Aankoop nieuwe camper: welke opties zijn een must have?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Verremontagnes
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 okt 2021, 10:48
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Aankoop nieuwe camper: welke opties zijn een must have?



Bericht door Verremontagnes »

Al enige tijd lees ik met veel plezier mee op dit forum. Ik verzamel zoveel mogelijk informatie voor de aanschaf van onze eerste camper. Voordat wij overgaan tot definitieve aanschaf wil ik graag jullie tips over welke opties - voor onze nieuwe camper - een echte een must have zijn.

Wie zijn wij? Twee actieve volwassenen begin 50 met een kleine hond die graag in de buitenlucht verblijven en van rust, ruimte en cultuur houden. Het leven in een kleine ruimte is ons bekend, want we zijn dol op onze kleine blokhut in Frankrijk. Het plan is om met de nieuwe camper Scandinavië, Engeland, Schotland te (her)ontdekken. Uiteraard zullen ook andere Europese landen worden aangedaan, want we houden ook van de bergen en de Middellandse zee.

Ons oog is gevallen op een Knaus Van Ti Vansation 650 MEG (Fiat 140, half-integraal 6,96 lengte/2,20 breed).
De camper komt naast ons huis op eigen terrein te staan en zal alle seizoenen door ons worden gebruikt.
De Vansation is al een vrij complete camper, toch wil ik nog een aantal opties toevoegen.
Onderstaande opties staan nu op onze optielijst:
- All weather banden (Artic pakket)
- Lithium ion accu i.p.v. standaard boordaccu
- Premium deur (met extra raam in deur en scharnieren weggewerkt)
- Uitdraaisteunen achter
- Thule Lift V16 handmatig fietsendrager

Dan nog een paar vragen m.b.t. opties waar wij over twijfelen of vragen over hebben.
1. Kun je het Oyster systeem laten vervallen als je met een Xiaomi stick i.c.m. Unlimited data mobiel abonnement ook TV kunt ontvangen?
2. Thule lift voor onze elektrische fietsen. Is de handmatig versie ook goed te doen of moet je dan nog steeds ‘zwaar’ tillen?
3. Voor de opbouw van de camper kunnen we nog kiezen voor een TVT opbouw (Top-Value-Technology). Dit is een sandwich constructie van aluminium en isolatiematerialen XPS/EPS met versterking van polyurethaankunststof). Is deze opbouw vorm een aanrader of weggegooid geld?
4. De tafel (dinette) kan ook telescopisch worden uitgevoerd. Is dit heel handig?
5. Bearlock laten monteren?
6. Ramen standaard S4 optioneel Seitz S7. Zijn S7 inderdaad minder inbraakgevoelig?
7. Wel of niet zelf halen van de camper vanaf de fabriek?

Welke andere opties mogen niet ontbreken?
En welke opties (uit onze lijst) zijn het niet waard en mogen vervallen?

Jullie tips en input wordt door ons zeer gewaardeerd.

Met een hartelijke groet,

Familie Verremontagnes
“Geniet nou maar, je bent zo lang dood.” - Quote van mijn reislustige en avontuurlijke wijlen opa.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door jheeck »

Punt 5 is/wordt waarschijnlijk een eis vanuit de verzekering als je dekking voor het geval van diefstal wil. Overleg hiervoor met je beoogde verzekeraar.

Let verder bij het aanschaffen van accessoires op je totaalgewicht en laadvermogen.
Ik mis nog een of meer zonnepanelen in je lijstje, dan kun je langer vrij staan. Ik zie die ook niet in de standaarduitrusting.

Een automatische versnellingsbak is bij ons wel de favoriete extra. Rijdt heerlijk. Als luxe-accessoire kan ik je ook een levelsysteem aanbevelen. Wel wat prijzig en zwaar (+€5000 / 50kg).
Laatst gewijzigd door jheeck op di 26 okt 2021, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door DonCamillo »

Welkom op dit mooie forum!

Wat betreft de extra's:
- een Maxxfan (dakluik met ventilator). In tegenstelling tot een airco kan hij prima lang op 12V draaien en geeft hij toch goed verkoeling. Zoek het forum er maar eens op na.
- realiseer je dat er voor zover ik weet, alle providers in het buitenland maximaal 25 Gb toestaan. En TV kijken verbruikt ongeveer 1-1,5 GB per uur. Maar dit zal ongetwijfeld nog verbeteren in de toekomst.
- wij hebben de uitdraaisteunen onder onze camper uitgesloopt, nooit gebruikt....
- die tafel lijkt me alleen handig als je plannen hebt om hem om te gaan bouwen tot extra bed.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door Peter+Annie »

jheeck schreef:
di 26 okt 2021, 12:52
Punt 5 is/wordt waarschijnlijk een eis vanuit de verzekering als je dekking voor het geval van diefstal wil. Overleg hiervoor met je beoogde verzekeraar.
Onze camper is bij NKC verzekerd en die eisten niet dat er een Bear lock (of een Construct,zoals wij hebben)
Het was geen harde eis van hen en scheelde ook niks in de premie.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door jaap van duijn »

@Peter+Annie,

Ook wij hebben Uw systeem.
Voor de kosten en het weer moeilijker maken van "weg rijden" hebben wij daar voor gekozen.
Bearlock zou beter zijn en met 3 sleutels, de Construct levert maar 2 sleutels.
En ja ook wij NKC en geen extra korting, maar je laat wel zien dat je "er iets voor wilt doen" , dan bedoel ik het moeilijker maken.
Zo ook de E&P level, staan we op natuurlijk, maar als contact aangaat en handrem er af gaat gaan de vijzels IN en kan men weg rijden.
Wel aanrader maar kostelijk dat weer wel.

Jaap
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door jheeck »

Peter+Annie schreef:
di 26 okt 2021, 13:10
Het was geen harde eis van hen en scheelde ook niks in de premie.
Kan te maken hebben met het te verzekeren bedrag. Bij ons, ook NKC, was het wel verplicht.
jaap van duijn schreef:
di 26 okt 2021, 13:14

Bearlock zou beter zijn en met 3 sleutels, de Construct levert maar 2 sleutels.
Sleutels nabestellen kan zeker bij Construct en vast ook bij Bear Lock, maar we dwalen af, zoals te doen gebruikelijk hier ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door FrS »

kachel op diesel. bearlock volgens mij bij all risk verplicht, alle seizoenen gebruiken? dan voor de winter winterbanden, met 4 seizoenen kun je niet overal terecht in de winter.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door AadenAnke »

Ik persoonlijk zou geen fietsendrager op de achterwand willen. Als je het hele jaar door weg gaat isolatie en verwarming van camper en vloeistoftanks jezelf extra in verdiepen. Al gezegd maar toch nog maar een keer het gewicht zeker bij zo’n formaat wagen kan dat een ding zijn

Gr Aad
Gebruikersavatar
dtelintelo
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 11:29
Locatie: Harderwijk

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door dtelintelo »

Wij hebben exact deze camper besteld, wordt hopelijk volgend maart/april geleverd. Al weet je dat in deze tijd natuurlijk nooit...

Wij hebben onderstaande opties gekozen:
- lithium accu's 2x (af fabriek)
- omvormer (dealer)
- daglichtpaneelset (dealer)
- seitz ramen (echt heel mooi)
- electrische opstap
- raam links achter
- electronische parkeerrem (echt doen, geen gedoe met het draaien van de bestuurdersstoel)
- bearlock (dealer)
- cabinemat
- L-zitgroep
- bij de dealer ophalen

Vansation is verder heel compleet.

Garage is groot genoeg voor de (electrische) fietsen. Persoonlijk zou ik geen fietsendrager doen.
TVT opbouw is leuk maar kost toch wat extra.
Oyster en TV horen nu eenmaal bij de Vansation. Oyster zullen wij niet gebruiken, TV eventueel wel maar dan met een chrome cast.

Veel plezier met kiezen :)
Dennis
Knaus VAN TI 650 MEG Vansation 2023
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Aankoop nieuwe camper: welke opties zijn een must have?



Bericht door jaap van duijn »

@Jheeck,

Excuus, haakte in op bericht van iemand.
Maar die E_P level en die stuur blokkering welk merk ook zou wel een `must` zijn voor ons.
Zal het / proberen / niet meer te doen.
en natuurlijk ga ik niet op U letten hoor.

Lang leven de lol en goede gezondheid. Jaap
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Aankoop nieuwe camper: welke opties zijn een must have?



Bericht door hurktoilet »

Wij hebben naar zes meter lange ti vansation gekeken, daar zat inderdaad heel veel standaard in (te veel naar onze smaak). Maar volgens mij geen oyster en tv.
Verder zou ik scherp onderscheid maken tussen handig is om bij levering te hebben en wat later kan. Probeer het bijvoorbeeld eerst eens een jaar met een gewoon dakluik. Is dat je niet genoeg ventilatie dan is het vrij eenvoudig om er alsnog een max fan of airco in te zetten. Wij hebben er geen behoefte aan, hoewel we regelmatig naar warme streken gaan.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Aankoop nieuwe camper; welke opties zijn een must have?



Bericht door Camper-T »

De "must have" opties zijn lastig te benoemen omdat dit voor een ieder anders kan zijn. Wel zijn er een aantal standaard zaken die het camperen wat comfortabeler kunnen maken.

Wat betreft een schotel of niet kun je inderdaad IP TV kijken via het 4G/5G netwerk en een goede losse router. De Huawei B818 4G router wordt hier veel besproken vanwege de relatief lage aanschafprijs en de goede prestaties. Maar let op: alles valt en staat met goede netwerkdekking.
Zo kan het voorkomen dat je vaak in afgelegen buitengebieden zit waar slecht tot geen netwerk is en dan is een schotel de bedrijfszekere optie.

Het waterpas zetten en/of ondersteunen van de camper met losse uitdraaipootjes is ook veel besproken maar kent zowel voor- als tegenstanders. De een vind het onzin en kan prima af met een setje oprijblokken, de ander wil met een druk op de knop 100% waterpas staan middels elektrische of hydrolische poten. Waartussen ook weer een 'kamp' is van voor- en tegenstanders tussen elektrisch of hydrolisch. In beiden gevallen kosten het extra kilo's gewicht. Persoonlijk vind ik het wel handig, al is het maar om het schommelen van de camper tegen te gaan als je er doorheen loopt.

Een automatisch of handbediend fietsenrek komt deels neer op de voorgaande optie. De een doet het prima met de hand, de ander wil de luxe, of heeft een lichamelijke beperking waardoor een automatisch fietsenrek tot de wens bestaat, zeker met zware elektrische fietsen. Ik weet dat de handmatige modellen met een zwengel als van de luifel zonder al te veel inspanning zijn te bedienen. Misschien moet je hierover de dealers of fabrikant(en) eens benaderen.
Zelf zetten wij de dure elektrische fietsen in de grote hoge garage. Dit kost wat ruimte maar dan staan ze wel wat veiliger en uit het zicht. En je bespaart extra gewicht van een fietsendrager, plus het gedoe met afdekzijlen en lokaal verplichte rood/wit platen.

En als je elektrische fietsen hebt dan wil je altijd op kunnen laden, ook als je ergens off-grid zonder 230V staat. Dan moet je een geschikte omvormer hebben en die lust veel stroom. En dan uit een daarvoor geschikte accu die ook graag goed op wil laden.
In deze tijd zou ik kiezen om een goede lithium accu plus 1 of 2 goede zonnepanelen te laten installeren. Bij voorkeur bij een goede installateur en niet via de camperfabriek zelf. De camperfabrikanten rekenen torenhoge prijzen voor een simple lithium accu plus een klein 100W zonnepaneeltje.
Laat deze installateur dan ook gelijk een goede omvormer, of liefst een lader/omvormer plaatsen, daarmee heb je altijd 230V achter de hand.
Maar goed, echt nodig is het niet. Je hebt op route soms ook fietsoplaadpunten, of wacht tot je ergens aan de walstroom staat. En er zijn speciale omvormers te koop (Power Butler) of te maken (zie het topic in dit forum) die met 12 volt accuspanning de fietsaccu's opladen.

Een premium deur is op zich wel prettig. Bij de meeste merken is deze wat breder en standaard voorzien van vuilbak en kwalitatieve hoordeur. En met een beetje geluk zitten er ook betere sloten in, wat tegenwoordig al snel wenselijk is.
Praat je over sloten dan zijn extra- of betere sloten en diefstalremmende opties rondom en in de camper op zich nooit verkeerd als extra opties.

Mocht het in je budget passen dan zou ik voor een automatische versnellingsbak gaan. De nieuwe Fiat Ducato 9 traps automaat rijdt erg prettig.
Combineer dit wel met een motorvermogen van sowieso minimaal 140PK of meer, want dit is zeker gewenst met inhalen en in de bergen rijden.
Voor automaten hebben ze optioneel een mooi weggewerkt penslot wat in het mechaniek van de pook steekt, ook vaak geeist door de verzekering.

En dan het klimaat, wel of geen airco, of toch een MaxxFan. Beiden hebben hun voor- en nadelen en ook hier zweert iederen bij zijn eigen systeem.
Een airco kan vaak ook alleen lucht blazen voor een simpel briesje, of warme lucht als bijverwarming. Nadeel: zonder 230V doet'ie helemaal niks.
De MaxxFan verbruikt weinig energie op 12 volt en kan met de luchtstroom al prima enige graden koelen. Nadeel: het zal nooit een echte airco zijn.
Wij hadden dit jaar een camper met airco in de woonruimte en ik moet zeggen, als je in de warme gebieden zonder schaduw staat ben je erg blij.
Maar goed, het is een aanzienlijke investering en een moderne airco gebruikt ca. 5 ampere continue, plus je campergewicht neemt ook weer toe.

Verder is de optie van vaste gastanks misschien nog handig maar ook iets wat ik achteraf in zou bouwen en niet snel via de dure fabrieksoptie zou laten doen. Je kunt vervolgens makkelijker gas bijvullen via de tankstations en het is netto-netto misschien iets goedkoper en handiger dan losse gastanks omwisselen. Zeker gezien alle verschillende landgebonden gasaansluitingen en statiegeld op de lege flessen. Dit is geen EU breed en universeel iets.

Een andere goede achteraf optie is een autoradio met navigatie en/of Apple CarPlay/Android Auto optie. Veel kiezen voor een merk autoradio met groot TFT scherm en truck-navigatie zoals Alpine, maar Fiat heeft af fabriek nu ook een radio met groot scherm en Kenwood doet het ook erg goed.
Persoonlijk vind ik de Apple CarPlay/Android Auto optie wel een pree, want hierdoor kun je via je smartphone zelf bepalen welke navigatie je gebruikt die altijd online kan zijn, altijd de laatste updates heeft en natuurlijk de real-time verkeerssituaties kan doorgeven.
Autoradio's met losse navigatie en handmatige updates is wat mij betreft vaak wat te duur en misschien wel passee.

Resumerend moet je je zelf denk ik eerst afvragen wat je op reis nodig denkt te hebben, of wat met het type reizen wat je gaat maken nodig is.
Als je nog niet veel met een camper op vakantie bent geweest kan dit lastig te bedenken zijn en komt dit pas aan het licht met de campervakanties. Misschien moet je daarom niet gelijk te veel opties in laten bouwen en alleen met de meest belangrijke zaken beginnnen. De rest kan vaak altijd nog.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Aankoop nieuwe camper: welke opties zijn een must have?



Bericht door Metor »

  • Reservewiel met houder hiervoor liefst onder de camper geplaatst.
  • LPG gas met buitenaansluiting, trumatic crash control en alu LPG tanks voor 2x11kg LPG.
  • E Fietsen zeker in de garage als het past, het plaatst het gewicht verder naar voren (minder door hefboomwerking kg's op achteras) en geen kg's extra voor drager.
  • Schotel zou ik er nu af laten, internet TV wordt steeds beter cq toegankelijker. Zeker als je geen uren tv wilt kijken, maar af en toe.
  • Als je van muziek houdt: een goede audio installatie.
  • Voor elke 100 Ah lithium accu of 200Ah loodaccu vuistregel capaciteit zonnepanelen 400Wp
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Aankoop nieuwe camper: welke opties zijn een must have?



Bericht door seth_space »

1. Kun je het Oyster systeem laten vervallen als je met een Xiaomi stick i.c.m. Unlimited data mobiel abonnement ook TV kunt ontvangen?
Dat zal sterk van je databundel afhangen in het buitenland. Zoals gezegd, unlimited gaat niet op voor buitenland. Meestal ca 20GB dus 15uur tv kijken.
3. Voor de opbouw van de camper kunnen we nog kiezen voor een TVT opbouw (Top-Value-Technology). Dit is een sandwich constructie van aluminium en isolatiematerialen XPS/EPS met versterking van polyurethaankunststof). Is deze opbouw vorm een aanrader of weggegooid geld?
Lijkt me niet nodig als je regelmatig je camper blijft onderhouden incl vochtcontrole.
4. De tafel (dinette) kan ook telescopisch worden uitgevoerd. Is dit heel handig?
Hebben we en daar heb ik nog nooit iets mee gedaan. (zat er in)
5. Bearlock laten monteren?
afhankelijk van verzekering.. maar lijkt altijd prima idee.
6. Ramen standaard S4 optioneel Seitz S7. Zijn S7 inderdaad minder inbraakgevoelig?
Geen enkel camperraam is in staat een inbreker tegen te houden.
7. Wel of niet zelf halen van de camper vanaf de fabriek?
Dat is nog niet zon gek idee. dan kunnen zaken rondom de oplevering meteen goed geregeld worden en ben je niet afhankelijk van de planning van je dealer.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie