Ik ben van plan onze camper te laten opwaarderen naar 4000Kg. Ook wil ik de maximale aslasten bereiken.
Hiervoor via WDT de nodige info gekregen. Buiten hulpluchtvering en andere spiralen aan de voorvering moet ik ook andere velgen en banden, van 15” naar 16”. Buiten de speciale velgen moeten er ook banden met een minimaal draagvermogen van 116R gemonteerd worden.
Mijn bandenmaat nu is 215/70/15 en de banden met draagvermogen 116R zijn er alleen vanaf 215/75/16.
Een hogere band dus terwijl de velg al hoger wordt . Ik kom dus op een hoogte toename van 4,69 cm: een verschil van 6,87%. Het gevolg is nu een afwijkende teller, maar kan ik verder nog problemen verwachten?
Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
Ik heb hetzelfde, mijn teller geeft bij 85 al bijna 100 aan met 16 inch, maar verder geen problemen tegen gekomen.
Pleasure is the path of joy
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
Ik neem aan andersom? Bij 50km op de teller rij je bijna 55km en bij 90 km op de teller rij je bijna 100km. Tenminste als ik een omrekentabel mag geloven.
makkelijk is moeilijk zat
Re: Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
Van 15”” velgen naar 16”” kan volgens mij niet zonder meer.
Heeft dit niet te maken met de remklauwen? En remtrommels?
Kun je niet beter een zwaarder type camper aanschaffen?
Ik ben maar een leek, maar las zoiets op een duits camperforum.
Gr Gerrit
Heeft dit niet te maken met de remklauwen? En remtrommels?
Kun je niet beter een zwaarder type camper aanschaffen?
Ik ben maar een leek, maar las zoiets op een duits camperforum.
Gr Gerrit
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
Grotere velgen hebben meer ruimte en deze geven geen probleem. Daarvan weet ik welke ik moet hebben. Het gaat in dit geval over de bandenmaat
makkelijk is moeilijk zat
Re: Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
225/75 R 16 li 116 of 118 voldoet prima , mijn teller geeft nog steeds te veel aan, en is ook een zeer gangbare maat. Beide maten staan overigens vermeld in de deursponning en in het boek.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3066
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
Bij ons ook van 15 naar 16 inch gegaan. Dezent lichtmetalen velgen, let op de steek! Met de teller geen enkel probleem, integendeel, 100 is nu ook echt 100! Hooguit wennen voor wie toch altijd al het randje opzocht. Ik bepaalde mijn snelheid toch altijd al op de navigatie.
Wel goed bezig met opwaarderen! Velen gaan naar 3850 zonder opwaarderen van de achteras. Wel de toegestane maximum massa omhoog, maar niet de aslast van de achteras, waar het probleem feitelijk zit.
Groet,
Jaap
Wel goed bezig met opwaarderen! Velen gaan naar 3850 zonder opwaarderen van de achteras. Wel de toegestane maximum massa omhoog, maar niet de aslast van de achteras, waar het probleem feitelijk zit.
Groet,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Bandenkwestie bij opwaarderen technisch gewicht
Dank voor de reacties. Steek is 118, light chassis. Wielen met TUV keurmerk. Ik kan weer wat verder.
makkelijk is moeilijk zat