter
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Cee Pee »

pethil72 schreef:......... ben wel een beetje onzeker vanwege die hoge spanning of ik dat wel allemaal zelf kan doen..........
Die spanning is niet zo hoog hoor, dat is maar 12 volt, maar het gaat hier om de stroom (de hoge ampères) die het gevaar vormen.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door tonafoto »

Voor Arie55: Sorry vriend, ik wil niet lullig doen, maar aan je reactie te zien heb je niet echt het hele topic (in ieder geval niet mijn reacties) gelezen. Maar hartelijk bedankt voor je advies, dat stel ik wel op prijs. Enne...ik ben niet zo'n mieper.

Voor Pethil72: mijn thuisbasis is in het Kralingse Veer, en dat is niet zo ver weg.
Ik ben een enthousiast klusser in mijn eigen camper, maar ik waag me niet aan zo'n klus in de camper van iemand anders.
Ik had vorige maand wat informatie nodig over het bouwen van mijn douche, en ging naar

http://www.caravancentrumridderkerk.nl/

Ik werd daar prima te woord gestaan, en aan die mensen zou ik met een gerust hart mijn caravan/camper afstaan.

Dat is misschien een optie voor je.
Toedeledoki

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Toedeledoki »

Die diode voorkomt weliswaar dat er op de huishoudaccu gestart kan worden. Máár hij voorkomt niet dat je de startaccu leeg kunt trekken als de huishoudaccu stuk of leeg is.

Ik zou er toch gewoon een cyrix relais opzetten.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door herbybg »

Als je met een relais werkt, of solidstate of mechanisch relais, dan staan beide accu's parallel tijdens de draaiende motor(als laadlampje uit is).
Schakel je de motor af, brandt laadlampje auto, en is via de D+ geen relais geschakeld en staan beide accu's elektrisch los van elkaar! Je hebt dus geen mogelijkheid om de startaccu leeg te zuigen vanuit het woongedeelte.
Je energie in de startaccu blijft intakt ter beschikking van de startmotor!
Ga je nu starten dan komt de motor op toeren (alternator levert +12V) en dooft het laadlampje van de auto en schakelt de D+lijn het laadrelais(parallel schakelen accu's.
Ik heb +20j zo gewerkt en werkte voortreffelijk!

Wil je nu puriteins door het leven gaan, moet je diodes gebruiken, dan staat geen accu parallel, maar dan moet elke accu een diode krijgen... Here we go...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Kroppie »

tussen dynamo en elke accu een diode ,wel dan is het een z.g.diodeblok en moet je een compensatiediode in de dynamo (laten) plaatsen ,werkt bij mij al jaaaaaaaaren goed .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door herbybg »

@ Kroppie
Heel juist, maar ik vond geen geisoleerde en gekoelde diodes voor zo'n 100A, dan maar de relais, en die doen het ook prima maar nadeel tijdens het laden staan de accu's parallel...
Alhoewel gedurende 20j geen probleem mee ondervonden, zelfs als de woonaccu "plat" was.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Kroppie »

de soep word nooit zo heet gegeten als hij word opgedient . :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door pethil72 »

Dank Ton voor je antwoord en logisch dat je alleen je eigen bus/camper sleuteld groot gelijk ! Fijn dat je een adres doorgaf indien nodig ga ik er naar toe ,groet peter
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Paul87400 »

Parallel laden van verschillende accu's geeft geen probleem.
Parallel gekoppeld laten en ook nog eens gaan ontladen geeft wel problemen, daarom moeten ze na het laden wel ontkoppeld worden.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Plaats reactie