e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door hurktoilet »

panda58 schreef:
wo 01 sep 2021, 21:58
Niks mis met voorwiel motor.
Heb 9 jaar al ebike met voorwiel motor.

Gr jan
Gokje,,,: als een voorwiel motor onverhoopt vast loopt, sla je over de kop? Geen idee, maar die valhelm draag ik toch al...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
plotterwelt
Berichten: 156
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
Locatie: Oss

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door plotterwelt »

" Als ................ "

Al eens gebeurt dan ?
Ik fiets nu in de zomer periode regelmatig > 40 km met een E-bike met voorwiel motor.
Merk er geen nadeel aan.
Goed merk nemen met een dikke accu is belangrijk ( na 2 goedkopere dingen).

En de accu opladen tijdens het remmen ?
Dan zou je al op een berg moeten staan en naar beneden rijden . :lol3: :lol3:

Mvg Johan
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door CaradoT135 »

Ben wel benieuwd hoe een fiets met dit type aandrijving fietst zonder ingeschakelde ondersteuning, moet je dan zwaarder trappen? Mijn ervaring is dat een fiets met middenmotor veel lichter en stabieler fietst dan één met de motor in het voorwiel.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door Kroppie »

ik heb een fiets met 5 versnellingen zoals een gewone fiets EN ondersteuning door een voorwielmotortje, fiets prima, al 7 jaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door stobbie »

Bij een fiets is de hoeveelheid teruggewonnen energie zo minimaal, dat het meestal de moeite niet is.
Lithium accu's zijn zo goedkoop geworden dat het vaak het handigste is gewoon een grotere accu te nemen, al scheelt dat wel een paar kilo natuurlijk.
Ik fiets tegenwoordig op 52v, 18Ah, dus 936 wh. Accu was maar tussen de 300 en 400 euro. Zolang je maar bij de grote merken wegblijft zit je ook niet vast aan hun dure accu's.
Ik heb een Chinese Tongsheng middenmotor onder mijn Koga met Rohloffnaaf gebouwd. Staat ingesteld op de in NL toegestane 250w, maar kan hem zo met een druk op knop op 750watt zetten, dan suis je de meeste speedpedelecs (illegaal) voorbij. Maar ik fiets met een aanhangfiets voor de kinderen er achter en dan is wat extra power de berg op in Frankrijk wel fijn.
Hele setje kost ruim onder de duizend euro, en kan je op de meeste fietsen bouwen.
Als je een fiets met een mooie Bosch motor koopt, is de motor mooi, en ziet de fiets er mooi uit, maar de kwaliteit van de gebruikte onderdelen is meestal niet zo top. Je koopt dan in feite een wegwerpfiets, na een paar jaar is bij een defect aan de aandrijflijn reparatie meestal niet meer economisch verantwoord. De grote fietsendealers hebben hierdoor stapels jonge fietsen op de sloop liggen.
Het chinese Tongsheng setje is ook helemaal in losse delen te koop, elk lagertje en tandwieltje is los te koop, elke batterij met het juiste voltage werkt er op. Hij is dus altijd te repareren, en als je het niet wilt doe je de originele trapas terug en is het weer een originele gewone fiets.
Mijn vrouw en ik hebben inmiddels 5000km, veelal zwaar belast in de bergen, op de setjes gereden, allebei volledig storingsvrij.
We laden de accu's tot 80% op voor een lange levensduur, en na een 100km gaat er dan meestal het eerste streepje van de accumeter af..

motor en deze grote accu wegen samen ongeveer 7 kilo. Als je het dus op een lichtgewicht fiets bouwt kan je ruim onder de 20 kilo blijven met je fiets..
Mijn vrouw haar Sensa weegt met motor en accu 19,7 kilo, mijn Koga is wat ouder en zwaader, ook door de rohloff naaf, die zit op 27 kilo.

Zelfbouw DCDC lader in de camper van 20 euro of zo werkt ook perfect.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door travelscout »

@Stobbie:
Schakelen tussen 250W en 750W voor euro 1000,00?
Heb je een link voor me (per PM immers in de NL erg illegaal!), van die leverancier?

Overigens voor alle duidelijkheid gaat mijn bericht dus over een constructie waarbij je dus kunt trappen terwijl je stilstaat.
Immers; een generator op de trapas laadt stroom in de accu, die vervolgens weer naar de e-motor kan worden gestuurd om te gaan rijden.
Dus géén ketting/riem/cardanas/versnellingen etc., dus m.i. maakt het dan helemaal niet uit,
in welk wiel die e-motor zit.
Paul.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door iSonic »

Het feit dat er niet genoemd wordt hoeveel je nou terug wint zet mij wel aan het denken.
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door panda58 »

hurktoilet schreef:
do 02 sep 2021, 1:23
panda58 schreef:
wo 01 sep 2021, 21:58
Niks mis met voorwiel motor.
Heb 9 jaar al ebike met voorwiel motor.

Gr jan
Gokje,,,: als een voorwiel motor onverhoopt vast loopt, sla je over de kop? Geen idee, maar die valhelm draag ik toch al...
Als......
Nooit gehoord dat voorwiel motor vast loopt.
En ik kant weten fietsenmaker in de familie,en daar ook nooit van gehoord.

Gr jan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door Kroppie »

en ALS de voorvork breekt ga je zonder motor of met welke motor dan ook gewoon op je bek.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door jaap van duijn »

@Kroppie,

Ja maar en als mijn opoe kloten had was het mijn opa geweest.
Tenslotte alles kan kapot gaan aan een fiets, of het nu voor of achter of trapper of weet ik het zijn.
Toevallig vandaag bericht van fietsenmaker dat we nieuwe spaken krijgen in onze TREK Verve +2 fietsten van net een goed jaar oud.
Blijken spaken niet goed, ja dan ga je ook op je snuit toch?

Ik snap niet waarom we tegen elkaar bezig zijn.
De een kiest voor achterwiel aandrijving met ketting of riem.
De ander voor voorwiel aandrijving geen ketting of riem.
En nu dus direct de midden motor op de trappers helemaal kort en dichtbij.
Ik heb geen ervaring met voor wel met achter en nu midden en moet zetten bevalt ons prima, oja met ketting :)

Jaap
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door hathi »

Vrij simpel Jaap ,het heeft alles met geld te maken,dus de prijs ,welke je wil besteden,voor een E Bike,de Voorwiel motor,is het goedkoopst,dan de Achterwiel,en de middenmotor is het duurst,en met welke je tevreden bent,is ieders keuze :hug:
Hans
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: e-fietsen zónder ketting en mét terugwinnen remenergie



Bericht door stobbie »

travelscout schreef:
do 02 sep 2021, 8:05
@Stobbie:
Schakelen tussen 250W en 750W voor euro 1000,00?
Heb je een link voor me (per PM immers in de NL erg illegaal!), van die leverancier?

Overigens voor alle duidelijkheid gaat mijn bericht dus over een constructie waarbij je dus kunt trappen terwijl je stilstaat.
Immers; een generator op de trapas laadt stroom in de accu, die vervolgens weer naar de e-motor kan worden gestuurd om te gaan rijden.
Dus géén ketting/riem/cardanas/versnellingen etc., dus m.i. maakt het dan helemaal niet uit,
in welk wiel die e-motor zit.
Hier waren ze in NL te koop : https://www.amazon.nl/gp/product/B07VPS ... UTF8&psc=1
Maar heel aliexpress staat er vol mee. Even opetten wat je bestelt, er zijn vele varianten, verschillende voltages, wattages etc.
Ik zou geen 36v meer nemen, hogere amperages, dus meer warmte ontwikkeling en dus inefficienter.
De meeste worden aangeboden als 48v met 500 of 750 watt. Dat zijn allemaal dezelfde motoren, door de firmware te flashen kan je hem op 52v gebruiken, scheelt tch weer een beetje. Als je 52v wilt moet je de motor en batterij los kopen. Als je 48v genoeg vindt staan er veel complete sets op ali, bv hier: https://nl.aliexpress.com/item/33026894805.html

Let op dat je niet de meer verkocht bafang motor neemt, (die overigens nog met veel meer power leverbaar is), die heeft alleen een rotatiesensor, en geen koppelsensor, dus die fietst als een wielmotor, dus niet hoe harder je trapt hoe harder je gaat.
De tongsheng is vergelijkmaar met de wat oudere bosch die we in onze bakfiets hebben vind ik, alleen véél sterker en een heel stuk stiller (onze twee exemplaren, want ik lees ook wel mensen die hem niet zo stil vinden)
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Plaats reactie