Ontbinden koopovereenkomst

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Tjulo
Berichten: 2
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 8:11

Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door Tjulo »

Er zijn dit jaar veel nieuwe campers verkocht waar leveringsproblemen mee zijn. Hoe lang ga je dan wachten? Kan een dealer je aan de koopovereenkomst binden? Nee dus, want voor de overeenkomst gelden meestal de ALGEMENE VOORWAARDEN BOVAG CARAVAN- en CAMPERBEDRIJVEN KOOP/ REPARATIE EN ONDERHOUD van 1 november 2018. Hierin staat dat je kan ontbinden onder bepaalde voorwaarden. Ook bij overmacht. Maar ook dan zijn er slechte die dealers weigeren mee te werken en een aanbetaling niet terug geven. Dan moet je een kostbare rechtszaak beginnen.
Ik vraag me af of er kopers zijn geweest die slechte ervaringen hiermee hebben gehad. Deze ervaringen lees je namelijk niet gauw in reviews. Review sites zijn niet gecertificeerd en kunnen slechte reviews verwijderen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door Camperic »

Ehhh ..... welkom!

Ben benieuwd wat de reden is van deze aanleiding om hier op bezoek te komen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door jheeck »

Ik ook. Verder denk ik dat dealers die in deze markt een aanbetaling vragen zichzelf in de vingers snijden. Zo'n groot risico lopen ze op dit moment niet. Mijn dealer verhaalde laatst over een nieuwe camper van ruim een ton die wegens een geschil over de configuratie niet werd afgenomen maar al twee dagen later een nieuwe koper had.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door jepebe »

Ik heb geen ervaring met ontbinden van een koopovereenkomst met bovagregels in de hand, maar mij lijkt, dat als er in die bovagregels staat dat bv een te lange levertijd regden voor ontbinding is, dat dat geen rechtzaak hoeft op te leveren. Die bovag is er juist om de gang naar de rechter te voorkomen, omdat kopers en verkopers zich binden aan die regels, waarbij bovag de scheidsrechter is.

Ik heb wel andere ervaringen met bovag, heel lullig dingetje, de contactsleutels van mijn occasion hadden beide een leeg batterijtje. Vervangen leidde niet tot verbetering, dus nieuwe sleutel. in de bovagregeltjes stond ergens dat ik twee werkende sleutels moest krijgen, en toen ik moest betalen voor die sleutels (schandelijk duur!) heb ik verteld dat volgens de bovagregeltjes dat niet hoefde. Gepruttel, toen bovag gebeld, die de garage belde en het was direct accoord.

Uit je bericht maak ik op dat je de lange levertijd als ontbindende voorwaarde ziet, dat je meent dat bedrijven zich beroepen op overmacht en dat daarom niet ontbonden kan worden. Mij lijkt dat je een beroep kunt doen op die overmacht als de levertijd nog veel langer is dan de leverancier je vertelde bij aankoop. Dat zul je dan wel moeten vastleggen, die levertijd!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door EasyBee »

Tjulo schreef:
wo 13 okt 2021, 9:38
Ik vraag me af of er kopers zijn geweest die slechte ervaringen hiermee hebben gehad. Deze ervaringen lees je namelijk niet gauw in reviews. Review sites zijn niet gecertificeerd en kunnen slechte reviews verwijderen.
Welkom op dit forum.
Laat dit nou geen reviewsite zijn. De warme en koude douche doen we hier niet aan. Dus kijk even naar de forumregels.
viewtopic.php?f=1&t=8394039
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door Dafluc »

Als een dealer op dit moment een nieuwe camper bestelt bij de fabrikant moet hij bij veel merken anderhalf jaar wachten voordat hij hem in huis heeft. Ik ga er toch vanuit dat een dealer dit ook aan zijn klant zal laten weten. Dus niet uit de voorraad kopen is helaas lang wachten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door Camperic »

Ik hoorde onlangs wel een goede ervaring bij een dealer, mag dat ook :wink:
Een in oktober 2020 bestelde camper kon niet volgens de bij koop gemelde levertijd voor de zomervakantie dit jaar worden geleverd. De klant wilde de koopovereenkomst ontbinden en dat heeft de dealer ook gedaan, die vervolgens ook de bestelling bij de fabriek kon annuleren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door isoplus »

Als je een koopcontract getekend hebt, en daar gaan we van uit, gelden de voorwaarden uit dat contract, niets meer en niets minder.
De meeste contracten hebben voorwaarden voor ontbinding dus ook bij camperdealers is dat zo.
Als klant kun je het niet met een dealer eens zijn en als de dealer onwillig is om volgens de contractvoorwaarden te handelen dan is rechtskundige hulp de aangewezen weg. Je moet dan wel zeker van je zaak zijn, zulke grappen kosten altijd een van beide partijen geld.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door evdoetelaar+larana »

Tjulo schreef:
wo 13 okt 2021, 9:38
......... Hoe lang ga je dan wachten? ..........
Hoe lang je gaat wachten is afhankelijk van a. de met de verkoper overeengekomen termijn en b. als de wettelijke of de overeengekomen termijn al is overschreden > is de langere termijn een bezwaar voor je, óf .... heb je nog andere alternatieven?
Tjulo schreef:
wo 13 okt 2021, 9:38
Kan een dealer je aan de koopovereenkomst binden?
Daar is een koopovereenkomst nu eenmaal voor. Net zoals de dealer ook verplichtingen naar de koper moet nakomen.
Tjulo schreef:
wo 13 okt 2021, 9:38
Nee dus, want voor de overeenkomst gelden meestal de ALGEMENE VOORWAARDEN BOVAG CARAVAN- en CAMPERBEDRIJVEN KOOP/ REPARATIE EN ONDERHOUD van 1 november 2018.
Jawel dus, een koopovereenkomst is voor beide partijen (verkoper en koper) niet vrijblijvend. Als de betreffende dealer geen gebruik maakt van de Bovag algemene voorwaarden, maar eigen voorwaarden heeft, kun je ook geen beroep doen op die Bovag voorwaarden. Let er dus op welke voorwaarden van toepassing zijn, dat je vóór de koop weet welke voorwaarden van toepassing zijn en zorg dat je daarvan altijd een afschrift hebt.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door travelscout »

Contract voorwaarden zijn soms in strijd met "de wet".
Naarmate het bedrag hoger is, is het ook zinvoller -als andere mogelijkheden uitgeput zijn-, strijd te leveren.
Wel even tijdig overleggen met je rechtsbijstand verzekering!

Overigens is het niet ongebruikelijk bij een te late levering, een vergelijkbare voertuig in bruikleen te krijgen.
Paul.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door Lambiek »

Ja,

Je wilt uiteindelijk toch je bestelde camper

Maar , bij annulering , denk vaak andere achterliggende rede

Wel vervelend als je lang moet wachten
.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door rollercoaster »

Dafluc schreef:
wo 13 okt 2021, 11:51
Als een dealer op dit moment een nieuwe camper bestelt bij de fabrikant moet hij bij veel merken anderhalf jaar wachten voordat hij hem in huis heeft. Ik ga er toch vanuit dat een dealer dit ook aan zijn klant zal laten weten. Dus niet uit de voorraad kopen is helaas lang wachten.
Hymer en Carthago is nu bestellen en idd 2023 leveren ( dat wisten we hadden wij van diverse dealers gehoord ) , toch probeerde een Carthago dealer ons nog wijs te maken dat die nog enkele bouwplaatsen had bij Carthago , wij wisten precies welk type wij wilden en de nodige opties , daar kwam een prijs uit , plus inruil onze camper , dus om lang verhaal kort te maken wij de camper besteld levering rond mei / juni 2022 , eventueel latere prijs verhogingen nam de dealer voor zijn rekening.

Hij vroeg of wij bereid waren om een aanbetaling te doen van 15000 euro , dat wilden we wel als hij ons op papier kon laten zien dat de camper ook idd 2022 geleverd werd , dat heeft een week of twee geduurd met regelmatig bellen en e-mail verkeer maar geen bevestiging , toen kwam hij met het bericht dat de levering toch 2023 werd , toen hebben wij er maar van afgezien om de Carthago te bestellen , maar ik vraag mij af wat er gebeurt was als je die 15000 euro wel betaald had , denk dat het dan moeilijk word om de order af te zeggen.

Ik vind dit geen eerlijke praktijken.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Tjulo
Berichten: 2
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 8:11

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door Tjulo »

Goed gedaan rollercoaster.
Bij leveringsproblemen is een goede communicatie tussen de camperdealer en de klant essentieel. De meeste dealers vinden dit gelukkig belangrijk. Pas op voor dealers die 10 campers verkopen en er maar 5 kunnen leveren en de klant levertijden beloven die ze niet waar kunnen maken. Een lekker voorraadje overeenkomsten en hamsteren voor later. De klant kan dan heel lang wachten of ontbinden, na in gebreke stellen, met een eventuele juridische nasleep.
Kijk altijd goed uit bij welke dealer je de camper koopt. Neem de review sites niet al te serieus. Vaak moet je echt best doen om een slechte review geplaatst te krijgen. Zoek op de dealernaam en klachten.
Besteed veel aandacht aan de leverdatum en wanneer er voor jou niet meer geleverd hoeft te worden.
Vraag altijd naar hun ordernummer (fabriek inplan code)
Betaal niet aan. Als het 2 jaar gaat duren is dit begrijpelijk zeer riskant.
En als laatste pas op verkopers die direct tutoyeren.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Ontbinden koopovereenkomst



Bericht door Maranopreis »

Oppassen bij aangaan van koopovereenkomsten geldt voor veel meer zaken dan alleen aankoop van campers.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Plaats reactie