All Terrain banden met voldoende load: >115
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Zou het kunnen dat de vraagsteller bepaalde regeltjes moet volgen om die gewichtsverhoging ook administratief in orde te krijgen.
Deze kennis (lees: informatie) komt rechtstreeks vanuit de MAN fabriek en heb ik meegekregen als eis om de toegestane massa van mijn wagen te kunnen laten verhogen én deze ook door de keuring te laten komen.
Soortgelijke kleine dingetjes ervaren bij onze zelfbouwcamper, regeltjes... Moet je gewoon volgen.
Deze kennis (lees: informatie) komt rechtstreeks vanuit de MAN fabriek en heb ik meegekregen als eis om de toegestane massa van mijn wagen te kunnen laten verhogen én deze ook door de keuring te laten komen.
Soortgelijke kleine dingetjes ervaren bij onze zelfbouwcamper, regeltjes... Moet je gewoon volgen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Onderstaand de eisen en aanpassingen die MB stelt voor de bandenaanpassing van een Allrad Sprinter van 225/75R-16 116 naar 245/75R-16 116 teneinde de typegoedkeuring gestand te doen.
Het zijn tevens de enige banden die MB vrijgeeft voor een Allrad Sprinter.
Daarom zit de 245/75-16 in de ECU geprogrammeerd.
Neem aan dat VW en MAN dezelfde criteria hanteren voor hun zustervoertuigen.
Alle aanpassingen waarna het voertuig niet meer voldoet aan de toelatingeisen behoeven een typegoedkeuring op persoonlijke titel, zoals bij eigenbouw.
Logisch, want bij extra grote wielen komen er b.v. veel grotere krachten op het standaard remsysteem te staan.
Ook de gegevens van de ABS sensors kloppen niet meer, dus tevens die van ESP en andere afhankelijke systemen niet.
Het staat wel stoer, vond ik vroeger, om een voertuig op extra grote wielen te zetten, doch wat indien bij een ongeval de "anderen", verzekeringen inbegrepen (letselschade!), zich gaan verdiepen of de betrokken voertuigen wel voldoen aan de (toelatings) eisen, en/of deze zich op de openbare weg hadden mogen bevinden, dan wil ik nog wel eens zien wat er overblijft van dat (nep) 4x4 vertoon.
Het zijn tevens de enige banden die MB vrijgeeft voor een Allrad Sprinter.
Daarom zit de 245/75-16 in de ECU geprogrammeerd.
Neem aan dat VW en MAN dezelfde criteria hanteren voor hun zustervoertuigen.
Alle aanpassingen waarna het voertuig niet meer voldoet aan de toelatingeisen behoeven een typegoedkeuring op persoonlijke titel, zoals bij eigenbouw.
Logisch, want bij extra grote wielen komen er b.v. veel grotere krachten op het standaard remsysteem te staan.
Ook de gegevens van de ABS sensors kloppen niet meer, dus tevens die van ESP en andere afhankelijke systemen niet.
Het staat wel stoer, vond ik vroeger, om een voertuig op extra grote wielen te zetten, doch wat indien bij een ongeval de "anderen", verzekeringen inbegrepen (letselschade!), zich gaan verdiepen of de betrokken voertuigen wel voldoen aan de (toelatings) eisen, en/of deze zich op de openbare weg hadden mogen bevinden, dan wil ik nog wel eens zien wat er overblijft van dat (nep) 4x4 vertoon.
Laatst gewijzigd door Pilha op za 28 aug 2021, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Zoals hierboven ook gemeld. Dit is niet dezelfde auto als de sprinter. Sinds 2017 heeft VW een volledig eigen auto ontwikkeld.
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Weet ik. Echter beide modellen zijn door elkaar gaan lopen in dit draadje.
Voor de TS, ik rijd nu op het 2e setje Michelin Agilis CrossClimate echter 225/75R-16 121 en ben daar dik tevreden mee.
Niet onbelangrijk, stukken minder lawaai dan een AT band.
Voor de TS, ik rijd nu op het 2e setje Michelin Agilis CrossClimate echter 225/75R-16 121 en ben daar dik tevreden mee.
Niet onbelangrijk, stukken minder lawaai dan een AT band.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Een Crafter/TGE heeft werkelijk niets meer met een Sprinter te maken.
Even inlezen ?
De toegelaten bandenmaten staan tegenwoordig op de COC.
Wil je toch een andere bandenmaat dan zal je de COC moeten wijzigen.
Dat is een hele procedure.
Bij oudere voertuigen was het veel éénvoudiger.
Even inlezen ?
De toegelaten bandenmaten staan tegenwoordig op de COC.
Wil je toch een andere bandenmaat dan zal je de COC moeten wijzigen.
Dat is een hele procedure.
Bij oudere voertuigen was het veel éénvoudiger.
Groeten Kampo
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Kampo, vraag : indien het kentekenland wijzigingen (banden dus) gedoogd die niet overeenstemmen met de CoC specificaties (= EU), worden die dan ook gedoogd bij bezoek in een ander EU land, n.a.v. een ongeval b.v., of zijn dan de specificaties in het CoC bepalend?
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Wat denk jezelf? Een Nederlands gekentekend voertuig moet voldoen aan de Nederlandse permanente eisen.Daarin staat de maatvoering niet beschreven. Alleen dat ze niet meer dan 3 cm mogen uitsteken en niet mogen aanlopen. Je auto is verzekerd bij een Nederlandse maatschappij.
Zou leuk worden met al die auto's met lichtmetalen velgen met andere maatvoering van banden.
In België is het wel een eis voor Belgische gekentekende voertuigen. Hierop wordt ook toegezien bij de Belgische APK.
Zou leuk worden met al die auto's met lichtmetalen velgen met andere maatvoering van banden.
In België is het wel een eis voor Belgische gekentekende voertuigen. Hierop wordt ook toegezien bij de Belgische APK.
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Ik denk de vraag te stellen wat je verweten kan worden indien je in een ander EU land rijdt, en betrokken raakt bij een ongeval, met een voertuig dat daar niet aan de eisen voldoet, en tevens niet aan de EU toelatingsspecificaties.
Verder denk ik zelf, wat ik altijd zelf doe, dat de claimcultuur in Frankrijk niet onderdoet voor die in de VS.
Ook ik denk dat een Nederlands gekentekend voertuig moet voldoen aan de Nederlandse toelatingsspecificaties zo die bestaan en anders zijn dan de CoC specificaties.
Ik lees nergens dat je daar zonder meer van mag afwijken.
Gedogen is wat anders, en afhankelijk van wie er gedoogd.
Een verzekering beroept zich op juistheid van de door de aanmelder verstrekte/ te verstrekken gegevens.
Dient een modificatie van het voertuig gemeld te worden? Geen idee.
Een doorgewinterde expert, of jurist, weet dat waarschijnlijk wel.
Inderdaad, de gemonteerde (toegestane?) banden, mogen niet meer dan 3cm uitsteken etc.
Heeft echter geen verband met mijn vragen hier.
Verder denk ik zelf, wat ik altijd zelf doe, dat de claimcultuur in Frankrijk niet onderdoet voor die in de VS.
Ook ik denk dat een Nederlands gekentekend voertuig moet voldoen aan de Nederlandse toelatingsspecificaties zo die bestaan en anders zijn dan de CoC specificaties.
Ik lees nergens dat je daar zonder meer van mag afwijken.
Gedogen is wat anders, en afhankelijk van wie er gedoogd.
Een verzekering beroept zich op juistheid van de door de aanmelder verstrekte/ te verstrekken gegevens.
Dient een modificatie van het voertuig gemeld te worden? Geen idee.
Een doorgewinterde expert, of jurist, weet dat waarschijnlijk wel.
Inderdaad, de gemonteerde (toegestane?) banden, mogen niet meer dan 3cm uitsteken etc.
Heeft echter geen verband met mijn vragen hier.
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Inderdaad, maar je vragen hebben dan weer geen verband met de vraag van de topicstarter.
Die zoekt gewoon AT banden met een loadindex van >115 en vraagt verder niets m.b.t. COC of verzekering.
NIet persoonlijk bedoeld, maar ik wordt soms wat moe van het feit dat hier blijkbaar bij elke scheet eerst gekeken moet worden wat de verzekering daar van vindt. Als ik de posts van TS lees schat ik hem intelligent genoeg in om dit zelf indien hij wil te onderzoeken en z'n afweging daarin te maken.
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Waarom vermoei je je dan verder als je niks te melden hebt richting TS?
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Dat geef ik aan in de 2e alinea maar mijn oprechte excuses, zal het nooit meer doen.
Je zou je mogelijk ook af kunnen vragen waarom TS niet reageert op je opmerkingen en vragen en of die voor hem dus wel zo relevant zijn...
Je zou je mogelijk ook af kunnen vragen waarom TS niet reageert op je opmerkingen en vragen en of die voor hem dus wel zo relevant zijn...
Re: All Terrain banden met voldoende load: >115
Geen moment afgevraagd. Is aan TS.
In deze inmiddels 2 pagina draad ben ik tot nu toe de enige die inhoudelijk, welswaar 1x, reageerde op zijn vraag: ervaring gevraagd met Michelin Agilis CrossClimate banden. Omdat ik die heb.
Blijkbaar is de rest dan vervuiling.
Waar de grens ligt om af te wijken van het topicpad, ja, daar heb je een lastig te bepalen punt. Het groeit zo.
Soms komt er een hint, soms wat nadrukkellijker.
Ieder geval, bij deze.
In deze inmiddels 2 pagina draad ben ik tot nu toe de enige die inhoudelijk, welswaar 1x, reageerde op zijn vraag: ervaring gevraagd met Michelin Agilis CrossClimate banden. Omdat ik die heb.
Blijkbaar is de rest dan vervuiling.
Waar de grens ligt om af te wijken van het topicpad, ja, daar heb je een lastig te bepalen punt. Het groeit zo.
Soms komt er een hint, soms wat nadrukkellijker.
Ieder geval, bij deze.