Hoeveel PK nodig in de bergen?
Hoeveel PK nodig in de bergen?
Is 85 pk dieselmotor voldoende om met een camper van 2200 kg de bergen in te gaan?
Groet Nico
Groet Nico
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Vroeger waren die bergen hetzelfde als die er nu zijn. Toen waren de auto's allemaal 85 pk en die reden daar ook al.
Alleen die van nu gaan sneller omhoog.
Bert
Alleen die van nu gaan sneller omhoog.
Bert
- bupozaanstad
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
- Locatie: Zaanstad
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Mijn Ducato heeft 75PK en rij er gewoon de Alpen mee door, 3 weken geleden nog de Col de la Bonette gereden. OK het gaat minder snel dan met 120PK maar als je op tijd terugschakelt kom je gewoon boven
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Tja, je rijdt soms vooraan in de file. Niets van aantrekken, je komt er ook.
(Er zijn er die onze 130pk al te weinig vinden.)
//Kees
(Er zijn er die onze 130pk al te weinig vinden.)
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
In de naoorlogse tijd werd er met vrachtwagens van 25 tot 30 ton met 110 pk op Italie gereden. En niets tunnels enzo, alles passen.
85 pk is geen enkel probleem als je de tijd hebt en neemt.
Helling af is een veel groter probleem, maar dat geldt ook voor campers met 200 pk.
85 pk is geen enkel probleem als je de tijd hebt en neemt.
Helling af is een veel groter probleem, maar dat geldt ook voor campers met 200 pk.
-
- Berichten: 4585
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Vermogen is altijd een mooi onderwerp voor bij de borrel.
Je hoort altijd mensen er over praten die te weinig hebben, zij die het wel hebben hoor je niet klagen.
(dit is bij zendamateurs ook altijd zo)
Je kunt in een auto maar zoveel mogelijk tork hebben bij al een lage toerental.
Dan kan het zomaar zijn dat een auto met heel veel pk deze op het verkeerde toerental afgeeft en je er zo niet veel aan hebt in de bergen.
Theo
Je hoort altijd mensen er over praten die te weinig hebben, zij die het wel hebben hoor je niet klagen.
(dit is bij zendamateurs ook altijd zo)
Je kunt in een auto maar zoveel mogelijk tork hebben bij al een lage toerental.
Dan kan het zomaar zijn dat een auto met heel veel pk deze op het verkeerde toerental afgeeft en je er zo niet veel aan hebt in de bergen.
Theo
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
In de bergen hebben erg stijle wegen meestal een rechter baan voor zwaar en langzaam verkeer. Ik heb deze ook wel eens een enkele keer moeten nemen ondanks een 3500kg camper met 140pk 9 traps automaat, prima te doen.
Naar beneden op de motor remmen, ofwel spelen met de versnellingen en een toerental rond de 3000rpm, tegen oververhitte schijfremmen.
Naar beneden op de motor remmen, ofwel spelen met de versnellingen en een toerental rond de 3000rpm, tegen oververhitte schijfremmen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
- Bas vd laar
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Om wat voor een camper gaat het?
Een 85 pk turbomotor gaat al een heel stuk vlotter de berg op dan een 85 pk motor zonder turbo.
Je geeft te weinig info
Een 85 pk turbomotor gaat al een heel stuk vlotter de berg op dan een 85 pk motor zonder turbo.
Je geeft te weinig info
- hurktoilet
- Berichten: 8265
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Klopt. Wat camper-tzegt klopt alleen soms op de grote weg. Op de leuke kleine weggetjes heb je zelden kruipstroken. Maar als je een haastkikker achter je aan krijgt, ga dan op een geschikte plek gewoon even van de weg, kun jij nog langer van het landschap genietenbupozaanstad schreef: ↑zo 26 sep 2021, 10:34Mijn Ducato heeft 75PK en rij er gewoon de Alpen mee door, 3 weken geleden nog de Col de la Bonette gereden. OK het gaat minder snel dan met 120PK maar als je op tijd terugschakelt kom je gewoon boven
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Op de brommer lukt ook nog wel,als je zo bagataliseerd,de bergen ,zijn uiteraard het zelfde ,maar de wegen,en het verkeer,is sneller geworden,Als je in een beklimming zit,houd je niet enkel jezelf, maar ook het achterop rijdend verkeer op,of je dat wil ?bupozaanstad schreef: ↑zo 26 sep 2021, 10:34Mijn Ducato heeft 75PK en rij er gewoon de Alpen mee door, 3 weken geleden nog de Col de la Bonette gereden. OK het gaat minder snel dan met 120PK maar als je op tijd terugschakelt kom je gewoon boven
Hans
Re: Hoeveel pk nodig in de bergen
Heb ik voor die ene keer geen enkele moeite mee, ze wachten maar even. En wanneer het goed kan ga ik aan de kant en krijg dan bijna altijd een duimpje omhoog of een korte claxon stoot. 'Dank je wel!'
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19164
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Behalve op de Route Napoleon, met mijn VW-bussie met zo'n 1600 Golf dieseltje erin moesten we in de 2 naar boven... En niet stoppen, voor die anderen, want dan moest ik de rest van de klim in de één doen, dan kreeg ik 'm niet meer in zijn twee...
Dat was in 2001 dacht ik. Met iets van 50pk?
Dat was in 2001 dacht ik. Met iets van 50pk?
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
en lopend met minder dan 1 pk , kwam je ook boven.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Als je geen turbo had was die diesel 48 Pk! Die bus hadden wij ook in de tachtiger jaren. En dan met een boot op trailer naar Joegoslavie. Altijd op het kruipspoor, maar we kwamen er wel