Vreemde geur

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Vreemde geur



Bericht door Don Esteban »

Wie heeft een verklaring voor het volgende:
We zijn momenteel op weg naar Oostenrijk en hebben gisteren de eerste etappe afgelegd. Direct na uitstappen bij de receptie van de camping bespeur ik een indringende reuk die me aan uitlaatgassen doet denken. Zal wel van een van de passerende aken komen die vlakbij over de Rijn varen, dacht ik. Eenmaal aangekomen op het aangewezen perceel ruik ik het nog altijd en wel heel dicht bij onze eigen camper. Zijn wij dan zelf de stankveroorzakers? Motorkap open, neus bij de uitlaat en ja hoor... het is onze camper die zo stinkt. Misschien een lek in het uitlaatsysteem? Maar dan wel vreemd als ik het 2 uur later nog ruik.

De eerste etappe was de eerste langere rit met nieuwe banden. Pirelli Carrier Camperbanden. Ik google en leer dat nieuwe banden zo'n 500 km kunnen stinken wegens het een of andere conserveringsspul waar een band mee bedekt kan zijn t.b.v. opslag. (we hadden 330 km gereden) Zou dat het geweest zijn? Daar was de stank volgens mij te sterk voor. Vandaag tijdens de gebruikelijke stop weer geroken maar ik ruik niks meer . Eenmaal op de 2e overnachtingsplek aangekomen uiteraard nog eens geroken. Ik ruik weer niks. Beetje bandenreuk als ik vlak bij de banden kom. (die overigens correct warm maar niet te heet zijn)
Uiteraard de vraag: iemand bekend met dit voor mij vreemde fenomeen?
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Vreemde reuk



Bericht door Rolling Rodie »

Het ruikt niet naar rotte eieren? Want dan is het je accu.
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Vreemde reuk



Bericht door Atoz »

Welke temperatuur hebben je accu's?
Geur van rotte eieren en hete accu's gaan samen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Vreemde geur



Bericht door leomerymilles »

Maar hij ruikt nu toch niks meer ,? Toch de banden denk ik
Accu rotte eieren ruikt anders dan uitlaat gassen is ook geen scherpe geur
Groet leo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vreemde geur



Bericht door hathi »

Conclusie,hoe meer ze slijten,hoe minder het word,dus maak je niet druk :lol3:
Hans
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vreemde geur



Bericht door isoplus »

Kijk toch maar ff naar de accu, je motor draait nu niet en tenzij je aan de stroom staat zal de accu niet of weinig stinken.
Better safe than sorry!
Rubber stinkt naar rubber en niet naar uitlaatgassen,!
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Vreemde geur



Bericht door Don Esteban »

Mijn diagnose was ronduit verkeerd. De stank werd uiteindelijk veroorzaakt door verliezende diesel. Eenmaal op de plaats van bestemming werd dit bevestigd door mensen die er meer verstand van hebben. Vanaf de dieselfilter druipt de diesel naar beneden en verbreidt zich over de onderkant van de motor. Of een lekkende slang of de complete slang verdwenen. Misschien weggevreten door een marter? Maandag staat de camper op de brug en dan weten we meer. Mooie camping, prachtige omgeving dus we hebben geen haast. Ik meld me als alles weer OK is.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Vreemde geur



Bericht door Rolling Rodie »

Succes er mee
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Vreemde geur



Bericht door Gabriel »

Toevallig een beurt laten doen voor vertrek waarbij ook de dieselfilter is vervangen? Indien je een plastic filterhuis hebt wil dit nog wel eens gaan lekken nadat de filter is vervangen.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Vreemde geur



Bericht door Don Esteban »

De APK keuring gaat altijd samen met een beurt en er stond niets op de rekening wat hier op zou kunnen duiden. Maandag weten we meer. Grote kans dat de dieselfilter vernieuwd wordt. Iets wat waarschijnlijk hier op de camping kan gebeuren. De dieselstank is minder maar nog altijd aanwezig. Niet leuk voor ons, niet leuk voor de buren. Maar ze snappen de situatie en doen er niet moeilijk over.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Vreemde geur



Bericht door iSonic »

Bij een beurt kan het zijn dat diesel filter vervangen is. Moet om de zoveel kilometer. Als je een zwart filter huis hebt met groen deksel let dan hier op: viewtopic.php?t=8458454
(Tweede post in deze thread)
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Vreemde geur



Bericht door Don Esteban »

De dieselfilter was inderdaad het probleem en hij is vandaag (na 2 dagen leverings-vertraging) verwisseld voor een nieuwe exemplaar. De rekening viel me zwaar tegen want als ik google op dieselfilters voor een Fiat Ducato 250 zie ik bijv. https://augustin-group.de/p/kraftstofff ... rQQAvD_BwE
Dat is dus even een andere prijs dan de garage telde. Ben ik nu getild? Of vergeet ik iets? De rekening heeft het over Dieselfiltergehäuse mit Filter. Prijs van het 'Gehäuse' €327,- ex BTW. Inclusief arbeidsloon ben ik 568 euro lichter. Maar goed, we kunnen onze reis vervolgen.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vreemde geur



Bericht door isoplus »

Je bent niet getild maar goed geholpen voor een prijs die de uitvoerder er voor vroeg.
In zulke gevallen heb je weinig keuzes, weer een probleem opgelost :thumbup: :cheers:
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2460
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Vreemde geur



Bericht door bently »

Tja, je kunt er iets van denken, maar ik vind het een absurde prijs ! Zelf heb ik er altijd een reserve bij me.
https://www.ebay.de/itm/203293809492?fi ... SwOEZgPhg3
Mogelijk is dat er méér werk is aan een integraal camper ?
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Plaats reactie