Elektronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door AadenAnke »

Maar ik denk dat de zelfde vraag bij velen hier nog steeds actueel is :shh: daarom is het stukje van Mickel Moen best wel nuttig om weer naar boven te komen
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door myway »

Met een accucapaciteit van 95 Ah ga je dat zeker niet redden.
Een goede batterymonitor zou ik zeker aanraden.
dannyke
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 apr 2021, 11:24

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door dannyke »

Dat 95 Ah niet voldoende is, heb ik helaas 2 nachten mogen ervaren :oops: : om 3.30u en de volgende nacht om 1.30 was het uit met de stroom. Vandaar mijn vraag i.v.m. accu en eventueel bijpassende laadregelaar/monitor.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door rhomodel »

De vraag van Danny toch wel? Die heeft zijn eigen vraag..
Wat ik zou doen: die 95 Ah lood accu de deur uit en een flinke LiFePo erin. Dan heb je in ieder geval die capacitet beschikbaar.. Bij een lood accu is de bruikbare capaciteit meestal maar de helft ( dus ong 50 Ah bij een 95ah accu). Om in loodaccu's uit te komen zou je er minstens 2 moeten bijplaatsen, en dat wordt zwaar.. Met een 280Ah LifePo komt dat overeen met ongeveer 5 95Ah loodaccu's en het gewicht van nog niet eens 1 loodaccu..
Of je 145 Wp paneel dan genoeg is is een geloofsvraag en daar zal iedere anders over denken. Als je weinig rijdt en veel stilstaat waarschijnlijk niet. (maar met volle accu kan je denk ik wel 5 dagen vrij staan). Rijdt je regelmatig dan wordt door de dynamo de accu mede opgeladen en kom je denk ik wel goed uit. Het handige van een Lifepo en de BMS is dat je redelijk nauwkeurig kan zien hoeveel capaciteit je nog hebt en hoeveel verbruikt is. Handig :kan je met een gerust gevoel gaan slapen, of weten dat het niet genoeg is en je nog een rondje moet doen, of het electriciteitsnoer moet uitrollen naar de paal. Wat veel mensen vergeten is dat je niet altijd een 100% volle accu nodig hebt.
Laatst gewijzigd door rhomodel op ma 05 apr 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door AadenAnke »

Ik zou toch beginnen met een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van je dagelijkse stroom behoefte en gebruik. Daarop kan je dan laad en opslag capaciteit afstemmen met wat extra. Gewoon aanschaffen en er in zetten is of te weinig of teveel dat laatste is niet zo erg. Als dat dan maar niet een flinke duit teveel kost.
Kort om meten is weten maar met een uitgebreide berekening kan je ook heel nauwkeurig zijn

Gr. Aad
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door myway »

Ik had laatst iemand de helemaal niet wist wat het apneu apparaat voor verbruik had.
Op de bmv aangesloten en wat bleek, als er dieper werd geademd was het verbruik meer dan bij een oppervlakkige ademhaling.
Sommige gebruiken ook nog een luchtbevochtiger, die heeft ook nog een verbruik.
Gewoon alvast een bmv aanschaffen kun je precies meten hoeveel het verbruik is op 24 uur.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door AadenAnke »

Oké maar sorry hoor bij zo'n apparaat zit zeker weten een boekje waar wat gegeven in staan en voor een euro of 3 heb je een verbruiksmeter die je in het stopcontact 230volt stop dat kijk je elke dag om 12 uur wat je verbruikt hebt en na 1 week weet je wat je voor dat ding nodig heb? Gewoon domweg er maar wat in gooien en dan kijken/ervaren of het voldoende is gaat een beetje tegen mijn gedachte over zuinigheid duurzaamheid en zorgvuldigheid in

Gr. Aad
dannyke
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 apr 2021, 11:24

Re: Electronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door dannyke »

Ik heb de handleiding van de CPAP erbij gehaald en volgende gegevens gevonden: "wanneer de verwarmde luchtbevochtiger met een therapieapparaat van Respironics wordt gebruikt: AC-stroomverbruik: 100–240 V~, 50/60 Hz, 2,1 A, DC-stroomverbruik: 12 V=, 5,0 A"
Op de Samsung travel adapter van de gsm staat: 100-240V- 50/60 Hz, 0,35A, output: 5V DC: 2 A. (we gebruiken er 2)
Op de oplader van de scooter vind ik AC100-240V 50/60 Hz 3,15 A, output 29,4V DC 2000mA.
Als totale leek ivm electriciteit zit ik nu vast. Ik veronderstel dat ik verder moet rekenen met de Ampères van 220V aangezien de toestellen in de omvormer gebruikt worden en dit x het aantal gebruikte uren? Het verbruik van de ijskast, ventilator verwarming en boiler moet ik nog opzoeken. Maar als ik weet hoe het verder moet, kom ik er wel uit, hoop ik. :bow:
@ AadenAnke: waar koop ik zo'n goedkope verbruiksmeter?
Ik kijk uit naar de reacties. Bedankt alvast aan de behulpzame gebruikers. :clap:
Danny
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door Kroppie »

verbruiksmeter voor 12 volt UIT/IN de accu, dus tussen accu en de omvormer/verbruikers geplaatst

https://nl.aliexpress.com/item/40005146 ... 5940a40e8b

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 05 apr 2021, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Elektronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door Ruud Adam »

Voor onder de € 5 moet je denk ik bij Aliexpress zijn.
Geen idee hoe snel jullie er eentje nodig hebben.
Ik krijg hem daar ook zo snel niet voor die lage prijs gevonden.
Wel eentje voor rond de € 10.
https://nl.aliexpress.com/item/32969491 ... web201603_

Maar dan zou ik toch in Nederland in de bouwmarkten of bij Blokker kijken, want dat scheelt niet heel veel in prijs.

Hornbach verkoopt een wat duurdere bijvoorbeeld
https://www.hornbach.nl/shop/BRENNENSTU ... tikel.html

Gamma ook
https://www.gamma.nl/assortiment/profil ... /p/B353951
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Elektronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door harrie schrooten »

" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Snorrenhoef
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 11:05

Re: Elektronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door Snorrenhoef »

danny, ik weet niet wat het verbruik van jouw type CPAP is,maar die van mij heeft een voeding van 80Watt, hoewel hij gemiddeld, met bevochtiger, zo’n 50Watt gebruikt. Stel je voor een tijdsduur van 8 “machine
Uren” per nacht, dan is dat 400Wh per nacht.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Elektronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door Ruud Adam »

Valt vast tegen.
Link is 10 jaar oud.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Elektronica en zonnepaneel: hoelang vrijstaan?



Bericht door harrie schrooten »

Ruud;
Die link mag dan 10jaar oud zijn volgens jou !!!! :wtf:
Maar die energie meters niet dacht ik zo. :lol:
En daar ging het om. :wink:
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Plaats reactie