Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door tonafoto »

Goedendag
ik heb vandaag een 25A diode gekocht, en die geplaatst op een +kabel tussen de hh- en startaccu. De hhaccu is 105Ah, en de startaccu 70, en voorheen hadden die geen verbinding. De dynamo geeft 24Ah.

Zoiets dus:

Dynamo+-------startaccu+-----diode-------hhaccu1+

De hhaccu gaf 12,4V aan, en nadat ik een stukje ben gaan rijden, gaf ie 12,7V aan. Het functioneert dus wel.
Vraagje: raden jullie mij aan om ergens nog een zekering te plaatsen? En hoeveel zou die zekering moeten bedragen?

En meteen nog maar een vraag: ik heb nog een hhaccu in mijn camper staan. Die beide accu's staan ongeveer 2 meter van elkaar vandaan en zijn gescheiden systemen. Zou ik de plussen met elkaar kunnen verbinden en daar weer een diode tussen kunnen plaatsen, zodat als de startaccu en de eerste hhaccu vol zijn, de tweede hhaccu ook door de dynamo wordt opgeladen?
Zoiets dus:

Dynamo+------startaccu+-----diode------hhaccu1+------diode------hhaccu2+

Is er nog iets dat ik over het hoofd heb gezien, en waar ik rekening mee zou moeten houden?

Alvast vriendelijk bedankt voor je reacties.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: diode geplaatst tussen hh- en startaccu



Bericht door Vertrokken3 »

Een paar bedenkingen;
- 24Ah :?:
Het vermogen van een alternator wordt uitgedrukt in een aantal amperes, niet een aantal Ah's.
24 A is dan wel erg weinig.
- Een normale diode heeft een drempelspanning (spanningsval) van ongeveer 0,7V.
De batterij krijgt dus niet de volle alternatorspanning, de vraag is dus of die helemaal zal worden opgeladen. Normaal moet de alternatorspanning worden verhoogt.
- Voor de tweede batterij staan er twee diodes, dus is de laadspanning al 1,4V lager.
- Als de alternator draait krijgt heel het systeem spanning.
De ene batterij wacht niet totdat de andere is opgeladen, dat kan technisch gezien nooit.
- Cijfervoorbeeld, stel dat de alternator 14,4V. geeft dan wordt tergelijkertijd de start batterij geladen met 14,4V en tergelijkertijd de eerste HH met 13,8V en tergelijkertijd de tweede met 13,1V. Niets wacht op iets anders.
Dat is een kwakkel die men hier vaak leest :bang:

Ik raad het systeem dus niet aan.

- Diodes kunnen zeer slecht tegen overbelasting, normaal zal een volledig ontladen batterij bij het begin van zijn lading vaak meer dan 25A laden, in principe te weinig voor de diode.
Dus een snelle zekering is op zijn plaats, liefst een automatische gezien hij volgens mij regelmatig zal geactiveerd worden.
Natuurlijk indien de alternator maar eentje van 24A is zal die de stroom beperken en zo de zekering beschermen, maar ik twijfel dus of uwe alernator maar 24A is.
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: diode geplaatst tussen hh- en startaccu



Bericht door tonafoto »

Nou, bedankt voor je duidelijke antwoord op dit late uur.
Die tweede hhaccu aansluiten is dus geen optie. Mooizo, weet ik ook weer.

En inderdaad, het is A ipv ah.
De dynamo levert echter wel 24A, want dat staat in de het grote Bedford Repair Manual, die in mijn camper ligt. Tenzij er ooit een andere is ingebouwd.

Wat ik lees in je antwoord, is dat het een soort electrisch systeem is van communicerende vaten. Zoals ik het nu heb aangesloten, worden beide accu's tegelijkertijd opgeladen. De startaccu krijgt de volle mep, maar de hhaccu wordt ook geladen, minus de 0,7V van de diode. Die diode zorgt ervoor dat er geen stroom van de hhaccu naar de startaccu 'weglekt'. Maar loopt er nu wel stroom van de startaccu naar de hhaccu? En zoja, is dat een probleem?

Nu wil het geval dat ik vorige week 2 zonnepanelen op mijn dak heb gelijmd, en volgende week een lader aanschaf. Die lader zal mijn beide hhaccus gaan voeden, dus met het vol laden van die eerste accu zal het wel goed komen.

De bedoeling van mijn actie is eigenlijk om op een simpele, goedkope manier ervoor te zorgen dat mijn hhaccu een beetje bij gevuld wordt, om de ledjes en de TrumaVen te laten draaien. Dat is eigenlijk alles.

Oja, en dan de zekering: waar zou die moeten komen, en hoeveel ampere zou die moeten hebben? Kan iemand mij daarin adviseren?
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: diode geplaatst tussen hh- en startaccu



Bericht door Vertrokken3 »

tonafoto schreef:Nou, bedankt voor je duidelijke antwoord op dit late uur.
Dat late uur heeft wel voor een foutje gezorgt, in het cijfervoorbeeld is het alternator 14,4V, hh-batterij 14,4V - 0,7 = 13,7 ipv 13,8 :bang: ook de tweede is 0,1V lager 13V dus.
tonafoto schreef:Wat ik lees in je antwoord, is dat het een soort electrisch systeem is van communicerende vaten. Zoals ik het nu heb aangesloten, worden beide accu's tegelijkertijd opgeladen. De startaccu krijgt de volle mep, maar de hhaccu wordt ook geladen, minus de 0,7V van de diode. Die diode zorgt ervoor dat er geen stroom van de hhaccu naar de startaccu 'weglekt'. Maar loopt er nu wel stroom van de startaccu naar de hhaccu? En zoja, is dat een probleem?
Een alternator levert gewoon zijn 14,x volt, alle elektrische kringen die eraan worden gekoppeld krijgen die spanning.
In feite net zoals thuis elk toestel dat je aan het net hangt zijn 230V krijgt.

In principe kan er nooit stroom van de hh-batterij naar de startbatterij vloeien, immers de diode zal sperren.
Als alles normaal is ook nooit van de start naar de huishoud, immers de start valt nadat de alternator is stilgevallen naar 12,6 à 12,7V.
De huishoud valt ook terug naar die waarde.
Dus beide kanten van de diode zitten ongeveer op hetzelfde niveau en er moet een verschil van 0,7V zijn om de diode te laten geleiden.
(Als de alternator draait loopt er stroom via de alternator en de diode naar de huishoud, dus niet van de start naar de huishoud.)

Maar, theoretisch is 12,6 - 0,7 = 11,9V => bijgevolg wanneer de huishoud-batterij onder dat niveau zakt dan zal de diode wel gaan geleiden.
Met andere woorden, indien de spanning van de huishoud-batterij lager wordt dan ongeveer 11,9V dan zal de startbatterij gaan "bijspingen" en alsnog ontladen worden.
Nu is in normale omstandigheden 11,9V erg laag voor een batterij, maar indien er een grote belasting is (omvormertoestanden) zit men vlugger aan dit cijfer dan men denkt.

Voor de rest is het systeem "werkbaar" de huishoud krijgt een iets lagere laadspanning, dus de laadstroom wordt beduidend lager waardoor het langer duurt voordat ze volledig gevuld zal zijn. (in de praktijk enkel na héél lang rijden)

Wat de zekering betreft, in principe moet je ook de aansluitkabel tussen de beide batterijen afzekeren.
Dus ook die dikte bepaald mede de zekering.

Voor de diode op zich (25A-type) is het type van belang.
Je hebt een nominale-stroom, 25A dus. maar ook een maximale stroom die er gedurende korte tijd mag zijn.
Soms is dat maar iets hoger dan de nominale-stroom, soms kan dat behoorlijk meer zijn.
Een zekering moet "springen" voordat die maximale waarde bereikt wordt. (heeft ook te maken of de diode "gekoeld" wordt of niet) (sommige types kunnen voorzien worden van koelplaten/vinnen.)
Als je een snel-type kiest zou je gewoon een zekering van 25A kunnen kiezen.
Toedeledoki

Re: diode geplaatst tussen hh- en startaccu



Bericht door Toedeledoki »

Haal voor 4 tientjes een automatisch Cyrix relais en alle problemen zijn opgelost. Een diode is geen goede oplossing.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Vertrokken3 »

Of gewoon een D+ gestuurd relais....

Maar indien het "slechts" een 24A-alernator is (dit is toch wel bijzonder laag) moet je wel opletten.....
Indien de huishoud-batterij wat diep ontladen is en de zaak komt op gang is het niet denkbeeldig dat de alternator overbelast wordt en dat de start gaat bijspringen. Dus ontladen wordt...... dat zou tot startproblemen kunnen lijden.
Bij voorbeeld, stel dat de huishoud 30A vraagt (afhankelijk van de bekabeling en de diepte van de ontlading) dan zal de alternator maar 24A (min de stroom nodig voor de werking van de rest, verlichting, motormanagement enz) leveren de rest (> 6A) zal komen van de startbatterij.

Dat een Cyrix volgens mij het nadeel heeft dat de startbatterij onnodig toch geladen wordt wanneer de huishoud geladen wordt, heb ik al herhaald aangehaald.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door rijschoollucassen »

Ik zou iig de accu's niet serie met diode's zetten, maar 2 diodes gebruiken
je krijgt dan:
-->diode1--> hh1
Startaccu _ _ _ _ _/
\ -->diode2-->hh2
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Paul87400 »

Je moet helemaal geen diodes gebruiken maar gewoon een Cyrix of een relais.

Groeten, Paul

.
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door tonafoto »

Nou heren
hartelijk dank voor de antwoorden, en speciaal Noorderkempen voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb het systeem nu een paar dagen, en ik zie dat de hhaccu nadat ik gereden heb, op 12,9V of 13,0V staat. De volgende ochtend is ie gezakt naar 12,6V. Ik laat de waarde NOOIT onder de 12,2V komen, dus er zullen geen grote verschillen optreden tussen de beide accu's en de dynamo.
In mijn situatie werkt dit systeempje met een diode dus perfect.

Dan rest mij nog de vraag:
Waar monteer ik de zekering?

A/ Dynamo+-----zekering 25A-------startaccu+-------diode------hhaccu+

B/ Dynamo+----startaccu+-------zekering 25A------diode------hhaccu+

C/ Dynamo+----startaccu+----diode-----zekering 25A------hhaccu+
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Aloys »

Ik heb gekozen voor 2 zekeringen: eentje zo dicht mogelijk bij de startaccu, de ander zo
dicht mogelijk bij de huishoudaccu. Immers aan beide kanten heb je een stroombron!

Die zekering bij A zit tussen dynamo en startaccu. Dat lijkt me niet nodig, dat heeft de
fabrikant van de auto toch wel geregeld? Beide zekeringen in de laadkabel die van start-
naar huishoudaccu loopt. Gaat er dan ooit eens iets mis met die kabel (bijv. isolatie ergens
opengeschuurd), dan is ie aan beide uiteinden gezekerd!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Vertrokken3 »

Dit is technisch gezien de enige juiste oplossing. :thumbup:
Twee zekeringen, aan elke kant van de kabel eentje en zo kort mogelijk bij de batterijen.
Alleen zie je soms dat het niet toegepast wordt.
Tussen alternator en start staat zelden of nooit een zekering.
Zou die er zijn en ze gaat er door bij draaiende alternator dan is dat meestal het einde van de alternator, nooit de batterij afkoppelen met draaiende alternator.
Een alternator is ook stroombegrenzend van zijn eigen.
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door Paul87400 »

Het gaat er eigenlijk niet om of het werkt, maar of het goed werkt.
Met een diode wordt de HH-accu niet goed opgeladen door de alternator, er wordt geen optimaal gebruik gemaakt van het gratis vermogen van de alternator om de HH-accu op te laden.
En in mijn ogen moet je in een camper optimaal gebruik maken van alle aanwezige energiebronnen.

De PV panelen doen het niet optimaal bij zwaar bewolkt weer en in de winter, jammer dat de HH-accu dan niet goed opgeladen wordt door de aanwezige alternator.

Je mag hopen dat de fabrikant zijn gedeelte goed voor elkaar heeft en gezorgd heeft dat de startaccu altijd spanning krijgt van de alternator, de extra zekering kun je dan tussen je startaccu en je HH-accu plaatsen. De andere kant van de HH-accu heb je hopelijk al gezekerd.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door herbybg »

Meet eens bij wijze van proef de spanningsval over de diode, meestal is het een schottky type en daar is de spanningsval 0.2V tenzij ik me vergis?
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Diode geplaatst tussen huishoud- en startaccu



Bericht door tonafoto »

mooi, dat zo'n simpele vraag een schat aan kennis oplevert. oja, vergeten te melden, maar accu' s staan ook nog ong 1x per maand aan de 230V.
laatste vraag: zekering tussen start en diode of tussen diode en hh?
enja paul, heb alles achter de hh gezekerd ;)

Verstuurd van mijn GT-S5300 met Tapatalk
Plaats reactie