Inbouwen radio in Fiat Ducato en constante spanning
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 21:16
- Locatie: Schijndel
Inbouwen radio in Fiat Ducato en constante spanning
In onze Fiat Ducato heb in een autoradio ingebouwd. Tot zover geen probleem, immers de standaard DIN stekker aansluiten en het werkt. Er is echter een probleempje omdat bij het uitzetten van het contact alle opgeslagen zenders uit het geheugen verdwijnen. Ook zou ik graag de radio laten spelen bij uitgeschakeld contact. Ik lees elders op dit forum dat dit iets te maken heeft met spanning op de gele draad van de radio. De gebruiksaanwijzing van de Ducato geeft aan dat de gele draad constant spanning geeft vanuit de accu, de rode draad wordt geschakeld via het contact en de zwarte draad de massa is. Is het zo eenvoudig en kan ik de gele draad van de DIN vanuit de auto aansluiten aan de gele vanuit de radio?
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 21:16
- Locatie: Schijndel
Opgelost! Zowel de gele als rode draad van de autoradio verbonden met de spanningsdraad (rood) van de auto. De radio werkt nu met uitgeschakeld contact en houd tevens de zenders vast. Ik heb begrepen dat bij onze Pössl camper (waarbij we meestal op de camping aan de paal staan) ook de startaccu wordt geladen en er dus geen gevaar is voor leegtrekken van de startaccu.
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Butler 350 B schreef: ↑zo 16 mar 2008, 12:29Opgelost! Zowel de gele als rode draad van de autoradio verbonden met de spanningsdraad (rood) van de auto. De radio werkt nu met uitgeschakeld contact en houd tevens de zenders vast. Ik heb begrepen dat bij onze Pössl camper (waarbij we meestal op de camping aan de paal staan) ook de startaccu wordt geladen en er dus geen gevaar is voor leegtrekken van de startaccu.
En wat als de auto een tijdlang staat gestald?
Vergeet niet dat de autoradio ook redelijk warm gaat worden steeds onder stroom te staan.
PS, ik heb hetzelfde probleem hoor met het ontbreken van een accessoires stand op het contactslot.
Vandaar dat ik dit item hier ben tegen gekomen.
Nog eens PS, sorry een reeds zou oude topic weer nieuw leven in te blazen.
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Beste Dennis, een vriendelijk verzoek: zou je als je rechtstreeks reageert op een bericht (zoals hierboven) niet willen quoten aub. Het bericht staat er dan namelijk onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als er al berichten tussen staan. Zo kun je laten zien op welk bericht je reageert. Bij rechtstreeks reageren de knop Plaats Reactie links onder gebruiken. Onze dank is groot
En nee, ik denk niet dat je na 13 jaar hier nog een reactie op krijgt.
En nee, ik denk niet dat je na 13 jaar hier nog een reactie op krijgt.
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Hallo,
Ik wil er wel even op reageren, want ik heb dezelfde wens, mijn radio kunnen aanzetten zonder sleutel in het contactslot. Ik heb een Ducato 250 uit 2017 (een Rimor Camper) en zie in de DIN stekker van de fiat geen gele draad waar contant stroom op staat, wel een geel/rode draad. Ik heb e.e.a. doorgemeten en er is een blauwe draad die spanning krijgt als ik het contact aanzet.
In de DIN stekker aan de kabelboom van de radio zitten wel de rode, gele en zwarte draad, en als ik nu de rode en de gele met elkaar verbind, gaat de dashboard verlichting aan.
Is het nu de bedoeling dat ik die rode draad doorknip en verbind met de gele ?
Ik hoop echt hier een antwoord op te krijgen.
Groetjes,
Han
Ik wil er wel even op reageren, want ik heb dezelfde wens, mijn radio kunnen aanzetten zonder sleutel in het contactslot. Ik heb een Ducato 250 uit 2017 (een Rimor Camper) en zie in de DIN stekker van de fiat geen gele draad waar contant stroom op staat, wel een geel/rode draad. Ik heb e.e.a. doorgemeten en er is een blauwe draad die spanning krijgt als ik het contact aanzet.
In de DIN stekker aan de kabelboom van de radio zitten wel de rode, gele en zwarte draad, en als ik nu de rode en de gele met elkaar verbind, gaat de dashboard verlichting aan.
Is het nu de bedoeling dat ik die rode draad doorknip en verbind met de gele ?
Ik hoop echt hier een antwoord op te krijgen.
Groetjes,
Han
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Normaal gesproken zou de gele draad constante stoom moeten geven, deze is voor het geheugen (zenders enz) van de radio van voeding te voorzien. De rode is de geschakelde draad vanaf het contactslot. Die zal je op een andere manier moeten voeden. Zelf heb ik beiden van de startaccu losgekoppeld en vanaf de HH accu van stroom voorzien. Gelijktijdig ook de twee sigarettenaansteker aansluitingen op de HH accu aangesloten zodat ik zo goed als geen sluipverbruik op mijn start accu meer heb.
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Doorknippen kan, dan is de radio permanent aan de constante (gele) spanning en verlichting weer normaal achter het contact.
Je kan ook een wisselschakelaar ertussen zetten (op het dashboard).
De schakelaar onderbreekt de rode en verbind de (radio kant) rode draad met de gele.
Voordeel onderweg staat de radio gewoon achter het contact en gaat dan uit bij tanken en stopjes.
Eenmaal op "bestemming" schakelaar om en de radio kan de hele dag aanblijven, maar dan zonder dat de dash-verlichting ook aangaat
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Hallo Carado,
Dank, ik kan hier wat mee.
Ik had nu het plan (dus op jouw advies, waarvoor dank) om de rode draad door te knippen en dan de gele draad te verbinden met de rode, met daartussen een aan/uit schakelaar zodat ik, als ik de radio wil gebruiken (tijdens het rijden, of bij stilstand zonder contactsleutel) ik de schakelaar op ON zet. Gebruik ik de radio niet, dan zet ik de schakelaar op OFF zodat mijn accu niet leeggetrokken wordt. Is dat ook goed?
Ik hoor het graag, ik wil er zo meteen aan beginnen.
Groetjes, Han
Dank, ik kan hier wat mee.
Ik had nu het plan (dus op jouw advies, waarvoor dank) om de rode draad door te knippen en dan de gele draad te verbinden met de rode, met daartussen een aan/uit schakelaar zodat ik, als ik de radio wil gebruiken (tijdens het rijden, of bij stilstand zonder contactsleutel) ik de schakelaar op ON zet. Gebruik ik de radio niet, dan zet ik de schakelaar op OFF zodat mijn accu niet leeggetrokken wordt. Is dat ook goed?
Ik hoor het graag, ik wil er zo meteen aan beginnen.
Groetjes, Han
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
in principe kan dat, maar dan is de gele en rode ook aan elkaar verbonden als de schakelaar op On staat (dan moet je weer met diodes gaan werken)
En dat is niet wenselijk (zowel geel als rood heeft een eigen zekering en die worden dan parallel gezet.
Iets wat niet wenselijk is (maar het zal wel werken!)
Beter is dus een wissel schakkelaar ipv van on/off schakelaar (dan heb je ook geen diodes nodig
Dan blijven de rode en gele circuits/zekeringen ook echt apart en het creëert toch de wens dat de radio constant aan kan bij contact uit.
En dat is niet wenselijk (zowel geel als rood heeft een eigen zekering en die worden dan parallel gezet.
Iets wat niet wenselijk is (maar het zal wel werken!)
Beter is dus een wissel schakkelaar ipv van on/off schakelaar (dan heb je ook geen diodes nodig
Dan blijven de rode en gele circuits/zekeringen ook echt apart en het creëert toch de wens dat de radio constant aan kan bij contact uit.
Laatst gewijzigd door NoStress op do 06 jan 2022, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Maar waarom zou je radio niet altijd op de hh accu laten staan?
Nu moet je het knopje niet vergeten om te zetten en anders moet je de radio uitzetten als je wilt dat hij uitgaat??
Ik zie niet echt het verschil. Als je nu vergeet de radio uit te zetten waarom denk je dan dat je niet vergeet het knopje om te zetten??
Nu moet je het knopje niet vergeten om te zetten en anders moet je de radio uitzetten als je wilt dat hij uitgaat??
Ik zie niet echt het verschil. Als je nu vergeet de radio uit te zetten waarom denk je dan dat je niet vergeet het knopje om te zetten??
Wie een kuil graaft voor een ander.................
Is een Egoist
Is een Egoist
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Gisteren zelfde uitgevoerd m.b.v 2 diodes in de schakeling, mijn schakelaar had ook nog een led indicatie, deze dus gelijk achter de schakelaar gezet en voor de diode.
Plaats je de diodes niet dan gaat inderdaad je dashboard etc ook aan (had ik eerst ook )
De constante spanningsdraad was bij mijn ducato (2019) de rode draad, geschakelde draad geel en de massa was zwart in de A-connector
Plaats je de diodes niet dan gaat inderdaad je dashboard etc ook aan (had ik eerst ook )
De constante spanningsdraad was bij mijn ducato (2019) de rode draad, geschakelde draad geel en de massa was zwart in de A-connector
Re: Inbouwen radio in Fiat Ducato en constant spanning
Ik heb mijn autoradio ook aangesloten op de HH-accu, samen met de achteruitrij(kijk) camera en nog
enkele USB-laadaansluitingen. Hiervoor extra kabel tot onder het dashboard getrokken, bevalt heel goed.
enkele USB-laadaansluitingen. Hiervoor extra kabel tot onder het dashboard getrokken, bevalt heel goed.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.