All Terrain banden met voldoende load: >115

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Van4Freedom
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36

All Terrain banden met voldoende load: >115



Bericht door Van4Freedom »

Ik heb inmiddels een heleboel reviews, vergelijkingen en bandenadviesen voor campers gelezen,
maar loop toch tegen een specifiek punt aan waar ik weinig advies in kan vinden ..... zodoende mijn vraag hier! :)

Ik ben bezig met de bouw van een buscamper (MAN TGE 3.180) en ben er inmiddels achter dat onder de 3500kg niet haalbaar is voor mijn wensen.
Ik zit nu in het traject tussen dealer, importeur, fabriek en RDW om de toegestane massa te verhogen van 3500kg naar de maximale 3880kg.
Hiervoor worden een aantal aanpassingen gedaan aan de veren, stabilisatoren, enz.

Een ander punt wat moet worden aangepakt zijn de banden!
Ik had mijn oog laten vallet op een setje BF Goodridge KO2's of Cooper Discovery's, maar ..... die hebben niet de juiste specificaties! :(
De specificaties die ik nodig heb zijn 235-245 / 65 / 16 met een loadindex van minimaal 115

Ik wil een all season band met 3-peak wintercertificatie en goede eigenschappen om lichte offroad trajecten aan te kunnen (onverharde wegen, drassige vlaktes, keienpaden en sneeuwgebieden).
Mijn oog is nu geallen op de Michelin Agilis Crossclimate,welke hier al eerder (2019) in andere context voorbij is gekomen.

Nu mijn vragen:
Is er hier iemand die ervaring heeft met deze band?
Is dit ook in combinatie met een hogere massa?
Hoe bevalt deze band?
Zijn er ook gelijkwaardige alternatieven??
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door Rob A2 »

Kijk eens in de Facebook groep “VW Crafter (2017+) and MAN TGE -self build group”. Daar staat ook een apart onderwerp over All Terrain banden. Een leuke groep om lid van te worden.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door tonic »

Geen antwoord op je vraag maar ik heb Falken Wildpeak all terrein banden erop liggen met loadindex 115 en die bevallen erg goed. En ook nog eens heel betaalbaar.
Van4Freedom
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door Van4Freedom »

Rob A2 schreef:
vr 27 aug 2021, 18:11
Kijk eens in de Facebook groep “VW Crafter (2017+) and MAN TGE -self build group”. Daar staat ook een apart onderwerp over All Terrain banden. Een leuke groep om lid van te worden.
Thanx, ik ga ernaar kijken! :D
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door Bas vd laar »

245/75/16R BF Goodrich past ook
Die hebben een loadindex van 120

http://www.dutchvanparts.com/all-terrain-at-wheels/

Prijs is natuurlijk hoog, daar kun je zelf goedkoper aankomen, maar het dient als voorbeeld
Van4Freedom
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door Van4Freedom »

tonic schreef:
vr 27 aug 2021, 18:16
Geen antwoord op je vraag maar ik heb Falken Wildpeak all terrein banden erop liggen met loadindex 115 en die bevallen erg goed. En ook nog eens heel betaalbaar.
Deze kende ik nog niet .... ik ga ze nader bekijken!
Thanx! :thumbup:
Van4Freedom
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door Van4Freedom »

Bas vd laar schreef:
vr 27 aug 2021, 20:09
245/75/16R BF Goodrich past ook
Die hebben een loadindex van 120

http://www.dutchvanparts.com/all-terrain-at-wheels/

Prijs is natuurlijk hoog, daar kun je zelf goedkoper aankomen, maar het dient als voorbeeld
De BF Gooodridges hebben niet de juiste maat in combinatie met de juiste loadindex voor mijn wagen ..... helaas
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door Bas vd laar »

Je hebt minimaal 115 nodig zeg je, deze hebben 120
Van4Freedom
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36

Re: All Terrain banden met voldoende load .... >115



Bericht door Van4Freedom »

De 245/75/16R BF Goodrich hebben een te grote afwijking in omwentelingen voor mijn wagen.
De te grote afwijking leverd problemen op met mijn snelheidsmeting en vooral mijn ABS
De bandenmaat die ik nodig heb/ wil hebben is 235-245/65/16 ..... 225/70/16 is ook een optie
Deze maten zijn er niet (zover ik weet) met een loadindex van 115 of hoger.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 28 aug 2021, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: All Terrain banden met voldoende load: >115



Bericht door amigob2 »

> De te grote afwijking leverd problemen op met mijn snelheidsmeting en vooral mijn ABS

Waar haal je die kennis vandaan

Sprinter/Crafter/TGE zijn de zelfde bussen,
Tot 2018, zijn er geen echte nadelige gevolgen van de werking van ESP/ABS etc, bij vele groter banden als wat hier genoemd wordt ( heb zelf nu 285/60/17 )
Van af 2018 raden ze aan niet groter dan 275/70/17 te gaan want dan stop de Adaptive cruis control met werken. ABS/EPS blijven gewoon werken. BTW word in de US standard 245/75/16 op deze bussen van na 2018 geleverd. Het zou wel raar zijn als dat hier niet zou werken

Het kan zijn dat je geen groter banden wilt,maar dan moet je het niet op een technisch probleem gooien dat niet bestaat
Voor informatie wat mogelijk is op dit soort bussen raad ik aan het volgende linkje te gebruiken, Die americanen doen vele malen meer banden aanpassen dan hier in Europa
https://vancompass.com/pages/frequently-asked-questions

Van welk bouw jaar is jou bus
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Van4Freedom
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36

Re: All Terrain banden met voldoende load: >115



Bericht door Van4Freedom »

amigob2 schreef:
za 28 aug 2021, 10:32
> De te grote afwijking leverd problemen op met mijn snelheidsmeting en vooral mijn ABS

Waar haal je die kennis vandaan

Sprinter/Crafter/TGE zijn de zelfde bussen,
Tot 2018, zijn er geen echte nadelige gevolgen van de werking van ESP/ABS etc, bij vele groter banden als wat hier genoemd wordt ( heb zelf nu 285/60/17 )
Van af 2018 raden ze aan niet groter dan 275/70/17 te gaan want dan stop de Adaptive cruis control met werken. ABS/EPS blijven gewoon werken. BTW word in de US standard 245/75/16 op deze bussen van na 2018 geleverd. Het zou wel raar zijn als dat hier niet zou werken

Het kan zijn dat je geen groter banden wilt,maar dan moet je het niet op een technisch probleem gooien dat niet bestaat
Voor informatie wat mogelijk is op dit soort bussen raad ik aan het volgende linkje te gebruiken, Die americanen doen vele malen meer banden aanpassen dan hier in Europa
https://vancompass.com/pages/frequently-asked-questions

Van welk bouw jaar is jou bus
Deze kennis (lees: informatie) komt rechtstreeks vanuit de MAN fabriek en heb ik meegekregen als eis om de toegestane massa van mijn wagen te kunnen laten verhogen én deze ook door de keuring te laten komen.

Mijn wagen is van 2017
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: All Terrain banden met voldoende load: >115



Bericht door Bas vd laar »

De bandenmaat is gewoon aan te passen in de ECU...
Maar goed, blijkbaar weet je alles toch al beter

Succes verder!
Van4Freedom
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 15:36

Re: All Terrain banden met voldoende load: >115



Bericht door Van4Freedom »

Bas vd laar schreef:
za 28 aug 2021, 11:16
De bandenmaat is gewoon aan te passen in de ECU...
Maar goed, blijkbaar weet je alles toch al beter

Succes verder!
Ik weet zeker niet alles beter!
Ik moet het momenteel doen met de informatie die ik aaggegeven krijg van de fabriek.

Wat bedoel jij dat de bandenmaat is aan te passen in de ECU ??
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: All Terrain banden met voldoende load: >115



Bericht door Ramonn »

Sprinter/Crafter/TGE zijn de zelfde bussen.

Je bent wel heel stellig. Terwijl bovenstaande sinds 2017 echt niet waar is.
Plaats reactie