Koord plissé verduistering gebroken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door Don Esteban »

Het witte koord van een van de plissé verduisteringen in een van de zijramen is los. Gebroken? Gevolg is dat als je het hor-raam losmaakt van plisségedeelte, bijv. om het raam te openen, het plisségedeelte niet meer op zijn plaats blijft maar naar beneden valt. Weet iemand wat er gedemonteerd moet worden om dat koord weer te herstellen? Is dat koord één geheel? Of zit het op het uiteinde ergens aan vast? Ik vrees dat zonder volledige demontage van het hele raamwerk aan de binnenkant reparatie niet mogelijk is. Misschien dat een Hymer-bezitter dit al eens aan de hand heeft gehad en weet hoe ik te werk moet gaan? B.v.d. voor een nuttig antwoord.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door bently »

Het binnenraam heeft 4 hoekverbindingen. In de hoek waar het touwtje los is, met een kleine schroevedraaier in de binnenhoek voorzichtig optillen. Dan de hoek naar buiten schuiven. Het draadje weer naar boven halen en 1x om dat zichtbare schroefje wikkelen en weer vastdraaien.
Als je 1 hoek los hebt, kijk dan even bij een ander raam b.v. wc raam ( ook even die hoek eruit wippen ) hoe het zit. Als je het een keer gedaan hebt is het niet zoooo moeilijk meer.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door Don Esteban »

Henk, bedankt voor je reactie. Ja, ik had al verwacht dat de antwoorden op mijn bericht niet veelvuldig zouden zijn ;-)
Die hoekverbinding heb ik al los gehad. Platte schroevendraaier eronder, even oplichten en hij springt los. Ik zie dan 2 schroeven die de hoeken bij elkaar houden. Ik heb ze losgedraaid maar daarmee kom ik niet verder. Die hoek trek je niet zomaar uit elkaar. Jij hebt het blijkbaar over een andere schroef. Vergelijken met een ander raam is misschien een goede tip.
Ik ga nog eens sleutelen. Mocht het lukken laat ik het weten.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door Zijspan »

De witte kunststof randen aan de binnenkant losmaken dan zie je waar het koord heen gaat, wie weet alleen maar het knoopje aan het eind er af?
Ik maakte een foto er van bij een ander raam en zo is het gemakkelijker werken
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door Don Esteban »

Hoi Zijspan. Ik moet er nog aan beginnen. Ik zie geen knoop aan het uiteinde van het koord. Als daar een knoop hoort te zitten, gaan we alvast in de goede richting van de oplossing. Bedankt! :thumbup:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door rijschoollucassen »

Als je de boel los hebt, moet je je eerst even verdiepen in de functie van het koord. Het koord loopt van de ene hoek, via de eindstrip van de plisee naar de hoek diagonaal tegenover. Doordat beide plisees twee koorden hebben, blijft de eindstrip haaks op het frame. Met jalousiekoord van de woninginrichter kun je eventueel zelf de koorden vervangen. De juiste lengte komt wel heel nauwkeurig.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door Don Esteban »

@Jaap, dank voor de toevoeging. In een andere draad had ik het al over winterkarweitjes in de camper. Ik hoop dat ik het binnen in de camper kan fixen met de verwarming aan. Muziekje erbij. Kortom, camperen op eigen terrein :-B
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door Don Esteban »

Henk, Zijspan, Jaap: nogmaals dank voor de aanwijzingen m.b.t. het koord wat het schuiven van de plissé regelt.
Het is dan weliswaar nog geen winter maar ik ben er toch maar eens aan begonnen. Het is inderdaad zoals Jaap schrijft: je moet je even verdiepen in de functies. Vergelijkende met een ander (keuken)raam bemerkte ik dat het koord niet naar beneden bevestigd moet worden maar naar boven gespannen moet worden en onder een schroef wordt vastgeklemd. (zie foto) Dat kreeg ik dus nooit goed op zijn plaats als ik niet het raamwerk zou demonteren. Ik heb dat raamwerk dan ook maar in zijn geheel losgeschroefd (zie foto) en toen kwam ik er veel beter bij. Dat koord moet n.l. door een opening waar ik als hulpmiddel een ijzerdraadje voor heb gebruikt.

Dus eerst 4 kapjes loshalen en daarna worden de wandschroeven zichtbaar. 3 schroeven per hoek. Tenminste zo hoort het maar op een plek zaten maar twee schroeven en op een paar andere plaatsen waren de schroeven compleet dol gedraaid. Men heeft er volgens mij dus bij een eerdere reparatie een beetje met de pet naar gegooid bij het terugplaatsen van de schroeven van het raamwerk. :thumbdown:

Het koord was dus niet gebroken maar losgeraakt waar het om de schroef gedraaid behoorde te zitten. Het andere (keuken)raam diende als prima voorbeeld. Eenmaal het koord terug op zijn plaats en de plissé-rand waterpas gespannen, functioneerde het weer prima. Alles even poetsen, 27 dode muggen verwijderd :shifty: en het raamwerk weer terugplaatsen. Ditmaal met op iedere hoek 3 schroeven en waar het dol draaide ietwat grotere schroeven gebruikt.

Maar er zijn vier ramen met plissé verduistering die zo werken dus het leek me geen slecht idee om die ook maar eens die andere ramen aan een controle te onderwerpen. Kapjes los en schroeven aandraaien. De andere raamwerken hoefden natuurlijk niet van de wand af want de koorden zaten nog op zijn plaats. Alle schroeven aandraaien en bij de meeste schroeven kon ik toch best wel minimaal een kwart slag draaien. Alles goed vastgedraaid en wie weet rammelt onze Hymer nu ook weer minder. In elk geval met een tevreden gevoel weer een klus geklaard! :D
Bijlagen
plissé1.jpg
plissé1.jpg (25.82 KiB) 528 keer bekeken
plissé5.jpg
plissé5.jpg (39.84 KiB) 528 keer bekeken
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Koord plissé verduistering gebroken



Bericht door rijschoollucassen »

Perfect, mooi geregeld. Bedankt voor de terugkoppeling.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie