Aansluiten aardlekschakelaar/zekeringautomaat combi
Aansluiten aardlekschakelaar/zekeringautomaat combi
Eindelijk wat tijd om de lang geleden aangeschafte Crusader gecombineerde aardlekschakelaar / zekeringautomaat te monteren en aan te sluiten.
Ik lees ook nu pas goed de montage-instructie en stuit gelijk op een vraag.
In de behuizing zit keurig eemn messing aarde-verdeelblokje en zoals in het schema (zie onder) te zien is wordt daar de aarde draad van de inkomende kabel vanaf de CEE doos en de uitgaande kabel naar de camper installatie op aangesloten.
Maar is het niet noodzakelijk of beter om vanuit dit blokje ook nog een aardedraadje aan het chassis te verbinden?
Of heeft dit totaal geen nut of nog sterker, is dat zelfs gevaarlijk ?
Hopelijk dat een camperaar met meer electra kennis mijn vraag kan beantwoorden.
Groetjes,
Gijs
Ik lees ook nu pas goed de montage-instructie en stuit gelijk op een vraag.
In de behuizing zit keurig eemn messing aarde-verdeelblokje en zoals in het schema (zie onder) te zien is wordt daar de aarde draad van de inkomende kabel vanaf de CEE doos en de uitgaande kabel naar de camper installatie op aangesloten.
Maar is het niet noodzakelijk of beter om vanuit dit blokje ook nog een aardedraadje aan het chassis te verbinden?
Of heeft dit totaal geen nut of nog sterker, is dat zelfs gevaarlijk ?
Hopelijk dat een camperaar met meer electra kennis mijn vraag kan beantwoorden.
Groetjes,
Gijs
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Het chassis van onze camper is af-fabriek geaard.
Laatst gewijzigd door Charm op do 17 mei 2012, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Ik heb er geen verstand van. Daarom heb ik bij het aansluiten het schema aangehouden.
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Normaal zou ik dat ook zeker doen, ware het niet dat in het bijgeleverde schema de neutrale en fasedraad omgedraaid zijn. Dan heb ik al wat minder vertrouwen in zo'n schema en wellicht is men dan ook vergeten om aan te geven dat het aarde-blokje geaard moet worden aan het chassis.Daarom heb ik bij het aansluiten het schema aangehouden.
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Als door een fout in de electrische installatie de bereikbare metalen delen van de camper onder stroom komen te staan en de camper is niet voldoende geaard, ontstaat een onveilige situatie. De aarding via de banden is onvoldoende om dat op te vangen
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Check even of er een verbinding is tussen de aarde draad van de caravan/camper installatie, zo niet zal je een verbinding moeten maken naar het chassis.
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
In iedere camper (voorzover mij bekend) is de aarde van het auto- en het woongedeelte fabriek-af met ellaar verbonden. Hoef je dus niet met eigen verbinding vanaf je massablokje te doen.
En in het schema zitten de neutraal en fase correct! Hoe het fysiek op je automaat zit weet ik niet.
Mark
En in het schema zitten de neutraal en fase correct! Hoe het fysiek op je automaat zit weet ik niet.
Mark
-
- Berichten: 249
- Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
- Locatie: Goes
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Zoals iedereen zecht "waarschijnlijk is het 230 gedeelte al geaard"
Normaal zou je dit even kunnen meten of dit ook zo is.
Heb je er geen verstand van kun je het even vragen aan iemand met kennis.
Een andere optie is om gewoon een aardraadje van je blokje naar je chisis te doen.
Dubbel kan immers helemaal geen kwaat. Wel even op letten dat het aardraadje niette dun is.
Hiervoor zou ik 2,5mm nemen
Suc6
Normaal zou je dit even kunnen meten of dit ook zo is.
Heb je er geen verstand van kun je het even vragen aan iemand met kennis.
Een andere optie is om gewoon een aardraadje van je blokje naar je chisis te doen.
Dubbel kan immers helemaal geen kwaat. Wel even op letten dat het aardraadje niette dun is.
Hiervoor zou ik 2,5mm nemen
Suc6
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Ik denk dat de strip wel met het chasis verbonden moet worden.
Anders heeft de aardlek helemaal geen zin je wil beveiligen tegen een lekstroom naar de metalen delen van je camper.
De zekering zit tussen fase en nul.
Zou kunnen dat je CEE invoer geaard is maar het lijkt me dat je dit zo dicht mogelijk bij de automaat wilt hebben.
Anders heeft de aardlek helemaal geen zin je wil beveiligen tegen een lekstroom naar de metalen delen van je camper.
De zekering zit tussen fase en nul.
Zou kunnen dat je CEE invoer geaard is maar het lijkt me dat je dit zo dicht mogelijk bij de automaat wilt hebben.
Groet Joeri
Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb gisteren de combi gemonteerd. Even voor de volledigheid, want dat was ik eerder vergeten erbij te vermelden: ik heb een VW Multivan die origineel helemaal geen 230V voorziening had. Nu dus wel, namelijk de CEE doos in de bumper gemonteerd en de combi in het compartiment bij de achterwielkast, daar waar de kabel de bus binnenkomt.
Voor alle zekerheid wel een aardedraad aangelegd van het aarde-blokje naar het chassis.
De combi aardlek/zekeringautomaat zit daar waar de stroom de bus binnenkomt en dus voor de verdere binnenbedrading, stopcontacten en gebruikers.
Ik heb gisteren de combi gemonteerd. Even voor de volledigheid, want dat was ik eerder vergeten erbij te vermelden: ik heb een VW Multivan die origineel helemaal geen 230V voorziening had. Nu dus wel, namelijk de CEE doos in de bumper gemonteerd en de combi in het compartiment bij de achterwielkast, daar waar de kabel de bus binnenkomt.
Voor alle zekerheid wel een aardedraad aangelegd van het aarde-blokje naar het chassis.
De combi aardlek/zekeringautomaat zit daar waar de stroom de bus binnenkomt en dus voor de verdere binnenbedrading, stopcontacten en gebruikers.
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Ik heb mijn chassis ook middels een dikke soepele aardedraad verbonden met het massablokje in de zekeringbehuizing, pas dan kan een aardlekschakelaar zijn werk doen.
Voor diegenen die dan ook nog een omvormer hebben ingebouwd welke 12v omvormt naar 230v:
De zekering én de aardlekschakelaar moeten dan tussen de omvormer en de verbruiker geplaatst worden en niet direct na de CEE doos.
Teake
Voor diegenen die dan ook nog een omvormer hebben ingebouwd welke 12v omvormt naar 230v:
De zekering én de aardlekschakelaar moeten dan tussen de omvormer en de verbruiker geplaatst worden en niet direct na de CEE doos.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
-
- Berichten: 249
- Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
- Locatie: Goes
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Het verhaal dat een aarlek werk bij een omvormer gaat niet op.
Een aardlek meet de stroom die loopt in de fase en in de nul zodra hier verschil in zit (meestal max 30ma) schakeld hij uit.
Bij het gewoone 230 net licht de nul aan aarde zodat er dus een (fout)stroom kan ontstaan tussen de fase en via de aarde weer terug.
Aangezien de omvormer een gescheiden sircuit levert kan er dus via aarde geen stroom weg vloeien en ook niet terug komen naar het voedende punt.
De aarlek zal nooit een verschil kunnen meten.
Een aardlek meet de stroom die loopt in de fase en in de nul zodra hier verschil in zit (meestal max 30ma) schakeld hij uit.
Bij het gewoone 230 net licht de nul aan aarde zodat er dus een (fout)stroom kan ontstaan tussen de fase en via de aarde weer terug.
Aangezien de omvormer een gescheiden sircuit levert kan er dus via aarde geen stroom weg vloeien en ook niet terug komen naar het voedende punt.
De aarlek zal nooit een verschil kunnen meten.
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Hallo King of kaloot 2006,
Ik ben maar een eenvoudige knutselaar en electra durf ik met in achtneming van de nodige kleurcode's nog wel aan te sluiten, maar in feite snap ik er geen barst van.
De wijsheid die ik hierboven heb gemeld heb ik van een deskundige in 't vak en dat neem ik graag voor waar aan!
Daarom ben ik na jouw bericht gelijk gaan testen:
Ik heb in onze bus een Victron combicompact 1200-12-50 geïnstalleerd, met het dringend advies deze vóór de zekering en vóór de aardlekschakelaar te plaatsen!
Die omvormer levert ook 230v en is dus net zo gevaarlijk als de stroom van de Essent, Nuon of van mijn part die club van moedertje Froger.
Als ik de bus los koppel van de paal, zodat de Victron de levering van de 220v zonder het te merken overneemt, en ik druk de testknop van de aardlekschakelaar in.....................
Dan gebeurt er precies 't zelfde als in huis, hij verbreekt de levering van 230v en de groep is spanningsloos!
De omvormer staat dan nog wel gewoon aan, maar hij kan zijn stroom niet kwijt omdat de aardlek de verbinding verbroken heeft.
Even de schakelaar omhoog en ik heb weer spanning op 't 230v netwerk.
Maak ik (en met mij dr. Snuggles) een denkfout?
Groet,
Teake
Ik ben maar een eenvoudige knutselaar en electra durf ik met in achtneming van de nodige kleurcode's nog wel aan te sluiten, maar in feite snap ik er geen barst van.
De wijsheid die ik hierboven heb gemeld heb ik van een deskundige in 't vak en dat neem ik graag voor waar aan!
Daarom ben ik na jouw bericht gelijk gaan testen:
Ik heb in onze bus een Victron combicompact 1200-12-50 geïnstalleerd, met het dringend advies deze vóór de zekering en vóór de aardlekschakelaar te plaatsen!
Die omvormer levert ook 230v en is dus net zo gevaarlijk als de stroom van de Essent, Nuon of van mijn part die club van moedertje Froger.
Als ik de bus los koppel van de paal, zodat de Victron de levering van de 220v zonder het te merken overneemt, en ik druk de testknop van de aardlekschakelaar in.....................
Dan gebeurt er precies 't zelfde als in huis, hij verbreekt de levering van 230v en de groep is spanningsloos!
De omvormer staat dan nog wel gewoon aan, maar hij kan zijn stroom niet kwijt omdat de aardlek de verbinding verbroken heeft.
Even de schakelaar omhoog en ik heb weer spanning op 't 230v netwerk.
Maak ik (en met mij dr. Snuggles) een denkfout?
Groet,
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: Aansluiten aardlekschakelaar / zekeringautomaat combi
Deze wijze van aansluiten geldt waarschijnlijk alleen voor de geïntegreerde Victron systemen en zeker niet voor andere systemen met gescheiden laders en omvormers. Voor dit type configuratie levert opvolging van dit advies een potentieel gevaarlijke situatie op. Het zou namelijk betekenen dat de 220V die via de paal de camper binnenkomt onvoldoende beveiligd is! In deze situatie is de omvormer doorgaans uitgeschakeld en hebben de zekering en aardlekschakelaar geen functie.Voor diegenen die dan ook nog een omvormer hebben ingebouwd welke 12v omvormt naar 230v:
De zekering én de aardlekschakelaar moeten dan tussen de omvormer en de verbruiker geplaatst worden en niet direct na de CEE doos.
Dat is nogal wiedes! De vraag is wat de aardlekschakelaar doet wanneer er door een foutje in de electrische installatie de metalen delen van de camper onder spanning komen te staan. Als de stroom niet naar de aarde kan wegvloeien, wordt de aardlekschakelaar niet geactiveerd met alle gevaarlijke gevolgen vandien. Je bent dan erg afhankelijk van de kwaliteit van de beveiliging van de externe elektrische installatie.Als ik de bus los koppel van de paal, zodat de Victron de levering van de 220v zonder het te merken overneemt, en ik druk de testknop van de aardlekschakelaar in.....................
Dan gebeurt er precies 't zelfde als in huis, hij verbreekt de levering van 230v en de groep is spanningsloos
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.