Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 12:45

Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door beer1952 »

Beste mede camperaars

Ik probeer me door de materie te worstelen en heb een paar vragen.
Ik overweeg een LiFePo4 100Ah met BMS en BT functies aan te schaffen. Omdat het om best wel veel geld gaat, wil ik dat ook goed doen.
Er zijn leveranciers van LiFePo4 accu's die mij vertellen dat die rechtstreeks op mijn EBL 264-9 kunnen worden aangesloten.
Ook bij navraag bij Schaudt wordt verteld dat dat in de 'GEL 'stand mogelijk is.
Nu wordt er gewaarschuwd dat de mogelijkheid bestaat dat mijn dynamo oververhit kan raken als die een LiFePo4 moet opladen.
Dat is dan te verhelpen door een DC to DC converter (bv Orion Tr Smart 12/12-30) tussen de dynamo en EBL te monteren.
Of (aanbeveling Schaudt) een WA 121525 naar de EBL ingang van de start accu kabel.
Door die in te stellen, wordt de normale laadstroom van de dynamo naar 14.4 V omgezet voor de LiFePo4. Beter voor de dynamo en beter voor LiFePo4.
Bij gebruik van WAL 230 VAC gaat de EBL een acculaadprofiel starten, die niet optimaal is voor een LiFePo4. Bovendien wil ik geen trickle charge voor mijn LiFePo4. Als die vol zit, moet de spanning eraf.
Het is dan beter om een specifieke LiFePo4 lader aan de 230 V te plaatsen (bv van de koelkast of zo).
Dan moeten de start- en huishoud accu in de EBL worden gescheiden door zekering van de de EBL lader te trekken en de bedrading uitsluitend naar de start accu te leiden. Dan wordt die ook bijgeladen indien aangesloten op 230V.
En een D+ shunt aangebracht om te zorgen dat de huishoud accu wordt afgekoppeld als het (stuur)contact van de camper aanzet. Want ik wil alleen de startaccu gebruiken om te starten.

Ik heb geprobeerd om hiervan een schema te maken. (let svp niet op mijn beperkte 'paint' skills :-B )

Afbeelding


Ik wil het meteen goed doen en dat is me ook wel wat geld waard.
Ik begon te stellen dat er leveranciers zijn die de LiFePo4 accu's zonder meer aan de EBL koppelen.
Voorbeelden zijn Liontron en (veel duurdere) Super B. Dat kan natuurlijk als de BMS van deze accu's bovenstaande functies al in zich hebben.
De, wat oudere EBL's hebben nog geen Li ion maar alleen een saur/gel functie. Dan blijf je dus zitten met je dynamo, de ongewenste trickle charge en een niet optimaal laadprofiel van je LiFePo4.

Vraag.
Willen de specialisten op dit forum zo vriendelijk zijn om hier commentaar op te geven?
Wat is wijsheid. Liefst met uitleg en een duidelijk schema.
svp geen verhalen over Ali accu's en zelfbouw. Het gaat me hier om een professionele ombouw met bestaande camper EBL apparatuur.
bij voorbaat dank :-B
If you don’t know where you’re going any road will take you there
- George Harrison -
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door Atoz »

Informatie over een professionele inbouw kan ik jou niet geven.
Wat jij zoekt is een commerciële inbouw van LiFePO4 in jouw bestaande camper.
En ook dan krijg je duizend verschillende adviezen.
Laatst gewijzigd door Atoz op za 17 apr 2021, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door Dafluc »

Losgenknipt van dit topic: viewtopic.php?f=10&t=8474670
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door Peter LMC »

Ik ga dit even volgen.
Voor mijn camper maat ben ik ook aan het uitzoeken om over te schakelen naar Lifepo4.
Hier betreft het een Pözzl camper.
Zit ook te denken aan een Liontron accu die onder de rechter stoel past.
De plaats waar de huidige HH accu zich ook bevind.
https://greenakku.de/Batterien/Lithium- ... :2924.html
Ook interessant
https://greenakku.de/LiFePo4-Lithium-Ba ... :_:21.html
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door JohnCurly »

Noodgedwongen in P aan een nieuwe accu. Heb geen zin, nu nog geld aan oude loodtechniek uit te geven.
Een Büttner MT is het geworden, drop-in.
30 kg lichter, en een paar euro🥵, geen problemen meer met de spanningsval bij het opstarten van de kachel.
Onder de 13,1 V ben ik niet meer geweest.
De bms is ingebouwd, en accepteert geen laadstroom boven de 30A, dus geen probleem met bestaande bekabeling. De Victron Smartsolar kun je exact finetunen op de specs van deze batterij.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
De oude acculader mag gebruikt worden, maar heb ik uitgeschakeld en ook niet meer nodig gehad.
Voor nu, blij er mee!

In eindhoven bouwt alex dickhoff de liontron in, hij heeft het er druk mee. Schijnt goed werk af te leveren.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door rhomodel »

Als je het profi wil laten doen, waarom ga je dan niet naar de professional waar je de accu koopt: die weet het beter dan de meeste amateurs onder ons, en dat bedoel ik niet slecht. Mocht het niet goed zijn kan je gewoon terug naar hem gaan. Blijkbaar wil je bevestiging van wat je in gedachten hebt, goed is: ik ben van mening dat dat hele gedoe met een dc-dc voeding niet nodig is en dat je de accu gewoon kan vervangen. Als het werkelijk zo gevaarlijk zou zijn voor je dynamo zou het forum vol staan met horror verhalen van gesmolten en doorgebrande dynamo's, ontplofte accus en ik weet niet wat nog meer. Die zie ik niet en ik heb dus ook gewoon in december 2020 een LifePo accu erin gezet: de hoogste laadstroom ooit gemeten was 17 A onder het rijden bij een accu met een SOC van 50%.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door stobbie »

Als ik zo her en der lees hoe LiFePo4 vaak wordt ingebouwd voorzie dat de populariteit nog wel weer zal gaan afnemen.
Er zullen heel wat dynamo's gaan sneuvelen en de veel te dure dropin batterijen zullen een korte levensduur hebben.

Er bestaat bv geen BMS wat een laadstroom kan begrenzen, een BMS is een beveiliging, geen regelaar. Een last line of defence. De laders, en verbruikers moeten zelf, of door een externe oplossing worden geregeld en aan en uit geschakeld. Het laten stoppen en starten van laden en ontladen door middel van de FET's van de BMS is geen goed idee en kan onveilig zijn.

De Liontron bv is voorzien van de allergoedkoopste xiaxiang Chinese BMS dat er is, en die kan echt geen laadstroom begrenzen (hij kan de FET's afschakelen als hij overbelast wordt). Het is een prima BMS maar voorzien van goedkope FET's.

Ik zie overal op facebook ook de naam Alex Dickhof langskomen, maar zeker een tijd geleden snapte hij nog niet veel van LFP. Inmiddels zal dat wel wat verbeteren, maar heel veel vertrouwen heb ik er niet in. Ik lees bv regelmatig dat hij LFP zonder DCDC inbouwt.. (als ik mijn DCDC er tussen weg haal accepteert mijn LFP met gemak de max te leveren A's van mijn dynamo, en dat zou de levensduur drastisch verkorten)
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door travelscout »

Als je daar bang voor bent, dan neem je toch een extra dynamo mee, zo duur zijn die nu ook weer niet tov de hele installatie?
Paul.
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door JohnCurly »

Een tijd geleden snapte hij niks van lfp...

Nee, me grootje, jij ook niet, want toen moest de naam en het principe nog uitgevonden worden!
De ontwikkelingen gaan razendsnel.
De trein was ooit een mensheid bedreigend monster, zo ook de auto, de mobiele telefoon, enz..

En ja, er zullen best problemen langskomen, maar die had ik met accu’s, ontwikkeld een eeuw geleden, ook!

En een matig functionerend stroomnet in mijn huis accepteerde ik niet, zo ook niet in mn huidige mobiele huis.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door travelscout »

Ik vraag me alleen maar af waarom iedereen toch zoveel moeite doet een dynamo te ontzien.

Terwijl ik nog steeds nergens van iemand een opgave van een laadstroom- zonder booster- heb gezien.
Behalve dan hierboven dat stobbie er wel melding van maakt.
En er blijkbaar ook zo door bedrijven gebouwd wordt.

Wel denk ik dat je moet oppassen niet over de maximale laadstroom die die accu hebben kan heen moet gaan.
Dus zorg voor dikke kabels en gebruik bij testen een zekering!!
Paul.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door Going »

2x tijdens rijden vrouwlief de Coulomb meter en de MPPT laten lezen. De MPPT gaat over de shunt.
De Coulomb meter gaf 32 resp 27 Ampère en de MPPT gaf 11 resp 7 ampère.
Dus dynamo leverde 21 resp 20 ampère.
De Coulomb meter gaf aan 240Ah resp 252Ah van de 300Ah de lifepo4 is.
Nog bijvertellen de 105 Ah agm startmotor was vol en de rijsnelheid 105 km/u in de 6 versnelling op CC. De motor is de 3 liter 2008 bak.
Ik weet niet of dit de angsthazen en de beterweters en natuurlijk ook de realisten helpt in hun gedachtengang betreffende het één op één omzetten van lood naar lifepo4.
Laatst gewijzigd door Going op zo 18 apr 2021, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door Schovie »

Het gaat er om of je wel of geen EBL hebt die er voor zorgt dat je accu wordt geladen via je dynamo/alternator of walstroom. De EBL zal dan een maximum aan laadstroom doorgeven. Bij mij is dat zo'n 17A. Tijdens een rit wordt mijn LFP dan opgeladen met deze 17A en het aantal A wat mijn zonnepanelen geven. Ik zelf heb mijn AGM accu's vervangen door een LFP accu zonder verdere aanpassingen, behoudens de setting op de EBL van AGM naar lood te wijzigen. In mijn geval heb ik wel een zelfbouw LFP, maar in feite is dat hetzelfde als een dropinn LFP of alle andere LFP accu's (4 cellen in een doos en een BMS daarop aangesloten).
Zonder EBL zou ik inderdaad een booster moeten aansluiten om mijn dynamo te beschermen. Ook als ik de 17A die de EBL levert te weinig zou vinden, moet ik een booster met een hoger vermogen aansluiten.
Tot nu toe heb ik die behoefte nog niet.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door rhomodel »

Laat ik het anders vragen: bij wie hier op het forum is de dynamo doorgebrand omdat er een dropin accu is geplaatst (of iemand een ali accu heeft gebouwd en die zonder dc-dc controller heeft ingebouwd?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Van gelaccu naar LifePo4: hoe meteen goed?



Bericht door stobbie »

Dat doorbranden is natuurlijk niet het enige probleem. Je wilt je cellen tot 3,6v per stuk opladen (ik doe overigens 3,4, fractioneel minder capaciteit, véél lagere levensduur), dus 14,4 volt laadspanning hebben. Als je accu 14,4v heeft moet het laden stoppen. Hoe doe je dat zonder dcdc? Dan laat je de BMS afschakelen, en daar is de BMS niet voor bedoeld. Dat gaat een heel groot aantal keren goed, maar als de FET's niet afschakelen ga je je accu overladen, die gaat stuk en zou zeer sterk kunnen gaan oververhitten.
Hoe zorg je dat je dynamo exact 14,4 volt gaat geven?
Het gaat allemaal niet meteen stuk, maar de kans is wel groter, en de kans op een kleinere levensduur is ook aanwezig.
Met mijn zelfbouw lfp's zou ik wel een gokje willen wagen 270Ah bouw je rond de 400 euro tegewoordig, maar met dure dropins, en misschien ook nog wel een paar honderd euro inbouwkosten zou ik het gewoon helemaal goed en voor een zo lang mogelijke levensduur willen hebben.
JohnCurly schreef:
zo 18 apr 2021, 9:20
want toen moest de naam en het principe nog uitgevonden worden!
Nou, die bestaan toch al weer een flink aantal jaren hoor, ik kocht mijn eerste Winston cellen tien jaar geleden (overigens nog steeds in nieuwstaat), en toen bestonden ze al wel langer..
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Plaats reactie