Nieuwe accu

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gast

Nieuwe accu



Bericht door Gast »

Beste leden,

Mijn sunliner woongelaccu 85 AH is waarschijnlijk overleden. (zakt telkens in elkaar als er stroom wordt gebruikt)
Kan iemand mij vertellen wat een goede woonaccu is en kan ik hiervoor ook b.v. een startaccu gebruiken? De ruimte waar deze accu geplaats moet worden (onder de bestuurdersstoel van een Fiat Ducato uit 2003) is beperkt tot een lengte van 53 cm.
Het liefst wil ik een woonaccu van b.v 140 AH hier plaatsen maar deze accu's zijn allemaal groter dus passen niet onder de voorstoel.

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan aanschaffen?

B.v.dank.
Jan
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

Afbeelding

daar staat heel veel onder
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Zoals Toon al zei er is veel over geschreven dus ff zoeken, maar 1 ding is zeker..NOOIT een woonaccu zoals jij het noemt gebruiken als startaccu. Je accu zal waarschijnlijk al bij de 1e keer overleden zijn wegens het wegtrekken van een veel te grote amperage tijden het starten.

Daarom gebruik ik gewoon een strartaccu als woonaccu. Kosten ongeveer 125 Euro voor een 100 ampere en deze past onder je Ducatostoel. Doe je iets korter mee als met een woonaccu maar wij gebruiken 3 dagen Tv 2 uur per dag en kunnen 3 dagen staan zonder te rijden... Is voor ons genoeg en bij het rijden of indien we stroom uit de paal gebruiken is de accu zo weer opgeladen. Tevens kunnen we bij nood dus wel deze accu gebruiken om te starten..

Leuk bordje Toon..ha ha :wink:
Laatst gewijzigd door hwendt op za 30 jul 2005, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast



Bericht door Gast »

Ben ik er ook ingelopen..?

:twisted:
Antje

Re: Nieuwe accu



Bericht door Antje »

Anonymous schreef:Beste leden,

Mijn sunliner woongelaccu 85 AH is waarschijnlijk overleden. (zakt telkens in elkaar als er stroom wordt gebruikt)
Kan iemand mij vertellen wat een goede woonaccu is en kan ik hiervoor ook b.v. een startaccu gebruiken? De ruimte waar deze accu geplaats moet worden (onder de bestuurdersstoel van een Fiat Ducato uit 2003) is beperkt tot een lengte van 53 cm.
Het liefst wil ik een woonaccu van b.v 140 AH hier plaatsen maar deze accu's zijn allemaal groter dus passen niet onder de voorstoel.

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan aanschaffen?

B.v.dank.
Jan
Ik denk dat de zoekfunctie bij electronica je een heel eind op weg helpt.

succes.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Hmmmm :?

2 jaar geleden, bij de inbouw van de camper, heb ik een spiksplinternieuwe woonaccu geplaatst. Die is nu al kaduuk!

Gekocht bij de plaatselijk Vervat, 75 Ah...

Had volgens mij toch wel enigszins langer mee mogen/moeten gaan, denken jullie niet?

Hoe kan een accu zo snel kapot gaan? Kan dat zijn omdat hij zich van de winter volledig ontladen heeft en daarna tijdens het rijden weer is opgeladen? De startaccu heeft daar kennelijk geen problemen mee...

Als ik over wil stappen op een ander type accu (Ik heb nu zo'n onderhoudsvrije 'dikke platen' accu), wat zouden jullie dan aanraden???
... it's better to burn out, than to fade away...
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

tja is niet zo makkelijk Jeetje. Ik heb goede ervaringen met een gewone centourion Accu van 100 Ampere. kost ongeveer 110 Euro Deze gewone startaccu;s zijn een stuk goedkoper dan de z.g. Boot of woonaccu's. Ikzelf heb gegokt op de mogelijke problemem welke je zou kunnen oplopen bij het starten en dus een gewone startaccu genomen. Gaat iets korter mee qua stroomhoeveelheid dus ik moet met mijn TV kijken enz na 3 dagen toch echt wel even een rondje rijden om de accu weer op peil te krjgen. Alleen bij stroomuitval van mijn camper kan ik deze accu wel als startaccu gebruiken en als je weet waar ik soms sta in het buitenland dan is het wel zo prettig om bij problemen met starten een 2e accu bij de hand te hebben.
Tevens weet ik dat op dit moment bij een klein 2e hands botenbedrijfje in Vinkeveen een aantal woonaccu's staan welke een zeer schappelijke prijs hebben ( Zijn nieuwe accu's ) Het bedrijfje heet Bootaccesoires en zit naast het motel bij de Utrechtese weg. Heeft trouwens vele zaken welke in de camperwereld bruikbaar zijn.
En ja 2 jaar is weinig voor een accu. Mogelijk toch is bellen. Kost niks en misschien krijg je wat extra korting op een nieuwe.

Hugo
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Met betrekking tot de laadperikelen even het volgende:

De camper staat zo'n 3 maanden ongebruikt in de winterstalling. We proberen er zo nu en dan -als het mooi weer is- toch een flink eind mee te gaan rijden.

De (woon)accu wordt tijdens het rijden bijgeladen via de startaccu/dynamo via een elektronisch scheidingsrelais. Als we de camper aan de 220v 'prikken' wordt de huishoudaccu opgeladen via een Mobitronic type 808-012 (8 A IU) lader.

Wat voor (woon)accu kan ik nu het beste kopen?

- een 'gewone' startaccu
- een 'gewone' (pb) huishoudaccu
- een semitractie-accu
- een gel-accu

Hoe lang gaat welke accu dan -gemiddeld- mee?

Wij gebruiken onze huishoudaccu overigens alleen voor licht, de waterpomp, en om zo nu en dan eens een accuutje (voor de fotocamera) of batterijtjes (4 penlites) op te laden...
... it's better to burn out, than to fade away...
JT
Berichten: 398
Lid geworden op: za 18 dec 2004, 17:08
Locatie: Limburg
Contacteer:



Bericht door JT »

Jeetje schreef:Hmmmm :?

2 jaar geleden, bij de inbouw van de camper, heb ik een spiksplinternieuwe woonaccu geplaatst. Die is nu al kaduuk!

Gekocht bij de plaatselijk Vervat, 75 Ah...

Had volgens mij toch wel enigszins langer mee mogen/moeten gaan, denken jullie niet?

Hoe kan een accu zo snel kapot gaan? Kan dat zijn omdat hij zich van de winter volledig ontladen heeft en daarna tijdens het rijden weer is opgeladen? De startaccu heeft daar kennelijk geen problemen mee...

Als ik over wil stappen op een ander type accu (Ik heb nu zo'n onderhoudsvrije 'dikke platen' accu), wat zouden jullie dan aanraden???
De eerste winter heb ik de woon- en startaccu ook gewoon laten zitten en de camper zo in de stalling gezet. In het voorjaar was de nieuwe woonaccu echter 'overleden' doordat die volledig ontladen was. Viel niets meer aan te redden. Aangezien de startaccu ook al wat ouder was heb ik 3 gewone (start)accu's van circa 100 mA gekocht: 1 als startaccu en 2 (gekoppeld) als woonaccu's. Hierdoor zijn de accu's ingeval van (bijv. start)problemen met elkaar uitwisselbaar en heb ik erg veel reserve wat betreft stroomverbruik in de camper.
Hier heb ik de afgelopen jaren al erg veel plezier van gehad. Plenty stroom, licht bllijft voldoende sterk, ik kan zonodig dagen staan zonder aan de paal te hoeven, langdurig gebruik van 220-converter (300 Watt) geen probleem, etc. We hoeven dus absoluut niet zuinig te zijn met stroom.
Voordat de camper definitief de stalling in gaat gaan de 3 accu's er wel uit en worden thuis in de garage bewaard. Daar staan ze warm genoeg en worden ze af en toe eens bijgeladen. In het voorjaar worden ze weer gewoon teruggeplaatst. Is wel even wat werk (bijrijdersstoel moet eruit enzo) maar de accu's blijven in topconditie.
JT.
Jack Janssen.
Kijk voor onze reisverhalen en foto's op www.reizenmetflair.nl
mamo



Bericht door mamo »

:oops:
Laatst gewijzigd door mamo op do 04 aug 2005, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Oké dan...

Ik heb de 2 jaar oude accu even aan de lader gehangen en hij laadt nog goed op. Even de klemmen eraf gehaald, gewacht en de spanning gemeten: 13,72 V...

Dat lijkt goed.

Hoe kan het dan dattie niet eens een vakantie volhoudt? Het enige dat we erop doen is -dus- een lampje aan 's avonds, zo nu en dan eens een accuutje (van digicam) of batterijtjes (4 penlites) opladen en de waterpomp.

Kan ik ook op de een of andere manier testen of de accu de spanning nog wel lang genoeg vasthoudt?
... it's better to burn out, than to fade away...
Wald
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 11 jul 2005, 19:30



Bericht door Wald »

Hoe kan het dan dattie niet eens een vakantie volhoudt? Het enige dat we erop doen is -dus- een lampje aan 's avonds, zo nu en dan eens een accuutje (van digicam) of batterijtjes (4 penlites) opladen en de waterpomp.
Vervangen deze accu. We hadden het zelfde en na enkele weekends met te weinig stroom (volgens kenners geeft een accu nu eenmaal weinig stroom) en zelfs de aanschaf van een generator, heb ik toch maar de accu vervangen, ondanks het feit dat hij volgens metingen nog goed moest zijn. Ik kocht 2 Varta semitractie accu's van 75/95 Ah. Onder iedere stoel een en heb ze verbonden via een bootschakelaar. Nu kunnen we 10 uur TV kijken en hebben volop licht ( 2x9W PL lampen 220 volt via omvormer gebruiken minder stroom dan een 10 Watt lampje van 12 volt) perfect.
ree
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 15:43
Locatie: Delft



Bericht door ree »

Hoe kan het dan dattie niet eens een vakantie volhoudt? Het enige dat we erop doen is -dus- een lampje aan 's avonds, zo nu en dan eens een accuutje (van digicam) of batterijtjes (4 penlites) opladen en de waterpomp.
Het lijkt me sterk dat de accu na twee jaar kapot is als je er geen rare dingen mee gedaan hebt. Wanneer je hem vol wegzet mag ie na drie maanden zelf-ontlading zeker niet kaduuk zijn.

Weet je zeker dat je tijdens de vakantie niet continu een andere gebruiker aan hebt laten staan zoals een radio of een omvormer?
Kan ik ook op de een of andere manier testen of de accu de spanning nog wel lang genoeg vasthoudt
Ik zou hem eens laten doormeten bij een garage, en als ie stuk is terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

Ik heb drie jaar geleden een 105 Ah woonaccu bij de halfords gekocht voor (als ik het me goed herinner) €75. Daar ben ik tot nu toe tevreden over...

Groet,

Ree
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Net de accu eens goed gecheckt: van de 6 platen stonden er nog maar 3 'onder water'. De andere 3 stonden 'licht droog'. Daarmee bedoel ik dat er met slechts een beetje water bijvullen ook deze alweer geheel onder stonden.

Zou dat de oorzaak van het slechte laden en snel ontladen kunnen zijn? Zou de accu nu kapot zijn, of zal hij na het bijvullen weer in kracht herstellen?
... it's better to burn out, than to fade away...
Plaats reactie