Hoeveel PK nodig in de bergen?
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Het gaat om koppel, bij de meeste diesels voor bestelbusjes zit het maximumkoppel ergens in de buurt van 2000 toeren per minuut.
Afhankelijk van het aantal versnellingen, dat je bus heeft, bepaal je in welke lage versnelling je tegen de bult op kruipt, en ja dat kan soms de tweede zijn, en nee dan ga je niet hard.
Maakt toch verder niets uit tenzij je beroepsmatig de hele dag in de bergen zou moeten rijden. Het is maar vakantievervoer.
Afhankelijk van het aantal versnellingen, dat je bus heeft, bepaal je in welke lage versnelling je tegen de bult op kruipt, en ja dat kan soms de tweede zijn, en nee dan ga je niet hard.
Maakt toch verder niets uit tenzij je beroepsmatig de hele dag in de bergen zou moeten rijden. Het is maar vakantievervoer.
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Als je echt in de bergen zit, met van die haarspeld bochten, dan heb je aan veel pk's helemaal niets.
Bij mij gaat dit zo;
Ga in bv de 3 omhoog en dan komt de haarspelt bocht.
Afremmen en terug naar 2e en rustig de bocht door.
Gas geven en naar de 3e versnelling en gas er op.
Volgende haarspeldbocht afremmen en terug naar de 2e versnelling.
Na de bocht weer gas er op en naar de 3e versnelling en dan komt de volgende
bocht er weer aan en weer terug naar de 2e en de bocht door.
En dan laat ik hem lekker in de 2e versnelling staan met een gasgeven tot een 2500 t/min.
Het kost veel brandstof en je schiet er niets mee op.
Op mijn gemak in de 2e kom ik lekker ontspannen boven met minder slijtage.
Dus wat heb je dan aan veel pk's.
Bij mij gaat dit zo;
Ga in bv de 3 omhoog en dan komt de haarspelt bocht.
Afremmen en terug naar 2e en rustig de bocht door.
Gas geven en naar de 3e versnelling en gas er op.
Volgende haarspeldbocht afremmen en terug naar de 2e versnelling.
Na de bocht weer gas er op en naar de 3e versnelling en dan komt de volgende
bocht er weer aan en weer terug naar de 2e en de bocht door.
En dan laat ik hem lekker in de 2e versnelling staan met een gasgeven tot een 2500 t/min.
Het kost veel brandstof en je schiet er niets mee op.
Op mijn gemak in de 2e kom ik lekker ontspannen boven met minder slijtage.
Dus wat heb je dan aan veel pk's.
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Precies en dan speciaal voor Frankrijk hang ik een bordje aan mijn fiets.
M.v.gr. GenE
Carpe diem.
Carpe diem.
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Bij mij kan ik dan echt niet meer terug naar 3 met 95pk (ooit, toen ie nieuw was).Peter LMC schreef: ↑zo 26 sep 2021, 19:07Als je echt in de bergen zit, met van die haarspeld bochten, dan heb je aan veel pk's helemaal niets.
Bij mij gaat dit zo;
Ga in bv de 3 omhoog en dan komt de haarspelt bocht.
Afremmen en terug naar 2e en rustig de bocht door.
Gas geven en naar de 3e versnelling en gas er op.
Volgende haarspeldbocht afremmen en terug naar de 2e versnelling.
Na de bocht weer gas er op en naar de 3e versnelling en dan komt de volgende
bocht er weer aan en weer terug naar de 2e en de bocht door.
En dan laat ik hem lekker in de 2e versnelling staan met een gasgeven tot een 2500 t/min.
Het kost veel brandstof en je schiet er niets mee op.
Op mijn gemak in de 2e kom ik lekker ontspannen boven met minder slijtage.
Dus wat heb je dan aan veel pk's.
Meestal is het in zijn 1 naar boven zien te komen, want overschakelen naar zijn 2 bij 25-30 km/h eindigt steevast in stilvallen.
Maar pk's heb je minder aan dan koppel inderdaad, had ik dat maar, dan is het wat makkelijker. Nu halen moderne vrachtauto's me in alsof ik stil sta.
Pleasure is the path of joy
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
En je hebt ook nog gelijk Peter 12,….. want zo is het in zo,n situatie tenminste, bij lange hellingen kom je altijd boven,maar, of je dat moet willen? …Ik heb in 35 jaar alle nieuwe beschikbare Motoren er wel in gehad,al was er dan nooit een stuk) ,ik wil wel met het verkeer mee
Hans
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Ts heeft het over een 85Pk met 2200 kg.
Dat is heel wat anders in gewicht dan die 3 asser van jou Peter.
Wat weegt die? Deze heeft niet voor niets 3 assen en dan (maar) 95 pk.
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
ach, als je minimaal maar net genoeg hebt, kom je altijd boven.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Toen de dieren nog spreken konden, had ik een 2CV 400cc met 9 PK. 2x mee naar Zermat-Zwitserland wezen skiën. Raar maar waar, mijn oom met z'n Jaguar was er sneller dan ik , maar la Deuche kwam er ook, en met minder benzine dan de Jag
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
We hadden een Chausson Welcome 50 1.9TD 84pk.
Dat was in de bergen wel werken, en de motor op toeren zien te houden in zijn 2e versnelling. Met haarspeldbochten keek de bijrijder of de kust veilig was, zodat we in een ideale lijn de bocht konden nemen. En snelheid konden houden.
Nu hebben we een Ducato bus, 3.0TD 180pk.
Dat gaat wel even relaxter in de bergen. Op Kreta hadden we soms steile korte hellingen van 25%, "met 2 vingers in de neus" naar boven.
Daar zou de 84 pk het niet gered hebben.
Maar alles hangt af van je koppel en hoeveel bagage je gaat laden.
Sjaak.
Dat was in de bergen wel werken, en de motor op toeren zien te houden in zijn 2e versnelling. Met haarspeldbochten keek de bijrijder of de kust veilig was, zodat we in een ideale lijn de bocht konden nemen. En snelheid konden houden.
Nu hebben we een Ducato bus, 3.0TD 180pk.
Dat gaat wel even relaxter in de bergen. Op Kreta hadden we soms steile korte hellingen van 25%, "met 2 vingers in de neus" naar boven.
Daar zou de 84 pk het niet gered hebben.
Maar alles hangt af van je koppel en hoeveel bagage je gaat laden.
Sjaak.
- bupozaanstad
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
- Locatie: Zaanstad
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Noem ze maar op Agnel, d’Izoard, l'Iséran, la Bonnette, la Cayolle, Chaussy, Galibier, Glandon, Noyer, Tourmalet, Champs en ik zal er best nog wel wat vergeten maar met lading ruim 2 ton en met mijn 75pk geen probleem om boven te komen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Het boven komen is eigenlijk niet gauw het probleem hier. T moet wel heel gek lopen wil dat niet lukken.
Waar het hier om gaat is de vraag hoe wil je boven komen.
Als een haas met peper in z’n r..t of als n slak op z’n gemak.
T is maar wat jezelf fijn vindt.
Als je het eerste wilt, maar je hebt materiaal voor t tweede, dan heb je pas n probleem
Gegroet Rob
Waar het hier om gaat is de vraag hoe wil je boven komen.
Als een haas met peper in z’n r..t of als n slak op z’n gemak.
T is maar wat jezelf fijn vindt.
Als je het eerste wilt, maar je hebt materiaal voor t tweede, dan heb je pas n probleem
Gegroet Rob
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
- jaap van duijn
- Berichten: 2121
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Ooit jaren terug reden we bij Rosenheim met de auto en caravan omhoog in Duitsland.
Toen was er een Italiaans campertje dacht een FIAT, met Pa in hemd zonder mouwen achter het stuur en leek het of hij een paard aan het opjagen was.
Verder werd waargenomen dat Ma met 2 kinderen op schoot, en 4 kinderen met Oma en Opa achter inzaten.
Vanzelf de nodige attributen achterop zoals 5 fietsen.
Zal het nooit vergeten dat beeld.
Vandaar ook nooit geen kleinere vermogen auto gekocht als toen die Merc 280TE en ja op gas.
Dat zou me niet overkomen.
Ondertussen enkele Merc 220CDI verder en over miljoenen (jawel) km's een camper gekocht en een met overschot zodat ik niet die Italiaan ben met 65km omhoog.
En dat lukt perfect een en ander is gemoderniseerd, turbo, common rail en wat al niet meer.
Volgens mij al wat nu nieuw geleverd word voldoet aan de eis dat je de Brenner pas over kan en dan bedoel ik echt de pas, niet de snelweg en brug bij Insbruck.
Veel geluk en hulp toegewenst bij Uw zoektocht - groeten Jaap
Toen was er een Italiaans campertje dacht een FIAT, met Pa in hemd zonder mouwen achter het stuur en leek het of hij een paard aan het opjagen was.
Verder werd waargenomen dat Ma met 2 kinderen op schoot, en 4 kinderen met Oma en Opa achter inzaten.
Vanzelf de nodige attributen achterop zoals 5 fietsen.
Zal het nooit vergeten dat beeld.
Vandaar ook nooit geen kleinere vermogen auto gekocht als toen die Merc 280TE en ja op gas.
Dat zou me niet overkomen.
Ondertussen enkele Merc 220CDI verder en over miljoenen (jawel) km's een camper gekocht en een met overschot zodat ik niet die Italiaan ben met 65km omhoog.
En dat lukt perfect een en ander is gemoderniseerd, turbo, common rail en wat al niet meer.
Volgens mij al wat nu nieuw geleverd word voldoet aan de eis dat je de Brenner pas over kan en dan bedoel ik echt de pas, niet de snelweg en brug bij Insbruck.
Veel geluk en hulp toegewenst bij Uw zoektocht - groeten Jaap
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Boven komen lukt wel alleen veilig boven komen dat is wat anders,het huidige verkeer rijd een stuk sneller omhoog dan vroeger toen lag dat allemaal in verhouding.Wij komen net uit Tjechie en rijden met 130 pk maar hadden toch wel moeite om die vrachtauto's achter ons te houden in de klim vooral die Bulgaren en Polen rijden de achter bumper van de camper. Maar... wij zijn ook met 1900cc in Zuid-Frankrijk gekomen met het zweet tussen de billen.
Mvrgr.Wil
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Re: Hoeveel PK nodig in de bergen?
Als je op vakantie bent moet je je vooral niet laten opnaaien door wat er achter je rijdt. Met zweet tussen je billen op vakantie gaan is doodzonde. Die Oostblok chauffeurs zijn een nog steeds oprukkende plaag, wen er maar aan, en negeer ze als ze je "opduwen".