Verzekering tijdens schorsen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door Kees_S »

SafeTrip had mij teveel moeilijke kleine letter voorwaarden, zoals keuringen en aantonen dat je als goede huisvader omgaat met de spullen. Dat riekt mij teveel naar moeilijk doen bij een schade. En het prijsverschil met de NKC was erg gering, zeker met mijn 10% extra korting als goede chauffeur via hun rijvaardigheidstraining.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door LMC591A28JTD »

Ook bij Centraal Beheer kun je je camperverzekering aanpassen als hij geschorst is. De telefoniste wees me daarop toen ik onze Marco Polo verzekerde. Wij kwamen ook van Safetrip. Centraal Beheer bleek een stuk goedkoper, kent alleen maar maandbetaling, ze geven collectiviteitskorting als je bij de ANWB bent en hebben een driejarige aanschafwaarderegeling zonder taxatie (dus ook geen kosten daarvoor), geen kilometerbeperking en ook geen andere aanvullende fratsen (zoals verplichte bandenwissel na 6 jaar). En ze hebben een no-claimgarantieregeling. Voor mij allemaal pluspunten. Ik ben nu ook met mijn reguliere auto naar hen overgestapt.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door jurgenc »

Kees_S schreef:
do 21 okt 2021, 15:15
Helaas, of beter gezegd gelukkig, klopt dit niet. Ik spaar bij de NKC maandelijks 45,- euro premie tijdens de schorsing omdat ik niemand kan aanrijden en dus geen derden schade en geen eigen schade kan maken.
Hoezo kan je geen schade aan anderen berokkenen omdat je niemand kan aanrijden? Keuze genoeg om anderen toch nog schade te berokkenen, bijv. een brand die in jouw camper ontstaat en overslaat is al genoemd. Ik hoop dat je toch nog een minimale burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering hebt tijdens een schorsing.
Ik ken de Nederlandse verzekeringsregels niet, maar in België (en heel wat andere landen) ben je de pineut als je pech hebt.

Iemand enig idee hoe dat verzekeringstechnisch is afgelopen bij die grote stallingsbrand een hele tijd geleden?
H20
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik plaats dit schema nog maar is.

Verzekeringsdekking tijdens winterstalling:
1. Verzekering schorsen > geen enkele dekking > alle schade is eigen rekening.
2. Afschalen naar WA > alleen schade aan derden is verzekerd > is de schade terug te voeren op een gebrek aan jouw camper, dan is schade aan derden verzekerd (indien dat is gemaximeerd, staat dat in de polisvoorwaarden), schade aan je eigen camper is niet gedekt.
3. Afschalen naar WA met beperkt casco > dekking zie onderstaand schema.

Bepaal zelf welk risicoprofiel bij je past in relatie tot het premievoordeel dat je daarvan hebt.

camperverzekeringsvormen-by-nomads.jpg
camperverzekeringsvormen-by-nomads.jpg (90.6 KiB) 709 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door Kees_S »

jurgenc schreef:
di 26 okt 2021, 22:58
Kees_S schreef:
do 21 okt 2021, 15:15
Helaas, of beter gezegd gelukkig, klopt dit niet. Ik spaar bij de NKC maandelijks 45,- euro premie tijdens de schorsing omdat ik niemand kan aanrijden en dus geen derden schade en geen eigen schade kan maken.
Hoezo kan je geen schade aan anderen berokkenen omdat je niemand kan aanrijden? Keuze genoeg om anderen toch nog schade te berokkenen, bijv. een brand die in jouw camper ontstaat en overslaat is al genoemd. Ik hoop dat je toch nog een minimale burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering hebt tijdens een schorsing.
Ik ken de Nederlandse verzekeringsregels niet, maar in België (en heel wat andere landen) ben je de pineut als je pech hebt.

Iemand enig idee hoe dat verzekeringstechnisch is afgelopen bij die grote stallingsbrand een hele tijd geleden?
U snapt er inderdaad weinig of niets van. Gevolgschade van brand is Wettelijke Aansprakelijkheid en valt onder het WA-basisdeel van de verzekering. Het geschorste All Risk gedeelte dekt alleen schade door eigen toedoen en aangezien ik de camper niet in de hens steel, is dat niet van toepassing. Ik schors deze verzekering dus zonder zorgen over mijn burgerlijke plichten.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Verzekering



Bericht door rongreven »

rongreven schreef:
do 21 okt 2021, 11:22
Kees_S schreef:
do 21 okt 2021, 9:43
Loeki schreef:
do 21 okt 2021, 6:58
Minstens de WA verzekering, zodat je verzekerd blijft tegenover derden.
Casco en mini-casco etc dekken enkel je eigen schade en niet de schade die je mobi eventueel veroorzaakt aan anderen.
Hoe kan jouw Mobi schade aan anderen veroorzaken indien hij stil staat (je mag immers niet geschorst rijden)?
Dus geen WA nodig. Wel beperkt casco voor als ze hem stelen of als hij affikt.

En wat nu als jouw mobi als eerste affikt?
En daardoor schade toebrengt aan de andere campers in de stalling en aan de stalling zelf.
Dan ben jij dus Wettelijk Aansprakelijk.
@Kees-s,

Hierboven schrijf je "geen W.A. nodig" en nu schrijf je dat het in de beperkt casco zit.
Dat is een tegenstelling.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door Kees_S »

Mijn premie is 45,- euro minder per maand tijdens de schorsing. Ik denk dat jij bij de verkeerde verzekering zit dan?
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Verzekering



Bericht door Kees_S »

rongreven schreef:
wo 27 okt 2021, 10:37
rongreven schreef:
do 21 okt 2021, 11:22
Kees_S schreef:
do 21 okt 2021, 9:43
Loeki schreef:
do 21 okt 2021, 6:58
Minstens de WA verzekering, zodat je verzekerd blijft tegenover derden.
Casco en mini-casco etc dekken enkel je eigen schade en niet de schade die je mobi eventueel veroorzaakt aan anderen.
Hoe kan jouw Mobi schade aan anderen veroorzaken indien hij stil staat (je mag immers niet geschorst rijden)?
Dus geen WA nodig. Wel beperkt casco voor als ze hem stelen of als hij affikt.

En wat nu als jouw mobi als eerste affikt?
En daardoor schade toebrengt aan de andere campers in de stalling en aan de stalling zelf.
Dan ben jij dus Wettelijk Aansprakelijk.
@Kees-s,

Hierboven schrijf je "geen W.A. nodig" en nu schrijf je dat het in de beperkt casco zit.
Dat is een tegenstelling.
Schade door brand veroorzaakt door een van mijn eigendommen is verzekerd op de WAP (de persoonlijke WA-verzekering).
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Het is niet vanzelfsprekend dat een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP) zonder meer dekking geeft voor alle schades.
https://www.independer.nl/aansprakelijk ... kking.aspx
Ik zou toch even de voorwaarden van je AVP raadplegen voordat je het WA-deel uit je camperverzekering tijdelijk stopt.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door rongreven »

Kees, even navragen, de avp is voor schade die je zelf toebrengt aan derden.
Voertuigen zijn uitgesloten.
Maar je moet zelf weten wat je doet, door schade en schande wordt men wijs.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door jan- »

Tec schreef:
do 21 okt 2021, 16:54
De camper is vanaf de weg niet zichtbaar. Staat met 4 wielen van de grond opgebokt en de accu is uitgeschakeld. Alles is mogelijk maar diefstal ligt niet voor de hand en mocht dat onverhoeds gebeuren hebben we geen camper meer maar nog wel brood.

Camper schorsen cq beeindigen had ik naar geïnformeerd en kreeg het volgende bericht van de NKC.


"Wanneer u uw camper schorst bij de RDW is het mogelijk de dekking te verlagen naar WA met beperkt casco. Met een WA + beperkt casco dekking bent u nog wel verzekerd voor brand, storm, diefstal en ruitbreuk. Voor uw camper wordt de premie dan Euro 39,16 per maand inclusief assurantiebelasting.
U heeft ook de mogelijkheid om de verzekering beëindigen. Het voertuig is dan niet verzekerd. De verzekering dient opnieuw aangevraagd te worden als u de camper weer uit de stalling haalt.
Per keer dat u de verzekering wijzigt, opzegt of aanvraagt betaald u poliskosten. De poliskosten zijn E11,13.
Meer informatie over de verzekeringen van de NKC vindt u op www.nkc.nl/verzekeringen."

Wel wordt om een schorsings bewijs gevraagd en zijn eventuele nieuwe polis voorwaarde van toepassen.
Ik wou de schorsing van de belasting opheffen en de NKC verzekering weer opnieuw in laten gaan. Schorsing opheffen kan nog dezelfde dag, maar verzekering opnieuw in laten gaan kan een paar dagen duren, omdat deze eerst geaccepteerd moet worden. Dat had ik niet verwacht, want als je een andere auto koopt, dacht ik dat de verzekering meteen in kan gaan. Je moet ook alles opnieuw opgeven zoals meldcode etc.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door Kees_S »

Heb je dan de verzekering helemaal opgezegd? Ik houd WA+beperkt casco aan en met één belletje naar NKC-verzekeringen loopt die weer door als all-risk.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door jan- »

Ja. Zie het bericht van Tec. Verzekering tijdelijk stoppen kon niet. Dus je moet hem dan opzeggen en weer opnieuw afsluiten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Verzekering tijdens schorsen?



Bericht door rongreven »

Volgens mij is het niet meer als logisch dat je als je de verzekering beïndigd dat je bij opnieuw verzekeren weer opnieuw alles moet aan/ingeven.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie