Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Blazing Amber »

fiat ducato 1995.

Bij de apk kwam naar voren dat de ventilator kachel/ blazer alleen op stand 2 werkt in de cabine.
dat wisten we ook maar vonden het verder niet storend.

Nu ben ik op het forum op zoek gegaan naar de oplossing,
conclusie,

de zekering in het dashbordkastje is ok,

de weerstand, ja het groene ding met een verdikt draadje eraan ziet er heel uit ( anders zou hij ook alleen op stand 4 werken zonder weerstand, begreep ik uit forummeldingen)

de draadjes, 4 stuks, groen wit zwart zijn volgens mij heel.

Nu mijn vraag waar zit die kachelmotor dan verstopt?

Ik heb het dashbord er dus af.

graag hulp voor een atechnishe vrouw met een net zo a- technishe overwerkte man.

Ik wil het eerst zelf proberen te repareren alvorens hij op 16 juli weer terug naar de apk gaat voor reparatie.
(handrem loopt aan maar dat kan ik echt niet zelf)
Katja
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: fiat ducato ventilator kachel alleen stand 2.



Bericht door Blazing Amber »

Ondertussen de motor denk ik gevonden, al je je hand in het gat van de weerstand doet kan kun je met je vingers aan de vinnen van de ventilator draaien, dit gaat soepel, de motor heeft een bruin en een zwart draadje en de weerstand ( dat groene blok ding) 1 grijze, 1 wit/groene, 1 groene en 1 lichtblauwe.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Marinus »

Ik zou de storing eerder zoeken in de standenschakelaar op het dashboard.
Haal de stekker er eens af en kijk of de stekkercontacten niet sterk geoxideerd zijn.
Spuit de contacten van de stekker eventueel in met een contactreiniger.
(een beetje tfft, (spuug) erin wil ook wel eens helpen)

Draai vervolgens de schakelaar een aantal keren heen en weer, van 0 naar 4 en omgekeerd.
Kijk, luister of de motor wel loopt op alle standen.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Blazing Amber »

ok, stekker er af halen, is dat nog een deel van het dashbord eraf halen? of kan ik er zo bij?
ik ga weer zoeken,
hopelijk krijg ik de boel ook weer dicht, ik moet er morgen mee weg :-)
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Deejee
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 10:55
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Deejee »

Als de aanjager maar op één stand werkt is het zo goed als zeker de kachelweerstand die kapot is. Komt vaker voor en die zul je dus moeten vervangen. kosten vallen best mee en het is zelf te doen. Zie oud draadje;

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=519289

Succes,
Dick
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Blazing Amber »

In ons geval is het dus de schakelaar geweest, het huis van de schakelaar sloot niet voldoende waardoor her geen contact meer was op stand 3 en 4.
schoongemaakt en dicht geklikt.
Alles er weer in gezet dashbord er weer aan en de ventilator doet het op alles standen, kostte geen cent. wel veel tijd :-B
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Hoofdnoorman »

Deejee schreef:Als de aanjager maar op één stand werkt is het zo goed als zeker de kachelweerstand die kapot is. Komt vaker voor en die zul je dus moeten vervangen. kosten vallen best mee en het is zelf te doen. Zie oud draadje;

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=519289

Succes,
Dick
Beste Dick.

Even ter verduidelijking: De kachelweerstanden van de ducato staan in serie. Deze weerstanden gaan zelden of (eigenlijk)bijna nooit kapot. Wat wel regelmatig defect gaat is de, op het weerstandenblok gemonteerde, thermobeveiliging. Deze, ong € 0,50 bij de elektronicazaak is vrij makkelijk te vervangen voor een beetje knutselaar.
Als de thermobeveiliging het heeft begeven doet de aanjager het alleen maar op de hoogste stand.

Alle andere problemen dienen, vrijwel altijd, gezocht te worden in bedrading en/of schakelaars. Hetgeen hier dus het geval was.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Blazing Amber »

klopt, als de kachelweerstand kapot is doet ie het op de weerstandvrije stand, dus 4, anders is ie gewoon heel, wat ook hier het geval was. het is dat dunne dunne staafje met een verdikking bij het groene blokje toch ?-) :-B
( ja ik heb op het forum rondgelezen hij staat ergens afgebeeld)
Daarom heb ik eerst gezocht naar gebreken zoals het weerstandje, bedrading etc. en toen pas de rest van het dashbord eraf gehaald om bij de schakelaar te komen.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door Rotec 590 »

voor de handrem zou je onder de wagen kunnen kijken of de handel niet verroest is.
Dat wil zeggen in de auto zit de handrem, daaraan een kabel die gaat onder de auto naar het midden naar een handel.
Aan die handel zit een stang die naar achter gaat daaraan zit weer een kabel die naar de beide achterwielen gaat.
Deze handel wil nog wel eesn vastroesten.

Afbeelding
Afbeelding

Is dit niet het geval kun je bij het wiel wat aanloopt, het wiel erafhalen en met een schroevendraaien door een gat van de bout een wieltje verstellen. dat wieltje loopt over een veer. als je een beetje heen en weer draait en kijkt door het gat met een lampje zie je het wel.

Afbeelding
Op deze foto zie je de boutgat waardoor de schroevendraaier kan. Hier op de foto is de wielnaaf eraf.
Zijn het beide wielen zou je nog in het midden waar de kabel beide kanten opgaat met twe sleuteltjes 10 de moeren iets verstellen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door wimh »

Foto kachel ven weerstand
Afbeelding
shauntje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 12:09

Re: Fiat Ducato kachelventilator alleen stand 2?



Bericht door shauntje »

Goedemiddag Katja,

Ik heb ook een probleem met de ventilator en wil nu het dashboard eruit halen. En las dat jij hem eruit had. Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen ?
Plaats reactie