Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door dieseltje+ »

FrankJC schreef:
wo 22 sep 2021, 12:54
Sandor Gora schreef:
wo 22 sep 2021, 10:38
Geen bus dus, maar een "gewone" camper.
Waarom geen bus? Ze zijn met z'n tweeën, wij hebben een L4H2 met z'n tweeën en langsbedden, gaat uitstekend.
Euh...miss omdat TS schrijft
De eisen:
- Beetje ruimte, een VW bus oid zien we niet zitten.
:wink:

Ts ziet hier meer beren dan hij ooit gaat zien :-B
Voor max 20k kan je een prima camper kopen die deze reis aan kan. Krijg je wel pech, vaak eenvoudiger en goedkoper op te lossen. Onze eerste camper koste €5500, gelijk naar Noorwegen, 5200km probleemloos.
Blader eens door het forum, genoeg topic's met mankementen van jonge dure campers.
Gezond hollands verstand gebruiken bij aanschaf.

Wel of geen alkoof?!
Zoals zo vaak zal een persoonlijke voorkeur zijn. Wij hebben wel een alkoof (die we gebruiken als soort van garage), wij willen juist weer geen garage om diverse redenen.
Wat al genoemd is...miss een paar nachie's in Nederland van te voren, even wegwijs worden in en met de camper, kleine mankementen/aanpassingen/veranderingen.
Sluit toch maar af met
"vaak ben je te bang" :cheers:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door appellover »

Als het heel erg warm is ,35+ koken we ook wel op een partygril van campingaz met een 907 eronder.
Mijn vrouw vindt het dan te warm binnen.
Ik mag nooit koken maar dat vind ik niet erg, houd ik zo.
Doen dus heel lang met een 907.
Laatst nieuwe vulling gekocht in Portugal voor 14,95€
Deze zomer maar 2 keer gebruikt.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door FrankJC »

dieseltje+ schreef:
wo 22 sep 2021, 16:32
FrankJC schreef:
wo 22 sep 2021, 12:54
Sandor Gora schreef:
wo 22 sep 2021, 10:38
Geen bus dus, maar een "gewone" camper.
Waarom geen bus? Ze zijn met z'n tweeën, wij hebben een L4H2 met z'n tweeën en langsbedden, gaat uitstekend.
Euh...miss omdat TS schrijft
De eisen:
- Beetje ruimte, een VW bus oid zien we niet zitten.
:wink:
Je gaat een VW bus toch niet vergelijken met een L4H2 :?:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door Atoz »

Zelfs onze ''goed'' onderhouden camper gaat onderweg al wel eens stuk.
Het is zinloos om voor elke grote trip alles te laten vervangen .
Dus heb ik voor onderweg een beperkte hoeveelheid gereedschap bij.
Wat we niet bij hebben en toch nodig hebben kopen we dan maar.

Als je achterlicht stuk gereden wordt in Benidorm, rij je niet naar huis maar bestel je op amazon.es het onderdeel laat het leveren en doet de herstelling.
Kostprijs.... 25€
En de rest ging gewoon verder.

En nu we het toch over geld hebben.... Hou wat budget over, mocht er wat stuk gaan kan je het betalen.

En als je niet bang was om te springen, dan kom je terug met straffe herstellingsverhalen!
Franse Koppelingskabel
Franse bevestigings rubber voor de uitlaat
Franse accuklem, afgebroken op de huishoudaccu
Spaanse band herstelling
Spaanse achterlicht
Portugese remblokken
Poolse velgen en banden
Belgische ... Te veel om op te noemen.
Ach ja na 65.000 km met onze 20 jaar oude bus hebben we geen klagen, het hoort er bij.

Maar het hebben van een plan B is altijd de helft van de oplossing.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door Kroppie »

:thumbup: :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door dieseltje+ »

FrankJC schreef:
wo 22 sep 2021, 16:51
dieseltje+ schreef:
wo 22 sep 2021, 16:32
FrankJC schreef:
wo 22 sep 2021, 12:54
Sandor Gora schreef:
wo 22 sep 2021, 10:38
Geen bus dus, maar een "gewone" camper.
Waarom geen bus? Ze zijn met z'n tweeën, wij hebben een L4H2 met z'n tweeën en langsbedden, gaat uitstekend.
Euh...miss omdat TS schrijft
De eisen:
- Beetje ruimte, een VW bus oid zien we niet zitten.
:wink:
Je gaat een VW bus toch niet vergelijken met een L4H2 :?:
Waarom niet?
Och miss heb je gelijk de VW L4H2 is een meter langer. Dat kan je niet vergelijken?! :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door FrankJC »

Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat TS een VW bus zoals de T4 bedoelt en dat weet jij eigenlijk ook wel, een VW L4H2 is een Crafter.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 23 sep 2021, 7:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door dieseltje+ »

Dat vermoed ik idd ook van TS :-B Maar hij noemt het niet, kan ook zo zijn dat TS sws geen bus wil.
Iets met appels en peren....
Jij maakt de vergelijking met wat TS dan miss zou bedoelen met waarschijnlijk een T4
Beetje ruimte, een VW bus oid zien we niet zitten
en een L4H2 (neem aan dat je daar een Ducato of verwante bedoeld) die heb te vergelijken met een VW Crafter en niet met een T4
Gaat nergens meer over :wink:
Ontopic
Horen het wel van TS hoe en wat.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Oliver77
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 sep 2021, 3:02

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door Oliver77 »

Bedankt voor alle reacties!! Super, heb er gelijk veel huiswerk bij dus dat is fijn.

Om enige context te geven: We hebben de halve wereld over gezeild in een goed jaar dus we zijn niet erg bang aangelegd. De beren zijn we niet bang voor en onderweg wel geleerd dar je het meeste zelf kan fixen of iemand vind die je kan helpen.

"Onmogelijk met dat budget" of "ga eerst maar eens een paar weken huren" is niet onze stijl. Vaak ben je te bang, dat vind ik mooier Karel. De 20k is vertrek klaar, tuurlijk extra budget voor reparaties of verbeteringen onderweg.

Bus vinden we te klein simpel. Als het bevalt houden we de camper en dan is het ook met een gezin nog te doen dacht ik zo. We hebben gekampeerd en een zeilboot is ook kamperen op het water immers.

Opvallend dat de meeste koelkasten dus blijkbaar op gas zijn. Dat is wel jammer, ben gewend met stroom te werken daarvoor.

Hoe reëel is diefstal? Lees her veel maar is dit gebaseerd op feiten of bangmakerij / van horen zeggen. Tijdens onze zeilreis nooit wat gehad maar van tevoren waren er allerlei mensen die de gekst3 dingen adviseerden..

Verder hou ik graag her KISS principe aan, keep it simpel stupid. :)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door zwerf-busje »

Oliver77 schreef:
do 23 sep 2021, 2:04

Opvallend dat de meeste koelkasten dus blijkbaar op gas zijn. Dat is wel jammer, ben gewend met stroom te werken daarvoor.
Dat is een principiele keuze tussen een absorptiekoelkast of een compressorkoelkast.

Absorptiekk is geruisloos, en kan op 220v, 12v (alleen tijdens rijden) of gas.
Compressorkk bromt licht, maar gaat op 12v.

Dus als er geen 220v paal is en je rijdt niet, dan moet de absorptiekk op gas.
De absorptie kk kan namelijk niet op 12v tijdens stilstand vanwege het hoge verbruik.

De compressorkk vraagt weer meer van je elektrisch systeem, en veel mensen vinden de lichte brom een probleem.

Ik heb eerst twintig jaar een camper met absorptiekoelkast gehad, maar toen stonden we vooral op campings.
Nu met de "nieuwe" camper een compressorkoelkast en eigenlijk bevalt dat beter, ondanks het geluids "nadeel".

Er zijn meer mogelijkheden en voor- en nadelen maar dit is wel het belangrijkste.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door evdoetelaar+larana »

Hier ook goede ervaringen met de compressorkoelkast. Lichte brom valt wel mee, overdag is er altijd wel omgevingsgeluid, dan hindert het bromgeluid niet. 's-Nachts schakelen we op de nachtstand. Slaap er direct naast, geen hinder.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door Bas vd laar »

"Onmogelijk met dat budget" of "ga eerst maar eens een paar weken huren" is niet onze stijl. Vaak ben je te bang
Zo is het :thumbup:

Wat betreft diefstal: Het gebeurt, let op waar je hem parkeert, stop er een GPS tracker in en liefst nog een startonderbreker.
Startonderbreker kun je zelf maken middels een verborgen schakelaar aangesloten op de stroomkabel van de brandstofpomp.
Dieven van oudere campers zijn vaak gelegenheidsdieven, dus hij moet snel mee te nemen zijn, lukt dit niet dan zijn zo ook snel weer weg.

Koelkast op gas vind ik ideaal, ik heb LPG om te koken en verwarmen, met een buitenaansluiting, dus gewoon tanken bij de pomp
Goedkoop en overal voorhanden.
Het verbruik is minimaal. Doe ongeveer 4 weken met een fles, de koelkast staat dan 24/7 aan, er wordt gekookt en af en toe de verwarming aan.
Vaak tank je eerder, als je toch langs de pomp komt.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door appellover »

Wij doen 20 dagen met een fles lpg ( kachel en boiler op diesel)
Een koelvriescombi en koken.
Zou niet weten hoe dat moet zonder gas.
De Koelvrieskast gebruikt 166 watt gemiddeld (4kw per etmaal.)
Heb 190 amp agm accu’s en 400 watt op dak.
Heb wel een s zitten rekenen maar met sombere dagen is het snel einde verhaal met de koeling.
Of reken ik helemaal fout?
Gasverbruik is 400gr.per etmaal dus ongeveer 25 dagen op een fles,komt koken bij dus die 20 dagen komt aardig uit.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Nieuw en gelijk veel vragen voor langere reis



Bericht door Atoz »

Koelen zonder gas kan, maar het is niet omdat wij een 65 liter koelkastje hebben dat jullie er geen grotere willen.
Dus werkt de onze op elektriciteit en is dus een Compressorkoelkast.
De onze draait op 12 volt, maar je kan ook een 230V volt COMPRESSORKOELKAST via een omvormer gaan gebruiken.
Let op dat je dan een compreso... Koopt.

Onze camper heeft altijd een huishoudaccu gehad die NIET aan de autoaccu verbonden was.
En omdat we echt niet aan de paal wilden liggen er dus zonnepanelen op het dak.
Eerst 400Wp, momenteel 740Wp. Die laatste ombouw vooral voor de maanden december en januari in het zuiden.
Accu was eerst tot grote tevredenheid AGM 230Ah en is momenteel omdat het kan een LiFePO4 van 400Ah zelfbouw
Dat zelf een LiFePO4 systeem bouwen heeft in mijn geval 360 dagen geduurd. Je inlezen de materie leren te begrijpen etc er kruipt tijd in.
Belangrijkste voordeel van LiFePO4 is de laadcurve. Zolang er plek is in dat systeem loopt elke druppel opgewekte zonne-energie er vlotjes in.
Wat bij een Loodzuur accu duidelijk niet het geval is.
Bijkomende voordelen zijn geen sulfateringsproces, een bijna constante spanning tijdens het ontladen.
Nadelen? Ja niet bij vriestemperaturen te gebruiken (laden en in mindere mate het ontladen) de koppeling tussen auto en huishoud accu is duurder, gewoon een dcdc booster gebruiken, zelf geen koppeling tenzij dat we indien nodig een kleine omvormer en LiFePO4 laadapparaat op 230 tijdens het rijden zouden gebruiken om bij te laden.
En jaaaaa de prijs!

Ergens ben ik gewoon een gevaccineerde anti-gasfles camperbouwer, vandaar ook al die moeite om van het gas af te kunnen.
Anderen zoals Ron, appellover, zijn zo tevreden van hun ''gas koelkast'' dat ze tevreden mogen blijven van me. Er is ook niets mis mee!

Gewoon keuze's maken en er dan voor gaan!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie