Accu's beschermen tegen overladen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

Atoz schreef:
ma 20 sep 2021, 20:33
Rob maak eens 1 van de draden aan het Spoel los en je zult zien dat Kroppie gelijk heeft.
Daar was ik al achter.... had ik geprobeerd namelijk. Contact van de motor uit en dan maakte het niet uit welke stekker van de 4 van het relais ik los haalde in alle gevallen ging de verlichting uit.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door jansloos »

Het relais blijft 'gemaakt' als je t contact uitzet?

Waar zit de pluskant van de relaisspoel aan vast?
Heb je al bedacht dat op het dynamo lampje aan de andere kant ook een plus zit?

Mogelijk valt t relais daardoor niet af.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

jansloos schreef:
ma 20 sep 2021, 21:32
Het relais blijft 'gemaakt' als je t contact uitzet?

Waar zit de pluskant van de relaisspoel aan vast?
Heb je al bedacht dat op het dynamo lampje aan de andere kant ook een plus zit?

Mogelijk valt t relais daardoor niet af.
Pluskant van het de relais spoel zit vast aan de bedrading van de verlichting van de motor, dus zo heb ik een geschakelde plus. Zo zat het bij de andere motor ook
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door travelscout »

Teken het eens goed uit, stap voor stap.
Lukt het dan nog niet om de sluiting te vinden, publiceer de tekening als foto hier en er zijn vast meedenkerts.

En dat relais is zeer waarschijnlijk veel te zwaar.
Probeer het maar uit door er een zekering te plaatsen op de aansluiting van iedere accu, van een ampere of 10.
Je kunt het natuurlijk ook eens meten....
Paul.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

travelscout schreef:
di 21 sep 2021, 8:02
Teken het eens goed uit, stap voor stap.
Lukt het dan nog niet om de sluiting te vinden, publiceer de tekening als foto hier en er zijn vast meedenkerts.

En dat relais is zeer waarschijnlijk veel te zwaar.
Probeer het maar uit door er een zekering te plaatsen op de aansluiting van iedere accu, van een ampere of 10.
Je kunt het natuurlijk ook eens meten....
Nou zijn mijn tekenkunsten niet geweldig, maar hoop dat in de tekening de aansluitingen duidelijk worden.
aanhanger2021c.JPG
aanhanger2021c.JPG (36.17 KiB) 338 keer bekeken
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door travelscout »

86 (spoel relais) wordt via het relais contact voorzien van stroom uit 9Ah accu's, zelfs ná dat 2/5/7 is onderbroken.
Dit relais contact is daarmee een houd- of overneemcontact geworden,
zónder dat die ergens onderbroken kan worden (anders dan losmaken).

Als dit het schema is dat je al eens eerder succesvol gebruikte, zijn die schema's niet hetzelfde.
Logisch dus dat je verlichting blijft branden als 2/5/7 spanningsloos is.
Simpelste is daarmee een onderbrekingsschakelaar (NC) te maken voor 86.
Zou niet mijn keuze zijn vooral omdat er ooit een dag komt dat je het vergeet.

Voor een blijvend goed werkende installatie: leg een iets dikkere tweezijdig gezekerde (10A) voedingsdraad aan vanaf je startaccu naar je huishoudaccu's (iets dikker vanwege spanningsverliezen).
Plaats het relais in de buurt waar de plus geschakeld wordt en bedien de spoel (86) middels de magnetisch veld aansluiting (bij oudere auto's de klassieke D+) van je dynamo. Zoiets zit er beslist ook op je motorfiets.

Overigens:
1) hoop ik dat beide huishoudaccu's 100% gelijk zijn (ouderdom, gebruik en zélfs de productiebatch!),
omdat ze anders gedoemd zijn tot vroegtijdig overlijden.
2) geef een beetje geld uit aan minimumspanningsbewaking. Immers diep ontladen is funest voor accc's!
3) als het zonnepaneel een accu beter vol laadt dan de dynamo van je fiets zelf zal die de ander accu's bij gaan laden als het relais inkomt (nivelleren). Hoeft geen probleem te zijn voor je maar lijkt me wel zonde.
Paul.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

travelscout schreef:
wo 22 sep 2021, 8:28
86 (spoel relais) wordt via het relais contact voorzien van stroom uit 9Ah accu's, zelfs ná dat 2/5/7 is onderbroken.
Dit relais contact is daarmee een houd- of overneemcontact geworden,
zónder dat die ergens onderbroken kan worden (anders dan losmaken).

Als dit het schema is dat je al eens eerder succesvol gebruikte, zijn die schema's niet hetzelfde.
Logisch dus dat je verlichting blijft branden als 2/5/7 spanningsloos is.
Simpelste is daarmee een onderbrekingsschakelaar (NC) te maken voor 86.
Zou niet mijn keuze zijn vooral omdat er ooit een dag komt dat je het vergeet.

Ik zit nu te denken om de bedrading te veranderen en 2/5/7 te wijzigen door op 2 een hele aparte draad andere draad aan te leggen via een accessoire draad van de motor die niet de verlichting aanstuurt of een "echte" constante plus direct van de motor accu af. Ik zie nu dat ik zelf, door alles over 2/5/7 te laten lopen een stroomlus heb gemaakt.
030FA584-EB67-4404-86DF-786D0D754C12.jpeg
030FA584-EB67-4404-86DF-786D0D754C12.jpeg (67.04 KiB) 290 keer bekeken
Voor een blijvend goed werkende installatie: leg een iets dikkere tweezijdig gezekerde (10A) voedingsdraad aan vanaf je startaccu naar je huishoudaccu's (iets dikker vanwege spanningsverliezen).
Plaats het relais in de buurt waar de plus geschakeld wordt en bedien de spoel (86) middels de magnetisch veld aansluiting (bij oudere auto's de klassieke D+) van je dynamo. Zoiets zit er beslist ook op je motorfiets.

Overigens:
1) hoop ik dat beide huishoudaccu's 100% gelijk zijn (ouderdom, gebruik en zélfs de productiebatch!),
omdat ze anders gedoemd zijn tot vroegtijdig overlijden.
2) geef een beetje geld uit aan minimumspanningsbewaking. Immers diep ontladen is funest voor accc's!
3) als het zonnepaneel een accu beter vol laadt dan de dynamo van je fiets zelf zal die de ander accu's bij gaan laden als het relais inkomt (nivelleren). Hoeft geen probleem te zijn voor je maar lijkt me wel zonde.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door travelscout »

In deze aanhangerstekkert heb je meer mogelijkheden dan 2 (vaak gebruikt voor een mistachterlicht):
https://www.aanhangcars.nl/media/wysiwy ... eger_1.png
Paul.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

Goed.... aan de knutsel geweest.
De lijn van de verlichting is gebleven... MAAR op de stekker aansluiting 2 verwijdert. Hierop is nu aangesloten een aparte accessoire draad vanaf de motor, bedoelt als constante plus maar gaat pas in werking als het contact aan staat.

De stekker is verder aangesloten zoals normale 7-polige aanhanger stekkers, mocht het een keer voorkomen dat ik de aanhanger om wat voor reden dan ook achter de auto moet vervoeren dan is dat geen probleem en werkt alle verlichting zoals het hoort.

Met de huidige aansluiting dus getest en alles werkt perfect, relais schakelt keurig in en uit, bij contact uit van de motor gaat ook alle verlichting weer keurig uit. Lesje geleerd..... bedankt iedereen voor het meedenken.
Hieronder nog even het definitieve schema ....
aanhangerdef2021a.JPG.jpg
aanhangerdef2021a.JPG.jpg (55.72 KiB) 231 keer bekeken
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door Kroppie »

:thumbup: :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door travelscout »

Beter!
Alleen nog die zekering plaatsen direct bij de accu('s).
Paul.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

travelscout schreef:
vr 24 sep 2021, 21:13
Beter!
Alleen nog die zekering plaatsen direct bij de accu('s).
Ja klopt, maar die moet ik nog even halen morgen. Ging mij er even om dat de boel nu normaal werkt.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Plaats reactie