Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door Atoz »

appellover schreef:
do 23 sep 2021, 15:49
De Koelvrieskast gebruikt 166 watt gemiddeld (4kw per etmaal.)
Maar dat is dus geen Compressorkoelkast, daarom verbruikt deze ook zo heel veel.

Edit:
Je wil een grotere, dat kan, verbruik 2,01A per uur x 24 uur is dat 48,24Ah of slechts 650W bij benadering.
https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... -koelkast/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door appellover »

Toch flinke investering zo’n koelkast.
Zal ook meer solar op dak en dure accu’s moeten.
Met 50 amp verbruik per dag werkt niet in mijn situatie.
Of moet hele dag zon hebben in de zomer,maar heb geen ruimte meer op dak.
Wel mooie koelkast en redelijk verbruik.Kost een paar stuivers maar heb je ook wat.
Zolang onze koelkast het goed blijft doen,houden zo.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door DucatoDolf »

Bezoek eens een beurs of dealer en bekijk eens wat verschillende modellen en indelingen en maak aan de hand daarvan een uitgebreider plan van eisen. Hoeveel personen op kenteken(je sprak over evt gezin) ? Dat bepaalt al veel voor de indeling. Welke indeling lijkt je handig? Type zitjes, bedden, keuken opstelling (alkoofbed is klimmen). Eventueel verdiep je je in het brede scala aan merken welke allemaal hun eigen focus hebben of juist alleen maar met elkaar concurreren. Vervolgens kijk je wat er überhaupt nog te koop is en houdt in je achterhoofd dat zonnepanelen vaak niet royaal aanwezig zijn op fabriekscampers en je die dus nog moet aanschaffen.

Enne, een Ducato L4H3 buscamper nog te klein betekent dat je dus iets van 7meter of meer zoekt?

Ik mis het KISS eigenlijk in de combinatie met je andere wensen. Een (half-) integraal is alles behalve KISS. Complexe electrische apparaten en systemen. En voor 20k kom je in de categorie oudere campers met opbouw die mogelijke lekkage problemen kunnen hebben, fragiele raampjes en rollo's, verouderde apparatuur etc.

KISS is in mijn ogen een relatief jonge Ducato L4H3 zelf bouwen (of laten doen) met een vast bed achterin, 12v compressor koelkast, loodaccutje met lader, evt idd opvouwbaar zonnepaneel, diesel of benzine gaspit, portapotti onder het bed, draaischijven onder je voorstoelen en gaan 8-) .

Hoop tips zijn al gegeven over gas en elektriciteit en koelkasten e.d. Ik heb alleen nog niet helder wat je precies wilt, vandaar mijn enorme tweedeling in tips :wink:
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door L4H3 »

Heb zelf een Ducato Bus L4 H3 en ga daar vaak meerdere keren per jaar lang mee weg. Heb de camper zo gemaakt dat alles op 12v is. Sta nooit aan de paal. Heb 620 LifePo4 aan boord en een 300wp paneel op dak. Laptop, telefoons, fietsen. maxfann en koelkast. Het gaat allemaal op 12v. Koken doen we op gas. Met een fles doe ik dan ook ruim 1 jaar. Heb een omvormer van 12v naar 230 volt 800Watt voor de fietsen op te laden en water te koken. Heb een dcdc booster aan boord van 40A maar heb die nog nooit gebruikt. Kan me voor stellen dat mocht er 1 maand geen zon zijn dat ik hem dan moet gebruiken. controleer voor vertrek dat je i.i.g. je distributieriem. Kijk ook naar je banden remmen en schijven of die nog goed zijn en niet te oud. Een klapband kost je veel tijd en mss veel schade. Spreek uit ervaring. Een paar goede stoelen zijn zeer belangrijk voor een lange reis evenals een stevige tafel. |En vergeet die pot pindakaas niet want die kan je bijna niet krijgen in het buitenland. Zuuk6 met je trip.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door marjasjaak »

Wij zijn nu op de terugweg met zelfbouw buscamper vanuit Kreta. We hebben op wegen gereden waar een polyester doos camper niet zou kunnen komen. Onderweg een NL koppel ontmoet die ook lang op reis zijn, maar wel veel diepe kras schades hadden omdat de 'camper doos' toch te breed was.
Een buscamper is op slechte wegen toch iets steviger dan zo'n polyester of aluminium opbouw camper.
In Albanië hebben we op wegen gereden die de naam weg niet waard waren.
Sjaak.
Plaats reactie