Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Charm »

Natuurlijk hoeft niet altijd alles geautomatiseerd te worden. Een ieder die het leuk vindt zelf de schakelaartjes te bedienen en de ledjes te bewaken, moet daar vooral mee doorgaan. Ik vind dat wat minder spannend en vandaar het stukje automatisering. Overigens komt er door de bijdrage van Gerrit een knopje o.i.d. bij om tegen de Arduino te kunnen zeggen: ga maar lekker slapen, de accu mag helemaal leeg worden getrokken want we gaan toch straks rijden... :D
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    CamperGerrit

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door CamperGerrit »

    Och ja, de een wil een schakelaartje, de ander zes knopjes.

    Ik lees hier wel hoe het verder gaat. Succes

    Gerrit
    Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 14 jun 2021, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
    Reden: Onnodige quote verwijderd.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Charm »

    De AES controller is klaar en werkend. Morgen wordt hij ingebouwd voor een real life test.

    Het was een relatief eenvoudig projectje. De hardware kon worden samengepakt op een printje van 4x6cm en past in een handige kleine box die was overgebleven van een kapotte mini PWM controller.

    De hardware bestaat op hoofdlijnen uit:
    - Arduino beetle/leonardo
    - mini buck DC-DC converter om van de boordnetspanning naar een Vcc=5V te gaan
    - een circuitje om de boordnetspanning te kunnen meten op basis van een LM4040 4.1V referentie IC
    - een 5V->12V level converter voor het aanmaken van de D+ voor de koelkast.
    - een OR poort met twee Schottky diodes om de D+ van de EBL en de D+ uit deze AES controller samen te voegen
    - twee status leds
    - aan/uit schakelaar.

    Er kan nog een externe schakelaar op worden aangesloten om de Arduino te instrueren minder strikte accubewaking toe te passen bijvoorbeeld wanneer we op korte termijn vertrekken. Dan wordt de accu toch daarna geladen door de dynamo.

    Het voldoende nauwkeurig meten van de accuspanning had extra aandacht nodig omdat deze Arduino uitvoering geen Vref ingang beschikbaar heeft op de breakout board. Via een workaround is het uiteindelijk toch gelukt die spanning nauwkeurig genoeg te meten.

    Voor het bepalen van het in- een uitschakelmoment van de D+ van de koelkast. heb ik het mezelf in eerste instantie makkelijk gemaakt. Ik vond ergens een beschrijving van de werking van de AES-functie van een Victron MPPT regelaar. Dit algoritme heb ik overgenomen. In grote lijnen werkt het zo:
    zodra de accuspanning groter wordt dan 13.5V wordt na een wachttijd de D+ geactiveerd en springt de KK over op de HH-accu. Zolang die spanning groter dan 13.5V blijft, blijft de situatie onveranderd. Zakt de spanning tussen de 13.35V en de 13.5V, dan blijft de KK nog ongeveer 30 minuten (minimale draaitijd) op de HH-accu aangesloten voordat de D+ wordt weggenomen. Mocht de accuspanning gedurende die tijd beneden de 13.35V zakken, wordt de D+ direct weggenomen. Als hierna de spanning weer tot boven de 13.5V stijgt, begint het proces weer opnieuw.
    Wij hebben een LFP accu en ik denk dat deze grenzen wat op te rekken zijn. Ik ga dat de komende tijd eens uitproberen.
    -
    Bijlagen
    IMG_20210613_224720.jpg
    IMG_20210613_224720.jpg (119.77 KiB) 531 keer bekeken
    IMG_20210613_224200.jpg
    IMG_20210613_224200.jpg (137.47 KiB) 531 keer bekeken
    Laatst gewijzigd door Charm op ma 14 jun 2021, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      jansloos
      Berichten: 6849
      Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
      Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door jansloos »

      Leuk hoor.
      Die aansluitingen dat kan ik al wel.
      De rest van de electronica wordt wat lastiger.
      U wilt toch iets van elektra weten?

      Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

      Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

      Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door Charm »

      En tenslotte: gemonteerd en in bedrijf. Tijd voor wat anders....;-)
      Bijlagen
      IMG_20210615_145136.jpg
      IMG_20210615_145136.jpg (92.75 KiB) 410 keer bekeken
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        limos07
        Berichten: 2157
        Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
        Locatie: nederland

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door limos07 »

        Dat wil deze benimar ook zien 😊😊
        Maar verstand heeft deze jonge niet van stroom🥵
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door Charm »

        Als je een Victron of Votronic MPPT lader hebt, is de kans groot dat deze voorziening (aangeduid met AES) al is ingebouwd. Dan heb je maar een kleine aanpassing nodig om je kk ook op zonne-energie te laten lopen.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          jansloos
          Berichten: 6849
          Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
          Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

          Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



          Bericht door jansloos »

          Alleen, wat ik zo vaak zie;

          Een zee van ruimte, en dan toch alles zo dicht op elkaar?

          Maar verder chappeau,

          Had ik toch naar mijn vader geluisterd, en doorgeleerd. :-B
          U wilt toch iets van elektra weten?

          Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

          Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

          Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



          Bericht door Charm »

          Dank! :bow: Die zee van ruimte lijkt maar zo. Wat je daar ziet, is de klep van een kast waarop (af-fabriek) van alles is gemonteerd. Er was netto weinig ruimte voor mijn knutselwerkje. Nu kan de klep nog net dicht :-B
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Gebruikersavatar
            larofly
            Berichten: 1171
            Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
            Locatie: Hellevoet

            Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



            Bericht door larofly »

            Charm schreef:
            wo 16 jun 2021, 12:01
            Als je een Victron of Votronic MPPT lader hebt, is de kans groot dat deze voorziening (aangeduid met AES) al is ingebouwd. Dan heb je maar een kleine aanpassing nodig om je kk ook op zonne-energie te laten lopen.
            Oké ik heb zo’n victron en een dometic rmb 8505 hoe maak ik de verbindingen om de kk op Solar te zetten.
            Heb 400 aan panelen waarvan er twee konstand met de zon mee draaien ( Samny Solar) en 300 amp accu’s
            ☀️☀️
            Rapido 9090DF
            We keep on going forward as we cannot find reverse.
            Afbeelding
            Gebruikersavatar
            amigob2
            Berichten: 1024
            Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

            Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



            Bericht door amigob2 »

            Charm

            Krijg jij in de volgende situatie het gedrag dat je wilt ?

            Als je accu aan het opladen is zal de spanning op een bepaalt moment de 13.5 bereiken. hier door gaat de koelkast over op accu . op dat moment kun je verwachten dat de accu spanning direct onder de 13.5v ( spannings val doordat er een verbruiker aan gaat))komt waar door hij in de 1/2 uur regeling komt. verwacht dat je met een kleine offset dit kunt voorkomen.

            Misschien ook een Idee om er een nette PCB van te maken. elecrow bv levert voor iets van 30-40 euro 10 double side pcb's met jou design
            Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
            Gebruikersavatar
            Mickel Moen
            Berichten: 5259
            Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
            Locatie: Súdwest Fryslân
            Contacteer:

            Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



            Bericht door Mickel Moen »

            Mooi gedaan Charm.

            Een zijsprongetje, want het is een intrigerend gegeven dat overschot aan zonne-energie.

            Voor diegenen die een compressorkoeler hebben. Ik heb de koeler op een lage temperatuur staan. 3 C. Als de koeler aanslaat koelt deze naar 2 C. De gedachte achter de lage temperatuur. Overdag is er genoeg stroom, de extra energie wordt opgeslagen in kou. ‘s Nachts hoeft de koeler minder te werken, omdat de omgevingstemperatuur dan lager is. Bovendien wordt de koeler ‘s nachts niet geopend.
            Nog veel mooier zou zijn, dat de koeler ‘s nachts op een hogere temperatuur staat. Bv 5 C. Maar dat is mij teveel gedoe.

            Hoeveel het allemaal echt uitmaakt. Geen idee. In ieder geval is mijn bier altijd heeeel koud. :cheers:
            Groetnis, Geert
            .Afbeelding mickelmoen.nl
            Gebruikersavatar
            Charm
            Berichten: 3453
            Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

            Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



            Bericht door Charm »

            @larofly: hierbij het schakelschema. De D+ verbinding van de EBL die rechtstreeks naar de KK gaat, onderbreken en daar dit schakelingetje tussen zetten. De diodes zijn low power Schottky diodes; zelf heb ik de 1N5819 toegepast omdat ik die had liggen. Gewone diodes (1N4148 bijv.) zouden ook kunnen werken eea. afhankelijk van gevoeligheid van de D+ ingang van de KK. De loaduitgang van de Victron configureren als AES en zo nodig de schakelmomenten aanpassen.

            De KK heeft waarschijnlijk ook bij jou twee ingangen voor 12V: één permanente voor de besturingselektronica en de ander voor het verwarmingselement. Bij mij werd de 12V naar het verwarmingselement door de ebl pas bij een actieve D+ via een relais doorgeschakeld. Dat moet worden omzeild.

            @amigob2: er zit een hysterese ingebouwd. Ik heb de schakelmomenten overigens gewijzigd. Zolang de accuspanning binnen een bandbreedte van 14V-13V beweegt, draait de KK op de accu. Beneden de 13V wordt de half uur timer gestart. Zakt de spanning onder de 12.8V dan wordt de KK direct van de accu afgeschakeld. Ik heb (nog) geen plannen er een pcb van te laten maken.
            Bijlagen
            kk.jpg
            kk.jpg (51.76 KiB) 234 keer bekeken
              --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

              Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
              Gebruikersavatar
              mishendr
              Berichten: 94
              Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

              Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



              Bericht door mishendr »

              Charm schreef:
              za 24 jul 2021, 9:04

              De KK heeft waarschijnlijk ook bij jou twee ingangen voor 12V: één permanente voor de besturingselektronica en de ander voor het verwarmingselement. Bij mij werd de 12V naar het verwarmingselement door de ebl pas bij een actieve D+ via een relais doorgeschakeld. Dat moet worden omzeild.
              Ik wil ook graag mijn Thetford absorptie kk op de AES van mijn Votronic Triple VBCS aansluiten. Je hebt het over omzeilen, ik dacht de 12V volledig te verleggen naar de hh (LFP) accu, want ik wil niet op de startaccu draaien (mijn EBL29 gaat inderdaad bij D+ de startaccu aan de kk leggen). Die wordt ook maar met Max 4A bijgeladen, de hh accu krijgt de volle mep. Kan je daarom wat verder uitweiden hoe de kk op de hh accu aan te sluiten, wat is het slimste/simpelste? Bij de EBL loshalen en met een 20A zekering op de hh accu?
              Hymer T698CL Bianco Line 2013
              LionTron 150A LiFePO4
              Votronic VBCS 30/45/350
              350Wp Solar
              Plaats reactie