Van caravan naar camper (maar toch niet)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door freekvo »

Toen wij met pensioen zijn gegaan (01-01-2018), hebben we gekeken of een camper misschien iets voor ons zou zijn in plaats van de caravan. Maar wij vonden de nadelen (weinig binnenruimte, geen eigen vervoer vanaf de camping/staplaats, duur in aanschaf) niet opwegen tegen de voordelen (alles binnen handbereik, mogelijkheid om vrij te staan, snelle installatie op de kampeer-/staplek).

En toch kriebelt het sinds die tijd. Niet zozeer om een camper in de zomer te gaan gebruiken (wij staan dan 3 maanden op dezelfde plek) maar wel in de winter (als we nu in de winter met de caravan op pad zijn, blijven we toch ook niet lang op dezelfde plek). Bovendien wil ik na deze coronaperiode wat meer dan alleen de oostkust van Spanje zien. Veel verder dan Denia-Benidorm zijn we nog niet geweest omdat we dat te ver vinden met auto + caravan (zit gewoon tussen onze oren).
Maar ja, om een camper 'er bij' te gaan nemen, is wel een hele extra aanschaf.
En toch willen we wel eens weten hoe dat is om 2-3 maanden met een camper op pad te zijn in de winterperiode. Iedereen adviseerde ons om dan te gaan huren maar dat willen we niet. Dat is toch anders dan een eigen camper.

Het toeval wil dat onze dochter en schoonzoon ook op zoek waren naar een camper maar dan voor (beperkt) gebruik in de zomermaanden voor een aantal weekenden en de zomervakantie. En dat is nu net de periode waarin wij weer geen camper willen gaan gebruiken.
En dus is het idee geboren om de aanschafkosten van een camper te delen. Maar die moet dan wel beschikken over minstens 5 gordelplaatsen (zij hebben 3 kinderen) en 4 slaapplaatsen (1 van de kids kan wel in een tentje). En dat maakt het aanbod (wat al gering is) nog een stuk kleiner.
In eerste instantie hebben we gekeken tot een budget van € 30.000. Maar wat er in de prijsklasse te koop is, vinden wij toch motorisch te gebruikt' en van binnen 'te geleefd'. Vooral als je dat vergelijkt met jongere (en veel duurdere) campers. Dus werd het budget verdubbeld.

Na enig zoeken hebben we de ideale camper voor ons (denken we) gevonden en niet eens zover bij ons uit de buurt: een Elnagh King 580G uit 2015 met 5 gordel en 4 slaapplaatsen.

Aangezien wij alleen het kamperen met een caravan gewend zijn, zullen er vast vragen opdoemen die ik dan ongegeneerd hier op het forum zal gaan gaan stellen :-)

Voorlopig kunnen we de camper naast ons huis stallen (evenals de caravan die in de afgesloten garage staat); dat is dan weer een voordeel van kleiner gaan wonen wat niet echt gelukt is.................
Nu kunnen we alles naar eigen wens gaan inrichten; de inventaris van de caravan blijft in de caravan dus we zullen veel nieuw moet gaan kopen (en een aantal dingen hadden we al bewaard omdat we dat zonde vonden om weg te gooien).
Voor de mobiliteit hebben we 2 elektrische vouwfietsen bij de Decathlon gekocht; deze hebben een beperkte actieradius maar zijn dan ook niet bedoeld om lange afstanden te gaan fietsen (wij zijn geen 'fietsers' maar 'wandelaars'). Wel kunnen we daarmee 'even' naar de dichtstbijzijnde winkel fietsen als dat nodig is.

20211012_152954.jpg
20211012_152954.jpg (101.6 KiB) 833 keer bekeken
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door lassche »

Maar hebben jullie die camper al gekocht? Of zijn jullie de aankoop nog aan het overwegen?

Want dit lijkt mij niet de meest geschikte camper om in de winter mee op pad te gaan.

Ik zou in ieder geval een goed geisoleerde camper nemen met een vorstvrije dubbele bodem voor de (afval)watertanks.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door hathi »

Freek, ik kan kort zijn: gewoon alles goed gedaan :thumbup: Nog even wennen en het gaat vast goed komen.
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door seth_space »

Ik vermoed dat die winterreis richting spanje gaat en dus is al die extra isolatie minder noodzakelijk.
Maar misschien zit ik er naast..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door Camperic »

lassche schreef:
di 12 okt 2021, 19:33
Maar hebben jullie die camper al gekocht? Of zijn jullie de aankoop nog aan het overwegen?
Staat op de website van verkoper als verkocht :wink:

Mooie camper :thumbup:
Ben wel benieuwd wat deze camper weegt zoals gekocht incl. gemonteerde accessoires.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door freekvo »

Hij staat al ruim een week naast ons huis ;;-)
En we hebben een hekel aan kou dus we gaan in de winter zeker richting het zuiden.
En het gewicht? We hebben nog niet gewogen maar veel extra's zit er niet in, hoor.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door lassche »

Dan is een dubbele bodem minder van belang

Veel plezier er mee!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door Camperic »

freekvo schreef:
di 12 okt 2021, 20:18
En het gewicht? We hebben nog niet gewogen maar veel extra's zit er niet in, hoor.
Meten = weten en van de 2985kg in de advertentie zou ik niet uitgaan :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door tonic »

Dat zal dus een uitdaging zijn met 5 personen
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1643
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Van caravan naar camper (maar toch niet)



Bericht door noneku »

Camperic schreef:
di 12 okt 2021, 20:28
freekvo schreef:
di 12 okt 2021, 20:18
En het gewicht? We hebben nog niet gewogen maar veel extra's zit er niet in, hoor.
Meten = weten en van de 2985kg in de advertentie zou ik niet uitgaan :wink:
In de advertentie staat ledig gewicht 2985kg, en rijklaar gewicht 2985kg. Knap :wink:
Plaats reactie