Welke Citroën Jumper heb ik?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door ngauruhoe »

Hoi,

Heb recent een Citroen Jumper (in België) gekocht voor ombouw. Ben aan het zoeken naar achteruitrijcamera. Op Ali wordt gerefereerd aan camera's voor type 'II' of 'III' Jumpers.

Ben nu al een half uur aan het zoeken en vind overal referenties naar 'II' en 'III' maar ook van beiden bouwjaren vanaf 2006-nu (lijkt). Wiki noemt deze types helemaal niet. Op mijn CVO vind ik ook niets wat op 'II' of 'III' lijkt. Dus wat nu precies wat is krijg ik maar niet gevonden.

Mijn jumper is van 30-6-2014, VIN VF7YCPMFC12582797.
Kan iemand mij vertellen welk type dit is?

Dank!
Michel
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door jan- »

Wat is er zo speciaal aan dat het het niet op alle auto's zou kunnen werken? Stekker? Vervanging remlicht? Zet de link van die camera anders hier. Of vraag aan de verkoper of het op het laatste model Jumper werkt. (Maar ik denk dat de verkoper geen verstand heeft van het merk Jumper)
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door DJSmiley »

Eigenlijk zijn er, in basis, 3 generaties

- De oude <2006 geloof ik, de X230 serie, te herkennen aan oa de vierkante koplampen
- De X250 serie, 2006-2014 ofzo. Te herkennen aan de grotere rondere koplampen. Daarvan zijn 2 revisies geweest, oa te herkennen aan het grijze dashboard met een opbergvak, of de versie met het zwarte dashboard en flessenhouder
- De X290 series, 2014+, te herkennen aan de plattere compactere koplampen (lopen minder hoog door)

voor zover ik weet maakt het voor de meeste dingen niet uit, zolang je maar binnen dezelfde generatie blijft. Muv paneeldelen maakt het ook niets uit of het nu een Jumper, Boxer of Ducato is (Uiteraard hebben ze nog wat diversiteit kwa motoren enz)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door gjvonk »

Je hebt in ieder geval een x250. Dit type is van eind 2006 tot in 2014 (Jumper III geloof ik). Daar is 2012 een update geweest: de 1e generatie had een grijs dashboard, de 2e een zwart dashboard.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door ngauruhoe »

Dank jullie wel,

Reden dat ik zeker wil zijn is dat ik net voor veel geld een Android Radio heb teruggestuurd die ook gewoon op een Jumper (geen type vermelding overigens) vanaf 2006 had moeten werken. Er gebeurde allerlei rare dingen op de canbus. Afstandbediening werkte niet meer, alle dashboard lichtjes bleven aan en motor liep alleen nog maar stationair. Gas geven resulteerde in horten en stoten. Alles er weer uit, alle problemen weg. Voor de zekerheid nog een keer geprobeerd, dezelfde problemen.

Nou zal dat met zo'n achteruitrijcamera niet zo'n vaart lopen maar ik word er iets voorzichtiger door.

De camera's die ik op het oog heb staan hieronder. Daar staat dus telkens 'II' of 'III' bij.

Uit jullie antwoorden kan ik het nog niet echt opmaken, waarschijnlijk (of zeker?) Jumper III?

https://www.aliexpress.com/item/1005002934853112.html
https://www.aliexpress.com/item/1005003145373469.html
https://www.aliexpress.com/item/1005002717878185.html

Dank, Michel
Mvg, Michel
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door DJSmiley »

Camera heeft niets te doen met canbussignalen.

Die simpele dingen zijn niets anders dan een analoge camera met CVBS (composite) uitgang en een 12V voeding.

De radio moet de slimmigheid doen. Aansluiten kan op de meeste wel. Alleen het automatisch schakelen als je m in zn achteruit zet moet of via de canbus, of via een schakeldraad.
Mijn (2007) ducato kent niet veel van fancy canbussystemen. Ik heb gewoon in mijn kabelboom de achteruitrijschakelaar opgezocht en die gebruikt als schakeldraad. Mijn radio schakelt gewoon dom om als ie signaal krijgt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door DucatoDolf »

Zeker een 3

Gaat om de vorm van het 3e remlicht. Alle drie zijn ze zo te zien voor het type 250 wat links en rechts ook wel met het 3e type of III wordt aangeduid.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Welke Citroën Jumper heb ik?



Bericht door ngauruhoe »

Dank!

Ga er eentje bestellen.
Mvg, Michel
Plaats reactie