Lithiumaccu van Ali

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door Going »

Stap toch eens af van dat Victron.
Er is zat wat niet het gedonder heeft van hun hele laad programma in te stellen.
Ik gebruik een broertje van deze
€ 39,56 18%OFF | 30A MC2430N10 SRNE MPPT Solar Charge Controller 12V 24V for Solar Home System with bluetooth function
https://a.aliexpress.com/_uvpwrx
De store heeft ook in 20 30 40 en 50 A.
Ik gebruik de 40A nu 2jaar, alleen maar lof. Geen gedoe, een keer op de laadstroom Voltage zetten en het laad zonder glitches tot de BMS bij vol het laden stopt.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door MarcoG »

Ik heb het in mijn geval nagekeken en alle laders kunnen ook lithium laden (instellingen veranderen) alleen de Cyrix-ct zou ik moeten vervangen voor een Cyrix Li-CT.
Let dus even op of je een cyrix gebruikt en of deze geschikt is.

Voorlopig kan ik nog wel even met mijn semi tractie accu maar als deze er mee op zou houden zou ik ook voor Lithium gaan.
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door laika kreos 3009 »

Vandaag de LifePo4 accu voor het eerst aan de 220v lader (schaudt 1218-2) gehad in de camper. Wat ik zie is dat het BMS het laden keurig stopt als de 100% bereikt is. Het BMS gaat vervolgens door met het balanceren van de cellen. Deze staan nu op gelijke waarden (3.33). Voor het verdere gebruik ziet dit er goed uit.

Groet,

Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door Snarfsel »

laika kreos 3009 schreef:
do 08 apr 2021, 14:59
Vanmorgen is de Bely lifepo4 accu uit China aangekomen. Op 2 maart verzonden en op 8 april ontvangen. Dat was lekker snel. Volgens de app is de brutocapaciteit ongeveer 154 Ah. Een van de komende dagen zal ik de huidige AGM accu’s vervangen door deze. Voorlopig blijft het bij een drop-in en zal ik geen aanpassingen doen aan de lader of de EBL. De solarlader zal ik waarschijnlijk binnenkort wel vervangen. Gelijktijdig met het inbouwen van een omvormer van 1500 watt. Nu ontdekken wat de voordelen zijn. De huidige AGM Varta’s van 95 AMP zijn ruim 5 jaar oud en doen het nog goed. Daar zal ik straks nog wel iemand voor vinden.

Groet,
Andre

9DF96004-A22D-4F56-9072-D3DEFF55698B.jpeg
C3A95AE0-33ED-44E1-8A8B-F1EB563E53B7.jpeg

Wat zijn je ervaring met deze accu?
Ik ben me ook aan her oriënteren op zoiets.

Mvg
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door laika kreos 3009 »

De Accu voldoet goed. Alles functioneert naar tevredenheid. Ik ben vooral tevreden over de mogelijkheden om de fietsaccu’s bij te laden. We komen niet snel zonder stroom te zitten. De “tellerstand” staat op 20 ontladingen. In theorie kan de accu meer dan 3000 ontladingen aan. Op de plek laden we bij met 2 panelen van 100W. Over het algemeen kunnen we ons dan goed redden. Afgelopen november in Spanje nog een week achter elkaar stil gestaan zonder stroompaal. We hebben zonder beperkingen onze 12v aangesproken (ook bijladen van de fietsen). Wel met 5 dagen volop zon.

Groeten,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door jackentiny »

Ik bestelde de shenzen basen 100Ah with JBD Smart BMS 4S 100A+BT ter vervanging van mijn VMF 140Ah die na 4 jaar al de geest heeft gegeven.
Levering begin april, ik ben benieuwd, zal tzt weer posten.

Groet,
Jack
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door eleonora »

laika kreos 3009 schreef:
do 27 jan 2022, 14:23
De Accu voldoet goed. Alles functioneert naar tevredenheid. Ik ben vooral tevreden over de mogelijkheden om de fietsaccu’s bij te laden. We komen niet snel zonder stroom te zitten. De “tellerstand” staat op 20 ontladingen. In theorie kan de accu meer dan 3000 ontladingen aan. Op de plek laden we bij met 2 panelen van 100W. Over het algemeen kunnen we ons dan goed redden. Afgelopen november in Spanje nog een week achter elkaar stil gestaan zonder stroompaal. We hebben zonder beperkingen onze 12v aangesproken (ook bijladen van de fietsen). Wel met 5 dagen volop zon.

Groeten,
Andre
Hoe ga je laden met zonpanelen in hartje zomer in het zuiden als het 35 gr. is en beter onder de bomen staat ?
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door Marianjacques »

Los solar paneel. Mooi richtbaar.
Wordt momenteel ook veel gebruikt, vanwege de lage zon.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door hathi »

Of een kwartiertje rijden,maar het is me nog niet overkomen,voor langer dan een week,dan had ik wel een Caravan gekocht :lol3:
Hans
Gebruikersavatar
Ivovdb
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 mar 2021, 17:33

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door Ivovdb »

Aangezien ik nu al twee jaar met mijn lifep04 van Ali onderweg ben, leek het mij wel aardig om mijn ervaringen te delen.
Ik heb een kepworth 120ah, bewust gekozen omdat er al een paar echte reviews stonden. Drop in bleek bij mij geen handige optie. De accuwatch van mastervolt gaf alarm boven 13.3v , dus dat was gepiep bij elke laadpaal. Deze vervangen door de Victron variant, net als de cyrix naar een geschikte cyrix.
In mijn camper zit een wat oudere Phoenix multiplus maar deze kon ik tot mijn grote verbazing ook omzetten naar lifepo4. (Support van Victron is dus top)

Ik kan nu lang vrij staan, cupjeskoffie zie ik als totaal onnodig maar wel erg lekker en in combinatie met 300watt zonnepanelen werkt ook de compressor koelkast dagenlang.

Heb ik spijt van mijn china Lithium? Alleen dat ik geen Bluetooth functie heb en dat ik niet gelijk 300ah heb gekocht.
These pretzels are making me thirsty
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door NoStress »

:thumbup:

Ikzelf ga ook alweer mijn 5de jaar in met mijn lifepo4.
Ook via Ali aangeschaft, maar welke fabrikant, weet ik niet (meer) uit mijn hoofd hoor :-B .
Heb toen voor rond de 800euro een 150AH met smart BMS & bluetooth genomen en bevalt nog altijd uitstekend :thumbup:
Inmiddels zijn capaciteiten (en prijzen) wel weer verander, de volgende zal waarschijnlijk ook wel iets van 300AH worden.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door Going »

Onze 300 Ah, bestelt via oom Alie, is nu het vierde jaar ingegaan. Nee geen bluetooth, wel de coulomb meter we al hadden. We kunnen dus zien hoeveel er nog inzit. Deze week waren we naar 120 van de 300. Nou dan doe je het electrical gebruik wat anders. Een dag later klom het weer en de laatste 2 dagen weer vol dankzij de zon. Aanpassingen van gebruik doen we alleen via de coulomb meter. Werkt perfect zonder stressvol op een app te kijken.
Voor ons Australisch campertje een 200 Ah bestelt, weer zonder bluetooth. Kwam dat ding deze week al aan. Binnen 3 weken. Moet ik nog 6 weken wachten voordat ik het mag uitproberen wegens oom Alie snelle service. :roll:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door laika kreos 3009 »

Ik heb in februari 2021 een 150 AH lithium accu van Bely Engery gekocht (www.Belybattery.com). Afgerekend via Alibaba. Deze heb ik nu 3 seizoenen in gebruik gehad. Tijdens onze afgelopen najaarstrip naar Portugal en Spanje hebben we in Portugal een aantal dagen gehad met veel regen en geen zon. We zijn toen drie dagen op dezelfde plaats blijven staan. De ochtend van vertrek viel plotseling de stroom uit. Uiteindelijk bleek de accu de dader. Een van de cellen gaf een te laag voltage aan. Na het starten van de camper werd er volgens de app vanaf nul % geladen. In werkelijkheid was nog ongeveer 58% capaciteit beschikbaar. Na een paar uur rijden gaf de accu 100% aan. Wij laden onderweg met Max 20 a 30 a. Dit bevestigt dat de accu niet leeg was. Ik heb daarna nog 5 weken rond getrokken met de camper zonder stroom van de paal nodig te hebben. We hebben ons dus goed kunnen redden zonder al te veel beperkingen. Wel zag je na 20% van de capaciteit te hebben gebruikt het verschil in voltage tussen de betreffende cel en de andere cellen oplopen. De fietsaccu’s werden nu om en om geladen tijdens het rijden.
Ik heb contact opgenomen met Bely en zij verzekerde mij dat de cel niet defect kan zijn, maar dat de oorzaak vrijwel zeker ligt bij een los zittende schroef die gebruikt wordt om de bruggen (plaatjes) vast te zetten om de cellen onderling te verbinden. De oorzaak is er een van velen, niet goed vastgezet en/of het hotsen en klotsen over slechte wegen. Wie het weet mag het zeggen. Volgens Bely is de accu te repareren. Zij hebben mij beschrijvingen, een filmpje en foto’s gestuurd. Op basis daarvan lijkt het probleem eenvoudig te verhelpen. Ik ben echter niet technisch en heb dat ook naar hun aangegeven. Zij hebben daarom besloten de accu te vervangen door een nieuwe en boden mij aan zelf een keuze te maken tussen het type 150 AH of 175 AH (met 50 euro bij betaling voor 175AH). Ik heb gekozen voor een 175AH met dezelfde buitenmaten als de 150AH. De specificaties zien er prima uit. Bijvoorbeeld continue ontladen 200 a. Alleen de transportkosten (150 euro) zijn voor mijn rekening. Voor mij heel acceptabel. Dit hoort m.i. ook bij het risico van rechtstreeks bestellen in China. De huidige cellen in de accu’s van Bely worden tegenwoordig via een lasertechniek met een strip vastgezet. Althans zo heb ik het vertaald. De 150 AH zouden zij graag willen onderzoeken, maar de transportkosten houden mij tegen. Dus ik mag de 150 AH accu houden. Zij adviseren mij een reparateur te zoeken die hem wil repareren en de accu niet onmiddellijk aan te bieden voor recycling. Misschien zit er iemand op dit forum met kennis die het een kans wil geven voor een goede fles ??. Ik woon in Twente, dus iemand vanuit de regio zou mooi zijn. Als de reparatie slaagt kan ik misschien één forumlid blij maken met een niet te dure accu. Persoonlijk vind ik het mooi dat een Chinese leverancier zijn garantie belofte ook na bijna drie jaar nakomt en er niet voor schroomt een nieuwe accu te leveren. De nieuwe accu komt eind januari binnen.
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Lithiumaccu van Ali



Bericht door CaradoT135 »

Toen de accu weer 100% vol was, werd er toen niet gebalanceerd?

Neem is contact op met @DJSmiley en doneer de accu aan hem, hij lijkt mij de uitgelezen persoon om de accu te ontleden en zijn visie te geven over deze accu.
Plaats reactie